Sidan 1 av 13 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 242
  1. #1
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    sthlm
    Hoj
    I wish
    Inlägg
    4 507

    Diskussionstråden för tillbud o olyckor 2018

    Här diskuteras det som inte ska diskuteras i olyckstråden, dvs allt utom rapporteringar.

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Märklig säsongsinledning.

    Hittills i år har jag läst om fler dödsolyckor i tidningarna än vad jag har sett verkliga motorcyklar ute i trafiken.

    Folk kraschar ihjäl sig i alla väderstreck - nära och i fjärran.
    Ingen kul inledning på det som inte ens är säsong ännu.
    IBA #40701

  3. #3
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Från rapporttråden:

    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Mc och bil i krock på E4 – 28-årig man död

    Motorcykeln körde, enligt polisen, in i en framförvarande bil. Kollisionen blev så kraftig att delar av mc:n slungades över i motsatt körbana och orsakade skador på en bil.

    Föraren av personbilen klarade sig utan skador, men mc-föraren– en 28-årig man hemmahörande i nordvästra Skåne – fördes med ambulans till sjukhus i Helsingborg.

    Strax efter midnatt meddelade polisen att han avlidit. Anhöriga är underrättade.
    Finns det mer som inte berättas här?
    Sträckan är något så bisarrt som en motorväg inom TEN-T vägnätet som har vajerräcke.

    Full blown dödsräcke, alltså. Det har omkommit motorcykelförare i räcket där tidigare.

    Kan det vara så att det är årets första räckesdöd vi läser om här, även om snubben först kraschade in i en bil?
    IBA #40701

  4. #4
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 514
    Jag har tillbringat en del tid med att analysera dödsolyckor och jag måste säga att jag är imponerad av Trafikverkets utredare, de kollar verkligen ALLT.

    De kollar själva olyckan i sig, där man mäter, ifrågasätter, funderar och kommer fram till en slutsats. Man kollar också de inblandades situationer med hur de mår, inkomster, familjesituation, vad som hände före olyckan och såklart allting som har med körkort, ägande av fordon, droger och alkohol och så vidare. Det finns ALLTID en oerhörd massa saker som inte berättas här. Om jag får vara med på våren 2019 och gå igenom materialet efter 2018års olyckor så ska jag fundera på just den här olyckan och jämföra det som stod i media med det som verkligen hade skett.

    Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  5. #5
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    1 104
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Jag har tillbringat en del tid med att analysera dödsolyckor och jag måste säga att jag är imponerad av Trafikverkets utredare, de kollar verkligen ALLT.

    De kollar själva olyckan i sig, där man mäter, ifrågasätter, funderar och kommer fram till en slutsats. Man kollar också de inblandades situationer med hur de mår, inkomster, familjesituation, vad som hände före olyckan och såklart allting som har med körkort, ägande av fordon, droger och alkohol och så vidare. Det finns ALLTID en oerhörd massa saker som inte berättas här. Om jag får vara med på våren 2019 och gå igenom materialet efter 2018års olyckor så ska jag fundera på just den här olyckan och jämföra det som stod i media med det som verkligen hade skett.

    Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...
    Det där var väldigt intressant och på nåt vis en tröst

  6. #6
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg

    Kan ju bara nämna, utan att på nått sätt koppla detta till ovanstående olycka, att det 2016 skedde 36 dödsolyckor, av dessa var det bara sju stycken som var olyckor där föraren var nykter, hade körkort och inte satt på en lånad/stulen hoj... Alla övriga 29 hade varianter på temat droger/alkohol, stulen hoj, inget körkort och extremt beteende, oftast i kombination...

    ...allt det som nästa avdelning inom Trafikverket sedan bara vill bortse från när dom tuggar om samma tjafs från någon variant på den gamla 30-punktslistan som skall försvåra för oss lagliga motorcyklister att köra som folk.

    Rena samhällstillkortakommanden vältras över på oss som uppför oss, och vi skall bära konsekvenserna av det som idioter åstadkommer. Idioter, som ändå är immuna mot åtgärderna som föreslås och i vissa fall genomförs.

    Snacka om att sitta under fel träd och skjuta mygg med hagelbössa när kon redan lämnat båset tillsammans med getabocken som trädgårdsmästare!

