Renovering KTM 250 SX 2T

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Efter körning så finns det svart gegga (ser ut som olja) vid skarven mellan krök och motor, finns även lite som runnit ur avgassystemet. När crossen är igång ryker det lite vitt.
Kolven har gått strax över 30 timmar och har ändå tänkt byta den nu i höst, kan kolvens dåliga skick medföra att det läcker olja?
Eller är det något annat jag ska kolla/byta som ger sånt fenomen?
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Kolla hur förgasaren är ställd, Töm ut all soppa ur tanken och blanda nytt.
För mycket oförbränd 2t olja gunkar alltid en jävla massa.

Angående vit rök, särksilt i början så kan det vara kondens :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De blir alltid oljegegga i 2 takts avgassystem och har man då en dålig orings packning vid utblås så läcker de ut den vägen.
Köp ny packning till utblås cylinder med andra ord.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
fuktigt/kallt i luften ger vit rök...

30h. motionskörning är inte mycket på en 250 2-T. kolv. :fakta

köp dyr 2-T olja så håller det...

mvh

- - - Updated - - -

fuktigt/kallt i luften ger vit rök...

30h. motionskörning är inte mycket på en 250 2-T. kolv. :fakta

köp dyr 2-T olja så håller det...

mvh
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Precis jag testade ju en yz250wr 1100 mil utan kolvbyte o det enda slitaget jag kunde mäta efteråt var 0,25mm slitage på vevbrickorna o att cyl hade ökat 1/100dels mm

Så allt under 100tim motion är lönlöst att byta kolv för.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
fuktigt/kallt i luften ger vit rök...

30h. motionskörning är inte mycket på en 250 2-T. kolv. :fakta

köp dyr 2-T olja så håller det...

mvh

Jag har kört ca 15 tim sen jag köpte crossen, om det stämmer med 30 vet jag ej.
"Tänk inte kör bara" kanske är rätt :yoparty

Jag kör med Castrol Power1 Racing 2t olja, den är la tillräckligt bra? :va
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag har kört ca 15 tim sen jag köpte crossen, om det stämmer med 30 vet jag ej.
"Tänk inte kör bara" kanske är rätt :yoparty

Jag kör med Castrol Power1 Racing 2t olja, den är la tillräckligt bra? :va

Ska man meka 2-t. cross typ kolvbyte etc. så kräver det ju inga större skills... men saker bra att tänka på:

1. rengör crossen noga med högtryck ( akta svinglager , svänghjul etc.) och ta gärna av tanken innan då det samlas mycket skit där....:fakta

2. meka motorn kall annars expanderar topp-packings o-ringarna och i värsta fall kan toppen bli skev. ( man kan/brukar återanvända oringspackningarna om de ser fräscha ut.

3. töm glykol/kylarvätska. med skruven på vattenpumpen( sitter på höger sida med kopparbricka) släpp på kylarlocket.... ta bort slangarna för mera plats. samt topplocksfästet till ramen. släpp krökens fjädrar med polygrip etc.

4. släpp på armen till avgasporten och ha mothåll annars kan du ha av/böja armen... När du lyft toppen/cylinder. så stoppa RENT papper etc. i vevhuset INNAN du tar bort kolvbultsclipset.:tummenupp

5. byt kolvbultslagret /nållager) när du tagit bort kolven. notera vilket håll /pil ovansida) kolven ska sitta åt annars pajar ringen cylindern. smörj nya lagret med 2-t olja. ( ett rasat nållager pajar både kolv o cyl.)

6. använd momentnyckel vid återmontering om du är ovan... inget måste dock. korsdra cyl o topp.

10 år sen jag mekade så kan ha glömt saker...:gnissla

mvh
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Tack för info :)
Har aldrig gjort det själv förut, var med farsan när vi bytte en trasig kolv och topp på gixxern.
Men tänkte göra detta själv och har inte något bättre för mig innan snön kommer och skotern kommer fram, så kan lika gärna se kostnaderna som läropengar :rock
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Precis jag testade ju en yz250wr 1100 mil utan kolvbyte o det enda slitaget jag kunde mäta efteråt var 0,25mm slitage på vevbrickorna o att cyl hade ökat 1/100dels mm

Så allt under 100tim motion är lönlöst att byta kolv för.

