Helrenovering wr450f -06 eller köpa ny?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hej.

Har köpt en wr450f 2006 som har gått ca 900 mil. Detta verkar ligga på mellan 200 till 250 timmar om jag räknar på mellan 40-50km / h i snitt. Den är landsvägsregistrerad så jag räknar med att den gått en del grusväg också.

Frågan är när man ska börja fundera på att byta ventiler, kolv, stake och ramlager.

Alternativt sälja den och köpa en med färre mil / timmar.

Blev lite av ett impulsköp då jag var ute efter just en lv reggad enduro för att så småningom bygga om till motard men börjar få kalla fötter nu när jag läst någon tråd om att ventilras kan komma runt 300 timmar.

Antingen renovera upp den för ca 9000:- och ha en fräsch maskin som jag kan satsa på eller sälja av den till vårkanten. Vad tycker ni? Gav 16.000:- för den.

Tips och erfarenheter mottages varmt!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Renovera den i vinter. Köp grejer billigt från nätet och ha lite tålamod. Vad är det som kostar 9000 kr? Hela jobbet inklusive delarna?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Känns som det lutar åt det hållet.

insugsventiler 1700:-
avgasventiler 1700:-
tätningar några hundra
kolv 2000:-
vevstake 1700:-
packningssats 800:-

Det går att få tag i kolvsats för 1200:- på mx365 men vet inte kvalitén. Står att de är producerade i thailand och bearbetade i japan. Jobbet är bara kul tycker jag. Skruva är halva nöjet :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Känns som det lutar åt det hållet.

insugsventiler 1700:-
avgasventiler 1700:-
tätningar några hundra
kolv 2000:-
vevstake 1700:-
packningssats 800:-

Det går att få tag i kolvsats för 1200:- på mx365 men vet inte kvalitén. Står att de är producerade i thailand och bearbetade i japan. Jobbet är bara kul tycker jag. Skruva är halva nöjet :)

Du har glömt det viktigaste, kamkedja.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle inte göra någe alls utom service... Går den dåligt eller låter inte bra så är det en annan sak, annars kör bara...
Startar lätt å går bra så är det bara köra..
Inte börjar folk renovera motorer på sina bilar när dom närmar sig typ 10.000 mil...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle inte göra någe alls utom service... Går den dåligt eller låter inte bra så är det en annan sak, annars kör bara...
Startar lätt å går bra så är det bara köra..
Inte börjar folk renovera motorer på sina bilar när dom närmar sig typ 10.000 mil...

Det du föreslår är som att rekommendera dina vänner att inte byta kamrem på bilen när dom närmar sig typ 10000 mil.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns ju de som renoverar sin bilmotor efter varje tävling .
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Det du föreslår är som att rekommendera dina vänner att inte byta kamrem på bilen när dom närmar sig typ 10000 mil.

Jag snacka mer om helrenovera motorn å inte om någon kamrem.. De hamnar under service å underhåll...
Intervallen är olika på olika bilmodeller när de är dax å byta rem... Vissa har ju byte efter typ 16.000..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang kolv som är billig köp en Prox för de har bra kvalle både på kolven och kolvringarna till ett fantastiskt pris på ebay som ex.
Om du ska köpa nya ventiler och vill ha ventiler som inte går av så byt till stålventiler. Men obs då måste du köpa hårdare ventilfjädrar för stålventiler är tyngre än org titanventiler. Du tappar även någon hk med stålventiler pga att motorn måste dra runt hårdare fjädrar,,,men de kan de vara värt för stålventiler håller extremt länge.
Wr 450f har egentligen ingen svaghet i motorn förutom en sak och det är kamkedjeträckaren som kan lägga av närsomhelst. För att slippa ett dyrbart ras pga sträckaren så köp en billig manuell sträckare från Ebay.

http://www.ebay.com/itm/Blue-Manual...ash=item5d6db47511:g:kdwAAOSw5cNYmXHP&vxp=mtr

Här har du stålventil sats med fjädrar
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZ45...d=182620474693&_trksid=p2047675.c100005.m1851
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ang kolv som är billig köp en Prox för de har bra kvalle både på kolven och kolvringarna till ett fantastiskt pris på ebay som ex.
Om du ska köpa nya ventiler och vill ha ventiler som inte går av så byt till stålventiler. Men obs då måste du köpa hårdare ventilfjädrar för stålventiler är tyngre än org titanventiler. Du tappar även någon hk med stålventiler pga att motorn måste dra runt hårdare fjädrar,,,men de kan de vara värt för stålventiler håller extremt länge.
Wr 450f har egentligen ingen svaghet i motorn förutom en sak och det är kamkedjeträckaren som kan lägga av närsomhelst. För att slippa ett dyrbart ras pga sträckaren så köp en billig manuell sträckare från Ebay.

http://www.ebay.com/itm/Blue-Manual...ash=item5d6db47511:g:kdwAAOSw5cNYmXHP&vxp=mtr

Här har du stålventil sats med fjädrar
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZ45...d=182620474693&_trksid=p2047675.c100005.m1851

På Yamaha behöver du inte byta till stålventiler, original håller bra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På Yamaha behöver du inte byta till stålventiler, original håller bra.

Jag vet att de håller bra men de är fortfarande titan som kan spricka rätt av. Man får nya stålventiler & fjädrar för billigare än nya org titanventiler så jag rek alltid stålventiler om man inte Kör VM tävlingar.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Kamkedja beställd. Verkar som den har längt sig och går lite dåligt på lägre hastigheter.

Ok bra där stålventiler blir det i sådana fall. Ska man fräsa in ventilsätena till dessa eller ska man slipa in dem??

Prox har jag kört på 2t och den gick ju bra så ska kika på dessa på ebay.

Kan man byta kolv utan att byta vevaxel och byta vevaxel senare eller kan kolven ta skada av det?

Tack för alla tips!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kamkedja beställd. Verkar som den har längt sig och går lite dåligt på lägre hastigheter.

Ok bra där stålventiler blir det i sådana fall. Ska man fräsa in ventilsätena till dessa eller ska man slipa in dem??

Prox har jag kört på 2t och den gick ju bra så ska kika på dessa på ebay.

Kan man byta kolv utan att byta vevaxel och byta vevaxel senare eller kan kolven ta skada av det?

Tack för alla tips!

Du kan prova slipa in ventilerna med slippasta och ser tätytan bra ut så behöver du inte fräsa om ventilsäten.
Du måste även inhandla ett set shimsbrickor till ventiljusteringen, de finns på ebay Prox och Hotcams som ex.
Du kan såklart byta bara kolven men 900 mil på en wr450 är mycket så byt helst staken och alla motorlager.

http://www.ebay.com/itm/PRO-X-9-48m...ash=item4d601a6866:g:hwQAAOSwxBdZfSan&vxp=mtr
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Och vissa bilar ska byta kamrem efter 3000 mil men det är inte relevant för en tävlingsmotorcykel.

Sluta gissa baserat på bilerfarenheter nu, du är i Teknikforumet.

Känner mig inte sugen å argumentera vidare när de blir snack om gissningar...
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Det lönar sig att kolla runt på olika leverantörer. Har jämfört 5 st och är nu nere på 6500:- med kolvsats, insugsventilsats (stål), avgasventilsats (stål), vevstaksats samt packningssats hel till motorn :) Bara märkesgrejer mest ProX.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top