    Som sagt, ingen direkt referens till just Åstorpsolyckan.
    Min kritik mot Trafikverket är mer generell och allomfattande: om, om nu djupstudierna är så omfattande och genomlysande, varför förmår då inte Trafikverket i stort att dra några slutsatser av denna data?

    Världens högsta andel dödade och skadade oskyddade trafikanter mot räcken, år efter år.
    Önskad åtgärd? Nummerskylten fram och ägaransvar.

    Way go go, Trafikverket.
    IBA #40701

  7. #7
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Det där var väldigt intressant och på nåt vis en tröst
    Nej, det är ingen tröst. Det är en jävla katastrof, och det bygger vår framtid - oss riktiga motorcyklister med körkort, egen ägandes hoj och gällande lagar som något slags rättesnöre på vår färd.
    Det är VI som får betala för att myndigheterna inte mäktar hålla landet i kurs.

    Jag har propagerat i 10 år nu för att det måste göras en distinktion mellan motorcyklister och sådana som dör på MC utan att ha där att göra. Vi kommer aldrig någonstans i verkligt trafiksäkerhetsarbete om vi buntar ihop kriminella med samhällsbärare och tror att en åtgärd skall skapa resultat i båda läger.

    Vi - vi själva måste börja agera. Ingen annan verkar ju bry sig.

    # ta bättre vara på din hoj så den inte stjäls.

    # sälj inte din hoj till någon utan körkort

    # våga fråga efter körkortet om ni skall köra ihop. Avstå om den andra saknar behörighet.
    Det måste bli en tydligare gräns mellan dom som tar motorcyklismen på allvar, och dom som bara vill förstora.

    # konfrontera den som bär sig illa åt. Låt dom förstå att dom förstör för oss andra.

    Listan kan göras hur lång som helst, men det är fan inte okay att rfid-tagga oss som sköter oss, för att man tappat greppet om samhället i stort.


    Rätta mig om jag inte är uppdaterad, Niklas - men Trafikverkets task force för att tackla motorcykelolyckor anser fortfarande inte att korrekt körkortsbehörighet är prioriterat i arbetet mot MC-olyckor, eller hur?

    Hastighet och ägaransvar är viktigare, senast jag kollade.

    Det är så förbannat dumt att hela Trafikverket blir reducerat till ett skämt på kuppen.
    Vem skulle försöka dricka sig otörstig utan att först fylla glaset?

    Men, att negligera utbildning och behörighet går bra, för att sedan låsa in på den eviga hastigheten.
    IBA #40701

  8. #8
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 147
    Men de tänker utanför lådan, saknar branscherfarenhet och kommer snart att gå vidare till nya spännande utmaningar!






    OBS! Inlägget kan innehålla spår av ironi...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  9. #9
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 297
    Utbildning brukar ju vara ett klokt svar på många problem. När det gäller dödsolyckor på MC kanske man genom utbildning hade kunnat nå, säg, 50% av de nyktra A-kortsinnehavarna och därmed kanske kunnat få ned siffrorna med 2-3 st förutsatt att de olyckorna verkligen hade kunnat undvikas genom bättre förarskap i vid mening.

    Det stora problemet är snarare att 28 av 35 är mer eller mindre opåverkbara storheter i denna statistik. Alltså gäller det att få bort dem ur statistiken vad gäller ”MC-förare” och istället kategorisera dem under ”brottslingar”, ”multikriminella” eller liknande. På samma sätt som man inte kategoriserar deltagare i gängskjutningar som ”bil-förare” med åtföljande handlingsplaner grundade på strikt hastighetsanalys...
    Buy quality, cry once.

  10. #10
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jodå
    Hoj
    R1, XT600Z & en XT600E
    Inlägg
    2 500
    Förfärlig säsongsstart, att det är så märks inte minst när anhöriga börjar skicka länkar o skärmdumpar från dessa olyckor...

    Känner att jag hamnar i försvarsställning eftersom jag för egen del inte är orolig, har på tok för många mil på sporthoj för det.

    Samtidigt kommer man inte ifrån att MC-olyckor blir ett kollektivt problem och det är det jag inte har möjlighet att försvara då den statistik som redovisas är sorterad och filtrerad huller om buller, vissa år ingår 4-hjulingar, osv.