Har en kmx 125, den gick 1400 mil på samma kolv sen gick den i bitar och förstörde cylinder. Man kan inte mäta utmattning
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
sant... ju mindre cc ju oftare kolvbyte.

mvh


Bytesintervallen på kolv kan vara ganska lika från 50-250cc om de är samma trimgrad typ crossmotorer.
En 50cc cross har liknade kolvhastighet som en 250cc cross så kolven slits i den meningen lika. 50cc varvar i regel mer så den totala sträckan kolven färdas på 50 tim är liknade en 250cc för den har längre slaglängd.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur kör du egentligen? Till och från kyrkan på söndagarna i makligt tempo?

Nja landsväg var det o en del motorväg samt mycket bus körning på kroppefjälls grusvägar så det liknar nog enduro körning rätt bra.

0,43 snittade hon på landsväg i 90-110 så man kom långt på dom 14 litrarna i tanken..
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Eftersom jag är nybörjare på meck själv så måste jag bara fråga.
Hur vet jag vilken kolvring som ska vara överst?
Har en Vertex kolv, och tycker mig se att en kolvring är tjockare än den andra?
Har också ett packningar (art: 13-1122-1 på lelles mc) där jag fått med 4st packningar till cylinderfoten i olika storlekar, vad ska man använda där?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om ena kolvringen är tjockare så är spåret i kolven bredare så den passar endast i det spåret.
Ang bottenpackningarna så kan man ändra motorns porthöjder och kompförhållande med olika höjder på packningarna.
Sätt dit den packning som har samma eller tjockare höjd vs den som sitter där nu. Man ska inte sätta dit tunnare packning utan att mäta avståndet mellan kolv och topp (klämspalt)!
Tunnare packning ger högre kompförhållande och lägre porthöjder vilket ger bättre bottendrag till bekostnad av toppeffekt.
Tjockare ger tvärtom effekt men på ett ineffektivt sätt. Vill man ha mer toppeffekt på ett effektivare sätt än att bara dunka dit tjockare packning så måste man plana toppen motsvarande höjningen för att återställa kompförhållandet och squishfarten.
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Om ena kolvringen är tjockare så är spåret i kolven bredare så den passar endast i det spåret.
Ang bottenpackningarna så kan man ändra motorns porthöjder och kompförhållande med olika höjder på packningarna.
Sätt dit den packning som har samma eller tjockare höjd vs den som sitter där nu. Man ska inte sätta dit tunnare packning utan att mäta avståndet mellan kolv och topp (klämspalt)!
Tunnare packning ger högre kompförhållande och lägre porthöjder vilket ger bättre bottendrag till bekostnad av toppeffekt.
Tjockare ger tvärtom effekt men på ett ineffektivt sätt. Vill man ha mer toppeffekt på ett effektivare sätt än att bara dunka dit tjockare packning så måste man plana toppen motsvarande höjningen för att återställa kompförhållandet och squishfarten.

Mycket tack för svar! :)
 

emret93

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2014
Ort
Mora
Hoj
99 Suzuki GSX-R 750
Efter renovering gick kändes det som allt fungera bra, provkörde dock bara några hundra meter. När jag för någon vecka sen skulle starta igen kommer det extremt mycket rök (vitgrå) och spottar ut olja både ur ljuddämparen och vid skarven mellan dämpare och krök.
Nu går den endast på choke och dör/bluddrar vid gaspådrag.
Gjorde komp test igår med kall motor och fick efter 4 kickar 140psi (9bar) och max efter 7-8 kickar 170 psi (12bar)
dumt nog gjorde jag inget test direkt innan eller efter byte av kolv.

Någon som har koll på vad det kan vara och om värdena är ok?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top