Nytt Led problem ( för mig iaf )

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har bytt till LED blinker på flera gamla hojar, har alltid funkat med att byta till ett LED relä. Detta trots olika antal kontaktstift osv

Nu får jag det inte att funka denna gång..

Med vanliga blinkers & originalrelä så funkar allt, inkl blinkersindikatorn.

Med LED blinkers och originalrelä lyser alla blinkers oavsett håll jag blinkar, dock inte blinkersindikatorn.

Med LED blinkers och LED relä lyser/blinkar ingenting. Kontakten på hojen har tre stift, LED relät likaså. Jag har testat alla kombinationer.

Är det blinkersindikatorn som ställer till det? Någon som varit med om detta problem och hittat en lösning?

Tacksam för hjälp!
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
på min Suzuki DR650 var jag tvungen att plocka ur glödlampan till blinkerindikatorn för att det skulle fungera ordentligt. Billigt jädra LED-relä dock, lätt nersmält pga avgasläcka..
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Inte svar på din fråga, men ett annat alternativ är ju att köra med originalreläet + motstånd innan blinkers.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Provat ta ur blinkersindikatorslampan utan skillnad. Har beställt motstånd och ska prova med originalrelät!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan det vara fel på det nya reläet? Bara för att det är nytt behöver det ju inte vara helt.

Har du ett kopplingschema? I sånt fall är det ju ganska enkelt att hitta hur det hela ska kopplas med ett nytt relä om man vet stiftplaceringen på reläet. Vet inte hur känsliga just led-blinkrelän är men det innehåller ju säkert lite elektronik och kopplar man fel på tex plusmatningen och jorden så finns kanske risken att nåt brunnit i reläet som sen gör att det inte funkar som det ska.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag provade med 2 st nya led reläer, bara för att vara säker på att det inte är trasigt.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är indikatorn som är problemet. Vanligt på cyklar med gemensam blinkersindikator. Strömmen avsedd för indikatorn räcker för att tända LED blinkers. Löses lättast med att plocka ut indikatorlampan, skall du besiktiga får du montera dit dioder.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vad är det för hoj och kan du gå fram ett kopplingschema. Det underlättar ju en hel del att kunna se på ett schema hur det hela är kopplat.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du tryckt in något i lampsockeln så att stiften inte slår ihop ?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag minns inte om jag "kortslöt" lampsockeln, det borde behövas menar du va Boris?

Kom på att original blinkers har endast en kabel, minus jordar i fästena antar jag. Kanske gör det skillnad i hur det jordar nu med plus & minus kabel till mina nya blinkers.

Jag ska testa förbikoppla blinkersindikatorlampan, se om det hjälper
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Åter igen vad är det för hoj och går det att få fram ett schema? Ett schema skulle underlätta väldigt mycket.

Om det är som jag och förmodligen Boris tror ska du INTE kortsluta i lampsocken till kontrollampan, vet inte hur man på ett enkelt sätt skall förklara hur kontrollampan fungera men det brukar gå en sladd med plusmatning från varje "blinkers sida" till kontrollampan för, det finns alltså ingen "riktig jordning" till kontrollampan. Det hela fungerar så att kontrollampan jordas och börjar lysa via den "sidan" som inte används.

Med LED blir det då knas för då man väljer att blinka åt ena sidan kommer kontrollampan att skicka plusmatning genom kontrollampan över till "andra blinkerssidan" vilket göra att samtliga fyra blinkers blinkar samtidigt men åt andra hållet funkar blinkers som dom ska men kontrollampan kommer att sakna jordning och inte lysa då LED blinkersen inte leder ström åt "bägge hållen" vilket "blockar" jordningen till kontrollampan. Var nåt tag sen jag tjorvade med detta men tror jag minns rätt.

Problemet löses genom att sätta två dioder tex 1N4007 kostar 50 öre styck hos electrokit, man sätter en diod på respektive kabel som i original kopplingen går till kontrollampan och låter sen dessa bägge dioder gå till det som normalt brukar vara pluspolen på en lampan i en bil eller hoj, sen dras en ny jordkabel till lampan till vad som normalt är jord på en lampa i bil, hoj. Kom bara ihåg att vända dioderna rätt annars lyser inte lampan alls.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tackar för all hjälp, jag lär få mina motstånd mån-tis så jag håller tummarna för att originalrelä tillsammans med dessa motstånd på något magiskt vis håller led problemet stången. Lockas inte av tanken att sitta och sura med ett elschema..

Jag har tidigare tillochmed blandat ledblinkers och vanliga lampdito och det har ändå funkat. Jag har läst i 10+ år om ledblinkersstrul och inte förstått hur folk ens kan ha problem med detta, men jag har nog bara haft tur helt enkelt..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ny dag, nya framgångar:)

Med originalrelä och fyra motstånd så l y s e r i alla fall blinkerserna på höger respektive vänster sida när man för reglaget på så vis, tidigare lös alla fyra oavsett vilket håll man blinkade åt.