    Jag vill antingen ha tillgång till all rådata orörd eller sammanställd (fritt sorterbar) till:
    + Hojtyp
    + Körkort för hojtyp
    + Nykter/onykter, drogpåverkad
    + Förare=Ägare
    + Stulen
    + Antal år på hojtyp
    + Förarens ålder
    + Påställd, besiktigad, försäkrad
    + Vägbeskaffenhet
    + Singel/andra inblandade fordon/faktorer
    + Antal mc i trafik
    Senast redigerat av Ozzian den 2018-04-02 klockan 13:27.

  11. #11
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Här är en bra genomgång från tiden innan "Extremt beteende" börjat diskuteras på allvar:

    http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...derlag_2_0.pdf

    Avser perioden 2009 - 2011.

    Redan här ligger de körkortslösa på 25% och det har ökat sedan dess.
    Vilka åtgärder har man vidtagit under dessa 6 år?
    Ha ha ha haaaa ha ha!
    IBA #40701

  12. #12
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 147
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Förfärlig säsongsstart, att det är så märks inte minst när anhöriga börjar skicka länkar o skärmdumpar från dessa olyckor...

    Känner att jag hamnar i försvarsställning eftersom jag för egen del inte är orolig, har på tok för många mil på sporthoj för det.
    -Läs på i länken ovan så har du argument. Som att du som kört länge har väldigt liten risk jämfört med körkortslösa och drogade tjyvar.

    -Självmordsstatistiken är betydligt högre. För mig är motorcykeln ett sätt att leva och överleva.

    -Försöka att själv vara ett föredöme och köra "snyggt" även om det är över skyltad hastighet.

    Autobahn har fri fart, delar av vägnätet på IoM har fri fart, men det betyder inte att man får köra hur fort man vill utan att det är föraren själv, inte ett Tragikvärk, som bestämmer vad som är en säker hastighet.

    UK har 60 mph, 96 kph, med normalt 10% påslag innan det blir böter, på vägar som vi har skyltat 70 kph. Du kan alltså objektivt ha 105 på mätaren utan att det är "extremt beteende" riskmässigt men eftersom vi har Noll Vision där vi accepterar att olyckor sker men att bilister inte ska dö när de gör fel.
    Att motorcyklister dör om de gör fel för att Tragikvärket sätter upp dödsräcken talas det inte om...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #13
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 Yamaha yp 250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 613
    Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
    Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  14. #14
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 147
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
    Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.
    Man kan gasa hyfsat om man kör snyggt och flyger under radarn. Jag kör lagligt i UK men här kör jag över skyltad hastighet...

    Har du körkort, använder hjälm, ägt din hoj mer än 4 år och kör SportHoj så är risken att dödas eller skadas allvarligt ganska liten enligt statistiken.

    http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20c...derlag_2_0.pdf

    Jag kan inte ansvara för hur du eller någon annan kör liksom invandrare som sköter sig inte kan ta ansvar för de kriminella invandrarna.

    Sedan följer ingen alla regler, för det är omöjligt. Vi bryter alla mot regler men när vi själva gör är det ju en "dum" regel eller hur?

    Jag är cyklist också men kan inte ansvara för de lycraklädda missilerna som färdas i klungor på våra vägar.

    Fast jag är glad att slippa dem på cykelbanan!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  15. #15
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 514
    Det är precis detta som SMC har jobbat med i många år, att utesluta de som samhället inte kan påverka med lagar, försäkringspremier, utbildningsinsatser och så vidare. SMC definierar det som två sorters förare. Riktiga MC-förare och de som inte är riktiga mc-förare.
    De som inte är riktiga mc-förare är polisiära ärenden och ska inte blandas med riktiga mc-förare. Vi som kollektiv och SMC i synnerhet kan inte lastas för människor som väljer att skita i alla regler.

    Personligen så håller jag med NisseHt om att siffrorna från 2016 är en liten tröst.
    Egentligen är det ganska enkelt. Följer man reglerna så är det relativt ofarligt att köra motorcykel. 7 döda på drygt 200 000 motorcyklar på vägarna...

