Endurohoj på gatan?

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Förekommer det ned trimning idag? Typ "crossmotor" som lugnas ner. En nöjes åkare kanske vill ha bredare register, och slippa växla.

Enduro ?

Just wr426 kan jag en del om, vet inte om det är samma med de nyare wr/yz 450. Men där kan man flytta den ena kammen ett hack för att ändra karaktären på motorn. På den tiden var det samma motor i WR (enduro) som i YZ (cross) förutom växellådan och svänghjul/stator då...
Men med en stånka får man nog tåla att växla en del då de inte går så trevligt på låga varv
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Förekommer det ned trimning idag? Typ "crossmotor" som lugnas ner. En nöjes åkare kanske vill ha bredare register, och slippa växla.

Du behöver aldrig växla med en enduro på gatan och inte cross heller. De är byggda för att ge brett register från tomg till toppvarv så de har faktiskt inte så himla hög sluteffekt vs en roadracing stånka. Även om du drevar så den toppar 170ktm på en 450-650 cross eller enduro så kan du köra på sistta växeln ända ner till under 50 knyck och vrida på så drar den iväg utav helvete. De går inte vinna VM tävlingar med en vass topp pikig motor i cross eller enduro. Enduromodellerna har lite mindre effekt vs crossarna genom slöare tändkurva och mildare kam kammar de kan i vissa fall ha en aning lägre kompförhållande också och ofta tyngre svänghjul för lugnare gång i skogen.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
klimtachakka: KTM 200 borde vara tvåtakt. Är det separat olja eller rätt i stora tanken? Är det tvåtakt så får jag titta närmre på den :tummenupp. Vad marchade du i(km/h)?

Finns ovan med lite mer kubik? Ca år 2000-. Behöver inte vara KTM.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
klimtachakka: KTM 200 borde vara tvåtakt. Är det separat olja eller rätt i stora tanken? Är det tvåtakt så får jag titta närmre på den :tummenupp. Vad marchade du i(km/h)?

Finns ovan med lite mer kubik? Ca år 2000-. Behöver inte vara KTM.
Finns ktm exc300 som är tvåtakt, har för mig att det funnits en exc380 tvåtakt också men kan ha fel.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
klimtachakka: KTM 200 borde vara tvåtakt. Är det separat olja eller rätt i stora tanken? Är det tvåtakt så får jag titta närmre på den :tummenupp. Vad marchade du i(km/h)?

Finns ovan med lite mer kubik? Ca år 2000-. Behöver inte vara KTM.

Rätt i tanken, hade med petflaskor o blandade på mackarna. Höll mig strax under 100 på större vägar, en är ju inte superskön i högre hastigheter, men dubbla däcklås fram hjälper.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Two stroke man: Hmmm 4st redan...

Finns det nån lämplig 2t big bore cylle till nått märke så kan det vara lockande. Typ 350cc++.
Kolvar verkar gå åt ändå.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Det lutar just nu åt en supermotard. Med extra endurohjul. Klarar man hjulbytet utan att lufta broms?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det lutar just nu åt en supermotard. Med extra endurohjul. Klarar man hjulbytet utan att lufta broms?

Ska du ha samma ok: ja.
Har du ett annat ok (rekommenderas av moi): Köp en extra bromspump + slang och byt hela vägen från styret och ner så hur du ett färdigluftat hängades på väggen på bara två extra små sketskruv vid styret.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min wr450f funkar finfint på gatan om man inte skall längre sträckor, tanken begränsar räckvidden.
Kör på "motardhjul" gjutna i aluminium från en Yz125f och omdrevad så den varvar lite mindre än i skogen.
Sitter riktigt bekvämt på den och rolig som tusan att busa med i stan.
Landsvägsreggat är såklart ett måste, dagens regler med orange nummerplåt gör det lätt att se om den är enduroreggad eller ej. Plus man slipper förmodligen tvistemåll med försäkringar mm om det skulle hända en olycka.
Nästan synd att sälja den, men den tar för mycket plats..
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Pebl: Det försvann en på blocket i dagarna. Jag skulle länka till den, men den var såld nu.

Tips på 2-takt sökes. Då 4-taktarna verkar vara i porslin...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pebl: Det försvann en på blocket i dagarna. Jag skulle länka till den, men den var såld nu.

Tips på 2-takt sökes. Då 4-taktarna verkar vara i porslin...

Dom är inte gjorda i porslin, det är färre haverier men dyrare när det väl sker och dessutom är det fler som låter bli att underhålla sina 4t och då kan man också räkna med haverier.

Min crossåkning blev rejält mycket billigare när jag sadlade över till 4t, det var 2005 och jag har ännu inte haft ett haveri eller ens bytt en kolv på 4t eftersom jag istället bytt maskin när dom närmat sig 100 timmar.

På 2t har jag dock bytt mycket kolvar genom åren och dessutom kostar 2t mer i form av oljeblandad bensin. Tror även däckförbrukningen är något lägre på 4t dels för att den mjukare effekten sliter lite mindre och dels för att 2t är nervösare att köra med dåliga däck så jag bytte däcken tidigare med 2t.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tvåtaktare på väg är jobbiga om man vill att motorn ska hålla, de jobbigaste är att man aldrig bör motorbromsa från lite högre fart för då slits kolven/cylindern oerhört. När man motorbromsar får cylindern ytterst lite bensin = dålig kylning av kolv/cylinder. Man får dra in kopplingen och bromsa istället för motorbromsa. Och alla kubik under 350cc har ju kort register och dåligt bottendrag så man får växla ofta. De dra nästan dubbelt så mycket soppa vs en fyrtaktare vid lugn körning så räckvidden blir kort. Vibrationerna på en 500 kx eller cr 500 är också olidliga i längden på väg men dessa två maskiner har bra bottendrag ivf.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fast med 500cc tvåtakt som motard är nog samtliga krav på ekonomi och komfort helt uppvägt av total eufori.
Herrejösses vad rolig en sådan måste vara i det elementet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag körde min Kx 500 en hel del på vägen (enduroreggat) men de vibrerar för mycket för att vara kul och de har kort register som är svårkört vs en fyrtaktare. Man blir dessutom avhängd av en fyrtaktare på 450-650 cc (om man inte trimmar dem)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Varför ska du ha en enduro om du ska toura på asfalt? Ska du köra med motardhjul är det väl ok, men annars är det på det hela en dålig idé från första början. Grustouring med inslag av stig-/skogsåka däremot, är ju kalas med större grussmiskarhoj.

Jag kör en TTR600 2001(som definitivt inte är en endurohoj), men som är relativt lätt då den saknar startmotor/batteri etc. Den har stor oljetank och långa serviceintervaller. Och är betydligt lättare än varianten med elstart. Och om du väljer den vägen, se till att köpa årsmodell med Öhlindämpare bak. Denna hoj ger bra valuta för pengarna. Annars, som sagt, XR650 - om du hittar en sådan i ok skick inom din budget.
 

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
perjul: en alldeles utmärkt hoj. Men jag är lite mer sugen på 20Kg lättare 2-takt.

Var mer än blocket skall man leta? Hittar inte mycket 2.takt :-( .
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top