Laga oljeplugg i aluminium

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Återigen... Som alltid... Söker jag er lärdom :tuttar

Skulle byta olja nu på nya tillskottet, en VN800 classic. Visste att denne rackare skulle dras med 20Nm, men drog lite extra... en gång till lite extra... Vafan oljan vill man inte tappa på vägen!... Lite extra... knak-klick-knak :gnissla:huvet

En momentnyckel på Jula kostar lite drygt 300, den här jäkla pluggen kostar 300 :gnissla Klantröv!

Jaja, lärdomspengar är dom bästa att spendera, MEN till det trixiga... Vill mer än väldigt gärna kunna bruka hojen nu till den 26'e iom Start2Ride på Gillinge. Har även besiktning nu på fredag... Denna lilla rackare har en leveranstid som gör mig tveksam! Tydligen lagerför man inte dessa på en 20 år gammal hoj :hihi

Finns det något hållbart sätt att laga dessa? Det är ju då aluminium. Typ lim, hur trivs det i olja? Löses/frätes det upp? Finns det några andra grejer man kan laga med? :brynad

Om det fortfarande finns risk till att den är försvagad efter det att den är lagad så väntar jag hellre på en ny dock, vill inte riskera något...

Någon som har en idé? :yoparty
IMG_4052.JPGIMG_4056.JPGIMG_4062.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det enda jag kan tänka mig skulle vara svetsning, men den lär inte bli som ny, och det skulle väl isf mest vara en tillfällig lösning tills den nya anländer.

Och oljeplugg ska inte dras hårt. :fakta
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
"Om det fortfarande finns risk till att den är försvagad efter det att den är lagad så väntar jag hellre på en ny dock"

Jag tror du har svaret här, köp en ny med lite flax får du säkert den innan den 26.
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det enda jag kan tänka mig skulle vara svetsning, men den lär inte bli som ny, och det skulle väl isf mest vara en tillfällig lösning tills den nya anländer.

Och oljeplugg ska inte dras hårt. :fakta

3 minuter tog det :krama
Misstänkte nog nästan det... Får bli att ringa runt lite imorgon och se vem som kan leverera snabbast. Svetsa alu är jag verkligen inte kung på :tungan

Borde inhandlats tidigare... Men får fan bli en sån här nu http://www.jula.se/catalog/verktyg-...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/

Tack för snabbt svar Ulvhamne! :)

- - - Updated - - -

"Om det fortfarande finns risk till att den är försvagad efter det att den är lagad så väntar jag hellre på en ny dock"

Jag tror du har svaret här, köp en ny med lite flax får du säkert den innan den 26.

Får bli så! :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
3 minuter tog det :krama
Misstänkte nog nästan det... Får bli att ringa runt lite imorgon och se vem som kan leverera snabbast. Svetsa alu är jag verkligen inte kung på :tungan
Borde inhandlats tidigare... Men får fan bli en sån här nu http://www.jula.se/catalog/verktyg-...entnycklar/momentnyckelsats-19-110-nm-149002/
Tack för snabbt svar Ulvhamne! :)
- - - Updated - - -
Får bli så! :tummenupp

Vill man inte tappa oljepluggen så borrar man hål i den och säkrar med stråltråd. Oljiga gängor drar jag med 50% till 75% av angivet moment.
För momentet är normalt angivet för torra gängor.
 

Bifogat

  • Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    Oljeplugg-med-2xTredoring.png
    39.3 KB · Visningar: 569

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tänkte faktiskt precis på det! Oljefiltret är fastnajjad, så får ta och bli det på den här rackaren med! :) Tack du! :yoparty
 

Ricksson

Ricksson
Gick med
27 Mar 2010
Ort
örbyhus
Hoj
Buell X1-Ducati monster900-Cagiva elefant900
Köp ny plugg på lelles.. .
Eller spingwheels

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Kan du inte ersätta den med en vanlig oljeplugg?

Lim kommer inte hålla. Svetsning är det som gäller. "Ev" även lödning

Skickat från min F5321 via Tapatalk
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top