Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77
  1. #21
    nissenys Klockringarens avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Klosterdalen
    Hoj
    Räka
    Inlägg
    3 771
    Motivet kan vara att fart kamerorna skall ingå i ANPRS systemet.
    ANPRS finns redan i radiobilar och rapporterar in vart fordonet blitt avläst men också ger indikation till radiobil besättningen om ev.anmärkningar

    Sedan tidigare är trafikflödes kameror anslutna med det är bara säkerhetspolisen som kan följa fordon med dom.Naturligtvis har Säkerhetspolisen tillgång till ANPRS och får ju ett rejält tillskott.
    Rattar hyllan

  2. #22
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Jag får hälsa så trevligt att siffran är 39 för 2017. Men, som en nyhet har man igen lagt in 4-hjulingar som är MC registrerade. 2 stycks av dessa ingår, dvs det var 37 tvåhjuliga motorcyklister.

    8 hade otur och blev dräpt i bilist räcken. Vi har därmed 29 kvar.
    9 saknade giltigt körkort (2 styck vett vi inte nått om än). Under 20 kvar, som har haft kollisioner med bilar, vilt, sjukdom, kört över sin förmåga eller simpelt haft en riktig olycka..

    Tänk om vi i detta land ku få en generell offentlig ton, vart man kan tala om hur det egentligen förhåller sig. Därmed ku´vi med garanti uppnå en gemensam trovärdighet och respekt överför varandra. Det är min uppfattning att detta kan vara med att vi alla ändrar beteende som gynjar helheten..
    Ja, jag yxade till något utifrån typ de 5 sista åren, ungefär.

    Ah, fyrhjulingar tillbaka i famnen på oss. Men det var väl roligt då. För att statistik skall vara något man skall kunna arbeta med krävs kontinuitet och enhetlighet.
    Inte en massa hejsan hoppsan.
    En ATV har styret gemensamt med en MC. That's it.

    Betongblandare, dom har en stor jävla rätt på sidan.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	30642_008f2bf49329e771c8760f89d097e1c9.jpg
Visningar:	48
Storlek:	238,7 KB
Id:	442875

    Skall vi även börja hänföra alla byggplatsolyckor till biltrafiken?

    Ursäkta, vansinnig jämförelse...?
    Well, den som buntar ihop ATV med motorcykel kan inte ha kört någon av fordonstyper alls, har ingen förståelse för fordonsdynamik, hajar ingenting om statistik och är rudis på olycksprevention.
    Som Trafikverket.

    Enligt deras eget resonemang är det en legit jämförelse.
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-04-10 klockan 05:34.
    IBA #40701

  3. #23
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 612
    Citat Ursprungligen postat av Kyrkratta Visa inlägg
    ... och ägaransvaret träder i kraft, det är bara en tidsfråga.
    Citat Ursprungligen postat av mloren Visa inlägg
    Det verkar vara en väldigt svårknäckt nöt här i Sverige, man har väl försökt flera gånger utan framgång att få igenom detta.

    Vi är nog en ganska liten del jämfört med alla fortkörningar som görs med tjänstebilar/företagsbilar som inte heller kan lagföras just för att vi inte har ägaransvar, så frågan är uppe även utan oss, men som sagt, det går trögt.

    Men men, man kan ju aldrig vara säker på sikt...
    Det ligger ju redan ett lagförslag på just ägaransvar: https://www.sporthoj.com/forum/showt...ch-datalagring

    Nu är ju just det där framlobbat av bilindustrin som vill slippa sitt ansvar för att deras bilar kör ihjäl folk, men när grunden väl är lagd så är vi också rökta
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  4. #24
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Men propagandan säger att det är hastigheten som är den största orsaken.

    Och dessa räcken har, enligt statistik, räddat 80 bilisterns liv.

    Vill du verkligen döda 80 bilister?
    Helt okay att rädda X antal distraherade bilister.
    Men, det skall inte ske på vår bekostnad!

