Våld mot bil

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag hade gjort samma sak, folk skiter fullständigt i personal vid vägunderhåll.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Först måste du fråga dig själv om du brukar köra 80 km/h där det är begränsat till 30 km/h!?

För annars hade han inte smällt till din bil.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har lite svårt att förlika mig med att rättsväsendet, som så många gånger, belönar skitbeteende.

Menar du stöttningen av A Thörn och hans böter, Smagatusk?
 

Smagatusk

Guest
Först måste du fråga dig själv om du brukar köra 80 km/h där det är begränsat till 30 km/h!?

För annars hade han inte smällt till din bil.

Hade jag fått en asfaltraka (inte en vägsträcka utan arbetsredskapet) i vindrutan oavsett anledning hade en smäll utdelats. Tveklöst.

- - - Updated - - -

Menar du stöttningen av A Thörn och hans böter, Smagatusk?

Ja, precis.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Han försökte ju ge föraren som riskerade honom och hans kollegors liv en käftsmäll .Men tyvärr var där en ruta ivägen
 

Smagatusk

Guest
Han försökte ju ge föraren som riskerade honom och hans kollegors liv en käftsmäll .Men tyvärr var där en ruta ivägen

Jag skulle vilja säga att vägarbetaren riskerade sina kollegors liv. Att dra en raka i rutan skulle nog kunna skrämma vilken förare som helst till att släppa ratten och skydda ansiktet. Till och med kanske trycka på gasen i panik istället för bromsen. Timmy är minst lika oaktsam som föraren.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jag skulle vilja säga att vägarbetaren riskerade sina kollegors liv. Att dra en raka i rutan skulle nog kunna skrämma vilken förare som helst till att släppa ratten och skydda ansiktet. Till och med kanske trycka på gasen i panik istället för bromsen. Timmy är minst lika oaktsam som föraren.
Tror nog att det slog över .Så många bilister som skitit i att sakta ner så till slut blev det för mycket .Hadde varit bättre och ta bil nr på de som kör vårdslöst och polisanmält dem
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Farsan har en firma och jobbar som underentreprenör på vägbyggen, de brukar helt sonika ringa in ordningsmakt lite beroende på vad de ser. Polisen är oftast behjälplig med att stå och plocka folk som kör för fort förbi, men att ringa i efterskott är ofta helt verkningslöst.
Men nog förstår jag att sinnet rinner till slut på de som står på vägbyggen. Folk kör som totala fanstyg förbi vägarbeten, ibland svänger folk även in innanför avsprärrningarna och bombar på inne på arbetsplatsen.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så jävla respektlöst att slå hastighets rekord förbi vägarbeten. .. Skulle säkert oxå gjort så när många bara brakar förbi i hög fart, även om de är klart fel att skicka asfalt skratta på bilen.. Annars kan man kontakta skyddsombudet å få dit farthinder istället...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Hade jag fått en asfaltraka (inte en vägsträcka utan arbetsredskapet) i vindrutan oavsett anledning hade en smäll utdelats. Tveklöst.

Okej så;
fel nummer 1, någon kör 80 km/h där det är 30 km/h
fel nummer 2, någon slår en raka i framrutan på vederbörande bil
fel nummer 3, du vill slå tillbaka
Något säger mig att det inte slutar vid fel #3 utan fortsätter....


Jag kanske är knäpp, men vore det inte bättre/bäst om man bara gav fan i att göra första felet och därmed eliminera efterföljande fel? eller är det bättre med att tre fel sker? eller fem? tolv?...



Hur kommer det sig att materiell skada är så viktigt för dig men att du samtidigt inte har några anmärkningar på att någon kör 80 där det är 30?

"Det var han som började" *dagis* :7peta
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det är ju jävligt lätt att säga att man skall hålla 30km/h vid vägarbete. Jag har själv jobbat vid vägarbete och redan vid 40-50km/h är det otrevligt när man är nära vägen. Samma sak med bilar man inte ser som faktiskt passerar en sakta och typ i jämnhöjd drar på som fan när dom tycker att kusten är klar (vilket den är) men man ser inte bilen och det var också väldigt jobbigt. Sen smyger det sig på en jävligt farlig tillvänjning med tid men det är en annan sak.

Med det sagt, jag tror att hastighetsgränsena hade respekterats bättre om dom inte hade den fula ovanan att skylta ner 2km väg men bara jobba på 150m, om dom är där öht. Jag passerar många nerskyltade vägsträckor för fort man tar det extermt lungt om det är gubbar, arbetfordon mm.

Tycker fö att han gjorde helt rätt som skickade rakan i vindrutan. Har dock svårt att se hur han hann med att först konststera att det gick fort, sen teckan till föraren att sänka farten och slutligen skicka en raka när dom inte sänkte farten. Det är skills....
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Okej så;
fel nummer 1, någon kör 80 km/h där det är 30 km/h
fel nummer 2, någon slår en raka i framrutan på vederbörande bil
fel nummer 3, du vill slå tillbaka
Något säger mig att det inte slutar vid fel #3 utan fortsätter....


Jag kanske är knäpp, men vore det inte bättre/bäst om man bara gav fan i att göra första felet och därmed eliminera efterföljande fel? eller är det bättre med att tre fel sker? eller fem? tolv?...



Hur kommer det sig att materiell skada är så viktigt för dig men att du samtidigt inte har några anmärkningar på att någon kör 80 där det är 30?

"Det var han som började" *dagis* :7peta

Bara för att jag inte delger dig mina synpunkter på att någon håller 70 knyck på en 30-sträcka innebär inte det per automatik att jag inte har några.

Jag tycker förhållandet "70 km/h - kratta i rutan" är likvärdigt förhållandet "kratta i rutan - knogmacka". Jag tror Timmy (om någon) skulle förstå min reaktion.

Tycker du att det är rätt att besvara en potentiell fara med en verklig fara?
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Osäkert om farthinder nödvändigtvis främjar säkerheten.
Har förstahands erfarenhet (som passagerare) av att någon som kör för hårt kan tappa kontrollen riktigt spektakulärt av att köra på ett sådant. :crash
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top