Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Och ännu mer fascinerande är det att dom själva skapar köerna genom att stå på där det är lite glesare trafik. Hade alla hållit hastighetsgränserna in mot tex Stockholm, så hade vägarna hunnit mata undan trafiken mycket bättre, och då hade det blivit mindre köer.

Stämmer, men det är inte lika illa som det varit. För 10 - 15 år sedan verkade det som ett tvång att alltid täppa till en lucka. Om jag såg bromsljusen framåt så gasade jag inte utan rullade framåt och om jag planerat rätt behövde jag inte stanna.
Men dj...lar vad det provocerade bilister som inte kunde tänka mer än ett steg framåt! :D

Påminner om en bussresa med min son i barnvagn där chauffören körde lugnt och städat. Innan jag gick av tackade jag, (Jag vet, dj..ligt osvenskt!) och han berättade att han brukade få skäll. Skäll? Dj..ligt svenskt! Men det gick ju lika fort fast han körde mjukt? Jo, men det känns som det går långsamt och då klagas det... :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
I Sverige ska alla trängas så förb...at. Finns det en lucka så ska den fyllas pronto. Står man och väntar på att svänga in på en anna väg så får man stå i timtal...och kön bakom växer.
Kör man bil i större städer utomlands, Berlin, London m fl. så vet alla om att det är smidigare om man visar hänsyn och släpper fram, då kommer ALLA fram fortare. De är mycket bättre på detta än vad vi svenskar är.

Trängasproblemet blir också större ju mindre ort man är på, här i norra sverige så är det hopplöst, här ska alltid alla först. Som tur är så är det ju sällan mer än tre bilar som trängs så då gör det inte så mycket...:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Exakt. Rusningstrafik i Paris är enklare än 16.10 vid Bergnäsbron i Luleå... Hänsyn finns inte häruppe, troligen pga okunskap och brist på erfarenhet.

Den värsta trängning jag råkat ut för var i Kiruna. Jag höll på att bli utpressad i en refug när två körfält gick ihop i ett. En 50+ man kom bakifrån och stängde mig och gav mig långfingret när jag tutade till för att göra honom uppmärksam på att jag fanns.
Givetvis följde jag honom dit han skulle och gav honom på parkeringen en vänlig lektion i ”första trafikregeln” (underlätta för andra i trafiken).
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Har inte plöjt hela tråden, men mina tankar kring autonoma fordon är att det kommer ske i etapper där mänskliga förare fasas ut. T ex så skulle bussar köra helt autonomt i bussfiler först eftersom det är en fil som andra inte får köra i.

Sen införs zon för zon i städer där du inte får komma in med ett fordon som styrs av en människa.

Motorcyklar har ingen plats i framtidens trafik, vi kommer bli ett särintresse på banorna.

Fordonen kommer kommunicera med varann och därmed hela tiden underrätta varann om bästa rutt, hastigheter, olyckor et c i realtid. Inget mer "Kan du skriva in adressen i min GPS?" från taxichaffisen.

Man kommer inte äga sin bil, utan prenumerera på transporttjänster. P-platsbehovet kommer sjunka drastiskt vilket ger mer plats i städerna.

Jag är otroligt positiv till den här utvecklingen, och ser ingen som helst anledning att motarbeta den. Inga mer rattfyllon, rattsurfare. Polisen kan sluta med hastighets- och nykterhetskontroller och ägna sig åt våldtäkts- och pedofiljakten som dagens förare anser att de borde ägna sig åt.

Bara win. :banana:banana:banana
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Exakt. Rusningstrafik i Paris är enklare än 16.10 vid Bergnäsbron i Luleå... Hänsyn finns inte häruppe, troligen pga okunskap och brist på erfarenhet.

Den värsta trängning jag råkat ut för var i Kiruna. Jag höll på att bli utpressad i en refug när två körfält gick ihop i ett. En 50+ man kom bakifrån och stängde mig och gav mig långfingret när jag tutade till för att göra honom uppmärksam på att jag fanns.
Givetvis följde jag honom dit han skulle och gav honom på parkeringen en vänlig lektion i ”första trafikregeln” (underlätta för andra i trafiken).

Skulle aldrig hända om du hade kört en Hummvee... :)

HUMMVEE.jpg
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har inte plöjt hela tråden, men mina tankar kring autonoma fordon är att det kommer ske i etapper där mänskliga förare fasas ut. T ex så skulle bussar köra helt autonomt i bussfiler först eftersom det är en fil som andra inte får köra i.

Sen införs zon för zon i städer där du inte får komma in med ett fordon som styrs av en människa.