    Vi skall inte behöva dö i stolpskogen för att andra skall leva.

    Vidare: Bilistverket är mörkar antalet personbils- och lastbilsolyckor som förvärras av räckena.
    Även bilister dör i, eller snarare flippas ut i orbit av räckena. Det inträffade nyligen en dramatisk dödsolycka med personbil i Borlänge där kombinationen räckestyp/metod för snöröjning kan ha varit en avgörande faktor för utgången. Den lär vi aldrig få höra sanningen om...

    Den tunga trafiken är även den illa utsatt av räckespolitiken - eftersom räckena är avpassade för personbilar. Det som kunde stannat vid en dikeskörning och några timmar på verkstad blir istället en vältolycka över räcket med fel navföljarhöjd, och dessutom alltför ofta en rullning, totalskrotning av ekipage och mycket komplicerad bärgning - med vägavstängningar som följd, eftersom HÄPP! vägen är smittad av räcken.

    Dessutom leder det som kunde varit en enkel avkörning inte sällan till en dödsolycka när det istället blir en volt över räcke, på grund av den låga nivån på bältesanvändning hos lastbilschaufförer.

    När såg någon en bälteskampanj senast?
    Nej, just det - kampanjer fungerar inte. I Sverige. Det har också Trafikverket bestämt på egen hand.

    Vad är egentligen nettonyttan med Trafikverkets räcken?
    IBA #40701

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Bengtsfors
    Hoj
    Night Rod. kawa 450
    Inlägg
    356
    Vad är nästa steg, en transponder på alla fordon som rapporterar och bötfäller när man kör för fort...

  6. #26
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 870
    Allt detta är ju som nästan överallt annars ett stegvis arbete.

    Jobbar på en arbetsplats med högt säkerhetstänk kombinerat med många potentiella (allvarliga) säkerhetsrisker så trafiken känns inte helt olik, åtminstone inte om man ser till potentiella säkerhetsrisker.

    Det skulle knappast gå att jobba hos oss med allt för stort cowboytänk, antingen skulle det arbetas och utredas tills probmemet är eliminerat eller så åker vedebörande "cowboy" utanför grindarna fort som fan, risk eliminerad lksom.

    Att testa olika kameratekniker behöver inte innebära någon praktisk skillnaden för oss trafikanter, just nu.
    Men var så säker på att det är ett led i en långsiktig utredning för att "lösa" ett eller flera problem.
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-04-10 klockan 06:11.

  7. #27
    Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Ja, jag yxade till något utifrån typ de 5 sista åren, ungefär.

    Ah, fyrhjulingar tillbaka i famnen på oss. Men det var väl roligt då. För att statistik skall vara något man skall kunna arbeta med krävs kontinuitet och enhetlighet.
    Inte en massa hejsan hoppsan.
    En ATV har styret gemensamt med en MC. That's it.

    Betongblandare, dom har en stor jävla rätt på sidan.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	30642_008f2bf49329e771c8760f89d097e1c9.jpg
Visningar:	48
Storlek:	238,7 KB
Id:	442875

    Skall vi även börja hänföra alla byggplatsolyckor till biltrafiken?

    Ursäkta, vansinnig jämförelse...?
    Well, den som buntar ihop ATV med motorcykel kan inte ha kört någon av fordonstyper alls, har ingen förståelse för fordonsdynamik, hajar ingenting om statistik och är rudis på olycksprevention.
    Som Trafikverket.

    Enligt deras eget resonemang är det en legit jämförelse.
    Bentonblandarolyckor skall givetvis sammanräknas med motorcykelolyckor. Alla kan ju se att betonblandaren på din bild är en tvåhjuling.

    Sist till McDonalds är en rutten sill...




  8. #28
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 988
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Helt okay att rädda X antal distraherade bilister.
    Men, det skall inte ske på vår bekostnad!

