Glykol från Biltema

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tänkte att oljetrådarna blir alltid bättre när man slänger in Biltema i leken. Det diskuteras friskt vilken glykol som skall användas och mängder av myter framförs gång på gång. Jag tar inte ställning i frågan om glykol A är bättre än B för jag har aldrig sett någon tillverkare av kylarvätska uppvisa några mätbara utfästelser. Det är mest marknadsföringssnack och bullshit om "upp till X grader lägre temperatur"

Vad består kylarvätska av?
Avjoniserat vatten, glykol och tillsatser för att förhindra korrosion.

Vilka typer finns?
(Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns. För MCbruk är det etylen som gäller. Sedan finns det olika generationer av tillsatspaket, OAT och klassisk är vanligast. Mer om det längre ner.

Vad skall jag blanda koncentratet med?
Det man vill undvika är att blanda med hårt vatten dvs vatten med mycket kalk som kan riskera att fällas ut i kylststemet. Har du kommunalt vatten kan du blanda med kranvatten på de flesta ställen (googla din ort). Vissa använder batterivatten men det är overkill om du inte bor där det är hårt vatten.

Färg
En gång i tiden kunde man säga att all glykol av färg X var blandbar med Y. Så är det inte längre! Vet du inte vilken glykol du har i kylststemet så töm och häll i en du vet. Så riskerar du inte att få en inkompatibel blandning. Det går inte heller att säga att vätska av färg Z är lämplig för vissa motorer eller dyl.

Livslängd
Hur ofta skall jag byta min glykol? Själva glykolen bryts inte ned så frysskyddet består det som bryts ned är antikorrosionstillsatserna. Klassisk glykol specificerar 2 år och OAT 5 år. Sannolikt längre än så i en mc som inte rullar dagligen året runt. I praktiken byter de flesta av oss troligen för ofta.

Lämplig för aluminiummotorer
Detta är något tillverkare av motorer slänger sig med. Mig veterligen finns där idag ingen glykol på marknaden ej lämplig för aluminium. Lämpligheten avgörs av korrosionstillsatserna och jag har aldrig sett glykol säljas utan tillsatser.

OAT
Den nya generationen av korrosionshämmande tillsatser. Dessa har längre hållbarhet och är miljövänligare. Dessutom ställs det hårdare krav på kompatibilitet med packningsmaterial.
Står det tex OAT eller etylhexanoat i innehållsförteckningen är du rätt.

Klassisk
Här består tillsatserna av salter från borat, nitrat eller fosfat. Kortare livslängd på tillsatserna men har fördelar bla bättre på att inte skumma och kavitera vilket försämrar kylförmågan. Står det tex Tetraborate i innehållsförteckningen är du rätt.

Vad skall jag välja?
Det din tillverkare rekommenderar! Alla rekommenderar mig veterligen etylenglykol. Så då är frågan OAT eller klassiska tillsatser? Läs i din manual vad som skrivs.

EX: KTM 2015+ rekomendras OAT. Innan dess skrivs etylenglykol lämplig för aluminiummotorer dvs båda varianterna är tänkbara.
Yamaha owners manual 2016: Etylenglykol lämplig för aluminiummotorer
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var köper jag glykolen lättast?

Biltema
OAT: 361780 47kr/L Glykol koncentrat
OAT: 361782 54kr/L Glykol Longlife
Notera att det är samma sak i flaskorna men longlife är något dyrare.


Starta (Jula,macken,Rusta ÖoB mfl)

Klassisk: Glykol standard BS6580 40kr/l
OAT: Kylarglykol Gul long life 40kr/l
OAT: Kylarglykol Röd Long life 40kr/l

Kemetyl:
OAT: K-glykol
OAT: R-glykol longlife röd

OKQ8
OAT: OKQ8 glykol koncentrerad
OAT: OKQ8 Longlife Plus

Märkesvätska:
OAT: Castrol Radicool SF
OAT: Motorex 03
OAT; Motul Motocool Factory line
OAT: Motul Mocool
Klassisk: Motul Motocool Expert
Klassisk: Motorex 05
Klassisk: Engine ICE (OBS propylenglykol)
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Varför ska det vara etylenglykol till hoj?

Mvh,
Ingvar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Varför ska det vara etylenglykol till hoj?

Mvh,
Ingvar

Propylenglykol är mindre giftigt för flora och fauna. Men det är tristare mot packningsmaterial, leder värme sämre, högre viskositet, blir tjockflytande när det är riktigt kallt bla. Det är troligen anledningen att få/ingen mctillverkare anger det som rekommendation.

Ändock finns där en del dyr racing glykol typ EngineICE som är propylenbaserad men utifrån fysikaliska egenskaper kan jag inte förstå varför. Det finns tom 100% propylenglykol som folk kör outspädd (Evans waterless coolant) vilket är stort i USA och det är verkligen hål i huvudet. Nej det kokar såklart inte för där finns inget vatten och glykol kokar först vid 200 C under tryck. Men motorn går varmare pga den sämre förmågan att transportera bort värme.

