Drivpaketet slut?

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
fick låna polarens depåstöd o lyfte upp hojen märker att kedjan hoppar vid självrullning på 1an o även vid gaspådrag.

Har kanske för slapp kedja har ju inte ställt in den ordentligt då den ska få nya hjul imorgon hoppas nån kan peka mig åt rätt håll kanske därför hojen studsar???

har filmat men vet ej hur fan man lägger upp det här
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Lite svårt att tyda för lite info på videon du lade upp. Filma först när motorn inte är igång. O visa hur mycket du kan lyfta på kedjan. På undersidan. Samt snurra på hjulet några varv. O lyft på kedjan några gånger vartefter som du snurrar på hjulet."iochmed att den är mer spänd. I visa lägen. Samt slapp i andra lägen" Sen kan du starta hojen. Filma lite på framdrevet. Bakdrevet samt kedjan. Men börja med att spänna kedjan om du inte gjort det.
 
Last edited:

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
har snurrat o mätt från svingen har 7.5cm lyfter ja upp har ja 5cm runt om nån mm de kunde skilja mätte på 5-6 ställen på depåstöd film kommer strax
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Står det inte i din handbok på vilka punkter du skall mäta kedjan samt vad det ska vara för mått?
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
om ja fick med nån skulle ja kollat:) 3.5-40mm ska spelet vara har ja hört
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
om ja fick med nån skulle ja kollat:) 3.5-40mm ska spelet vara har ja hört

KTM har "byggt in" mätpunkter på guideskenan för att både kunna kolla slack samt om kjedjan blivit utdragen och om guiden är för sliten. Kolla om du inte har några sånna punkter på hojen redan? :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Inte lätt att se och fjärrdiagnosticera, men jag inbillar mig att jag ser ett återkommande ryck i kedjan, som speglas både uppe och nere. Ibland.
Det skulle kunna handla om en eller flera länkar bredvid varandra som har skurit, eller ett kedjelås som nitats av Hulkens storebror.

Jag säger som Stylengrace-fzx: stäng av, och sätt dig ner bredvid hojen för att lyssna och känna hur kedjan löper över dreven när du roterar hjulet för hand.
 

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
nitas av hulkens storebror den gilla ja hahah ska ta med skiten till en hojverkstad imorgon se om dem dömer ut skiten gör dem det sänker ja fannskapet i svartån ger mig gråa hårstrån fann ja o bilar o motorcyklar funkar inte allt går sönder bara????
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
nitas av hulkens storebror den gilla ja hahah ska ta med skiten till en hojverkstad imorgon se om dem dömer ut skiten gör dem det sänker ja fannskapet i svartån ger mig gråa hårstrån fann ja o bilar o motorcyklar funkar inte allt går sönder bara????

Du kan inte ge upp över ett drivpaket !! :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lägg upp en stillbild på främre drevet och en på bakre när de drar ut kedjan bakåt.

Har du "hajtänder" fram och/eller att det går att dra ut kedjan så en blyertspenna får plats emellan kedja och drev bak är det dags för byte.

OBS! Avstängd motor! :D
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
TS, googla skiljetecken :fakta

Det är inte alltid helt representativt att se hur något beter sig helt obelastat heller, du har ju långt ifrån ett jämnt moment i kedjan, den får ju en knuff av varje gång en burk tänder, men med ett belastat bakhjul så märks inte det på samma sätt, trögheten i allt som snurrar tar ut det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Att köra en hoj med bakhjulet obelastat på låga motorvarval orsakar så kallad "gear hammering" och är onyttigt, i alla fall på fåcylindriga hojar och låga varvtal där motorn går ojämt.
Så kedjan blir ofta helt vild om man försöker. På enstånkor och twinnar kan man tom ha sönder saker i drivlinan om man släpper ned hojen på tomgång med hög växel i och bakhjulet i luften.

gear Hammering uppstå pga av att man har vevaxeln med sin ojämna gång i ena änden, samt det ävenledes tunga bakhjulet i andra änden. Mellan dessa finns det totala drivlineglappet. Det är kuggspel i primärtrans, växellåda samt sekundärkedjan. Vid körning med obelastat upphissat bakhjul och växel i, så blir det ofta inbördeskrig mellan vevaxel och bakhjul på låga motorvartal, de bollar drivlineglappet emellan sig.

Det otäcka ljudet när du (vilket är olämpligt) stängde av motorn med växel i är de avslutande kraftiga smällarna från gear hammering i stoppögonblicket. På tex en H-D eller stor Ducce är det jättedåligt att göra sådär.

Kedjan såg i övrigt ut att (efter omständigheterna) löpa fint tycker jag. Jag tror det bästa är om du tar hojen till ngn erfaren hojmek/hojverkstad som får reda ut vad som kan vara det eventuella problemet.
 
Last edited:

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
har nu fått nya däck monterat men studsen kvarstår va iväg till en hojverkstad som kolla framhjulet men det såg bra ut va fann kan det vara som gör att skiten studsar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det skulle nog snabbt klaras ut vad det är för fel om du lät ngn erfaren sporthojsmek provköra hojen.
Här på forumet finns tex Andersson-Turbo. Får han testa hojen hos sig så är han nog felet på spåren omedelbart. Han kan sannolikt även åtgärda problemet.
https://www.sporthoj.com/profil/376
 
Last edited:

tjompen13

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2017
Ort
örebro
Hoj
Kawasaki zx10r ninja 2008
ne ingen av dem ville köra blängde typ snett va ju enda sporthojen som stod där hahah
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top