Felaktig service, ersättning?

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag lämnade in bilen på storservice på auktoriserad verkstad och fick tillbaka den igår. Ursäkta att det inte gäller mcn men principen är ju densamma.
När jag kommer hem så kollar jag att luftfiltret är bytt men nä det är det inte!!! Tändstiften likaså!! Nu är bilen hos dem igen och de säger att det är ett misstag så klart. Egentligen spelar det ingen roll för mig hur det skett.
Frågan är, vad har man rätt att kräva i ersättning tycker ni?
hänger inte ut någon innan jag får besked om ersättning av dem.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det du kan kräva tror jag är att de gör det jobbet de tagit betalt för att göra från början.
Om de fuskar även andra gången kan du nog kräva pengarna tillbaka.

Vad jag tror.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Häng ut dom, här hängs det ju ut företag som råkar svara otydligt i telefon eller missa att svara på mail.
För övrigt så tycker jag det fruktansvärt pinsamt av dom att fuska, för fusk är det.
Har man inte bättre intern kommunikation än så, men inte tvekar att ta betalt för fusket så ska dom fanimej hängas ut.
Min åsikt.

edit: jag har jobbat i fordonsbranschen hela mitt liv och jag hatar fusk.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja absolut de ska de fixa. Dock så hade ju jag bjudit på sevicen på min verkstad för att man klantat sig så. Ska bli intressant och se vad de säger.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
"Misstag"... :D

Hörde om en som lämnade in en tämligen ny och dyr bil på märkesverkstad för service. Eftersom det var fint väder och han inte hade något annat för sig den dagen så satte han sig ner på en gräsmatta en bit bort och njöt av vädret. Efter ett tag ringde verkstaden och sa att bilen var färdig, trots att han hade haft den under uppsikt hela tiden och den inte hade rört sig ut fläcken. Det skylldes också på ett misstag.

Ackordsarbetande mekaniker bör man alltid kontrollera noga. :mad:
 
Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tändstift och filter med hem för lite extra arbete kanske ?
 

Smagatusk

Guest
Varför bytte du inte själv om du nu tydligen inte litar på att de gör vad du anlitat dem för? Jag vet att frågan kan uppfattas som lite dryg, men så är inte fallet. Jag undrar ärligt. :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ett bra skäl att använda sig av en välrenommerad mindre mindre verkstad där man har direktkontakt med den som utför arbetet på bilen. Om misstag sker kan man in inte skylla på kommunikationsbrist mellan kundmottagare och mekaniker.

Man har ju funderat ibland när det gäller nyare bilar. Det säkert väldigt enkelt att strunta i att byta vissa filter för att spara tid som de kan debitera kunderna eller spara in på servicepaket som ingått vid köpen (3-5+ år gratis service). Jag vet inte om det är så bra egentligen. Jag föredrar hellre att betala en timpeng till en mekaniker som har ett ärligt uppsåt och yrkesheder.

Har någon uppenbart inte utfört en storservice om man har lämnat in bilen för det jobbet. Då vet jag inte om någon ersättning är vad jag vill ha. Även om de hade sagt att de återbetalar hela summan och sedan utför arbetet gratis hade jag tagit emot det. Man har visat var man står vid första handlingen. Misstag eller inte beroende på service hade det kunnat få allvarliga konsekvenser. Struntat i att byta bromsvätska och så åker ägaren till en bana och piskar bilen och bromsvätskan börjar koka... kamrems haveri...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent juridiskt är inte detta bedrägeri?

Bara om man kan bevisa att de gjorde det med mening, vilket bir svårt. Men ja, egentligen borde de kölhalas med fordonet de fuskat på. Och ska man tro på tester som media gör lite sporadiskt så är det en jävla massa verkstäder som fuskar såhär.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Bara om man kan bevisa att de gjorde det med mening, vilket bir svårt. Men ja, egentligen borde de kölhalas med fordonet de fuskat på. Och ska man tro på tester som media gör lite sporadiskt så är det en jävla massa verkstäder som fuskar såhär.
Inte bara att dom fuskar, dom brukar ju missa dom preppade felen på testbilarna, men däremot hitta en massa andra fel som inte ens existerade :huvet

Jag slutade lämna in bilen när garantin gick ut, och då började jag upptäcka saker dom hade struntat i, men som jag hade betalat för. Men som sagt, det är ju inte helt trivialt att påpeka det i efterhand.

Det värsta exemplet såg jag i tidningen för 15 år sedan, då hade en kvinna lämnat in bilen på service, men firman hade länsat den på fungerande delar och satt dit trasiga istället, och lämnat tillbaka bilen i det skicket :dummer
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hatar bilverkstäder, aldrig träffat på någon som utför jobben så som jag kan själv. Och då är inte jag någon mekaniker. Men behöver garantin och mobiliteten.

Vw Täby är mitt hat objekt. Min passat var inne på sin första service. Jobbade ju i kvarteren så det var praktiskt att lämna där. Dom ringde och sa att bilen var klar. Märkliga var att jag såg direkt att service indikatorn sa 1500mil. Ringde dom och dom hävdade att den justerar sig sen.
Lämnade in bilen sen(1500mil) på annan verkstad nära hemmet. Där jag fick kommentaren, märkligt din bil är hårdkodad på 1500mil. Det trodde inte vi var möjligt i Sverige.

Andra gången. Klippte en räv och spolarbehållare samt kofångare rök. Ingen hade tid utom vw Täby. Lämnade in bilen och klagade direkt när jag skulle hämta att fronten satt "snett". Ingen åtgärd utan jag skulle bara var tyst.
3 veckor senare slutar spolaren fungera. Lämnar in bilen hos "min" verkstad. Dom ringer mej och frågar vem som bytt front? Dom vägrar röra bilen pga det dåligt utförda jobbet. Ett under att fronten hänger kvar.

Tillbaka till vw Täby där jag blir idiot förklarad och ifrågasatt vad som kan vara fel. Jag svarar vänligt att det är inte mina ord utan en annan vw verkstad som vägrar röra min bil sedan erat jobb. Motvilligt tar dom in bilen och fixar. Att jag behövde en fungerande spolare var visst inte så noga. Att dom inte gjort fel var viktigare.

Aldrig kommer jag ha med det företaget att göra igen. Av ren princip. Dom skambjöd också på min dåvarande tj bil. 95k för min passat och meddelade att den absolut inte var värd mer. Annan Vw bjöd 155 på stående fot.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att man måste kolla att verkstaden gjort arbetet är inge nytt.. De har varit så länge... Jag litar inte på någon annan å därför har jag inte heller lämnat in varken hoj eller bil i hela mitt liv.. Först I början va de för att man inte hade råd me dyra verkstads kostnader... Nu har ja råd, men vill man har jobbet riktigt gjort är det lika bra att man gör de själv...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hör av dig nästa gång så lovar jag att du får både god service och mobilitet, dock inte VAG:s.
Vad servar du för märken?

Är ni auktoriserade eller fristående?

Jag har två bilfirmor som hatobjekt. Det verkar vara jävligt svårt med kundservice och levera det man har beställt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top