YZF-R125 eller KTM RC 125?

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Har du kikat på Aprilia RS 125? Rätt lik Yamahan men 2-takt och rätt enkel att få upp mer effekt i.

Jo, den har jag sett och det kan vara en fundering på den. Ända grejen är att 2 taktare är något jag inte är så övertygad om den då jag ser tusentals fördelar med 4 takt för mig personligen. Men det är fina motorcyklar :)
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Har provat båda och tycker verkligen 2 takt är mycket roligare såklart! Men när jag ser mina andra vänner med sina 2 takt 125:eek:r så får jag bara ont i hjärtat hur de meckar mera än de kör, och hur de lägger minst 1000 i månaden för att köra en sån. Jag håller med ovan att man hellre ska njuta av 125 tiden än att kasta bort den på att mecka (som jag inte ens har tid för då jag går teknik). Samt pengarna man lägger: bensin som fan, olja till bensinfanet, byta växelolja typ 20:e timme, kolv 1-2 ggr per år, samt flera andra slitdelar och jäädrans massa tid. Det är uppfattningen jag har fått av 2 taktare och därför håller jag mig borta från dem och är hellre "slö" på en 4 takt.
Men ni får gärna försöka övertyga mig om att det inte är så jävla jobbigt med 2 takt för er med den erfarenheten. Men störst sannolikt blir det en yzf-r125, gammal.

Det där är mer för hojar som exempelvis KTM 125 EXC som egentligen är en tävlingscross man landsvägsregistrerat, motorerna är egentligen byggda för att köras på bana så därför slits de mer och ställer högre krav på serviceintervallerna.

Mer "normala" 2-takts 125:eek:r behöver inte samma service. Visst måste du fylla på med 2-taktsolja lite då och då och kolven slits på ett annat sätt än vad en 4-taktare gör men är kolven redan bytt är det inget att oroa sig för vad det gäller det. Växellådsoljan byts som på en vanlig mc, kanske var 500-1000e mil.

(Denna del är riktad till alla som förespråkar 2-taktare som det "självklara valet")
Det svårt att komma ifrån att dagens 4-takts 125:eek:r är pålitligare och bränslesnålare samt att det är lätt att finna delar och det finns en uppsjö av dem = lägre priser.
Vad det gäller reservdelar och tillgängligheten av både hoj och delar så gällde detta även för 2-takts 125or, men det var ett tag sedan, nu är det nya tider och valet mellan 2-takt och 4-takt är inte lika påtagligt som det var för ett par år sedan då 4-takt tagit över det mesta sedan ett antal år tillbaka.
(Slut på riktad del)

Problemet kommer däremot uppstå när du vant dig vid motorcykelns beteende och inser att en toppfart på 120-blås inte är alltför roligt i det långa loppet, speciellt inte på motorvägarna när man blir omkörd av små Volkswagen Ups och Toyota Priusar(!), då när du forskar runt hur man får hojen att gå snabbare så kommer det slå dig att med en 4-taktare kan man inte göra så värst mycket för att få den att gå snabbare än så :gråta
 
Last edited:

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Det där är mer för hojar som exempelvis KTM 125 EXC som egentligen är en tävlingscross man landsvägsregistrerat, motorerna är egentligen byggda för att köras på bana så därför slits de mer och ställer högre krav på serviceintervallerna.

Mer "normala" 2-takts 125:eek:r behöver inte samma service. Visst måste du fylla på med 2-taktsolja lite då och då och kolven slits på ett annat sätt än vad en 4-taktare gör men är kolven redan bytt är det inget att oroa sig för vad det gäller det. Växellådsoljan byts som på en vanlig mc, kanske var 500-1000e mil.

(Denna del är riktad till alla som förespråkar 2-taktare som det "självklara valet")
Det svårt att komma ifrån att dagens 4-takts 125:eek:r är pålitligare och bränslesnålare samt att det är lätt att finna delar och det finns en uppsjö av dem = lägre priser.
Vad det gäller reservdelar och tillgängligheten av både hoj och delar så gällde detta även för 2-takts 125or, men det var ett tag sedan, nu är det nya tider och valet mellan 2-takt och 4-takt är inte lika påtagligt som det var för ett par år sedan då 4-takt tagit över det mesta sedan ett antal år tillbaka.
(Slut på riktad del)

Problemet kommer däremot uppstå när du vant dig vid motorcykelns beteende och inser att en toppfart på 120-blås inte är alltför roligt i det långa loppet, speciellt inte på motorvägarna när man blir omkörd av små Volkswagen Ups och Toyota Priusar(!), då när du forskar runt hur man får hojen att gå snabbare så kommer det slå dig att med en 4-taktare kan man inte göra så värst mycket för att få den att gå snabbare än så :gråta

Det där med ”normala” 2 taktare lät intressant.. du får gärna utveckla lite angående det! Vad för modeller, och allt möjligt faktiskt haha om det är ok.
Sen kommer jag varken vilja köra motorvägar då det kommer vara tråkigt med 125:a men samtidigt har jag ej tillåtelse av föräldrarna :hihi (det var dealen för A1), så landsvägar kommer det bli.
Men som sagt, om du skulle kunna vara så vänlig och utveckla mer om dessa 2t skulle jag kanske kunna ändra mig...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför ens lägga energi på att trimma en 125-a när du ändå får köra 35kW om något år?
 

