Sidan 1 av 9 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 162
  1. #1
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 772

    Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

    Tja!

    Nyligen har man gjort en utredning om lagrummet för autonoma fordon, och nu har det resulterat i ett antal ny lagförslag: http://www.regeringen.se/rattsdokume...-introduktion/

    Bland annat vill man införa ägaransvar och lagring av ett antal fordonsuppgifter, bland annat hastighet och position. Nu gäller ju det här, än så länge, bara självkörande fordon, men har man en gång satt bollen i rullning så kommer det garanterat smygas in även för övriga fordon. Antingen i smyg, eller så kommer man trumma på hur otroligt många liv man kommer att spara på det här, och hur otroligt säker trafiken kommer att bli.

    Det står inget om det här på SMCs hemsida, undrar var dom står i den här frågan?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Det har varit uppe förut men lagts ner då.
    De lär inte missa chansen att ta upp frågan igen i samband med frågan om ansvaret för självkörande fordon...

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument...boter_H102T486

    Kul formulering förövrigt (utdrag ur: Motion 2013/14:T486)

    ...."Kamerorna råder inte bot på alla fortkörare.
    Det är problematiskt att bötfälla förare som gömmer sig bakom solskydd eller som kör företagsbil.
    En annan problematisk grupp är mc-förarna.
    Ofta har de ingen registreringsskylt fram, och även om de skulle ha det så gömmer sig förarna effektivt bakom sina hjälmar"...


    Ungefär som att MC- förare underlåter att ha regskylt fram och att hjälm har man för att gömma sej bakom(?!)

    Grundfrågan är väl hur heligt rättsskyddet är?
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-07 klockan 12:40.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    609
    Resonemanget de för är minst sagt krystat:

    Eftersom ett automatiskt fordon inte har en förare så kan inte den som åker i fordonet göras ansvarig för en trafiköverträdelser så då måste det bli ägaren som är ansvarig (ägaren som kanske inte ens är med i fordonet och därmed inte har någon möjlighet att påverka situationen alls).

    Hur ska det fungera för taxi/hyrbilar?

    Det tycks mest vara något slags konstruktion för att motivera införande av ägaransvar som sedan kan sprida sig med motivationen att "samma regler ska gälla för automatiska och manuella fordon" som kan hittas i utredningen.

    Mvh,
    Ingvar

  4. #4
    Medlem Schnells avatar
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    -
    Hoj
    Fz1-n 07. Tidigare er-6n och NSR 125.
    Inlägg
    136
    STOREBROR SER DIIIIIIIIIIG!!

    Då var man igång igen... klart alla motorcyklister är ett gäng körkortslösa huliganer som far förbi fartkameror i 350km/h på bakhjulet samtidigt som de ger ett riktigt fakk u till personen som granskar bilden.

    Hur ska vi komma förbi detta tänker våra valda företrädare? Jag vet! Låt oss införa ägaransvar för alla fordon och speciellt extra hårda sådana för de två-hjuliga som kör som riktiga galningar.

    Usch, tvi och ve detta måste förhindras till varje pris. Låt oss lägga 150 miljoner sek. av vår befolknings skattepengar för nu ska detta utredas vidare. Istället för att lägga de pengarna på underglidningsskydd på ex vajervägar.

    Jag menar om vi ska ha ägaransvar på våra fordon så kan de fan ta mig ha tjänstemannaansvar för alla miljoner de slösar varje år på skit som inget ger.

    Fan vad arg man blir på hur detta landet styrs idag. : glömdet
    Forza Rossi ! =)

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Resonemanget de för är minst sagt krystat:

    Eftersom ett automatiskt fordon inte har en förare så kan inte den som åker i fordonet göras ansvarig för en trafiköverträdelser så då måste det bli ägaren som är ansvarig (ägaren som kanske inte ens är med i fordonet och därmed inte har någon möjlighet att påverka situationen alls).

    Hur ska det fungera för taxi/hyrbilar?

    Det tycks mest vara något slags konstruktion för att motivera införande av ägaransvar som sedan kan sprida sig med motivationen att "samma regler ska gälla för automatiska och manuella fordon" som kan hittas i utredningen.

