250cc 2t för 15 åring?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Mest lättkört: 250cc 4-takt
näst enklast: 125cc 2-takt (lätt och smidig), 250- 2takt (aningen tyngre men kan använda mycket större varvtalsområde)
3e: 450 4-takt
coolast: 500 2-takt

En 250 4t är bland det tråkigaste man kan köra, skit svaga om du inte varvar satan ca 12000 rpm. 250 2t varvar ca 8500 o ger mer effekt fran start till topp.

2t har betydligt bättre korbarhet än 4t varför tror du 90% i enduro kör 2t varför kör största delen av trial folket 2t?

En 250 2t enduro/cross väger ca 95-96kg och går utmärkt att puttra runt på over diken o stubbar. En 125 måste varvas för att orka den är jobbigare i terräng an en 250.

4t 250 kräver massor med kärlek o oljebyten kolvbyten ventil justering o massa exter..

Köp en 250 o skit i vad alla sura gammla gubbar tycker här inne är själv 51 o skall precis ut o busa med min egen 250 2t motard, sladda i grus åka lite bakhjul på torget. Kanske en burnis oso. :))

Mvh
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jo Moddlaren, jag förstår att du gillar din 250 2-takt. Skulle också kunna tänka mig en att busa med. Skillnaden är att Ts ska köpa något till sin 15-åriga grabb som bara kört en Fiddy innan. Hur mycket effekt är det i Kina-skiten? 10hk ur en 150cc kanske? Då är det ett betydligt lämpligare steg att byta till en japansk 80cc cross eller tom 125cc. Redan åttiokubikaren lär ha 2-3ggr mer effekt än vad han är van vid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tja jag tävlade för uddevalla mk när jag var 15 på en yz 250 utan problem körde dock även 125yz o husqwarna 430..

Man vänjer sig ganska fort..
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag började min hojkarriär på en XR600 när jag var 16. Köpte den efter jag sålde mopeden på den tiden. XRen fick gå grusvägar,stigar och iskörning på vintern, tung klump för en 16-åring.. Men den är saknad! Den man lärde sig köra bakhjul med. :D

Nu är väl en XR inget monster men hallå man styr väl effekten med högerhanden eller? :krama

Så jag säger kör på, men lyssna på tipsen i tråden och köp en enduro och ingen cross.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag körde en Münch Mammoth när jag var tre år gammal. På bakhjulet.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top