REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    838

    Stötdämpare RFY - göra om eller köpa Hagon

    Behöver nya bakre stötdämpare till min Honda CM400. Ser att många ombyggda hojar kör med RFY. Billiga men samtidigt mycket hårda om man ska tro vissa kommentarer. Någon som vet om det fortfarande gäller eller kan man lätt kan göra dem mjukare?
    Kanske bäst att köpa Hagon eller annat märke men har liten koll på vad som finns. Någon med förslag?

  2. #2
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Byta fjädrar?
    Ändra vinkeln/utväxlingen?
    Shimsa om?
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  3. #3
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    838
    Hmm.. byta fjäder klarar jag nog av. Då ska man leta upp en bra prisvärd fjäder som passar och det verkar finnas olika typer. Hittar dock info att oljan bör bytas samt att den ska fyllas med rätt mängd nitrogen vilket vara nåt de slarvar med när det gäller RFY och liknande dämpare. Verkar hamna på samma prisnivå som Hagon i slutändan, så just nu lutar det åt just Hagon och de verkar göra dämparna efter min vikt och hur jag vill köra.

  4. #4
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    310

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 848
    Nu vet jag ju inte vad du ska använda din japanska fabrikscustom till, men skulle verkligen funktionen bli lidande av ett par 100 dollars dämpare från Ebay? I Think not.

  6. #6
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Hmm.. byta fjäder klarar jag nog av. Då ska man leta upp en bra prisvärd fjäder som passar och det verkar finnas olika typer. Hittar dock info att oljan bör bytas samt att den ska fyllas med rätt mängd nitrogen vilket vara nåt de slarvar med när det gäller RFY och liknande dämpare. Verkar hamna på samma prisnivå som Hagon i slutändan, så just nu lutar det åt just Hagon och de verkar göra dämparna efter min vikt och hur jag vill köra.
    Rätt fjäder handlar ju om styvhet samt att den ska gå att få dit rent fysiskt.
    Jag gissar att RFY inte specat vilken styvhet dom har på fjädern.

    Ja, man kan ju även byta till olja med lägre viskositet om man vill ha den mjukare med risk för att den blir studsig.

    Jag skulle ju hellre byta fjäder. Kanske om du har tur går det att få dit de gamla originalfjädrarna från din CM på RFY-dämparna.
    Senast redigerat av Two stroke man den 2017-12-06 klockan 10:25.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  7. #7
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte vad du ska använda din japanska fabrikscustom till, men skulle verkligen funktionen bli lidande av ett par 100 dollars dämpare från Ebay? I Think not.
    Jag tycker att dom borde duga till en gammal CM, men om nu TS googlat sig fram till att de blivt styva så är det väl kanske mindre bekvämt än TS önskar.
    Vilket iofs också beror på vad TS väger samt om han brukar ha passagerare.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  8. #8
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    2 202
    Citat Ursprungligen postat av Two stroke man Visa inlägg
    Jag tycker att dom borde duga till en gammal CM, men om nu TS googlat sig fram till att de blivt styva så är det väl kanske mindre bekvämt än TS önskar.
    Vilket iofs också beror på vad TS väger samt om han brukar ha passagerare.
    Man kan ju också fråga sig hur länge dämparna varit för styva för dem som bytt.

    Jag satte Hagon (singeldämpare) på en hoj, och den var kalas i typ 3 månader.
    Sedan var det max förspänning som gällde några månader till, innan det var dags att börja labba med andra fjädrar.

    Grejerna mattas när man kör hårt. ...vilket kanske inte är ett så stort problem på just en CM400?
    IBA #40701

  9. #9
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Citat Ursprungligen postat av notrightrider Visa inlägg
    Man kan ju också fråga sig hur länge dämparna varit för styva för dem som bytt.

    Jag satte Hagon (singeldämpare) på en hoj, och den var kalas i typ 3 månader.
    Sedan var det max förspänning som gällde några månader till, innan det var dags att börja labba med andra fjädrar.