    Mvh,
    Ingvar
    Klart intressant, nu finns det förstås olika nivåer på hur självkörande fordonen kommer vara inledningsvis men om fordonet är verkligt självkörande så lär det finnas en rad säkerhetssystem inbyggt, bland annat hastighetshållning och övrig regelefterlevnad.

    Då bör det väl vara den som programmerat fordonet som är ansvarig, jag själv kommer ju ligga i baksätet och kolla film

    ATK, Fartkameror
    Det känns som att man målat in sej i ett hörn när man i så hög grad förlitar sej på kameror.
    En kamera kan inte avgöra om någon är drog/rattfull, den tar inte hand om något annat än ren hastighetsöverträdelse.

    98% av alla registreringar är i laglig hastighet.
    Ca 300 000 hastighetsöverträdelser registreras varje år, av dem blir ca 35% lagförda, (MC behandlas inte överhuvudtaget).

    Har något svagt minne från flera år tillbaks att man lade i snitt 20minuter i utredningstid per registrering, för något som ger 35% utdelning??
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-07 klockan 13:26.

  6. #6
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Klart intressant, nu finns det förstås olika nivåer på hur självkörande fordonen kommer vara inledningsvis men om fordonet är verkligt självkörande så lär det finnas en rad säkerhetssystem inbyggt, bland annat hastighetshållning och övrig regelefterlevnad.

    Då bör det väl vara den som programmerat fordonet som är ansvarig, jag själv kommer ju ligga i baksätet och kolla film
    Det borde vara omöjligt för ett helt autonomt fordon att bryta mot reglerna, vare sig det är hastighet eller trafikregler allmänt.

    Det här är ett lagförslag som redan från början är förberett för ändamålsglidning och utvidgning. Först de självgående fordonen sedan resten...någon gång inom en alltför nära framtid.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  7. #7
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 772
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Det borde vara omöjligt för ett helt autonomt fordon att bryta mot reglerna, vare sig det är hastighet eller trafikregler allmänt.

    Det här är ett lagförslag som redan från början är förberett för ändamålsglidning och utvidgning. Först de självgående fordonen sedan resten...någon gång inom en alltför nära framtid.
    Om fordonet måste välja mellan att köra över någon och bryta mot lagar/trafikregler då? Tex ett plötsligt hinder bakom ett krön, alternativet är att korsa den heldragna linjen? Eller om det kommer en ambulans/brandbil bakom på en 2-1-väg, fortsätta i skyltat eller ge järnet tills ambulansen kan köra om? Eller om det är köer och det kommer blåljusfordon bakom, vi vanliga svenssons kan ju skita i allt vad filer och regler heter och skapa plats, kan autonoma fordon det också? Jag har tex kört in på ett vägarbete för att släppa fram en ambulans.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Det borde vara omöjligt för ett helt autonomt fordon att bryta mot reglerna, vare sig det är hastighet eller trafikregler allmänt.

    Det här är ett lagförslag som redan från början är förberett för ändamålsglidning och utvidgning. Först de självgående fordonen sedan resten...någon gång inom en alltför nära framtid.
    Ja eller hur, själva poängen med autonoma transportmedel ska ju vara att eliminera den svaga länken, dvs människan...

    Shit, Trafikverket styrs av Hal 9000 och/eller Skynet, människan är dömd

    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Om fordonet måste välja mellan att köra över någon och bryta mot lagar/trafikregler då? Tex ett plötsligt hinder bakom ett krön, alternativet är att korsa den heldragna linjen? Eller om det kommer en ambulans/brandbil bakom på en 2-1-väg, fortsätta i skyltat eller ge järnet tills ambulansen kan köra om? Eller om det är köer och det kommer blåljusfordon bakom, vi vanliga svenssons kan ju skita i allt vad filer och regler heter och skapa plats, kan autonoma fordon det också? Jag har tex kört in på ett vägarbete för att släppa fram en ambulans.
    Undrar om dessa finns med i utredningen om autonoma fordon?

    1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
    2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.
    3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-03-07 klockan 13:32.