Capture.PNG
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Propylen gör sig bäst för att isa av flygplansvingar och dyligt, inte ha i motorer :)

Bra tråd med bra samanfattning, borde vara en sticky så den bli enkel för nya att hitta
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Summan av kardemumman är som Boris också påtalar, myterna kring Biltemas produkter kontra andras. När ska folk sluta tro på alla "sanningar".....
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Propylenglykol är mindre giftigt för flora och fauna. Men det är tristare mot packningsmaterial, leder värme sämre, högre viskositet, blir tjockflytande när det är riktigt kallt bla. Det är troligen anledningen att få/ingen mctillverkare anger det som rekommendation.

Ändock finns där en del dyr racing glykol typ EngineICE som är propylenbaserad men utifrån fysikaliska egenskaper kan jag inte förstå varför. Det finns tom 100% propylenglykol som folk kör outspädd (Evans waterless coolant) vilket är stort i USA och det är verkligen hål i huvudet. Nej det kokar såklart inte för där finns inget vatten och glykol kokar först vid 200 C under tryck. Men motorn går varmare pga den sämre förmågan att transportera bort värme.

View attachment 437928

Precis vad jag ville veta!

Tack!

Mvh,
ingvar
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Om man har ett x antal dunkar med glykol i alla regnbågens färger med bristfälliga etiketter. Hur avgör man om det är p eller e glykol? Smaka?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Skall byta kylarslang på scootern. Till transparanta. Sen tänkte jag använda den där neongröna propylenglykolen. Nu grusades dom planerna :)
Får bli racing blå
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ge det till grannens katt. Dör katten är det etylen

Så enkelt är det inte. Både etylenglykol och propyleneglykol är hälsovådliga,
Jag har inte hittat LD50 för katt men för råtta har jag hittat 7,7g etylenglykol/kg råtta och 20g propylenglykol / kg råtta.
http://www.meglobal.biz/sites/default/files/MEG-Polyester-Grade-MSDS-UK.pdf
https://www.nwabr.org/sites/default/files/MSDS_Propylene_glycol.pdf

Observera att formellt sett är ingen av glykolerna giftig. De är hälsovådliga tror jag det heter.
Vilket inte hindrar död vid förtäring.
Varför är dom formellt inte giftiga ? Jo för mängden som behövs för död är ungefär samma för ethyleneglykol och vanligt koksalt som säljs i livsmedelbutikerna.
För människa omkring 1 gram/kg.
Att inte koksalt har lika dåligt rykte som etylenglykol beror på att man normalt efter förtäring av några gram koksalt nedsköjt med lite vatten spyr upp det.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skall byta kylarslang på scootern. Till transparanta. Sen tänkte jag använda den där neongröna propylenglykolen. Nu grusades dom planerna :)
Får bli racing blå
Fast du kan ju få blodsröd eller gul etylenglykol. Skulle vara snyggt mot transparenta kylarslangar...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom Boris verkar ha koll: För något år sedan hörde jag några tala om kylarvätska framställd ur naturgas som skulle ha högre kokpunkt.
Lät som någon nymodighet som "alla" hade koll på.
Jag brydde mig inte.
Men diskussionen har gnagt i min nyfikna hjärna, speciellt eftersom jag inte hört någon prata om det igen.
Någon som har en aning om vad det var?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom Boris verkar ha koll: För något år sedan hörde jag några tala om kylarvätska framställd ur naturgas som skulle ha högre kokpunkt.
Lät som någon nymodighet som "alla" hade koll på.
Jag brydde mig inte.
Men diskussionen har gnagt i min nyfikna hjärna, speciellt eftersom jag inte hört någon prata om det igen.
Någon som har en aning om vad det var?

Det är inga problem hitta vätskor med högre kokpunkt än vatten.
T.ex glykoler och silikonoljor.
Men det finns ingen annan vätska som har så hög värmekapacitet som vatten, 4,18kJ/kgC.
Och kokpunkt så högt som +100C.
Det här betyder att halverar man värmekapaciten så ökar normalt pumparbetet 8 gånger. Först en fördubbling för ökat flöde, sedan 4 gånger högre tryckfall i kanalerna med dubbla flödet => 8 gånger större pumparbete.
Så vätskor med högre kokpunkt faller bort pga behovet av större och mer energikrävande kylvätskepumpar. För de andra vätskorna har så mycket sämre värmekapacitet än vatten.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Eftersom Boris verkar ha koll: För något år sedan hörde jag några tala om kylarvätska framställd ur naturgas som skulle ha högre kokpunkt.
Lät som någon nymodighet som "alla" hade koll på.
Jag brydde mig inte.
Men diskussionen har gnagt i min nyfikna hjärna, speciellt eftersom jag inte hört någon prata om det igen.
Någon som har en aning om vad det var?

Aldrig hört om det. Glykol framställs ur eten dvs samma grundkolväte som polyeten (plast), och det får man väl från olja/naturgas.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Twinn Air - IceFlow är en Mono Propylene Glykol.

Är det här en ytterligare variant?

Hänvisar till första inkägget ( (Mono)etylen och propylen-glykol är de två varianter som finns)
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Famlar lite i mörkret o okunnigheten här.
Betain, jobbade på ett ställe som hanterade just detta ur sockerbetor utvunnit ämne, fråga vad det användes till och fick som svar: mycket!, bla som ersättning för glykol i krävande miljö (syftar på rIKtIgT krävande miljö med mycket höga temperaturer)
Sen, om detta stämmer- det har jag ingen som helst aning om ?.


//
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top