    Vi skall inte behöva dö i stolpskogen för att andra skall leva.

    Vidare: Bilistverket är mörkar antalet personbils- och lastbilsolyckor som förvärras av räckena.
    Även bilister dör i, eller snarare flippas ut i orbit av räckena. Det inträffade nyligen en dramatisk dödsolycka med personbil i Borlänge där kombinationen räckestyp/metod för snöröjning kan ha varit en avgörande faktor för utgången. Den lär vi aldrig få höra sanningen om...

    Den tunga trafiken är även den illa utsatt av räckespolitiken - eftersom räckena är avpassade för personbilar. Det som kunde stannat vid en dikeskörning och några timmar på verkstad blir istället en vältolycka över räcket med fel navföljarhöjd, och dessutom alltför ofta en rullning, totalskrotning av ekipage och mycket komplicerad bärgning - med vägavstängningar som följd, eftersom HÄPP! vägen är smittad av räcken.

    Dessutom leder det som kunde varit en enkel avkörning inte sällan till en dödsolycka när det istället blir en volt över räcke, på grund av den låga nivån på bältesanvändning hos lastbilschaufförer.

    När såg någon en bälteskampanj senast?
    Nej, just det - kampanjer fungerar inte. I Sverige. Det har också Trafikverket bestämt på egen hand.

    Vad är egentligen nettonyttan med Trafikverkets räcken?
    Vi, som är berörda och intresserade, vet det men hur ska vi nå ut med det? Bilisterna tror ju att räckena är säkerhet för alla och att motorcyklister dör är ju för att de kör för fort...
    Och alla har någon gång sett en motorcyklist som kört för fort så det så!

    Citat Ursprungligen postat av n_andersson Visa inlägg
    Vad är nästa steg, en transponder på alla fordon som rapporterar och bötfäller när man kör för fort...
    Det behövs ingen transponder, din mobil reggar det redan. Koppla ditt fordon med mobilen och ett autogiro så är det klart!

    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Allt detta är ju som nästan överallt annars ett stegvis arbete.

    Jobbar på en arbetsplats med högt säkerhetstänk kombinerat med många potentiella (allvarliga) säkerhetsrisker så trafiken känns inte helt olik, åtminstone inte om man ser till potentiella säkerhetsrisker.

    Det skulle knappast gå att jobba hos oss med allt för stort cowboytänk, antingen skulle det arbetas och utredas tills probmemet är eliminerat eller så åker vedebörande "cowboy" utanför grindarna fort som fan, risk eliminerad lksom.

    Att testa olika kameratekniker behöver inte innebära någon praktisk skillnaden för oss trafikanter, just nu.
    Men var så säker på att det är ett led i en långsiktig utredning för att "lösa" ett eller flera problem.
    Det är sättet vi dör på som är viktig, inta att vi dör. Som sagt, fallolyckor är fler och dyrare för samhället men ger inte samma uppmärksamhet.
    Tänk rubriker med fallolyckor istället för trafikolyckor, ganska svårt att tänka sig även om konsekvenserna är samma.

    Trots låg hastighet, för det är alltid hastigheten som orsakar fallolyckor!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  9. #29
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 988
    Citat Ursprungligen postat av blacktriple Visa inlägg
    Bentonblandarolyckor skall givetvis sammanräknas med motorcykelolyckor. Alla kan ju se att betonblandaren på din bild är en tvåhjuling.

    Betongolyckor beror alltid på för hög hastighet!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  10. #30
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    Citat Ursprungligen postat av blacktriple Visa inlägg
    Bentonblandarolyckor skall givetvis sammanräknas med motorcykelolyckor. Alla kan ju se att betonblandaren på din bild är en tvåhjuling.