  9. #9
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 439
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Om fordonet måste välja mellan att köra över någon och bryta mot lagar/trafikregler då? Tex ett plötsligt hinder bakom ett krön, alternativet är att korsa den heldragna linjen? Eller om det kommer en ambulans/brandbil bakom på en 2-1-väg, fortsätta i skyltat eller ge järnet tills ambulansen kan köra om? Eller om det är köer och det kommer blåljusfordon bakom, vi vanliga svenssons kan ju skita i allt vad filer och regler heter och skapa plats, kan autonoma fordon det också? Jag har tex kört in på ett vägarbete för att släppa fram en ambulans.
    Det du nämner är väl liksom pudelns kärna eller vad man nu ska kalla det.

    Datorer vilket är det som kontrollerar de sk. självkörande bilarna är notoriskt usla på att improvisera!
    När en autonom bil kommer i konflikt med sin egen programmering så kommer den sannolikt att helt enkelt stanna.
    Om man nu skulle tillämpa Asimovs tre lagar

    A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.
    A robot must obey the orders given it by human beings except where such orders would conflict with the First Law.
    A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Laws
    Så är nog inaktivitet mest sannolikt...men med intressant kaos som möjligt utfall. Ska dessutom dessa manicker interagera med varandra så kan de bli riktigt skoj.

    Till skillnad från oss människor, med fel och brister, som kan lista ut saker medans vi håller på, som t.ex. det med vägarbeten som du nämner. Så kan vad jag vet inte datorer övervinna sin programmering. Om de ger skenet av det så är de bara för att de är så programmerade.
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  10. #10
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 772
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Shit, Trafikverket styrs av Hal 9000 och/eller Skynet, människan är dömd
    Oh yes! Nu har vi ju visserligen passerat 26 augusti 1997, men med tanke på hur det bubblar i världen så är ju scenariot detsamma, lite mer utsträckt i tiden bara. Är det någon som vill hjälpa till att börja gräva bunker, med en underjordisk bana, utan storebrors vakande navelskådning?

    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Undrar om dessa finns med i utredningen om autonoma fordon?

    1. En robot får aldrig skada en människa eller, genom att inte ingripa, tillåta att en människa kommer till skada.
    2. En robot måste lyda order från en människa, förutom om sådana order kommer i konflikt med första lagen.
    3. En robot måste skydda sin egen existens, såvida detta inte kommer i konflikt med första eller andra lagen.
    Nej, det enda som finns med är pengar och masspsykos.

    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Så är nog inaktivitet mest sannolikt...men med intressant kaos som möjligt utfall. Ska dessutom dessa manicker interagera med varandra så kan de bli riktigt skoj.

    Till skillnad från oss människor, med fel och brister, som kan lista ut saker medans vi håller på, som t.ex. det med vägarbeten som du nämner. Så kan vad jag vet inte datorer övervinna sin programmering. Om de ger skenet av det så är de bara för att de är så programmerade.
    Snillena som spankulerar menar ju att eftersom alla bilar är online i framtiden, IoT, så kommer ju alla bilar att kommunicera med varandra, och därmed undvika krockar, köer osv. Det vore ju jävligt intressant att se hur dom hade tänkt koppla upp, och framförallt styra, alla fotgängare, cyklister, äldre fordon, hundar, barn, MC, vilda djur osv?
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  11. 2018-03-07, 13:48

  12. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Kan bara hålla med, media snedvrider så man kan få uppfattningen att självkörande bilar praktiskt taget är en realitet i morgon.

    Vi har fastmonterade maskiner på jobbet som hela tiden gör samma sak och ändå missuppfattar varandra utan någon inblandning av människan så jag är ganska säker att det här med autonoma fordon tillsammans med människostyrda ligger skapligt långt i framtiden.

  13. #12
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    2xB12+VS1400+GPz1100
    Inlägg
    10 500
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Nej, det enda som finns med är pengar och masspsykos.
    Chupacabra och svarta helikoptrar ska man inte ta lätt på, akta dig noga för sådana uttalanden!

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Tydligt är att tillverkarna inte vill ta ansvar.
    Det här påminner om hissar.
    Också ägaransvar och krav på regelbunden besiktning.
    Fattar inte varför dom håller på med sådant här i Stockholm.
    Det kommer ju bli EU regler i varje fall.

    Jag gissar pga av påtryckningar från biltillverkarna. För dom vill ju absolut inte bli ansvariga.
    Då väntar ju konkurs om hörnet.
    i USA.
    När det smäller !