Motorcyklar har ingen plats i framtidens trafik, vi kommer bli ett särintresse på banorna.

Fordonen kommer kommunicera med varann och därmed hela tiden underrätta varann om bästa rutt, hastigheter, olyckor et c i realtid. Inget mer "Kan du skriva in adressen i min GPS?" från taxichaffisen.

Man kommer inte äga sin bil, utan prenumerera på transporttjänster. P-platsbehovet kommer sjunka drastiskt vilket ger mer plats i städerna.

Jag är otroligt positiv till den här utvecklingen, och ser ingen som helst anledning att motarbeta den. Inga mer rattfyllon, rattsurfare. Polisen kan sluta med hastighets- och nykterhetskontroller och ägna sig åt våldtäkts- och pedofiljakten som dagens förare anser att de borde ägna sig åt.

Bara win. :banana:banana:banana

Glöm inte de andra trafikanterna som också måste bort precis som motorcyklister:
Ca 9 miljoner Fotgängare, Ca 3 miljoner cyklister, Några 100000 mopedister.
En (över?)mäktig uppgift !
För övrigt har jag helt missat att dagens förare tycker att Polisen ska ägna sig åt våldtäkts- och pedofiljakt !
Har du några länkar ?

Vad det gäller prenumeration på transporttjänster, var är felet på taxi ?
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Har inte plöjt hela tråden, men mina tankar kring autonoma fordon är att det kommer ske i etapper där mänskliga förare fasas ut. T ex så skulle bussar köra helt autonomt i bussfiler först eftersom det är en fil som andra inte får köra i.

Sen införs zon för zon i städer där du inte får komma in med ett fordon som styrs av en människa.

Motorcyklar har ingen plats i framtidens trafik, vi kommer bli ett särintresse på banorna.

Fordonen kommer kommunicera med varann och därmed hela tiden underrätta varann om bästa rutt, hastigheter, olyckor et c i realtid. Inget mer "Kan du skriva in adressen i min GPS?" från taxichaffisen.

Man kommer inte äga sin bil, utan prenumerera på transporttjänster. P-platsbehovet kommer sjunka drastiskt vilket ger mer plats i städerna.

Jag är otroligt positiv till den här utvecklingen, och ser ingen som helst anledning att motarbeta den. Inga mer rattfyllon, rattsurfare. Polisen kan sluta med hastighets- och nykterhetskontroller och ägna sig åt våldtäkts- och pedofiljakten som dagens förare anser att de borde ägna sig åt.

Bara win. :banana:banana:banana

Det finns en poäng i det du säger och om jag inte ser till min lilla egotrippade värld så vore det bra om fordonstrafiken kunde begränsas rejält, om inte annat för miljöns skull...
Dock så ser jag det som ytterst svårt att rent politiskt få igenom sådana här förändringar, åtminstone under min livstid. Vi är ett fritidstörstande folk som gärna åker till stugan, fjällen, rekreationsområden osv plus att det fortfarande är väldigt många svenskar som inte bor i större städer där det kan fungera med Übertjänster.
Jag har väldigt svårt att se att detta skulle fungera i Arjeplog, Storuman eller ens Alingsås. Så länge vi människor vill bestämma själva när vi vill göra nånting och så länge vi själva vill känna friheten i att bestämma saker så kommer detta inte att hända.
Den dagen vi har ett fungerande system, där man beställer sin transport oavsett var man ska och detta sker enkelt och smidigt så kommer marknadskrafterna att se till att det sker, oavsett politiker. Det är dock långt borta.

Själva revolutionen med självkörande bilar kommer att ske väldigt snabbt, det är jag övertygad om, snabbare än vi kan ana. Däremot så måste dessa system kunna leva sida vid sida med det sätt vi lever i dag under ganska lång tid.

Jag är dock helt säker på att en vacker dag så är vi där på det sätt som du beskriver. Motorcyklar har ingen plats men det har heller inga andra självägda fordon...
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Glöm inte de andra trafikanterna som också måste bort precis som motorcyklister:
Fotgängare, cyklister, mopedister.

Det löser sig nog ska du se. Dels så kommer fordonen utbyta data med varann, så bilen vet redan om det oidentifierade föremålet moped (alt att mopeden berättar vad den är i systemet) 400 meter innan den är ikapp.

Dels kommer sensorer och annat på fordonen göra att de är snabba på broms. Ex radar snett framåt för att se om något närmar sig körbanan från sidan (fotgängare som tänker gena) som sänker farten osv.

