Nytt lagförslag om ägaransvar och datalagring

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag håller med dig angående det att vi som hobbyförare inte har någon plats i ett samhälle uttänkt av människor, som bara är ute efter att visa hur fräna grejer de kan konstruera och politiker som bor i ett område där det inte existerar något behov av att förflytta sig. Dock så är det vi som faktiskt vill bestämma om vårt transporterade många fler än mupparna som försöker förbjuda bilar (och MC i förlängningen)

Men, don't kill the messenger, jag VET att självkörande bilar kommer att anlända och det väldigt snart, det finns ingeting i världen som varken du eller jag kan påverka i det fallet. Detta styrs av Människan som på något sätt ska glorifiera sin egen existens. Vi jobbar alla tillsamman mot vår egen undergång med överbefolkning och utarmning av jordens resurser. Stephen Hawking (RIP) har redan räknat ut att vi har någonstans mellan 100-200 år på oss att flytta till en annan värld, sen är det kört och jag tror att han på sätt och vis har rätt tyvärr.

Bara ett par klargöranden här:

1. LIDAR är ingen kamera, det är en "Laser Radar" som ser väldigt långt och väldigt mycket. Tillsammans med vanliga kameror och IR-sensorer så ser de här bilarna helsikes mycket mer än vad vi gör. Till och med värmestrålningen som genereras av personen som går bakom det där planket och snart dyker upp. Tekniken finns där redan, processorkraften finns också. Det som inte finns är fantasi och kunskap nog hos människorna som ska programmera det hela...men de lär sig hela tiden. Just idag fungerar det bevisligen sådär men det kommer att fungera så småningom, precis som programmeringen och beräkningarna av den första månlandningen också var oöverstigliga i början, men det löste sig det också.

2. Open Source är ett väldigt stort och brett fält av olika typer av programvara som är licensstyrt på andra sätt än med traditionellt ägande. Open Source innebär inte att det per automatik är gratis.
Däremot till skillnad från t ex Windows så är ofta inte Open Source programvara styrd av kommersiella världen och framförallt deadlines. UNIX som startade Open Sourcevärlden är till exempel ett operativsystem som byggdes av människor som ville göra det bästa systemet, inte för att tjäna pengar. Windows byggdes av Microsoft för att bli en kassako och det viktiga var att det släpptes vid rätt tidpukt snarare än när det var färdigt (Windows Vista om ni kommer ihåg?)

Skulle jag köpa en bil med "någon open source pryl" som styr det hela? Ja, definitivt, det gör vi ju redan idag. Mycket av de system som driver våra bilar eller våra flygplan baseras på olika former av programvara som ofta kommer från Open Source-världen. Det är INTE Windows som kör en Airbus om du nu trodde det? :)

Angående att en ren elbil är mycket billigare att bygga än en normal bil så är det ju ganska självklart. Det är VÄLDIGT mycket snabbare och enklare att testa en elmotorn än en förbränningsmotor. Elmotorer har ju dessutom funnits betydligt längre än OTTO-motorn och fungerar oerhört bra. Och varför skulle AC:n och framsätet vara annorlunda?

Elbilarna oavsett om det blir autonoma eller inte kommer att förändra hela samhället. Verkstäder försvinner, massor med jobb och kunskap behövs inte längre. Återförsäljarnätet för bilsäljare kommer att förändras. Framtidens billiga elbilar kommer att säljas på nätet, som TESLA redan gör...
...och när de automatiska fordonen anländer i stor skala så försvinner hundratusentals jobb såsom taxichaufförer och lastbilschaufförer och "vi"(som samhälle) sitter som nyttiga idioter och välkomnar detta medvetet eller omedvetet.

Vi kommer att inom bara några år få en helt annan värld än vi har idag och jag är inte så säker på att det blir en så mycket bättre värld, även om vissa miljöpolitiker tror det.
Vad ska alla dessa arbetslösa människor ta vägen?
Javisst, för miljöns skull så har vi kanske inget val. Jorden har inte råd att låta varje medborgare ha en egen bil även om det är "roligt" att köra en egen bil...