    Det vettigaste är väl att föreslå att tillverkarna av autonoma fordon blir ansvariga för olyckor eftersom ägarna saknar möjlighet att bedöma risken dom tar genom att skaffa ett sådant här fordon.
    En enkel lösning är ägaransvar och leasing.
    Där det inte är möjligt att överföra avtals vägen ansvaret från leasingföretaget till den som leasar fordonet.
    Mycket intressant är vad försäkringen kommer kosta......

    Samtidigt så förstår jag tillverkarna. Göteborg beställde ju som enda kund i världen spårvagnar där alla bromsar kunde kopplas bort. Och ingen behövde vara ombord "och hålla död mans grepp". För att kunna flytta runt vagnarna lätt i vagnhallarna.
    Och till slut gick det åt helvete.
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%..._G%C3%B6teborg
    Hade vid den här tidpunkten chefen för spårvägens "utbildningssektion" som kursledare i CCW , Computer Club West. Han berättade att den nye VD (2 månader på posten) hade sagt upp alla 6 gubbarna i utbildningsektionen, onödiga samt sparkat säkerhetschefen, onödig, och själv tagit över säkerhetsansvaret.....2 månader innan det small.
    RIP offren.
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-07 klockan 17:41.

  15. #14
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 616
    Utredningen pekar snarare på att det i framtiden är slut med privatägd "bil".

    Volvo har redan sagt att man tar ansvar för vad deras produkter gör autonomt läge.

    Troligen kommer tillverkaren eller ett närstående pool/tjänsteföretag att vara ägare till en persontransportpod som man abonnerar på.

    Ägaren av bilen övervakar ALLT och tar ansvar för sin produkt.
    Fundera på var motorcykelm passar in i det scenariot.
    IBA #40701

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Utredningen pekar snarare på att det i framtiden är slut med privatägd "bil".

    Volvo har redan sagt att man tar ansvar för vad deras produkter gör autonomt läge.

    Troligen kommer tillverkaren eller ett närstående pool/tjänsteföretag att vara ägare till en persontransportpod som man abonnerar på.

    Ägaren av bilen övervakar ALLT och tar ansvar för sin produkt.
    Fundera på var motorcykelm passar in i det scenariot.
    Och fotgängaren, cyklisten, elcyklisten och mopedisten
    för att ta dom i antal i trafiken.

    Man kan ju se hur det gått förr
    http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...nledd-1.500884

    https://www.bussmagasinet.se/2013/02...daliga-bussar/

    https://www.bussmagasinet.se/2014/02...iar-bjorfjall/
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-07 klockan 21:22.

  17. #16
    Medlem renkötts avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    Honda VFR800
    Inlägg
    2 203
    Citat Ursprungligen postat av ingvar.olsson Visa inlägg
    Hur ska det fungera för taxi/hyrbilar?
    Det har de löst smidigt i Dubai, hantering är så snabb att de automatiskt drar det från förarens kreditkort innan han åker hem. Vet en som åkte på över 10 000 i fortkörningsböter under några dagar.

  18. #17
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 382
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Till skillnad från oss människor, med fel och brister, som kan lista ut saker medans vi håller på, som t.ex. det med vägarbeten som du nämner. Så kan vad jag vet inte datorer övervinna sin programmering. Om de ger skenet av det så är de bara för att de är så programmerade.
    Inte riktigt sant. En mycket stor del av forskningen för självkörande system är inriktad på att bilarna själva ska lära sig, just för att kunna hantera oväntade situationer. Mycket av inlärningen går till genom ”övningskörning”, både för att förbättra grundparametrarna men också för att förbättra fordonets inlärningsförmåga och självständiga agerande utifrån begränsade mängder data.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  19. #18
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 382
    Blogginlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Kan bara hålla med, media snedvrider så man kan få uppfattningen att självkörande bilar praktiskt taget är en realitet i morgon.

