P-avgifter i Sthlm, dags att anordna en protest?

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Förutsättning för Parkeringsavgift är enligt Kommunallagen(?) att det är nödvändigt av trafikskäl.
Kommunen kan alltså inte införa en avgift utan en utredning som visar att Parkeringsavgiften behövs av trafikskäl. # Man kan inte heller höja avgiften utan en utredning som visar att det behövs av trafikskäl.
Införs avgift går det att överklaga men eftersom Parkeringsavgift är ett Kommunalt beslut kan överklagandet enbart göras av den som är bosatt i kommunen.
Så vitt jag vet stoppades MC-Parkeringsavgift i Sollentuna genom att en i Sollentuna bosatt överklagade MC-Parkeringsavgiften och bad att få se den utredning som motiverad MC-Parkeringsavgiften.
Varpå Sollentuna lade ner beslutet om MC-Parkeringsavgift !
För det fanns ingen utredning och en utredning skulle kosta för mycket pengar / skulle inte ge önskat resultat (att en MC-parkeringsavgift skulle försämra trafiksituationen)

Jag tror att det överklagande du tänker på var i Solna, inte i Sollentuna.

Jag hjälpte till med överklagandet i Solna och som du säger så tog Solna sitt förnuft till fånga och ändrade sitt beslut när de insåg att de skulle vara tvungna att göra en utredning, något som dock inte har hindrat Stockholm; Det finns ingen utredning där heller.

Att det saknas en utredning var också med bland de skäl som jag framförde i mitt överklagande till Förvaltningsdomstolen/Kammarrätten/Högsta Förvaltningsdomstolen men de valde att ignorera det.

Hur de kunde göra det förstår jag inte men jag kan ju säga att mitt förtroende för rättsväsendet är inte särskilt stort efter den här resan...

Mvh,
Ingvar
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det blir inte direkt enklare och smidigare att bo i Stockholm i vart fall. I sommar blir det bye bye till kaos, köer, parkeringshelvete och dåliga garagemöjligheter och hej hej till öppna landskap, fria vägar och 900 kvadratmeter egen biyta i Skåne :)
Livskvalitén är så sjukt mycket sämre i svenska storstäder. Jag har inte ångrat en sekund att jag flyttade från skithålet gbg.
Jag tror att det överklagande du tänker på var i Solna, inte i Sollentuna.

Jag hjälpte till med överklagandet i Solna och som du säger så tog Solna sitt förnuft till fånga och ändrade sitt beslut när de insåg att de skulle vara tvungna att göra en utredning, något som dock inte har hindrat Stockholm; Det finns ingen utredning där heller.

Att det saknas en utredning var också med bland de skäl som jag framförde i mitt överklagande till Förvaltningsdomstolen/Kammarrätten/Högsta Förvaltningsdomstolen men de valde att ignorera det.

Hur de kunde göra det förstår jag inte men jag kan ju säga att mitt förtroende för rättsväsendet är inte särskilt stort efter den här resan...

Mvh,
Ingvar
Ren maffia, om man frågar mig.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja jag hoppas verkligen att folk nu inte anpassar sig och ställer sig i mc rutorna utan på gatan så brett som möjligt för att protestera. Själv använder jag alternativa ställen att stå där inte lapplisorna får bötfälla, typ trottoaren på lämpligt ställe.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
I krig så besegras ingen fiende med endast ett vapen. Det är inte effektivt att slå ut stridsvagnar med automatkarbiner eller infanteri med pansarvapen. Alla vapenslag och befattningar behöver samarbeta och trossen är minst lika viktig som jägarförband och jaktplan.

På samma sätt behöver vi alla samarbeta och göra det vi är bra på för att få bort den här idiotiska och korrupta lagen som istället för att få motorcyklister att ta tuben kommer att få fler att ta bilen. De som har talets gåva kan hålla låda och skapa så många diskussioner som möjligt medan de med skriftens gåva kan skriva insändare, artiklar och inlägg på sociala medier samtidigt som olika former av civil olydnad också gör nytta där en del oortodoxa metoder kanske inte är att rekommendera medan andra säkert fyller sitt syfte trots en del risker.