...och var hojarna är i det sammanhanget så...:(:brinnerup

Fast det kanske är just motorcyklar som är lösningen på överbefolkad trafik? Det finns ju en del ställen i världen där 2-hjulingar välkomnas av politiker som faktiskt har fattat grejen... :)
Lösningen är solklar - totalt förintelsekrig alla mot alla. Ba släpp lös alla militärarsenaler och låt folk mörda varann hejvilt. Kan fabricera ngn konflikt om det skulle underlätta med lite motivering. Ärligt talat tror jag många ledare faktiskt resonerar så. Vissa vill ju ha en global befolking på runt 700 000 människor, då behöver man avliva några miljarder överflödiga. Projektet har redan startat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är inte bara på SH som man funderar över de autonoma fordonens framtid.
https://www.dn.se/ekonomi/geelyagare-manar-till-forsiktighet/

http://europe.autonews.com/article/...-for-caution-in-self-driving-tech-after-fatal

Också från DN https://www.dn.se/ekonomi/jacques-wallner-sjalvkorande-bilar-finns-inte/
Jacques Wallner: Självkörande bilar finns inte.
Jag är inte förvånad över nyheten att en självkörande bil kört på en 49-årig kvinna i Arizona, USA som avled av sina skador. Vissa operatörer har tryckt ut en ännu inte färdig teknik som inte förtjänar att kallas ”självkörande”.
Kvinnan ledde söndag natt sin cykel i en korsning i en förort till Phoenix, Arizona när hon kördes på av en självkörande Uberbil; en Volvo XC90. Det första dödsoffret för en ”självkörande” bil blev därmed ett faktum.
Uber slutade omedelbart med självkörandet i Arizona, Pittsburgh, San Francisco och Toronto, Kanada. Nu väntar utvärdering av vad som gått fel.
Samtidigt fortsätter andra operatörer med sina självkörande bilar i USA.
Det här är en experimentverksamhet. I Ubers fall fanns det en icke aktiv förare i bilen som skulle vara beredd att ingripa om det behövdes...
Det främsta skälet för självkörande bilar är att vi förare är den svagaste länken bland alla moderna säkerhetssystem som en modern bil är fylld med. MEN. Det betyder inte att den självkörande tekniken är färdigutvecklad.
Jag ska ge ett exempel. I höstas var jag ute på tyska autobahn tillsammans med Audi i en självkörande A8:a. ”Det här är den högsta självkörande nivån”, försäkrade Auditeknikerna.
Det betyder i klartext nivå tre på en femgradig skala där nivå fem är fullt självkörande.
Vad kunde då bilen göra på egen hand?
Jo, följa med i körkörning på Autobahn i hastigheter upp till 60 km/tim. Bilen håller avstånd till framförvarande fordon och anpassar farten till körförhållandena.
Det är en avsevärt enklare köruppgift än att ha full koll i mörker i en rörig stadsmiljö med cyklande, gående, springande, mopedister, motorcyklister, rullbrädesåkare och så vidare.
Tänk på alla möjliga körsituationer man kan hamna i och fantisera ihop några till; allt det ska en riktigt självkörande bil klara av.
Jag har lyssnat noga de senaste åren på de stora bilföretagen när det talar om självkörande... och hör just att det finns tillfällen på motorvägen då förarna kan vilja att bilen tar över. Det kommer börja där. Det har börjat där. Men jag är inte ens säker på att vi kommer nå nivå fem under 2020-talet.
Nu är det hög tid att fundera på hur testverksamheten ska kunna genomföras utan risk för liv och hälsa. Det är en grannlaga uppgift. För tillskyndarna av den nya tekniken har en viktig poäng; OM bilarna kunde klara alla köruppgifter så skulle trafiken bli säkrare.
Då skulle över 37.000 människor om året inte behöva dö i den amerikanska trafiken. De självkörande bilarna tar inte droger, dricker alkohol eller kör för fort utan säkerhetsbälte.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fattas bara att man slopar ev. Passagerare i bilarna också såblir det riiiktigt trafiksäkert! Varför inte bara radera mänskligheten och ladda upp oss i molnet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När man läser kommentarer runt om på nätet, när man lyssnar på folks diskussioner kring denna... ..."olyckan" så fattar man att det är kört redan.

