Måste [ibland] öppna tanklocket för att kunna starta. (insprut)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Måste [ibland] öppna tanklocket för att starta. (insprut)

Hej,
Jag har en Honda CBR600FS/F4i från 2002 (insprut).

Ibland vägrar hojen att starta, men så fort jag öppnar och stänger tanklocket startar den snabbt och fint. Att öppna locket känns som vanligt och det hörs inget pys eller liknande.

Jag testade att hälla lite vätska genom överflödesslangen för tanken. Det är inte stopp.

Ett exempel från idag.
Startar hojen i garaget, kör ett par minuter, inga problem.
Behöver stänga av och starta igen, inga problem.
Kör 15 minuter, stannar och lämnar hojen 10 minuter. Kan inte starta utan att öppna locket.

Felet verkar ske sporadiskt, men jag har dragit några slutsatser:
*Det händer aldrig när hojen stått orörd några dagar.
*Sker oftast i samband med körning, kort stopp och start igen.
*Som längst har den stått 6h och krävt öppning av tanklocket.
*Jag upplever inte att den känns konstig före stopp.
*Efter tanklocksstart kan den hosta till en gång under hård acceleration, för att sedan gå normalt.

Här är en sprängskiss på tanken. Slang 41 är överflödesslangen som det inte är stopp i. Funderar på om 40 kan vara problem.
hj510089.gif
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan även vara tanklocket som spökar. Fast det är lite udda att det inte pyser.

Kolla allting i kretsen, plocka isär och gör rent, skulle jag göra...

Lycka till! :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lyfte tanken för att undersöka slang 40, som jag tror är tankens andningshål. Visade sig att slangen hade lossnat från tanken. Fäste slangen och prövade att blåsa in luft i tanken, det var inte stopp.

Jag vet inte om det är tänkt att tanklocket ska andas något, för när jag blåste in luft kunde jag bygga tryck tills lungorna inte orkade mer. Blev ett fint pysljud när jag öppnade tanklocket samtidigt som jag blåste in :D
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lyfte tanken för att undersöka slang 41, som jag tror är tankens andningshål. Visade sig att slangen hade lossnat från tanken. Fäste slangen och prövade att blåsa in luft i tanken, det var inte stopp.

Nr jag blåste in luft kunde jag bygga tryck tills lungorna inte orkade mer. Blev ett fint pysljud när jag öppnade tanklocket samtidigt.

Kan även vara tanklocket som spökar. Fast det är lite udda att det inte pyser.
Spökar hur? Ska det inte vara tätt och andning ske genom slang?

Kolla allting i kretsen, plocka isär och gör rent, skulle jag göra...
Nu har jag kollat slang 40 och 41, verkar vara för överfyllning respektive andning. Vad mer ingår i kretsen?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lyfte tanken för att undersöka slang 41, som jag tror är tankens andningshål. Visade sig att slangen hade lossnat från tanken. Fäste slangen och prövade att blåsa in luft i tanken, det var inte stopp.

Nr jag blåste in luft kunde jag bygga tryck tills lungorna inte orkade mer. Blev ett fint pysljud när jag öppnade tanklocket samtidigt.

Spökar hur? Ska det inte vara tätt och andning ske genom slang?

Nu har jag kollat slang 40 och 41, verkar vara för överfyllning respektive andning. Vad mer ingår i kretsen?

Triumphs tanklock kan man skruva isär och därinne fanns lite brunts smuts som, när det avlägsnats, löste vårt problem. Om det ser likadant ut på ditt lock vet jag inte. Vårt problem var att hon hade problem att öppna tacklocket när vi kört länge och skulle tanka...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hur mår din soppapump? Det är ju inte helt ovanligt att dom tackar för sig på dom där hojarna.
Jaså är det vanligt på denna modellen?
Något enkelt test för att kolla hur den mår?

Man hör den prima som den ska och förutom dessa intermittenta startproblem tycker jag inte hojen beter sig konstigt.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hade av tanklocket och rengjorde med alkohol och tryckluft. Kunde inte se något skräp eller andningshål.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tror jag kan ha hittat en ledtråd till vad som händer!

I dag märkte jag hur hojen inte primade och att nyckeligenkänningen inte slocknade. Flyttade runt på min garagebricka (rfid) som delar nyckelknippa med mc-nyckeln och när den kom tillräckligt långt från tändningslåset så slocknade nyckeligenkänningen och hojen primade.

Tyvärr är jag ganska säker på att jag hört den prima normalt vid tidigare startproblem, men nu har jag åtminstone något mer att testa. En annan sak jag tänkte prova är att ta med extranyckeln och köra startmotor medan jag öppnar tanklocket, detta borde kunna utesluta huruvida det har något med tanken att göra eller är magi med elektroniken.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tror jag kan ha hittat en ledtråd till vad som händer!

I dag märkte jag hur hojen inte primade och att nyckeligenkänningen inte slocknade. Flyttade runt på min garagebricka (rfid) som delar nyckelknippa med mc-nyckeln och när den kom tillräckligt långt från tändningslåset så slocknade nyckeligenkänningen och hojen primade.

Tyvärr är jag ganska säker på att jag hört den prima normalt vid tidigare startproblem, men nu har jag åtminstone något mer att testa. En annan sak jag tänkte prova är att ta med extranyckeln och köra startmotor medan jag öppnar tanklocket, detta borde kunna utesluta huruvida det har något med tanken att göra eller är magi med elektroniken.

Härligt med modern elektronik ! Förr gick det för oss som tränar i Frölunda att ha badhuskortet och gymkortet i samma plastficka. Men med det nya systemet måste det var två separata plastfickor för de nya korten stör varandra !
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Härligt med modern elektronik ! Förr gick det för oss som tränar i Frölunda att ha badhuskortet och gymkortet i samma plastficka. Men med det nya systemet måste det var två separata plastfickor för de nya korten stör varandra !

Jo. Det där är lite störande. SL kortet för att åka med kollektivtrafiken i Stockholm går inte att ha tillsammans med mitt betalkort från banken eftersom det är ett sådant där kort med "blipp" Så dom stör varandra.
För betalkortet så tar jag ju alltid ut det när jag betalar så där är det ju lugnt men normalt sett när jag passerar spärrarna så lägger jag bara plånkan mot läsaren men har jag då betalkortet där så strular det ofta. :3freak
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tänkte uppdatera tråden med att säga att mina problem definitivt berodde på garagebrickan.
Till slut lyckades jag bekräfta det ordentligt.

Kan också säga att jag lyckades göra om detta konststycke en gång till efter vinterförvaringen. Denna gången med min S1000RR. Den kastade i från sig ett kryptiskt och dyrfixat fel i klustret innan jag förstod att brickan än en gång lurat mig och inte hör hemma på samma knippa som mc-nyckeln. S1000RR:en behövde däremot stängas av helt en gång innan den släckte felet och gick att starta.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rent allmänt - inte kopplat till just denna hoj:


Arma ägare som lämnar in en hoj på verkstad med ett sådant här svårbestämbart fel, och arma verkstad som försöker felsöka och felsöka utan att hitta källan.

”Could not duplicate” men ändå flera tusen i verkstadskostnad.
Sur kund hämtar hojen - och får problem dieCkt när han hänger på sin egna nyckelknippa.
Självklart är verkstaden idioter och måste röstas ner samt snackas skit om på nätet.


Tack Sniglom för att du följde upp med hur det slutade.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Sånthär skit som vi måste börja få koll på i dessa moderna tider... :fakta

Ser bara framför mig hur nya hojen med keyless kommer försöka göra mig gråhårig. :näsblod
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top