    Ja, så klart!
    Vad tänkte jag med egentligen?
    IBA #40701

  11. #31
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 988
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Ja, så klart!
    Vad tänkte jag med egentligen?
    Fortsätter du så här kan du snart söka till högre befattning på Tragikvärket!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  12. #32
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 870
    Hastigheten är sällan problemet, det är det plötsliga stoppet

  13. #33
    Uppsala Roadrunners Galne Danskens avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bortalängeholm
    Hoj
    F4 Thruxton-R Z1000A1 GS HD-Chopper
    Inlägg
    2 379
    Jag ku ju också kommentera artikeln och sitsen som SMC ser läget i stort, såhär:

    SMC har påtalat för Jörgen Persson att innehållet i artikeln inte stämmer med verkligheten. Trafikverket vill fota bakifrån och har enligt Persson lyft frågan i ATK-rådet. Polisen, som ska verkställa detta, säger nej.
    Riksdagen och regering vill INTE ha ägaransvar* för någon trafikantgrupp. Att en statlig myndighet ändå driver frågan är olyckligt. Särskilt om man bara vänder sig mot en trafikantgrupp- motorcyklister.

    SMC har lyft frågan om att påverkade, körkortslösa personer kör en MC de inte äger gång på gång. Vi har inte fått något gehör från någon annan än försäkringsbolagen i frågan. SMC har förklarat att för oss är inte 30 km hastighetsöverträdelse ett extremt beteende om det inte sker i kombination med vårdslöshet i trafik. Här har Trafikverket en annan åsikt vilket Jörgen Persson framför i artikeln.

    Jörgen Persson säger att Trafikverket ska jobba för säkrare vägar och gator. Sedan säger han inget mer om vad som ska göras, trots att de flesta motorcyklister dör på de statliga vägnätet i hinder som Trafikverket installerat. Persson säger att Trafikverket ska ha motorcyklister i åtanke då det gäller underhåll. Det finns dock inga öronmärkta medel för MC budgeterade inom de kommande tolv åren i Trafikverkets nationella plan. Varken för underhåll eller för att göra vägarna säkra. Tvärtom uttalade Trafikverket i förslaget att det ger låg effekt att satsa på MC-säkerhet.

    Trafikverket har bekostat mycket bra studier om att ABS räddar liv som spridits av SMC, tidningar m fl. Trafikverket har i övrigt inte haft något att göra med införandet av ABS-bromsar i svensk lagstiftning och svensk handel. Det har däremot Transportstyrelsen som förhandlat om fordonsregler i EU, MC-tidningar, SMC med flera som propagerat för ABS.

    Trafikverket vill att alla ska använda varselväst då det inte finns något vetenskapligt belägg för detta. Tvärtom har VTI nyss publicerat en rapport som säger motsatsen.

    Nödbromsar i bilar är bra men det går inte att förlita sig enbart på teknik. De flesta motorcyklister som dödas av en annan trafikant gör det för att bilisten vållat olyckan genom att inte iaktta väjningsplikt, att göra U-sväng utan att se sig omkring och genom att göra omkörningar utan att ha tillräckligt god sikt.

    Andelen som fastnar i ATK-kameror stämmer inte. 7,2 % är motorcyklister, inte 15 % **. SMC:s uppgifter hämtas årligen från Polisen som hanterar uppgifterna.
    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre...TK-under-2017/

    Det är en beskrivning av hur SMC ser på MC-olyckor. Det finns fler områden än hastighet att arbeta med.
    SMC:s fjärde studien om körkortslösa MC-förare som dör/skadas svårt på MC:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...teende_4.0.pdf

    * Noter dock mina övriga inlägg - diskussionen om ägaransvar som tas bort för hastighetsöverträdelser under t.ex 30 för fort, har inte nått politiken än. Och jag sku tro man kan göra en finländare här!
    ** Trafikverket räknar endast på siffrorna under MC säsong. SMC ser på hela årets siffror. Därav denna skillnad.
    Mvh
    Jesper ~ Galne Dansken

    Notera vänligen mitt nickname - "Galne Dansken", som jag har fått av dom som åkar sporthoj - "Galne Dansken" är inte en officiel person, men endast en "Galen Dansk"
    Nä Jesper, nu får du lägga av med skitsnacket!
    ...

