2003 SV650 med förgasare?

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Hejsan!
Köpt mig min första MC för knappt en månad sedan, en SV650s 2003.
Den startar och funkar fint, men jag har blivit lite fundersam över ifall motorn är densamma som original. 2003 SV650 är av andra generationen SV650 och ska därmed ha insprut, men i registreringsbeviset står det "MOTOREFFEKTEN SÄNKT FRÅN 53 KW GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASAREN". Du förstår vart jag vill komma.

Kan någon här, med denna informationen, fastställa om dom skrivit så trots insprut eller har tidigare ägare bytt motor?

Stora tack, Sportolln
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Enklast är väl att bara kolla på hojen? Med största säkerhet är inget bytt eftersom det är lite mer än insprutningen som måste bytas, jag är dessutom ganska säker på att förgasare inte får plats. Trafikverket har lite begränsat vokabulär bara.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Enklast är väl att bara kolla på hojen? Med största säkerhet är inget bytt eftersom det är lite mer än insprutningen som måste bytas, jag är dessutom ganska säker på att förgasare inte får plats. Trafikverket har lite begränsat vokabulär bara.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Tack för svar, har idag varit och plockat bort luftfiltret för att titta, jag kan ingenting om motorer men farsan sa att det såg ut som förgasare, men han har inte pillat med cyklar på snart 40 år så är lite tveksam tills hans kännedom. Tog själv inget kort men däri såg det ut såhär, plus brickorna då.

Som sagt, vet inte hur mycket det går att säga på den lilla informationen jag ger, men är tacksam för alla svar jag kan få!

Edit: Brickorna ser ut såhär
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tack för svar, har idag varit och plockat bort luftfiltret för att titta, jag kan ingenting om motorer men farsan sa att det såg ut som förgasare, men han har inte pillat med cyklar på snart 40 år så är lite tveksam tills hans kännedom. Tog själv inget kort men däri såg det ut såhär, plus brickorna då.

Som sagt, vet inte hur mycket det går att säga på den lilla informationen jag ger, men är tacksam för alla svar jag kan få!
Den där bilden säger inget annat än att hojen är original vad jag kan se. Original luftburk med original insprutning på en original motor. Ärligt talat ser vi ju bara botten på luftburken och spjällen, ingenting av spjällhus (eller förgasare).

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Den där bilden säger inget annat än att hojen är original vad jag kan se. Original luftburk med original insprutning på en original motor. Ärligt talat ser vi ju bara botten på luftburken och spjällen, ingenting av spjällhus (eller förgasare).

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Okej, behöver jag ta kort på botten av cylindrarna för att fastställa om det är insprutning eller förgasare? Eller finns det något konkret jag själv kan se efter? Kan som tidigare sagt 0 om det här med motorer, men lär mig gärna!

Tusen tack för att du tagit dig tiden att svara!
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Last edited:

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Nej, inte i botten av cylindrarna. Under botten på luftburken som bilden visar.

Din luftburk som ni plockat isär ser ut såhär, eller hur?: https://www.motorcyclespareparts.eu/suzuki-parts/motorcycles/sv650ns-2003/air-cleaner-453341.aspx

Under den ser det rimligen ut såhär: https://www.motorcyclespareparts.eu/suzuki-parts/motorcycles/sv650ns-2003/throttle-body-453374.aspx

Original. Insprutning.

Bild 1 stämmer bra, bild två har jag ingen aning om. Får ta mig en titt men det är säkerligen som du säger, original.

Tack så jättemycket för dina svar!
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Det är insprutare.

1:a gen hade mer en smal avlång luftburk och 2:a gen har en mer rektangulärt luftburk.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Bild 1 stämmer bra, bild två har jag ingen aning om. Får ta mig en titt men det är säkerligen som du säger, original.

Tack så jättemycket för dina svar!

Som R-jonas skriver. Ser luftburken ut sådär KAN du inte ha förgasare under. Du behöver inte kontrollera. :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Förgasare: chokereglage vid handtaget
Insprutare: Inget chokereglage cid handtaget
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Som Vesa sa, titta efter choke vid vänstra handtaget.
2003 har insprut, såvida du inte har en äldre med felaktigt angivet modellår.

Andra generationen med kantig ram och LED-lampor bak = insprut
207_0.jpg


Första generationen med rund ram och rund röv = förgasare
2002-Suzuki-SV650S.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förgasare: chokereglage vid handtaget
Insprutare: Inget chokereglage cid handtaget
Bland annat första generationen Gixxer 750 med sprut hade chokereglage :tungan Fast det enda som hände var att man höjde tomgången genom att knuffa på en klack på spjällaxeln. Genom en enkel modifiering så blev det en mycket smidig semestergas :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Bland annat första generationen Gixxer 750 med sprut hade chokereglage :tungan Fast det enda som hände var att man höjde tomgången genom att knuffa på en klack på spjällaxeln. Genom en enkel modifiering så blev det en mycket smidig semestergas :tummenupp

Jo, många hade det i skiftet kring 2003. Man t o m använde gamla chokespaken på en del. Dock, det var ju bara en sk tomgångshöjare som dom sen löste på rätt sätt som en insprutare sja vara.

På SV650:an sitter det ingen sådan på insprutaren.....
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Nej, inte i botten av cylindrarna. Under botten på luftburken som bilden visar.

Din luftburk som ni plockat isär ser ut såhär, eller hur?: https://www.motorcyclespareparts.eu/suzuki-parts/motorcycles/sv650ns-2003/air-cleaner-453341.aspx

Under den ser det rimligen ut såhär: https://www.motorcyclespareparts.eu/suzuki-parts/motorcycles/sv650ns-2003/throttle-body-453374.aspx

Original. Insprutning. :)


Hej! Efter en tids gång har jag nu lyckats få mig ett kort och tänkte därför bara verifiera den tidigare slutsatsen. IMGUR

22829075_1504261102998700_5012595228916580237_o.jpg
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top