    Grejerna mattas när man kör hårt. ...vilket kanske inte är ett så stort problem på just en CM400?
    Bra poäng men jag tror det är det här du upplevt.

    Stötdämpare behöver köras in också. De första timmarna så är dom hopplösa att köra med så jag tror det kan vara det du upplever efter nån timme.

    Och sannolikt behöver en sån här kinesdämpare mer inkörningstid än en premiumdämpare.

    Sen tar det längre tid innan oljan är dålig.

    På crosshojen skulle jag säga att en ny dämpare förändras de första 5 timmarna, sen är dämparen konsekvent tills oljan är slutkörd efter ca 45-50 och sedan man bytt olja är dämparen återigen konsekvent ca 45-50h men då behövs ingen inkörning.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  10. #10
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 359
    Helt rätt och helt i linje med vad jag har noterat vid ett stort antal dynokörningar på mängder med konkurrentstötdämpare. Jag skulle nog vilja hävda att en modern crossdämpare förändras ganska mycket redan under den första halvtimmen och detta beror på att kolvringens friktion minskar drastiskt under denna tid. Alla moderna crossdämpare har otroligt tighta kolvringar och vi pratar om en förändring som är minst en faktor fyra, från någonstans runt enorma 200 N glidfriktion till 50 N eller lägre.

    Därför upplevs en sprillans ny crosshoj som otroligt stötig och därför ska man aldrig justera fjädringen under det första passet. Av denna anledning är det också viktigt att man servar sin nya crossdämpare redan efter första passet. Avnötningen från kolvringen smutsar ner oljan rejält. Hälla bort den ursprungliga oljan, torka av kolvringen med en ren trasa och sedan fylla med ny olja brukar göra susen och borgar för god funktion under de nästa 50 till 100 timmarna.

    Jag vet dock inte om detta är direkt applicerbart på billiga kinadämpare / ebay-prylar / noname-grejer. Om de ens har en kolvring värd namnet så är den knappast jämförbar med de konstruktioner som sitter i moderna högprestandaprodukter...? Om det mot förmodan går att välja fjäder och dämpning till dessa dämpare så är väl standard en så god startpunkt som någon...?
    The Build Quality Police

  11. #11
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    838
    Det mesta skulle väl duga men lika bra att få till hyfsat rätt dämpning. Hagon verkar ändå vara ett enkelt val då man anger sin vikt och hur man ska köra när man beställer men alternativ vore inte fel. Behöver som sagt inga värstingdämpare, samtidigt vill man att de ska hålla.

    Jag väger ca 72 kg utan utrustning och kommer köra själva på denna lilla hoj. Kinadämparna verkar helt ok byggmässigt. De kan vara fyllda ojämna och fel nivåer och på tok för hårda. Säger mig inte så mycket men spec är:

    Spring Thickness: 7mm
    Spring Width: 60mm
    Working Stroke: 68mm
    Spring Stiffness: 110 kg
    Maximum load: 300kg (?650 lbs)

    Bra, då ska jag vara medveten om att dämpare kan upplevas för hårda i början.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2017-12-06 klockan 19:14.

  12. #12
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Blev nyfiken och googlade lite. Jag tycker det ser ut som att man får ganska mycket för den ringa pengen rent tekniskt.

    Kolvring verkar dom ha.

    Notera att den "ställbara" modellen inte var särskilt ställbar.

    http://chrislivengood.net/wp/rfy-mod...hock-analysis/
    https://chrislivengood.net/wp/rfy-shocks-overview/
    http://chrislivengood.net/wp/rfy-sho...el-2-analysis/
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	RFY.jpg
Visningar:	17
Storlek:	227,1 KB
Id:	440255  
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    ...Spring Stiffness: 110 kg...
    ¿Que?

  14. #14
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Det mesta skulle väl duga men lika bra att få till hyfsat rätt dämpning. Hagon verkar ändå vara ett enkelt val då man anger sin vikt och hur man ska köra när man beställer men alternativ vore inte fel. Behöver som sagt inga värstingdämpare, samtidigt vill man att de ska hålla.