Det bästa tror jag är att helt enkelt inte spela deras spel. Det bästa är att kringgå lagen och utnyttja de kryphål som finns och parkera där slappfisorna inte kommer åt oss. Där de inte ser oss eller helt enkelt inte får bötfälla som tex bakom hus och på innergårdar så länge man inte är i vägen för någon. Det är mycket bättre om alla MC skulle försvinna från parkeringarna istället för att börja betala och bolagen får in mer pengar per kvm än tidigare för att vi tar så lite plats. För rent realistiskt är vi alldeles för få som är bittra och envisa nog eller för den delen ens har ork att systematiskt ta upp en hel bilplats för att inte tala om risken för skadegörelse av ilskna bilister.
Jag såg till min förskräckelse en gång hur en idiot som höll på att fickparkera gick ur sin bil och försökte lyfta bakhjulet och baxa in hoj åt sidan för att skapa mer plats åt sig själv :brinnerup:mad::dummer. Då stod jag dessutom på tvären och tog redan upp en knapp löpmeter av parkeringsplats från bilen bakom till sidan av min hoj.

Vi är för få för att skapa medvetenhet och människor i flock är för dumma för att se vår sida och vårt lidande eller varför vi parkerar ineffektivt i protest. "De där jävla motorcyklisterna tror att de äger vägen". Om protester fungerade skulle vi leva i ett fritt land och världen skulle inte sett det lidande vi har idag. Vi lever i ett land som t.om. kör över våra egna folkomrötningar och har en regering som aldrig blivit vald. Minsta minoritet styr och om 2 av 100 är de enda som är överrens om vad vi ska ha till middag så sitter det 98 vid bordet som är missnöjda med skiten som serveras. Demokrati funkar inte men att hitta kryphål och olika sätt att inte behöva spela deras jävla spel på så kan vi åtminstone tvinga de till katt och råtta spel som aldrig tar slut och lagstiftning kommer att avslöjas som det meningslösa fiasko det alltid har varit. Om förbud fungerade skulle vi förbjuda myggbett och cancer och alla skulle kunna knulla utan kondom.

Att inbilla sig saker som inte är förenligt med verkligheten är ju sossarnas och de gröna kommunisternas specialitet men att inbilla sig att folk skulle gå från ett fordon med stor rörelsefrihet till kollektivtrafiken bara för att man infört p-avgift är bara såå dumt att det faktiskt inte kan vara tanken. Politiker är professionella vinstdrivande självprofitörer som huvudsakligen sysslar med marknadsföring och dubbelspel för att kunna få sin lön och sina fallskärmar trots att de kör landet i botten. Det här handlar bara om att få in mer pengar och i ett land som har en så osolidariskt skatt som MOMS så är alla pengar deras pengar. Vi betalar alla lika mycket skatt i moms oavsett om vi är panka eller rika och det här är bara mer klirr i kassan. Det finns inget annat miljötänk även om de försöker använda det som täckmantel.

Civil olydnad och smart kryphålsparkering är vägen att gå. Ingen är fri i en demokrati.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Ja jag hoppas verkligen att folk nu inte anpassar sig och ställer sig i mc rutorna utan på gatan så brett som möjligt för att protestera. Själv använder jag alternativa ställen att stå där inte lapplisorna får bötfälla, typ trottoaren på lämpligt ställe.
Varför skulle man inte kunna bli bötfälld på trottoaren?
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ja jag hoppas verkligen att folk nu inte anpassar sig och ställer sig i mc rutorna utan på gatan så brett som möjligt för att protestera. Själv använder jag alternativa ställen att stå där inte lapplisorna får bötfälla, typ trottoaren på lämpligt ställe.
Vilket jävla dassigt tips... det enda som riskerar att hända den som parkerar på trottoaren är att avgiftsbeloppet ökar till 1200 spänn istället...
 