Priceling

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2017
Ort
Nälden, SWEDEN
Hoj
Yamaha TZR 125 F 2RH 1987
Personligen föredrar jag 2taktare när det handlar om 125or. Äger själv en 2t 125a. Känns trafiksäkrare bara för att man kan ligga på 100kmh och ändå ha hyfsat av kraft kvar att ge så man kan gasa sig ur otrevliga situationer. Och det känns roligare med nånting som man kan dra alla kompisar med ;). Däremot så kostar dom ju lite mer i underhåll, men finns ganska många 2taktare som man inte måste serva efter 50 mil. Men skulle jag bara kunna välja mellan nån av dom 4taktarna så skulle jag tagit Yamahan :)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jo, om referensen är KTM och om Yamaha anses ha femton gånger bättre kvalitet så är det att nedvärdera Yamaha. I alla fall om man ska döma av höstens trådar här på SH...?

Yamaha R1 -05 med taskig vevhusvent. och skurna vevlager...:tummenupp

Yamaha R1 98-01 med 2-taktarblårök efter sig pga dåliga oljeringar.:fakta


mvh:D:D:D
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamaha R1 -05 med taskig vevhusvent. och skurna vevlager...:tummenupp

Yamaha R1 98-01 med 2-taktarblårök efter sig pga dåliga oljeringar.:fakta


mvh:D:D:D

Oj. Två fall under de sista tjugo åren. Ska jag lägga mig platt och anse mig överbevisad...?

Dude - det finns betydligt fler fall hos Yamaha och av betydligt allvarligare karaktär. Utan att tänka alltför många sekunder så kan jag minnas undermåliga vevlager på R6 2007, växellådsdrev på R1 2015 och krokiga vevaxlar på snöskotern SRX då den kom 1998.

Skillnaden är det som bergnäsaren beskrev tidigt i denna tråd - Yamaha fixade skiten och stod för hela tjottabalongen. Utan diskussion. Så verkar inte riktigt vara fallet med det österrikiska märket, återigen baserat på några av höstens trådar...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I vilket fall som, oavsett skillnader i kvalitet så tror jag att trådstartaren får kul oavsett vilken hoj han väljer. Jag skulle välja Yamahan av en helt annan orsak - imagen inom roadracing. Vem vill du helst vara...? Valentino Rossi eller Bradley Smith...?
 

Simon76

Medlem
Gick med
6 Dec 2017
Ort
Hässleholm
Hoj
Street Triple RS
I vilket fall som, oavsett skillnader i kvalitet så tror jag att trådstartaren får kul oavsett vilken hoj han väljer. Jag skulle välja Yamahan av en helt annan orsak - imagen inom roadracing. Vem vill du helst vara...? Valentino Rossi eller Bradley Smith...?

Så olika man kan tycka. Utifrån image hade jag valt KTM, känns ju bra mycket coolare som varumärke än en lite tråkig Yamaha..
Men håller med om att båda säkert är likvärdigt roliga.. :tummenupp
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Oj. Två fall under de sista tjugo åren. Ska jag lägga mig platt och anse mig överbevisad...?

Dude - det finns betydligt fler fall hos Yamaha och av betydligt allvarligare karaktär. Utan att tänka alltför många sekunder så kan jag minnas undermåliga vevlager på R6 2007, växellådsdrev på R1 2015 och krokiga vevaxlar på snöskotern SRX då den kom 1998.

Skillnaden är det som bergnäsaren beskrev tidigt i denna tråd - Yamaha fixade skiten och stod för hela tjottabalongen. Utan diskussion. Så verkar inte riktigt vara fallet med det österrikiska märket, återigen baserat på några av höstens trådar...?

Jag tror till och med att det har varit återkallelser av den nya Super Ténérén, nån betydelselös skitgrej som kanske, under maximalt olyckliga omständigheter, hade KUNNAT innebära ett problem, men givetvis ordnas detta på eget initiativ, på stubinen och utan kostnad för kunden. Så skaffar man sig ett gott rykte.

Skitmärket BMW (som jag själv kör och som torde inneha rekordet i återkallelser) är också ett positivt exempel. Jag minns när den vattenkylda R1200RT första året hade problem med sin ESA-stötdämpare bak. Pga underleverantörens slarv kunde stötstången gå av med tråkiga följder. BMW gick ut till SAMTLIGA köpare att de inte fick köra hojen en enda meter, bytte utan kostnad för kunden, lånehoj till de som fick vänta alternativt montera Öhlinare omedelbart som alternativ. Trots att det alltså var fel på en ny hoj tror jag kunden köpte BMW även nästa gång det skulle bytas hoj.

Sedan har vi KTM... :arsele

Nå, i detta fall ligger 70 år av japansk track record i botten: 1. Det blir inga fel, 2. OM det ändå skulle bli fel så fixas det direkt för kunden med skäligt plåster på såren, några chefer begår harakiri, underleverantörer avskedas och ytterligare kvalitetskontroll inrättas. Man får faktiskt leta jäkligt länge om man skall hitta fel på japanska produkter, särskilt sådana fel som finns kvar år efter år.

Det om det. Yamaha is da shit om man vill slippa problem...
 

killerline

Vardaglig vrom-vromare
Gick med
29 Jun 2017
Ort
Bålsta
Hoj
Yamaha MT-07 -17
Tack så mycket för era fina inlägg och det blir med all förmodan en Yamaha nu tack så mycket. Men om vi kan återgå lite till min andra ställda fråga:
Vad finns det för ”typer” av 2 takt som fortfarande skulle vara roliga att köra men ändå behöva minimal service? Eller ska en amatör och motorcykelälskare som mig hålla sog till sin 4 takt i dessa 2 korta kommande åren helt enkelt?
För kan tänka mig att köra 2 takt om jag inte behöver lägga alla mina överlevnadspengar på den samt all min studietid. Vill helst kunna köra utan problem, och då känner jag att 2 takt kanske inte är något för mig?
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top