Det finns alltid ett sätt.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Det finns en poäng i det du säger och om jag inte ser till min lilla egotrippade värld så vore det bra om fordonstrafiken kunde begränsas rejält, om inte annat för miljöns skull...
Dock så ser jag det som ytterst svårt att rent politiskt få igenom sådana här förändringar, åtminstone under min livstid. Vi är ett fritidstörstande folk som gärna åker till stugan, fjällen, rekreationsområden osv plus att det fortfarande är väldigt många svenskar som inte bor i större städer där det kan fungera med Übertjänster.
Jag har väldigt svårt att se att detta skulle fungera i Arjeplog, Storuman eller ens Alingsås. Så länge vi människor vill bestämma själva när vi vill göra nånting och så länge vi själva vill känna friheten i att bestämma saker så kommer detta inte att hända.
Den dagen vi har ett fungerande system, där man beställer sin transport oavsett var man ska och detta sker enkelt och smidigt så kommer marknadskrafterna att se till att det sker, oavsett politiker. Det är dock långt borta.

Själva revolutionen med självkörande bilar kommer att ske väldigt snabbt, det är jag övertygad om, snabbare än vi kan ana. Däremot så måste dessa system kunna leva sida vid sida med det sätt vi lever i dag under ganska lång tid.

Jag är dock helt säker på att en vacker dag så är vi där på det sätt som du beskriver. Motorcyklar har ingen plats men det har heller inga andra självägda fordon...

Jag har ingen uppfattning om tidsaspekten, hur fort det kommer gå, och som du skriver är det tveksamt om vi är där innan man tagit på sig träfracken.

Men jag är säker på att vi kommer till punkten där det är för ekonomiskt bra att inte äga sin egen bil, att man då istället tecknar en sån här tjänst. Om vi fantiserar kring att det är en biltillverkare som säljer tjänsten så är det när denne vill döda kostnaderna för att hålla liv i gamla bilar och istället skifta fokus till autonomt.

- Kom in och byt din bil mot en tjänst - vi bjuder på de tre första åren!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har inte plöjt hela tråden, men mina tankar kring autonoma fordon är att det kommer ske i etapper där mänskliga förare fasas ut. T ex så skulle bussar köra helt autonomt i bussfiler först eftersom det är en fil som andra inte får köra i.

Sen införs zon för zon i städer där du inte får komma in med ett fordon som styrs av en människa.

Motorcyklar har ingen plats i framtidens trafik, vi kommer bli ett särintresse på banorna.

Fordonen kommer kommunicera med varann och därmed hela tiden underrätta varann om bästa rutt, hastigheter, olyckor et c i realtid. Inget mer "Kan du skriva in adressen i min GPS?" från taxichaffisen.

Man kommer inte äga sin bil, utan prenumerera på transporttjänster. P-platsbehovet kommer sjunka drastiskt vilket ger mer plats i städerna.

Jag är otroligt positiv till den här utvecklingen, och ser ingen som helst anledning att motarbeta den. Inga mer rattfyllon, rattsurfare. Polisen kan sluta med hastighets- och nykterhetskontroller och ägna sig åt våldtäkts- och pedofiljakten som dagens förare anser att de borde ägna sig åt.

Bara win. :banana:banana:banana
Om folk bara hade gjort det som var tillåtet så hade vi ju kunnat lägga ner hela polisväsendet, och att tro att det skulle vara helt utan störningar från "obehöriga" i bussfiler är rätt långt från verkligheten.

Jobbigt dessutom om du inte kom iväg till din bandag för att alla transportenheter var upptagna då, eller om din bokade transport bedömdes som mindre viktig än någon annans, så din bokning blev struken. Ännu mer skoj blir det ju när du står där i depån på söndag kväll och upptäcker att det inte blir någon transport hem. Vill någon åka och spela tex golf istället, så är det ju en bättre aktivitet än att köra hoj på bana, att köra hoj är ju bara ren miljöförstörning.

Glöm inte de andra trafikanterna som också måste bort precis som motorcyklister:
Fotgängare, cyklister, mopedister.
Eller djur, både vilda och tama, eller barn... Men det kanske går att lösa, om man registrerar en färdplan för hur man ska gå 2v i förväg, så kan den godkännas av Transportstyrelsen och kommuniceras till alla fordon. Sen måste man bara hålla exakt dom tider man har angivit och exakt den färdväg man har sagt. Stannar du och pissar bakom en buske på vägen så får du räkna med att du kan bli överkörd av en autonom bil, eftersom du är på fel ställe vid fel tidpunkt, och det är ju du som har gjort fel, så det går ju inte att skylla på bilen :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Exakt. Rusningstrafik i Paris är enklare än 16.10 vid Bergnäsbron i Luleå... Hänsyn finns inte häruppe, troligen pga okunskap och brist på erfarenhet.