  14. #34
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    ..så Trafikverket ljuger och fintar alltså.
    Business as ususal med andra ord.
    IBA #40701

  15. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    6 538
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Men propagandan säger att det är hastigheten som är den största orsaken.

    Och dessa räcken har, enligt statistik, räddat 80 bilisterns liv.

    Vill du verkligen döda 80 bilister?
    Det låter som det klassiska spårvagnsproblemet
    http://theconversation.com/the-troll...ave-five-57111

    Men så är det INTE, man har i Sverige valt billiga mitträcken för att spara pengar.
    Inte konstigare än att Sverige har Europas lägsta sjukvård.
    För att spara pengar. Och minska arbetslösheten.
    Varje människa som utan sjukvård blir sjukpensionerad minskar ju arbetslösheten !
    Lägg märke till utvecklingen 12,4 sängar per 1000 invånare 1990 3,7 1999
    http://www.nationmaster.com/country-...1%2C000-people
    och sedan har det bara fortsatt, nu nere på ~2,5 sängar per 1000 invånare,
    80 % av Sveriges sjukvårdskapacitet borta på 28 år !
    Hur tror ni det känns att jobba i sjukvården och arbeta med sorteringen ?
    Senast redigerat av Comeback den 2018-04-10 klockan 15:31.
    MotoGP 2019: 1. Marques 2.Dovi 3.Vinales

  16. #36
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 870
    Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
    Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

    Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

    Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

    Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..

  17. #37
    here i come stylengrace-fzxs avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    gbg
    Hoj
    1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
    Inlägg
    980
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	beware-of-safety.jpg
Visningar:	33
Storlek:	44,9 KB
Id:	442884
    Det är inte målet som är det viktiga, utan att äta mycket pizza o ha sex

  18. #38
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011, Husaberg FE390 2012 samt Aprilia RST1000 Futura 2001
    Inlägg
    694
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
    Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

    Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

    Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

    Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..
    Fast så vitt jag förstår så är de bara billiga att sätta upp men är dyra i underhåll då en skada
    innebär att långa vajrar ska demonteras/monteras/bytas.

    Ett räcke av typ Armco är dyrare att sätta upp men kostar mindre i underhåll då en skada blir mer lokal.

    Se t ex,
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

    Mvh,
    Ingvar

  19. #39
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Egentligen är inte vajerräcken en särskilt svår matematik.
    Omoralisk och exkluderande, ja visst men det är förmodligen, på papperet, det mest kostnadseffektiva i förhållande till utfallet, dvs antal sparade liv och svårt skadade.

    Tycker jag som tillhör "den lilla gruppen" det är rätt, självklart inte men jag kan (tyvärr) ändå förstå resonemanget.

    Däremot har jag svårt att förstå, om man väljer vajerräcken, varför inte komplettera med "strimelskydd", det finns och skulle åtminstone göra det lite snällare för oskyddade trafikanter också.

    Det framstår inte som speciellt konsekvent om man sneglar mot en nollvision..
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Fast så vitt jag förstår så är de bara billiga att sätta upp men är dyra i underhåll då en skada
    innebär att långa vajrar ska demonteras/monteras/bytas.

    Ett räcke av typ Armco är dyrare att sätta upp men kostar mindre i underhåll då en skada blir mer lokal.

    Se t ex,
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

    Mvh,
    Ingvar

    Ja, det är just det. Varför välja räcken som räddar liv på ena sidan - där bilarna kör, men åstadkommer maximal skada för oss oskyddade trafikanter? Det finns trafikslagsneutrala räcken som inte är dyrare om man mäktar med att göra en totalkostnadsanalys.