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
Är det inte dags för en samlad mc protest i Sth för denna idiotiska beslut för att visa vårat missnöje och göra som dom i Frankrike när det gäller protester men vi är väl för fega som vanligt för vi bor ju i landet lagom tackar och buggar som vanligt b:huvet
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Är det inte dags för en samlad mc protest i Sth för denna idiotiska beslut för att visa vårat missnöje och göra som dom i Frankrike när det gäller protester men vi är väl för fega som vanligt för vi bor ju i landet lagom tackar och buggar som vanligt b:huvet
Ja enda anledningen till att politiker terroriserar befolkningen på det här viset är att dom de facto kommer undan med det, varje gång. Hade hela sthlm centrum stängts ner dagligen hade beslutet rivits upp omgående. Samma gäller de flesta idiotiska beslut.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Man kan ju alltid försöka att protestera...
Men förmodligen är det meningslöst.
Daniel Helldén är miljöpartist och deras långsiktiga mål är att utrota all form av fordon som drivs fossilt, även gasdrivna som ju avger CO2 och då är "ekonomiska styrmedel" ett utmärkt sätt.
Mp:s agerande vi ser här förekommer även i andra städer där mp har inflytande över trafiken.
Som Rebecca Weidmo Uvell så väl skriver i sin blogg, miljöpartiet (som inte är ett miljöparti) är ett parti för eliten, de som tjänar bra och har råd att betala, och som inte,behöver bil då de vanligen bor centralt.
Övriga kan dra nåt gammalt över sig, (och hålla käft, för miljöns skull).
mp hade ju tidigare en partiledare som varje helg flög ToR vårt östra grannland, men det gjorde ju inget, hon "klimatkompenserade" ju!
Hur de hundralapparna gjorde miljön bättre har jag ännu inte fått svar på trots många försök. mp svarar t ex inte på såna mail ...
Ska man utrota fossilfordon då börjar man med en relativt svag grupp med dålig förankring i det allmänna.
MC-åkare är då ett perfekt mål!!
Dessutom åker troligen mp ut ur riksdagen i sept så det gäller att stå på med "klimatåtgärderna"..
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Åfan sry. Trodde de föll utanför deras område.
Vissa trottoarer fungerar väl dock om fastighetsägaren äger den och inte staden men det kanske är ovanligt.
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
Åfan sry. Trodde de föll utanför deras område.
Vissa trottoarer fungerar väl dock om fastighetsägaren äger den och inte staden men det kanske är ovanligt.


Delvis rätt - vissa fastigheter äger marken utanför själva huset. Min BRF äger ex typ 1.5 m från ytterväggen . Där skulle man teoretisk kunna överklaga en bot om man parkerat där och det är Sthlm stad som utfärdat botem. Kruxet är väl att veta var stadens mark slutar runt de olika husen.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Vad händer om skylten om avgift försvinner? Får man böter då?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag pendlar året runt med hoj in till östermalm i stockholm. Finns inte en chans att jag kommer betala en enda krona i parkeringsavgift. Särskilt inte 20000kr per år vilket det skulle hamna på för mig. Jag tar av regskylten varje dag när jag parkerar. Har gått bra än så länge. Igår fick jag en lapp på min hoj där det står att jag måste sätta dit regskylten annars riskerar jag att de bogserar bort min hoj. Är det någon här som har fått sin hoj bogserad?
Funderar på att skaffa någon vajer så att jag kan fästa fast hojen runt stolpar och grejer, men de kanske bara klipper av den.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
...och får allmänheten att hata oss ännu mer :fakta

Hej Hoztic, jag har aldrig träffat någon person ur allmänheten som säger sig hata oss motorcyklister (eller på annat sätt gett uttryck för en sådan uppfattning). Var kommer denna uppfattning ifrån? Att jag kommenterar ditt inlägg beror bara på att du är ytterligare en i raden av personer på Sporthoj som menar att allmänheten "hatar" oss. :)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det inte dags för en samlad mc protest i Sth för denna idiotiska beslut för att visa vårat missnöje och göra som dom i Frankrike när det gäller protester men vi är väl för fega som vanligt för vi bor ju i landet lagom tackar och buggar som vanligt b:huvet