"Det hade hänt ändå"
"Vem kan skydda sig mot folk som kliver rakt ut i gatan?"
"Hon får skylla sig själv"

Problemet är värre än så. Hon klev inte rätt ut i gatan från trottoaren till höger om bilen.
Hon klev ut från vägens vänstra sida och hade alltså gått över minst en körbana innan det small.
Om man räknar med att hon leder cykeln med 4km/h, 1,1m/s och vänstra körbanan är 3meter tog det henne 2,7sek innan hon kom över i högra körbanan.
Och 2,7 +1,35 s= 4 sekunder innan hon är mitt framför bilen (4,5meter från vänstra sidan av gatan (om gatan är 6 meter bred....) och det smäller.
Bilen körde i 65km/h , 18m/s, dvs när hon börjar gå över gatan är bilen 4x18=72meter och 4 sek från att bilen kör på henne.
Min slutsats är att den sk autonoma bilen inte reagerar över föremål som rör sig i kollisionskurs från sidan ! I varje fall inte om föremålet är en fotgängare, cykel !
Då vet vi en typ av olycka som inte kommer att försvinna med autonoma fordon !
https://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-for-respektive-viltslag/
http://24kalmar.se/2017/08/31/sa-manga-omkom-eller-skadade-sig-i-viltolyckor/

https://www.youtube.com/watch?v=QRgdasOwjVM
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, tekniken är i sin linda, men alla inblandade - tekniker, marknadsförare, stadsplanerare, politiker och alla andra klåfingriga jävlar har hissat autonoma fordon till skyarna.

Kanske dämpas entusiasmen lite nu...

Det var snack om "konspirationer" tidigare i tråden.
Det jag ser som den verkliga faran är att politikerna är så uppslukade och berusade av alla "möjligheter" med den nya tekniken att man ger carte blanche till vilka stolligheter som helst.

Nå, det är fortfarande möjliga quadrizillionbelopp som hägrar för de inblandade företagen.

Uber har redan(!) gjort upp under bordet med de anhöriga till den omkomma, för att slippa få upp målet i domstol.

https://www.google.com/amp/s/mobile...ly-of-autonomous-vehicle-victim-idUSKBN1H5092

På mindre än en vecka!




Ja, jag förstår att man och barn fått inte bara ett lastbilslass med pengar tippat på garageuppfarten - jag fattar det.

Vad jag inte kan förstå är hur man kan sälja sin döda hustru så billigt. Sitt barns mor.

"Pappa, var är mamma?"
Shh - här är en ny leksak.

"Pappa, vem dödade mamma?"


Ja, vem dödade egentligen mamma?
Jag skulle vara beredd att betala quadrizillionbelopp för att få veta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
I filmen från Uber ser det ut som det är mörkt men det finns, och fanns, "tillfredsställande belysning" som det heter i svenska regler när du inte får använda helljus nattetid, på platsen.

https://arstechnica.com/cars/2018/0...victim-came-from-the-shadows-dont-believe-it/

Tittar man inte på vägen hela tiden utan är borta flera sekunder, som många telefonanvändare i Sverige, så blir rubriken naturligtvis...

- Jag hade inte en chans att stanna! :(

Framtiden är inte lysande utan mörk som ur en Uberfilm... :(
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det har pratats om att denna krock skulle ha skett vare sig bilen är autonom eller om en människa hade full kontroll över den, nu har vi sett hur bilen beter sig, den har inte alls registrerat kvinnan, med en människa som styr skulle man kunnat fått samma utgång visst men det finns alltid en sannolikhet att utgången blivit någon annan: föraren kanske hade gjort en undanmanöver, skadat kvinnan men att hon överlevt, föraren kanske redan långt innan uppmärksammat någon form av rörelse i mörkret och saktat ner, föraren kanske skulle gasat på så att kvinnan istället gått in med cykeln i bilen m.m.