    "Armco" kallas i Sverige för W-balk och är inte oproblematiska så länge ståndarna lämnas nakna.
    IBA #40701

  20. #40
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 629
    Ämnet:

    Jag läser Danskens inlägg med en blandning av vrede och resignation.


    Citat Ursprungligen postat av Galne Dansken Visa inlägg
    Jag ku ju också kommentera artikeln och sitsen som SMC ser läget i stort, såhär:

    SMC har påtalat för Jörgen Persson att innehållet i artikeln inte stämmer med verkligheten. Trafikverket vill fota bakifrån och har enligt Persson lyft frågan i ATK-rådet. Polisen, som ska verkställa detta, säger nej.
    Riksdagen och regering vill INTE ha ägaransvar* för någon trafikantgrupp. Att en statlig myndighet ändå driver frågan är olyckligt. Särskilt om man bara vänder sig mot en trafikantgrupp- motorcyklister.

    SMC har lyft frågan om att påverkade, körkortslösa personer kör en MC de inte äger gång på gång. Vi har inte fått något gehör från någon annan än försäkringsbolagen i frågan. SMC har förklarat att för oss är inte 30 km hastighetsöverträdelse ett extremt beteende om det inte sker i kombination med vårdslöshet i trafik. Här har Trafikverket en annan åsikt vilket Jörgen Persson framför i artikeln.

    Jörgen Persson säger att Trafikverket ska jobba för säkrare vägar och gator. Sedan säger han inget mer om vad som ska göras, trots att de flesta motorcyklister dör på de statliga vägnätet i hinder som Trafikverket installerat. Persson säger att Trafikverket ska ha motorcyklister i åtanke då det gäller underhåll. Det finns dock inga öronmärkta medel för MC budgeterade inom de kommande tolv åren i Trafikverkets nationella plan. Varken för underhåll eller för att göra vägarna säkra. Tvärtom uttalade Trafikverket i förslaget att det ger låg effekt att satsa på MC-säkerhet.

    Trafikverket har bekostat mycket bra studier om att ABS räddar liv som spridits av SMC, tidningar m fl. Trafikverket har i övrigt inte haft något att göra med införandet av ABS-bromsar i svensk lagstiftning och svensk handel. Det har däremot Transportstyrelsen som förhandlat om fordonsregler i EU, MC-tidningar, SMC med flera som propagerat för ABS.

    Trafikverket vill att alla ska använda varselväst då det inte finns något vetenskapligt belägg för detta. Tvärtom har VTI nyss publicerat en rapport som säger motsatsen.

    Nödbromsar i bilar är bra men det går inte att förlita sig enbart på teknik. De flesta motorcyklister som dödas av en annan trafikant gör det för att bilisten vållat olyckan genom att inte iaktta väjningsplikt, att göra U-sväng utan att se sig omkring och genom att göra omkörningar utan att ha tillräckligt god sikt.

    Andelen som fastnar i ATK-kameror stämmer inte. 7,2 % är motorcyklister, inte 15 % **. SMC:s uppgifter hämtas årligen från Polisen som hanterar uppgifterna.
    http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Farre...TK-under-2017/

    Det är en beskrivning av hur SMC ser på MC-olyckor. Det finns fler områden än hastighet att arbeta med.
    SMC:s fjärde studien om körkortslösa MC-förare som dör/skadas svårt på MC:http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...teende_4.0.pdf

    * Noter dock mina övriga inlägg - diskussionen om ägaransvar som tas bort för hastighetsöverträdelser under t.ex 30 för fort, har inte nått politiken än. Och jag sku tro man kan göra en finländare här!
    ** Trafikverket räknar endast på siffrorna under MC säsong. SMC ser på hela årets siffror. Därav denna skillnad.
    Det är så dom skall dra igenom det hela, alltså.