Den värsta trängning jag råkat ut för var i Kiruna. Jag höll på att bli utpressad i en refug när två körfält gick ihop i ett. En 50+ man kom bakifrån och stängde mig och gav mig långfingret när jag tutade till för att göra honom uppmärksam på att jag fanns.
Givetvis följde jag honom dit han skulle och gav honom på parkeringen en vänlig lektion i ”första trafikregeln” (underlätta för andra i trafiken).

Var den en svensk förare så gissar jag att det uppskattades! Alla vill ju förbättra sig och svenskar är ju pratsamma och sociala så samtalet avslutades troligtvis med en kram och att ni lovar att ses igen! :tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Om folk bara hade gjort det som var tillåtet så hade vi ju kunnat lägga ner hela polisväsendet, och att tro att det skulle vara helt utan störningar från "obehöriga" i bussfiler är rätt långt från verkligheten.

Jobbigt dessutom om du inte kom iväg till din bandag för att alla transportenheter var upptagna då, eller om din bokade transport bedömdes som mindre viktig än någon annans, så din bokning blev struken. Ännu mer skoj blir det ju när du står där i depån på söndag kväll och upptäcker att det inte blir någon transport hem. Vill någon åka och spela tex golf istället, så är det ju en bättre aktivitet än att köra hoj på bana, att köra hoj är ju bara ren miljöförstörning.


Eller djur, både vilda och tama, eller barn... Men det kanske går att lösa, om man registrerar en färdplan för hur man ska gå 2v i förväg, så kan den godkännas av Transportstyrelsen och kommuniceras till alla fordon. Sen måste man bara hålla exakt dom tider man har angivit och exakt den färdväg man har sagt. Stannar du och pissar bakom en buske på vägen så får du räkna med att du kan bli överkörd av en autonom bil, eftersom du är på fel ställe vid fel tidpunkt, och det är ju du som har gjort fel, så det går ju inte att skylla på bilen :tummenupp

Problemet med människors benägenhet att göra "otillåtna" saker är ju inget som är vare sig nytt eller eliminerbart, och det tror jag nog även de som utvecklar koncepten känner till.

Du kan rapa upp hur många specifika scenarion som helst, finns det ett behov så kommer det mötas upp av någon som kan hitta en affär i det, var så säker. Att saker inte går som väntat är inget nytt, det kommer bara vara nya orsaker. Det är liksom inga giltiga argument till att inte fortsätta.

Viltolyckor samma sak - de sker ju redan idag. Autonoma fordon är inte lösningen på all världens trafikproblem, men det har heller ingen sagt. Med IR och radar så lär risken minska markant jämfört med idag, där vi 40+ med läsglasögon sitter och kisar trötta i mörker med 50 mils sträckkörning. Där bilen aldrig är trött eller kommer ta några risker.

Du tycks tolka in någon form av kontrollapparat i konceptet vilket jag inte finner sannolikt. Det kommer i så fall från våra kära myndigheter. Men de dumheterna finns ju också redan idag...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det löser sig nog ska du se. Dels så kommer fordonen utbyta data med varann, så bilen vet redan om det oidentifierade föremålet moped (alt att mopeden berättar vad den är i systemet) 400 meter innan den är ikapp.

Dels kommer sensorer och annat på fordonen göra att de är snabba på broms. Ex radar snett framåt för att se om något närmar sig körbanan från sidan (fotgängare som tänker gena) som sänker farten osv.

Det finns alltid ett sätt.

Ungefär som klimatet, Det löser sig nog. Vad gör du för att lösa det ?
Och varför är prenumerationstjänst bättre än taxi ?

Vad det gäller gott om plats i städerna behöver du definitivt inte oroa dig. Bodde två månader i South Bend , Indiana, USA. På söndagen fanns det två öppna möjligheter i stadscentrum, ett Museum, Studebakers och en Resturang av lågpristyp. Och gatorna var helt öde.
Folket, ja det var på Shoppingområdena väster om staden, där kunde man handla, äta eller gå på bio.
Centrum var helt övergivet.
Och det kommer i Sverige också, gott om plats i staden.
http://www.st.nu/allmant/medelpad/inte-mycket-att-hamta-i-sundsvalls-stadskarna