Vid denna incident så vill man lägga all vikt vid kvinnan som går över vägen, man menar att det är inte fel på tekniken och den passiva föraren kunde inte ha gjort någonting för att förhindra detta utan det är kvinnan som gjort fel genom att gå över denna väg, utan något övergångsställe plus att det är mörkt och dålig belysning m.m.

Detta är ett enkelt sätt att skylla ifrån sig och försöka få de autonoma bilarna helt oskyldiga till varje pris. Det är tragiskt att människor ska behöva dö för att man till varje pris ska ha ut dessa experimentprodukter så fort som möjligt ute på marknaden. Men tyvärr ligger det i tiden och i modet, det ser man klart och tydligt på dagens dator- och tvspel där de ofta släpps ofärdiga för att sedan "fixas" till allt eftersom....

Det är intressant hur idén om autonoma fordon egentligen handlar om ansvarsförskjutning, man tar ansvaret ifrån den "aktiva" föraren, gör den "passiv" och skyller allt som uppkommer på "alla" andra. Det är en fin framtid vi går till mötes, där ingen kommer att ha något ansvar för någonting :gnissla
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Från det man ser på filmen måste fotgängaren haft en viss dödslängtan, hade detta skett med en mänsklig bilförare och samma film hade det förmodligen klassats som en tragisk olycka och fotgängaren var vållande.

Det vi ser är vad en vanlig kamera såg, mänskliga ögat kanske tolkat situationen annorlunda så jag ser nog inte filmen som ett reellt bevis till människans favör eller nackdel ur den synvinkeln.

Däremot ska tekniken vara bättre än människan i just en sådan situation, det är ju själva försäljningsargumentet.

Vill minnas att precis samma sak hände med en docka för några år sedan när Volvo visade embryot av sin självkörande bil (i dagsljus).

(Med reservation för skillnad mellan vad ögat ser och vad kameran ser)
Första bilden ser man precis fötterna på fotgängaren
Andra är typ en sekund senare och det är väl den ungefärliga reaktionstiden
Skulle vara intressant att veta om bilen öht reagerade och när.

ubercrash1.jpg

ubercrash2.jpg

ubercrash3.jpg

Edit: Kollade just Old Badgers länk och den ger ju onekligen en annan bild än Überfilmen :gnissla
https://arstechnica.com/cars/2018/0...victim-came-from-the-shadows-dont-believe-it/
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
http://feber.se/fordon/art/379998/volvos_skerhetssystem_var_avst/

Ur artikeln skrev:
– We don’t want people to be confused or think it was a failure of the technology that we supply for Volvo, because that’s not the case. The Volvo XC90’s standard advanced driver-assistance system “has nothing to do” with the Uber test vehicle’s autonomous driving system, säger Zach Peterson som är talesperson på Aptiv till Bloomberg.

Mobileye, som är ett dotterbolag till Intel och levererar chip och sensorer till Aptiv, ska igår ha gått ut med att man testat situationen i deras labb. Enligt dem så reagerade deras system en sekund innan olyckan när man använda den rätt dåliga videon som underlag. I verkligheten borde sensorerna alltså ha reagerat tidigare.

Min trögskalle fattar inte riktigt.

Om Volvos förar-assistancesystem inte hade någonting att göra med Ubers autonoma system så väcker det iaf fler frågor hos mig.

Är inte systemen kompatibla?
Även om Volvos system inte har något att göra(?) med det autonoma systemet så ska det väl fungera iaf? Var det urkopplat, varför isf?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Från det man ser på filmen måste fotgängaren haft en viss dödslängtan, hade detta skett med en mänsklig bilförare och samma film hade det förmodligen klassats som en tragisk olycka och fotgängaren var vållande.