    Andelen bilförare som kan lagföras enligt ATK sjunker och är nere kring 30%
    Inte riktigt vad man hade väntat sig, när Trafikverket lovade att kamerastolparna skulle göra samma jobb som polisen, fast dygnet runt och nästan gratis.
    Vad inte många vet är att det är Trafikverket som finansierar utsättningen av fartkameror - med pengar man snott från Polisen. Jo, det är faktiskt sant.
    Trafikverket lyckades trumfa igenom en omskiftning av anslagen så att Polisen tappade pengar, och Trafikverket skulle sköta trafikövervakningen på ett "modernt sätt". Hur tycker ni att det fungerar?


    Staten vill åt alla dom goa pengarna man missar när så hög andel bilister går fria, och Trafikverket rusar till för att hjälpa - och därmed säkra framtida anslag.

    Jag tycker mig se att vi får ett begränsat ägaransvar inom en snar framtid. Vanliga, enkla cash-and-carryöverträdelser mot fartstolpe i spannet 0-30 km/h över gällande hastighetsbegränsning kommer att debiteras ägaren av fordonet som en simpel kontrollavgift.
    Grövre överträdelser kommer att lämnas vidare för utredning och möjligt körkortsingripande.

    För att tvinga igenom denna förstärkning av statskassan väljer Trafikverket att skilja ut oss motorcyklister och använda oss som förevändning i detta totala paradigmskifte.
    Argumenten kommer att vara:
    Vi måste skyddas från oss själva, vi förstår inte vårt eget bästa, se så många som dör i onödan
    och paradargumenten: "lagen skall vara lika för alla", "ingen skall gå fri", "alla skall vara med" (och betala...)

    Vi är inte tillräckligt populära för att kunna skapa en opinion mot ett kommande förslag. Tvärt om står många och applåderar att vi inte längre har "fri lejd" förbi stolparna. Vi är inte tillräckligt många som kan skapa debatt och få fram vår syn på saken - och somliga av oss fortsätter att blåsa förbi kameror som om inget i världen berörde just dem. På så vis har vi skapat den situation som kommer, och vi fortsätter elda på brasan med vår brist på insikt.

    Vad händer sedan, när det begränsade ägaransvaret är klubbat och klart och den nya lagen tas i bruk?
    Tja, staten är ju glad över kulorna som rullar in, och vilken som helt sänkning av olyckstalen för bil kommer att tillgodoskrivas det innovativa förslaget med ägaransvar. Halleluja!

    Kommer olyckstalen för MC att påverkas tacka vare automatböter?
    Knappast, och här ligger nästa problem begravt. Vi vet att våra olyckssiffror beror på obehöriga fylltrattar utan kläder på stulna cyklar som kör in i räcken när en korsande bil inte ser oss.
    Våra olyckstal kommer att ligga och hovra där dom legat de senaste åren, men somliga av oss kommer att vika in eller ta bort skylten, blåsa förbi kameraskåpen i ännu högre hastighet och flippa fingret dessutom.

    Det är denna "olycksutveckling" - att vi inte omkommer på samma sätt som biltrafiken och därför inte kan sänka våra olyckstal i samma omfattning, som kommer tas som inteckning för ändå hårdare åtgärder mot oss motorcyklister.

    Vilka?
    Det vet jag inte, och vill inte tänka på heller just nu.
    Det är så sorgligt alltihopa. Fucka med rättsuppfattning, grundlag, personligt ansvar och fan vet vad - bara för att man måste dra in mer pengar till statskassan och inte vill höja skatterna eftersom man inte dra på sig eld från "andra sidan" i det partipolitiska spelet.

    ...för, att se över utgifterna var det ingen som tänkte på.


    Riktigt sorgligt.
    Senast redigerat av notrightrider den 2018-04-10 klockan 15:03.
    IBA #40701

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ställde upp tomgången lite extra, inte mycket. Körde sen med enbart koppling, upplevde jag som mycket lättare än att hålla på med gasen också

Ekendahl
Vill du annonsera ovan? Klicka här