    Jag väger ca 72 kg utan utrustning och kommer köra själva på denna lilla hoj. Kinadämparna verkar helt ok byggmässigt. De kan vara fyllda ojämna och fel nivåer och på tok för hårda. Säger mig inte så mycket men spec är:

    Spring Thickness: 7mm
    Spring Width: 60mm
    Working Stroke: 68mm
    Spring Stiffness: 110 kg
    Maximum load: 300kg (?650 lbs)

    Bra, då ska jag vara medveten om att dämpare kan upplevas för hårda i början.
    Fjädersstyvheten mäter man vanligtvis i N/mm och inte i kg. Men om jag tolkar rätt så bottnar den 68 mm vid 300 kg och 110 kg kanske är fjäderspänningen obelastad och då skulle 190 kg pressa ihop 68 mm, alltså kanske 28 N/mm?

    Skulle vilja säga att nästan alla stötdämpare har en del att önska beträffande hur det verkar ha luftats vid monteringen. Lite svårt säga med 100% säkerhet då jag sällan får äran att plocka isär helt nya dämpare men det är i alla fall min subjektiva bedömning.

    Och billiga kinesdämpare är med all säkerhet värre än premiumdämparna.
    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  15. #15
    Medlem Two stroke mans avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Där jag tar av mig hatten
    Hoj
    Har tappat räkningen
    Inlägg
    12 047
    Och så kan man trimma dom!

    Är din 2t trött? Porta? Skicka PM

  16. #16
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    838
    Haha, ja den där Ichiban lägger upp mycket tokigheter.

    RFY verkar som sagt gå att få till riktigt bra men det är nog inget för en amatör som mig.. eller så kör man bara på skiten. Har nu hunnit snöa in mig nu på Hagon så det får bli dem då de gör custom runt 2000:- eller lite mer beroende på vad man väljer.

    Liknande skulle passa min nätta hoj:

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_13.jpg
Visningar:	17
Storlek:	115,0 KB
Id:	440257
    Senast redigerat av Bennyfax den 2017-12-06 klockan 21:37.

  17. #17
    Seriöst fartblind - The Black Mambas RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
    Hoj
    Ducati 748, 848 m.fl
    Inlägg
    1 363
    Ett alternativ till Hagon är anagramdämparna IKON.

    Det började som licenstillverkade KONI, när Koni la ner tillverkningen av mc-stötdämpare 2000.

    Sweden:
    Ledab i Stockholm
    Stensängsvägen 16
    14137 Huddinge
    Sweden
    P: +4670 7904260
    F: +4687115961
    E: lasse@stotdampare.com
    W: www.stotdampare.com
    Är detta vägen till evigheten? Javisst!
    Det är bara inte skyltat!

    www.ducatiklubben.se

  18. #18
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 848
    Är det inte läge att sansa sig en smula, givet motorcykeln i fråga? Ingen vid sunda vätskor köper anpassade dämpare för femtusen spänn till hojen det handlar om.

    På Ebay finns tusentals modeller för 500-800,- inkl frakt/paret. Själv använder jag väl iof hellre några gamla halvt slutkörda japsstötdämpare när jag bygger något, men jagar man inte hundradelar på vägen till stranden så funkar väl kinadämpare, ett tag iaf.

  19. #19
    ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Cykel ;-(
    Inlägg
    838
    Hittar de här som ska hålla ungefär samma kvalité som gamla japsare. Kanske intresserar någon.. http://ebutik.nccr.se/caferacer-spec...al-svart-365mm

  20. #20
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 848
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Hittar de här som ska hålla ungefär samma kvalité som gamla japsare. Kanske intresserar någon.. http://ebutik.nccr.se/caferacer-spec...al-svart-365mm
    Skumt att de kallas "Girling style" då det i min värld ( och i alla andras värld? )innebär dämpare utan synlig fjäder

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

jag tror han menade mitt lastbilsexempel med motorbortfall pga att mobilbatteriet dött eller wifi-kontakten brutits.

Jörgen Karlsson
Vill du annonsera ovan? Klicka här