Släpar ni med er låskätting överallt?

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej!

Börjar ha lite funderingar inför några av vårens/sommarens kortare turer. Jag har en kommande tur med en natt på hotell, hotellet har p-garage. Släpar ni med er låskätting, eller är det tryggt att lämna hojen med typ styret låst och ev skivbromslås? Hur pass paranoid ska man vara? Dessa funderingar gäller inom sveriges gränser. Kättingen känns ju väga som halva hojen. :lol
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nej. Skivbromslåset duger fint för mig. Vill packet ha hojen så försvinner den oavsett om du har låst med kätting eller ej.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nä !
Bara skivbromslås, -kanske ...
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Har man en ersättningsbar dussinhoj som man inte lagt ner sin själ på är det väl bara låsa och slappna av. Finns ju lite mer mobila kättingar också.

Larm med startspärr skadar inte...om det inte är ren dynga.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Sluta att vara paranoid.
Har du den helförsäkrad så är det bättre att slappna av och njuta av åkandet.
Själv släpar jag inte ens med mig skivbromslås.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Tack ska ni ha för era svar, man är ju novis själv. :dummer

Helt klart är det ju ingen märkvärdig hoj som så, finns gott om dem. Och Svedea´s helförsäkring XL lär jag nog klara mig på. :D
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja, numera. Den snorhårda vägen har jag fått erfara att även amatörbuset knäcker styrlås på nolltid... Skivbromslås? En bagatell om rövarna har en skruvmejsel med sig. Och med flytande bromsskiva behövs inte ens det. Men ser lågliven en kätting lallar de i nio fall av tio vidare till något enklare objekt. Gör man det till en vana att alltid ta med kättingen blir det till sist inget besvär. Och, helförsäkringen täcker inte på länga vägar att man faktiskt på RIKTIGT blir duktigt krEnCkt (inte att blanda ihop med den nutida företeelsen nätkränkt). Tillkommer ett omfattande kattrakande med försäkringsbolag och polis. Nej, det stoppar inte de mest ihärdiga kräken, men kan man göra det liiite jävligt för resten av parasiterna så är det värt det, alla dagar i veckan...

Min 50-centare
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Originalmonterade styrlås är ett skämt iaf på "lite" nyare hojar. Jag grät över detta (skojade) :hihi , när jag insåg att jag inte kunde använda detta längre efter att ha monterat intercooler men det gick över fort.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Styrlåset är bara ett bekvämt sätt att uppfylla försäkringsbolagens krav på 2 godkända lås.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Skivbromslås och styrlås så klagar inte försäkingsbolaget. Släpa med kETiNg skulle jag inte orka ens lite med.
Som sagt, ville någon ha din hoj så tar de den.
 

snutten_00

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
S1000RR
Skivbromslås får plats under cuts, endast med mig när jag vet att man ska stanna till o sova över.
Skivbromslås med alarm duger gått o väl
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Nej. Ett skivbromslås under cutsen får duga då jag väldig sällan lämnar den utan uppsikt några längre stunder, sen en kätting som jag låter sitta runt en stolpe på jobbets mc-parkering under hela sommaren.
 

Tompal

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Håbo
Hoj
2015 Yamaha xv950R Bolt
Jag tar med mej mitt skivbromslås med larm och använder överallt, även när jag ska in på ica och bara hämta ett paket. Det tar ju nästan ingen plats och väger inte mycket. Det går så djävla fort att stjäla en mc så om det tjuter lite så kanske dom tycker det är jobbigt. Inte vet jag men jag har aldrig blivit bestulen på en mc.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag ser till så att försäkringsbolagens krav är uppfyllda, men ett kättinglås är ofta uteslutet på längre turer. För att känna mig säker prioriterar jag då hellre rena kalsonger* och att det finns säkra parkeringsmöjligheter vid mina övernattningar på resan.

* Kör man ibland långturer på sporthoj eller som i mitt fall naken motsvarighet där packmöjligheterna inte är direkt fantastiska kan det vara ren ångest att fundera över om man har utrymme att ta med sig ett extra par kalsonger om det händer en olycka eller om man skall prioritera deodoranten framför kedjessmörjen. Tänker man på vad en kätting väger och vilken plats den tar blir det helt bisarrt att ens tänka tanken på ett ta den med sig. Det vore som att tänka att man skulle ta med sig typ 3000 par rena par kalsonger - fantastiskt tryggt, men en utopi, såvida man inte kör en sån där äventyrshoj som rymmer minst 5000 par rena kalsonger i varje korvlåda.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tar med kapell och skivbromslås.
Jämför med
att du ser en naken 10 poängare på gatan
eller någon som nog bara ha sina kläder att sova i. Dubbla träningsoverall er, tre jackor.
Och aldrig tvättat dom.
Osv.
Givetvis använder jag mitt skitigaste kapell.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tar alltid med mig två kättingar, en betongsugga med ingjuten ögla och en arg schäfer som jag knyter fast i hojen :tummenupp













Eller så nöjer jag mig med skivbromslås, ev larm på hojen och att ställa den lite dolt så att den inte syns om man bara cruisar förbi.
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
Hemma har jag min hoj parkerad på innergård som man måste ha kod eller nyckel för att komma in på, och där låser jag den med tre skivbromslås (varav ett har inbyggt larm) och två kättingar, den ena kättingen drar jag genom ramen och runt ett stålrör som är ca 25cm i diameter och sticker upp ur marken intill husväggen ca två meter och sen försvinner in i väggen med en 90 graders böj, den andra kättingen låser jag genom bakhjul och ram och två skivlås fram och ett bak samt att jag har byggt ett eget larm som sitter i hojen och har en GPS/GSM tracker.
När jag åker någonstans så tar jag ALLTID med mig skivlåsen och en kortare kätting, får utan problem plats under cutsen tillsammans med verktyg och "förstahjälpenkudden".
Självklart låser jag alltid styrlåset också, men jag skulle inte lita på det ens om jag bara skall lämna hojen obevakad i en minut.

//Julius
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Hemma har jag min hoj parkerad på innergård som man måste ha kod eller nyckel för att komma in på, och där låser jag den med tre skivbromslås (varav ett har inbyggt larm) och två kättingar, den ena kättingen drar jag genom ramen och runt ett stålrör som är ca 25cm i diameter och sticker upp ur marken intill husväggen ca två meter och sen försvinner in i väggen med en 90 graders böj, den andra kättingen låser jag genom bakhjul och ram och två skivlås fram och ett bak samt att jag har byggt ett eget larm som sitter i hojen och har en GPS/GSM tracker.
När jag åker någonstans så tar jag ALLTID med mig skivlåsen och en kortare kätting, får utan problem plats under cutsen tillsammans med verktyg och "förstahjälpenkudden".
Självklart låser jag alltid styrlåset också, men jag skulle inte lita på det ens om jag bara skall lämna hojen obevakad i en minut.

//Julius

Hur stor cuts har du egentligen!? På mina hojar ryms max ett Abus-skivbromslås av den kortare modellen. Att trycka ner tre skivbromslås och en kätting skulle innebära att sadeln/cutsen inte skulle gå att få på och jag skulle tvingas stå och köra som en himla äventyrshojpensionär. :död
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag har larm och startspärr på min. Låser verken styrlås, skiva eller kätting. Som redan har nämnts, vill dom ha den tar dom den så är de bra me de. Se till att ha täckande försäkring och kör :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top