    Vi har fastmonterade maskiner på jobbet som hela tiden gör samma sak och ändå missuppfattar varandra utan någon inblandning av människan så jag är ganska säker att det här med autonoma fordon tillsammans med människostyrda ligger skapligt långt i framtiden.
    Samtidigt kör ju självkörande bilar redan nu mycket bättre än människor, sett till antalet olyckor per körd km. Man kan ju tänka sig att de inte har samma avancerade styrsystem som maskinerna på ditt jobb dock?!
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    ja
    Hoj
    ne
    Inlägg
    2 441
    Citat Ursprungligen postat av Coola Ola Visa inlägg
    Samtidigt kör ju självkörande bilar redan nu mycket bättre än människor, sett till antalet olyckor per körd km. Man kan ju tänka sig att de inte har samma avancerade styrsystem som maskinerna på ditt jobb dock?!
    Människan är på pappret klart olämplig att framföra fordon, håller på och improviserar, tappar fokus och kan t,o,m få för sej att köra när när parametrar är fel (onykter, trött osv).

    Uppenbarligen är styrsystemen på jobbet inte tillräckligt avancerade, hehe.

    I dag landar väl de flesta trafikflygplan själva fast där är ju saker och ting uppstyrda på ett helt annat sätt än ute på gatan

    Jag säger inte att självkörande bilar är en dålig ide, det är i interaktionen med människan det blir trassel

  21. #20
    saknar ännu skägg, väst och bumse... roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    Tussilago -88, 12 dl njurpaj -16
    Inlägg
    5 052
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Utredningen pekar snarare på att det i framtiden är slut med privatägd "bil".

    Volvo har redan sagt att man tar ansvar för vad deras produkter gör autonomt läge.

    Troligen kommer tillverkaren eller ett närstående pool/tjänsteföretag att vara ägare till en persontransportpod som man abonnerar på.

    Ägaren av bilen övervakar ALLT och tar ansvar för sin produkt.
    Fundera på var motorcykelm passar in i det scenariot.
    Ptjaa, bilden som omedelbart dyker upp på näthinnan är reklamfilmen från ifjol när Yamahas ”Robocop” på en R1M ställs mot VR46. Denna gång vinner VR46 med hästlängder men hur ser det ut om 3 år? 5 år? 10 år?

    Om vi tar BMW som exempel och lyssnar på vad deras försäljningsgurus framhåller i presentationer och marknadsföring förefaller branschen tämligen inriktad på att delta i autonomracet. Och jag kan förstå det. Tänk själv - hur bred skulle en gata eller en fil behöva vara för att transportera en tvåhjuling från pkt A till pkt B i valfri tätort med hjälp av autonoma hjälpmedel? En meter? 8 dm? Med tanke på miljökrav, befolkningstillväxt och urbanisering innebär ju en sådan analys och utveckling i extremfallet skillnaden mellan totalförbud och monopolställning,

    Problemställningen blir ju, som Ni redan är inne på - vem bär ansvaret?

    Det leder oss in på en del av TS frågeställning - var står SMC? Om jag förstår det rätt är SMC:s inställning sedan flera år att vi motorcyklister välkomnar hjälpmedel och autonoma system, så länge människan - lika med föraren - har ”sista ordet” när det gäller kontrollen av fordonet. Det innebär i förlängningen att strikt föraransvar bör tillämpas så långt som möjligt och därigenom att systemen inte bör tillåtas befria trafikanterna från ansvar. Analysen är i första hand och i huvudsak baserat på tidigare remissvar från SMC.

    Vi vet redan att hastighetstalibanerna på TrV likt bönräknare granskar statistiken från plåtpoliserna riket runt i vårt avlånga land. Och personligen kan jag inom parentes sagt och för mitt liv inte begripa varför vi motorcyklister väljer att exponera oss år 2018 genom att ”gasa satan” förbi plåtskåpen med framhjulet likväl som ett omsorgsfullt valt finger i luften? Det gjordes redan på 1900-talet så vänligen lägg av! Ren provokation leder sällan till någon större framgång...

    Sammanfattngsvis tror jag därför att vi individuella motorcyklister mår bäst av att ”flyga under radarn” under en tid men även att under de kommande åren våga sticka fram hakan och klart deklarera att vi inte ser någon praktisk anledning till att frångå den hitintillsvarande principen om föraransvar! Klarar vi det?
    Senast redigerat av roffe_s den 2018-03-09 klockan 23:42.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...


Sidan 1 av 9 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här