Det vi ser är vad en vanlig kamera såg, mänskliga ögat kanske tolkat situationen annorlunda så jag ser nog inte filmen som ett reellt bevis till människans favör eller nackdel ur den synvinkeln.
Edit: Kollade just Old Badgers länk och den ger ju onekligen en annan bild än Überfilmen :gnissla
https://arstechnica.com/cars/2018/0...victim-came-from-the-shadows-dont-believe-it/

Precis, allt är inte vad det först ser ut att vara... :hej
 

Raderad medlem 51742

Guest
http://feber.se/fordon/art/379998/volvos_skerhetssystem_var_avst/



Min trögskalle fattar inte riktigt.

Om Volvos förar-assistancesystem inte hade någonting att göra med Ubers autonoma system så väcker det iaf fler frågor hos mig.

Är inte systemen kompatibla?
Även om Volvos system inte har något att göra(?) med det autonoma systemet så ska det väl fungera iaf? Var det urkopplat, varför isf?

Det Uber håller på med är ju att testa sitt eget självkörande system. Volvo tillhandahåller bara plattformen (bilen). Antar att de kopplat ur bilens egna system för att det inte skall störa testerna. Så vitt jag förstår är det inte någon teknik för autonom körning från Volvo inblandad över huvud taget. Det skulle lika gärna kunna vara ett fordon av annat fabrikat som Uber använde för testet.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Hur många hade hunnit reagera om ni sett nån leda en cykel på motorvägen mitt i natten? Inte en chans, ej fel på systemet eftersom det ej är skapat för den typen av faror, måste ha svepande sensorer för det, vilket säkert kommer anammas fr.o.m nu.

Intressant tråd det här, många som kommer med bra kommentarer, frågan är hur länge man kommer få köra med förbrännings motorer i bil/mc? Kommer man ens få styra sitt eget fordon i framtiden? Högst tveksamt..

Glad Påsk
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Lösningen är solklar - totalt förintelsekrig alla mot alla. Ba släpp lös alla militärarsenaler och låt folk mörda varann hejvilt. Kan fabricera ngn konflikt om det skulle underlätta med lite motivering. Ärligt talat tror jag många ledare faktiskt resonerar så. Vissa vill ju ha en global befolking på runt 700 000 människor, då behöver man avliva några miljarder överflödiga. Projektet har redan startat.

Antar att du menar 700 miljoner o syftar på Georgia guidestones? Du har helt rätt i att eliten vill ha 3e världs krig, se bara hur västlig media spyr galla samt allehanda anklagelser på Ryssland. Utan fakta, belägg eller några som helst konkreta bevis, samma sak som 1939 när NaziTyskland gick in i Polen eller som när Gavrilo Princip mördade hertigen Ferdinand. Historien upprepar sig. Världen står återigen på randen till ett nytt storkrig, utvecklingen är minst sagt skrämmande.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur många hade hunnit reagera om ni sett nån leda en cykel på motorvägen mitt i natten?
Är det vanligt att motorvägar har korsningar med trafikljus? Eller var det en flerfilig enkelriktad väg? :va
https://www.google.se/maps/place/N+...48ca97885c3f7!8m2!3d33.4399425!4d-111.9446799
Red Mountain Freeway är en motorväg men North Mill Avenue är inte det...:7peta

Men om hon nu var på väg hem, från The Marquee eller nåt annat ställe, så var det dumt att gena, även om det var upplyst, när det fanns ett övergångsställe inte långt bort.
Jag gissar att du och jag tillhör den lilla minoritet som undviker att gena! :tummenupp

Kommer man ens få styra sitt eget fordon i framtiden? Högst tveksamt..
Glad Påsk

I framtiden hade den nu dödade kvinnan haft en självkörande trampcykel och denna olycka hade då, naturligtvis, aldrig hänt! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur många hade hunnit reagera om ni sett nån leda en cykel på motorvägen mitt i natten? Inte en chans, ej fel på systemet eftersom det ej är skapt för den typen av faror, måste ha svepande sensorer för det, vilket säkert kommer anammas fr.o.m nu.

Intressant tråd det här, många som kommer med bra kommentarer, frågan är hur länge man kommer få köra med förbrännings motorer i bil/mc? Kommer man ens få styra sitt eget fordon i framtiden? Högst tveksamt..