Har du tänkt på att transportkostnaden i KPI sjunker samtidigt som Kollektivtrafiken ökar priserna med 4-5% om året.
Kollektivtrafiken är en så liten del av transporterna i Sverige så den inte påverkar KPI.
Och Kollektivtrafiken är till stor del betald via skatt sedeln.
Att öka på kollektivtrafiken kommer inte på fråga. Det finns det inte skattepengar till. Och ännu värre med de årliga prisökningarna i kollektivtrafiken skulle det bli katastrof i statsfinanserna (ökad ränta) ifall prisökningarna fick genomslag i KPI.
Det enda jag kan tänka mig med autonoma bussar är att busschaufförena försvinner. .
Och istället kommer bussväktare.
Med uppgift att hindra att bussarna slås sönder och samman.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Problemet med människors benägenhet att göra "otillåtna" saker är ju inget som är vare sig nytt eller eliminerbart, och det tror jag nog även de som utvecklar koncepten känner till.

Du kan rapa upp hur många specifika scenarion som helst, finns det ett behov så kommer det mötas upp av någon som kan hitta en affär i det, var så säker. Att saker inte går som väntat är inget nytt, det kommer bara vara nya orsaker. Det är liksom inga giltiga argument till att inte fortsätta.

Viltolyckor samma sak - de sker ju redan idag. Autonoma fordon är inte lösningen på all världens trafikproblem, men det har heller ingen sagt. Med IR och radar så lär risken minska markant jämfört med idag, där vi 40+ med läsglasögon sitter och kisar trötta i mörker med 50 mils sträckkörning. Där bilen aldrig är trött eller kommer ta några risker.

Du tycks tolka in någon form av kontrollapparat i konceptet vilket jag inte finner sannolikt. Det kommer i så fall från våra kära myndigheter. Men de dumheterna finns ju också redan idag...
Jag är med på att det vore trevligt att få bort alla blindstyren från trafiken, men jag tror mer på hårdare kontroller och krav än att massbestraffa ALLA.

Bilbolagen kommer inte att tycka att det är helt ok att tappa 80% av omsättningen, så vi kommer att betala 100% för 20% nyttjandegrad, vilket jag personligen ser som en ganska urusel idé, åtminstone från konsumentperspektiv.

Övervakningssamhället är redan här, och allt vi gör registreras. Du kanske har läst om Cambridge analytica? Eller försäkringsbolag som ger rabatter om du kör som dom vill att du ska köra? Google vet antagligen mer om dig och dina vanor än du själv vet, och varenda app samlar in information om vad du gör, när, var och hur. Självklart kommer man att vilja utnyttja det. Ditt försäkringsbolag kanske ger dig en gratisapp som är en stegräknare och som gör att du kan tävla med polarna. Men bakom kulisserna så utvärderar dom hur mycket du rör dig, och justerar premien efter sannolikheten för påföljder av din inaktivitet. Sakta smyger det sig in, och vi nappar på dom små fördelarna, och sväljer nackdelarna med hull och hår.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Var den en svensk förare så gissar jag att det uppskattades! Alla vill ju förbättra sig och svenskar är ju pratsamma och sociala så samtalet avslutades troligtvis med en kram och att ni lovar att ses igen! :tummenupp

:rofl:rofl:rofl
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bilbolagen kommer inte att tycka att det är helt ok att tappa 80% av omsättningen, så vi kommer att betala 100% för 20% nyttjandegrad, vilket jag personligen ser som en ganska urusel idé, åtminstone från konsumentperspektiv.

Det kommer att bli som i bilens barndom. Vi ser ju redan nu hur det sprutar ut företag som ska börja tillverka elbilar och autonoma fordon. Apple, Google, Dyson plus en miljard kinesiska och koreanska företag.
Enda anledningen att till att nuvarande biltillverkare går ut med braskande pressmeddelanden nu är för att de vet att om det inte hoppar på tåget så är de snabbt rökta. Säger bara Kodak, Netscape, Nokia...ja, ni fattar :)

De har lärt sig att de inte kan stoppa utvecklingen och de vet också att det är f-n så mycket enklare att konstruera en elbil, de måste synas och höras och "leda" utvecklingen annars går det som för Kodak.

Det enda som är statiskt och oföränderligt är att ingeting är statiskt och oföränderligt...:)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var den en svensk förare så gissar jag att det uppskattades! Alla vill ju förbättra sig och svenskar är ju pratsamma och sociala så samtalet avslutades troligtvis med en kram och att ni lovar att ses igen! :tummenupp

Hehe, räknas det som svensk om man bryter på tornefinska? :hihi Jodå, det uppskattades åtminstone av en av oss... :tummenupp
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top