Även blinkersindikatorn l y s e r, MEN när jag plockade upp instruktionerna från garagegolvet ( som jag först slängde över axeln när jag rev upp förpackningen, instruktionerna - inte garagegolvet ) så står det att om man byter ut en 21w glödlampa mot led så krävs DUBBLA motstånd, nu hade jag inte åtta stycken så jag provade dubbla på ena sidan..

Då blinkade det fint! Så bara att köpa en uppsättning till, fast det bär emot att hänga på åtta stycken glödheta motstånd runt på den annars så strippade hojen.

Enda smolket i glädjebägaren är att samtliga blinkers blinkar relativt svagt, de är starkare när man kopplar plus direkt från batteriet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det funkar men jag är helt säker på att det relativt enkelt måste gå att lösa med ett lastoberoende relä, vad är det för hoj?

Om du vill nu vill ha motstånd men göra det lite smäckrare så mäter du resistansen med en mutlimeter på de två motstånden ihop kopplade för 21W lampa men lösa inte monterade på hojen och sen försöker du hitta ett effektmotstånd med ungefär samma värde. Dock måste du veta vilken effekt motståndet skall klara men det räknar man ut med ohms lag och här finns en kalkylator då du vet spänningen vilken bör väl ligga runt på ca 14V då hojen är igång och laddar men mät för säkerhets skulle med hojen igång då vi har att göra med hyfsade effekter, resistansen blir det värde som det nya motståndet skall ha http://24volt.eu/kalkyl_ohmslag.php Sen är det bara att löda på kablar och dra en krympslang över det hela.

Tycker det känns ut lite vansinnigt att hänga på åtta motstånd om det bara krävs två dioder till kontrollampan och någon eventuell omkoppling nånstans för att det hela skall funka med ett LED relä. Jag har som hobby att bygga rördrivna gitarrförstärkare så om du bara får fram ett schema tror jag att jag eller nån annan här på forumet hyfsat snabbt kan hjälpa dig. Förstår att det inte alltid är så lätt att tyda elscheman och jag tycker att det oftast tar ett tag innan man kommer in i "tänket" hur ett elschemat är gjort.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hojen är en Yamaha SR 400 -83

Finns massor av elschema att hitta såg jag, tog en i högen.

Jo det vore skönt att slippa alla motstånd, dessutom blinkar de svagt som sagt. Det är mindre kul för med direktström är de betydligt ljusstarkare:(
 

Bifogat

  • SR.jpg
    SR.jpg
    58.6 KB · Visningar: 57

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kollade lite snabbt och om hojen är som på schemat så ska det funka med att plocka ur kontrollampan till blinkersern och kolla så att inget i sockeln tar ihop, lite svårt att se på detta schema men den ena kabeln till kontrollampan verkar vara grön och den andra grå eller brun eller vad det nu kan vara?

Nästa steg blir att kolla kopplingen av led reläet, i detta schema har blinkreläet bara två stift med det spelar mindre roll. Kolla märkningen på det nya reläet det bör stå B, L, E vid stiften på reläet B är 12V plusmatningen till reläet, L är utgången från reläet som skall gå vidare till blinkeromkopplaren, E är jord och om det inte finns jord till original reläet får du dra en ny jordkabel till lämplig jordpunkt på hojen. Stiften kan också vara märkta 49, 49a, 31. 49 är då plusmatning, 49a skall gå till omkopplaren och 31 är jord. På detta schema ser det ut att vara en rödaktig kabel som är plusmatning till reläet och en vit/röd som går till omkopplaren och sen saknas jord så den får du fixa med en ny kabel till jord tex jordas i ramen, kolla bara att du verkligen har jord.

Funkar det nu så har du sista steget kvar och det är att koppla in två dioder tex 1N4007 en på varje kabel till kontrollampan den gröna och den andra som är grå eller brun eller vad den nu är. Här gäller det att vända dioderna rätt med strecket mot lampan och det två dioderna kopplas sen ihop tillsammans och sen vidare till lampans "plus pol" sen får du dra en ny jordkabel till lampans sockel.

Sammanfattning, plocka fram multimetern eller köp en för en hundring på biltema för att kunna mäta vilken kabel som är plusmatning till reläet och även mäta mellan plusmatningen till jordkabel till reläet för att försäkra dig om att du verkligen har jord till reläet, kolla så att det nya LED-reläet verkligen är kopplat rätt. Plocka ur kontrollampan och kolla att inget har kontakt i sockel så det kan leda över där. Funkar det nu så tar du tag med dioderna och har du oklarheter här kan vi ta det då, tror jag har dioder hemma men måste kolla och i sånt fall kan jag bjussa på två dioder till dig och skicka dom i ett brev.

Funderar över då du säger att blinkersen lyser svagare med motstånd, låter det ut konstigt om LED-blinkersarna lyser svagare med motstånd, motstånden bör ska sitta parallellt med blinkersen och då skall man ju ha full spänning över både blinkers och motstånd men det är ju teoretiskt och kanske gör motstånden att spänningen sjunker med det ökade effektuttaget och att det är därför blinkersen lyser svagare.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top