    Som svar på frågan om Trafikverket och hur de jobbar så tror jag (personlig åsikt) att det handlar om flera olika problem.
    1. Organisationen är uppdelad i många små fack och tack vare olika människors egon och revirpissande så är det stora brister i kommunikationen mellan avdelningarna så det dras inte så många bra slutsatser från ledningen eftersom den sammanställda informationen fastar på olika ställen

    2. Sen finns det ett politiskt problem med toppstyrning och påverkan från politiskt håll, och så klart stora egon och revierpirssande.

    3. Sen finns det ytterligare ett problem och det är ekonomi, som är direkt kopplat till problem nummer 2.

    Ledningen består av människor, både smarta och mindre smarta och de måste tillsammans göra saker för att svara mot problem 1, 2 och 3, och en del av dessa människor lider av stora egon och revirpisseri... ja, ni fattar...

    Kort sagt, det är människor och människor tar inte alltid kloka beslut, precis som vi motorcyklister i trafiken...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  16. #16
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 514
    Citat Ursprungligen postat av GubbLasse Visa inlägg
    Men jag tycker ändå att Mc-förare är så jäkla duktiga på att kasta sten i glashus.
    Det verkar som att vi ska kräva av vägverk o stat att vi ska kunna bomba satan och krasha utan földer. De flesta MC-kompisar jag känner, inklusive mig själv, kör alltid olika mycket över laglig fart. Om vill alla höll hastighet skulle statistiken antagligen vara lite snyggare, så de är inte helt fel ute. Gasa klokt.

    Jupp, vi är vår egen största fiende... vi sågar samfällt av den gren vi sitter på genom att bete oss i trafiken. Vi kör vårdslöst och vi kör för fort, vi har ljudliga avgassystem och vi har attityder i trafiken som retar upp "folk".
    Tacka f-n för att politikerna (som består av "folk") blir förbannande eller uppmanas av de förbannande väljarna att göra något försöker göra något.
    Hade inte en massa idioter på hoj kört som svin förbi fartkamerorna så hade vi inte haft en debatt om skylt fram på hojen plus att vi ska införa ägaransvar.

    Det är vi själva som förstår för oss själva...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  17. #17
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 514
    ...typexempel:

    Min kollega, som också kör hoj, hängde med på en utflykt med andra hojåkare förra sommaren. Ute på landsbygden så passerar de en kohage. Killen framför min kollega sitter på en stor v-twin med raka rör och precis när de passerar hagen så drar han in kopplingen och tokvarvar sin stora motor så det smattrar över nejden, de stackars korna springer så att mjölken stockar sig...
    Vad tror ni den bonden tycker om oss hojåkare?

    Min kollega valde att aldrig mer köra med idioten...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  18. #18
    Buy quality, cry once BrooklynSs avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    2 297
    Det kan ju inte ha varit en riktig motorcyklist...


    Buy quality, cry once
    Buy quality, cry once.

  19. #19
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 787
    Citat Ursprungligen postat av BrooklynS Visa inlägg
    Det kan ju inte ha varit en riktig motorcyklist...


    Buy quality, cry once
    En liten påsksarkasm, kanske...?

    Jag vill verkligen att det skall märkas vem som är motorcyklist och vem som inte är det.

    Det krävs lite extra för att komma dithän; ett bättre vidseende, större hänsynstagande, mer förståelse för andra trafikantslags förutsättningar i samspelet vi kallar trafik.

    Kalla mig gärna naiv, men jag tror verkligen att det kan bli så; Motorcyklisterna - bäst på det dom gör i trafiken.



    Men, det krävs fler som arbetar för det.
    IBA #40701

  20. #20
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 147
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Det är vi själva som förstör för oss själva...
    Vi är bara en grupp för våra motståndare där det enda gemensamma är vårat fordon.

    Likadant som att invandrare förstör för sig själva och det är alltså invandrares fel att det finns kriminella invandrare?

    Skillnaden är att vi kan sluta köra eller åka motorcykel och då lämna gruppen.
    Men hur ska jag hindra en körkortslös narkotikapåverkad tjyv att inte köra vårdslöst?

    Hur ska jag som cyklist få de lycraklädda sluta köra i klunga på vägen?
    Elcyklister sluta köra om och gå in framför mig när deras bakhjul är i höjd med mitt framhjul?

    Vi tillhör ju gruppen cyklister i statistiken och färdas lagtekniskt på samma fordon...
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Sidan 1 av 13 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

håkan
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här