Absolut, kan inte du organisera nåt!? Jag kommer!
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej Hoztic, jag har aldrig träffat någon person ur allmänheten som säger sig hata oss motorcyklister (eller på annat sätt gett uttryck för en sådan uppfattning). Var kommer denna uppfattning ifrån? Att jag kommenterar ditt inlägg beror bara på att du är ytterligare en i raden av personer på Sporthoj som menar att allmänheten "hatar" oss. :)

http://bfy.tw/IdB3

Buller brukar vara största anledningen till att hata oss.

Sedan följer - utan inbördes ordning, saker som:

Att vi anses ha "fri lejd" förbi fartkameror.

Att vi tränger oss i kösituationer.

Vissa retar sig på själva trängningen i sig, andra ororar sig för märken på sin bil när vi "kör nära".

Somliga hatar oss för att vi " kommer fort från ingenstans ".
(Läs: har själva dålig koll på trafiken omkring dem)

Vissa hatar oss för att vi " kör fort i rondeller"
(Läs: stänger igen luckor dom själva hade hoppats hinna ut i)

Många hatar oss för att vi "nöjeskör".
Inte sällan samma människor som lastar hästen bakom en SUV och kör 20 mil rundresa till tävling på helgerna...

Somliga hatar oss för att vi hinner förbi 3 extra bilar innan det heldragna, och ibland några bilar till - eftersom vi lättare hittar luckor.

Andra hatar oss för att motorcyklar luktar. (Inte alla hojar luktar, men det räcker med att 1 på 10 gör det för att miljöpaniken skall drabba oss alla)

Vissa hatar oss för att vi puttrar fram prick på hastighetsgränsen i långa, obrutna karavaner som inte går att bryta utan att helvetet brakar löst.
(Jag retar mig järnet på samma sak)

Många anser att vi belastar sjukvården i onödan. (Utan för en sekund fundera över vad korpfotbollen levererar in till sjukvården, varje dag)

En del verkar ogilla oss bara på grunden att vi verkar ha kul.

Några retar sig på att vi hälsar och har en gemenskap.

Trafikverket HATAR verkligen att vi har en stark paraplyorganisation.

Hatar är visserligen ett starkt ord, men jag upplever faktiskt det ganska ofta.
Vid kökörning är det fler som försöker stänga och försvåra, än det finns medtrafikanter som anstränger sig att bredda och underlätta.
Hat? Den stora massan är ju som vanligt ovetande om att det ens kommer en MC, men förvånansvärt många bilister verkar hålla utkik bara för att försvåra.

(Här kan det vara lämpligt att påpeka att jag är medveten om att kösurfande troligen skapar mer badwill för oss alla, än det skapar nya motorcyklister. Steget till att lämna ifrån sig förmånsbilen och att istället köpa egen höj är ganska stort..
Jag försöker hålla nere kösurfandet så länge jag kör riktig MC. På scootern är jag dock fortfarande tonåring... )

Jag är förvånad att du ifrågasätter hatet. Glad för din skull, men själv har jag inte samma erfarenhet, varken i trafiken eller samhällsdebatten.

När det i sociala sammanhang framkommer att jag kör MC är det vanligare att jag tvingas i försvarsställning eller behöver förklara, än att jag får dra en kul anekdot och vi kan skratta tillsammans.

Jag upplever hatet mest varje dag jag kör hoj, tyvärr.

Små barn som vinkar blygt lättar upp massor, men flickan på Linnégatan som reflexmässigt håller för öronen när hon på avstånd ser min (tysta) hoj är en redig downer.

Uttalat positiva bland folk man möter är bara människor som själv haft hoj.

...och med allt färre ungdomar på MC känns det som vi befinner oss på ett sluttande plan.
Att man lyckas försvåra för det i praktiken mest yteffektiva pendlingsfordonet med argumentet att "man vill frigöra mer utrymme" är ett bra bevis för hur svag vår situation är.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top