Glad Påsk

Jag håller ungeför 80km/h på vägen mellan Skålan mot Åsarna på vintern. Det är vit väg, packad snö, med plogvallar på båda sidorna. Då kliver en älg ut på vägen från höger sida ungefär 100 meter framför mig.
Det blir frikoppling och foten på bromsen direkt samtidigt som jag försöker tuta för att väcka älgens uppmärksamhet.
Men med vinterpjäxor på fötterna lyckas jag samtidigt trycka ner broms och gas.
Så den frikopplade motorn på Volvo 142an kommer ju som iiiiiIIIIIIIIIIIII.
När älgen hör motorn försöker den axa men älgfötterna halkar på vägen, den springer utan röra sig speciellt mycket framåt tycker jag, fötterna slirar men älgen kommer i varje fall över så långt åt vänster att jag kan passera bakom den med någon meter marginal. Upplever att farten minskat obetydligt för mig, kanske 60km timme, genomsnitt under dessa 100meter , 72km/h eller 20m/s, dvs det tog ca 5 s från jag såg älgen till jag passerade bakom den.
Dvs jag hade både hunnit försöka tuta och bromsa innan jag var framme vid älgen.

Min beräkning ovan visar att det tar ca 4 sekunder från Elaine lämnar vänster sida av vägen till hon kolliderar.
Och den autonoma bilen reagerar inte ett dugg.
Tydligen är att den Dashcam som finns i Uberbilen är en katastrof när man ser andra bilder från samma väg.

Men min spontana reaktion är att på natten borde Autonoma bilar ha IR-strålkastare.
IR bländar inte mötande bilister och många "digitalkameror" kan tydligen ta bilder tagna i IR-ljus.
Och det är ju helt klart att "Autonoma" Uber inte reagerar på föremål / människor / cyklar som kommer in från sidan och rör sig i kollisionskurs.
Eller överhuvudtaget reagerar mot föremål/människor/djur vid vägkanten som kan bli en fara.
Vilket många mänskliga förare gör.

Jag är väl inte helt ensam på SH att tro att det finns en risk att tex en älg eller barn vid vägkanten kommer fortsätta ut på vägen ?
Och sänker farten !
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Är det vanligt att motorvägar har korsningar med trafikljus? Eller var det en flerfilig enkelriktad väg? :va
https://www.google.se/maps/place/N+...48ca97885c3f7!8m2!3d33.4399425!4d-111.9446799
Red Mountain Freeway är en motorväg men North Mill Avenue är inte det...:7peta

De plot thickens!

Screenshot_2018-03-30-20-16-33.jpg

Fattas bara att någon chemtrailnisse hittar en korsande "Hartmann Drive" i närheten - då kan Uber klassa hela området som Area 51½ och styra undan all uppmärksamhet.
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Lösningen är solklar - totalt förintelsekrig alla mot alla. Ba släpp lös alla militärarsenaler och låt folk mörda varann hejvilt. Kan fabricera ngn konflikt om det skulle underlätta med lite motivering. Ärligt talat tror jag många ledare faktiskt resonerar så. Vissa vill ju ha en global befolking på runt 700 000 människor, då behöver man avliva några miljarder överflödiga. Projektet har redan startat.


Det har väl sagt att det ska finnas 500 miljoner till 1 miljard människor. Det är Deep state´s våta dröm. De är ju också dem våra folkvalda jobbar för, de kan ju inte göra ett smack utan deras godkännande, förutom när det gäller obetydliga saker. Man pratar även om överbefolkning och att befolkningskontroll behövs, vilket är rent skitprat.

"År 1977 gavs en bok ut i USA, skriven av John Holdren tillsammans med Paul och Anne Ehrlich, med titeln Ecoscience: Population, Resources, Environment, där man öppet pläderade för en kraftig befolkningsminskning- depopulation – i världen."

https://peterkrabbe.wordpress.com/2...n-depopulation-del-2/comment-page-1/#comments

En video denne Holdren och vad det är för en person.
https://www.youtube.com/watch?v=f5VqbmxklWc

Glad påsk :fyllisar
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top