Lägga golv i källaren

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska du lägga golv i källaren och det är ett gammalt hus med oisolerad platta så är det antingen platonmatta eller nivellgolv som gäller.

Platonmatta är enklast. Beroende på vad du har för budget och hur mycket takhöjd du kan stå ut med att tappa så går det att vara olika ambitiös.

Antingen lägger du platonmatta på betonggolvet och sedan lägger du bara en skumplast och klickgolv på den.
Vill du vara ambitiös så kan du ju alltid lägga platonmattan, Skumplast, frästa skivor för golvvärme, stegdämpningspapp och sedan klickgolv.

Men jag skulle säga att så länge som det inte är extremt golvkallt så kommer det att bli fullt tillräckligt med att bara ha platonmattan och skumplast under klickgolvet. I alla fall om du redan har element där nere.
Har du inte element och måste dra framledningar för det så kan du lika gärna lägga golvvärme på platonmattan om du inte har för lågt i tak.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Så länge man inte lägger värmeslinga direkt mot oisolerad betongplatta, så är det hyfsat säkert (och ingen plastmatta som tvingar fukten att vandra upp i väggarna).

Gamla betongplattor utan kapillärbrytande skikt och isolering, suger åt sig fukt som ett sugrör, om de värms upp. Och så går 90% av energin ner i backen.

En annan sak att tänka på, är risk för radongas, om man inte ventilerar ut luften. Luftflödet och värmen i sig, kan suga fram gasen. I hus med lättbetong från 50-talet, får man utsöndring från betongen själv.

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top