Tips på bra och snygg vardagshoj

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Det är så att jag sålde bort alla mina motorcyklar när jag bestämde mig för att börja studera. Jag sålde allt jag ägde och flyttade ner till Stockholm och köpte SL-kort. Fan vad tråkigt..

Så jag tänker köpa mig en vardagshoj istället för att åka den där jäkla tunnelbanan och behöver därför tips på vad jag ska köpa mig.

Är som sagt student så jag vill inte lägga ner allt för mycket pengar. Kanske en 40000 i inköp och sen får den gärna vara billig i service och försäkring. Finns det några motorcyklar som är billiga i försäkring om man bor i stockholm utan garage?

Jag är ute efter typ Triump Bonneville stuk. Kawasaki W(xxx) osv.

Vad finns det för hojar i det stuket som är bra och snygga? Vill inte ha nått rappel som bara jävlas.
Hur är dom äldre Bonneville-modellerna typ T100?
Kawasaki W-modellerna?

Har tänkt ha den som dagligt transportmedel så den ska palla regn och rusk och alltid starta. Lättservad och gärna billiga reservdelar.

Tacksam för svar! :)
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Thruxton är ju också jävligt snygga!

Vad är det som kostar så jävligt på äldre Trajjor? Tycker som ligger hutlöst högt i pris om man tänker på vad det är. Inte nån banbrytande teknik på hojarna direkt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Honda hornet 900. De från början av 00-talet är bra pang för pengen.

Inte retrostuk, men ändå...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
För under 10 000;- finns det massor med 80 och 90-tals hojar.
Kör på den till examen är fixad.
 

Jolle55

Medlem
Gick med
16 Jan 2017
Ort
Huskvarna
Hoj
CBR600RR
Jag ställer mig efter SwePace och ropar också Honda Hornet!
Hade en CB600 -98 som första hoj och den var fan hur bra som helst, billig att försäkra, smidig att köra, väldigt lättskött och funkade kanon. Inte så jäkla tråkig hoj att köra på landsväg heller om man vill gasa av sig lite.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Honda hornet 900. De från början av 00-talet är bra pang för pengen.

Inte retrostuk, men ändå...

Jag ställer mig efter SwePace och ropar också Honda Hornet!
Hade en CB600 -98 som första hoj och den var fan hur bra som helst, billig att försäkra, smidig att köra, väldigt lättskött och funkade kanon. Inte så jäkla tråkig hoj att köra på landsväg heller om man vill gasa av sig lite.

Kanske skulle ha varit tydligare om att jag snöat in mig ordentligt på retrostuk. :)
Tack ändå för tipsen!

- - - Updated - - -

För under 10 000;- finns det massor med 80 och 90-tals hojar.
Kör på den till examen är fixad.

Några specifika tips? :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Triumph Legend eller thunderbird (sport)?

900cc med ca 70 häst. Inte värst men långt ifrån kass.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur är dom äldre Bonneville-modellerna typ T100? Kawasaki W-modellerna?

Har tänkt ha den som dagligt transportmedel.....
Bra hojar, kvalitetsmässigt, vilken du än vill ha. Bonnien är piggare, Kawan är sävligare. Ingen är någon race-maskin utan "njutarhojar". MEN vad man njuter... :)

Fast.... som dagligt transportmedel är de inte optimala. Har kört Thruxton i 10 år och den är rätt opraktisk i vardagen. Inget väderskydd när det regnar. Ingen förvaring, du måste ha rygga eller annan väska. Inga värmehandtag (oftast). En del vrår och hörn där sk*t samlas och gör att den ser schavig ut när den är otvättad.

Jätteskön hoj, jag gillar den sååå mycket. Men är den vardagspraktisk? Nej.

Thruxton är ju också jävligt snygga! Vad är det som kostar så jävligt på äldre Trajjor? Tycker som ligger hutlöst högt i pris om man tänker på vad det är. Inte nån banbrytande teknik på hojarna direkt.
Du svarar själv på din egen fråga! ;) Många gillar dem, de ser bra ut - som en "riktig motorcykel" - är go'a att köra och låter som en gammal engelsk hoj lät förr.

Kan även användas för lättare touring i fjällen! :)

Truxan på fjället.JPG
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
CB750 från tidigt 80-tal, eller en GSX750 från samma era, kostar 8-15kkr, är lättskruvade och hyggligt outslitliga. Dom är dessutom inte speciellt stöldbegärliga. Mer retro får du dessutom leta efter :hihi
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Mycket enkelt: du behöver en DR350. Du kanske TROR att du vill ha nåt annat, men kvoten kul-bushoj-lättkörd-gårattparkerapågatan är oslagbar.

De tävlade med den i Paris-Dakar, bara en sån sak. Sen kan du kan köra rakt fram i rondellerna, det gjorde ialla fall jag:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör en oerhört sliten gammal CBR600F2 som pendlarhoj. Funkar hyfsat bra, blir inte stulen även om man kan sno den med en skruvmejsel, eller bara en stark nypa, och billig att serva. :D
Tycker den funkar bra att köra med inne i sthlm, bland bilar och fantyg, och väl ute ur stan så går det ganska bra att gasa med den också, även om det inte går så jämrans fort. :hihi
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Mycket enkelt: du behöver en DR350. Du kanske TROR att du vill ha nåt annat, men kvoten kul-bushoj-lättkörd-gårattparkerapågatan är oslagbar.

De tävlade med den i Paris-Dakar, bara en sån sak. Sen kan du kan köra rakt fram i rondellerna, det gjorde ialla fall jag:)

Tvåtakt går bort tyvärr. Ska ha mig en tvåtaktare nån gång men inte som vardagshoj. ;)
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Jag kör en oerhört sliten gammal CBR600F2 som pendlarhoj. Funkar hyfsat bra, blir inte stulen även om man kan sno den med en skruvmejsel, eller bara en stark nypa, och billig att serva. :D
Tycker den funkar bra att köra med inne i sthlm, bland bilar och fantyg, och väl ute ur stan så går det ganska bra att gasa med den också, även om det inte går så jämrans fort. :hihi

Det hade jag inte ens tänkt på faktiskt. Grejer blir ju faktiskt stulna i storstan.. :) Har inget garage så den kommer att stå utomhus.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Honda MSX125
- om du skall ha den till att pendla med på vardagarna och skratta med på helgerna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top