Byta instrument på en R1:a

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej!
Skulle behöva byta instrument på en Yamaha r1 från 2010.
Nån som vet om man kan köpa ett begagnat instrument från en likadan hoj och bara montera eller måste det "giftas" ihop men styrenhet eller tändningslås mm. ligger mätarställningen sparad i instrumentet eller i t.ex styrenheten? den vill man ju ska stämma efter bytet :)

Passar på att fråga om tändningslåset på samma gång, är det "universal" som man kan ta från likadan hoj eller har nyckeln immobilizer som måste programmeras...?

//Magnus
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Instrumentet är bara byta men matarställningen blir den som står i nya instrumentet, går kanske fixa då det skruvas mätare på löpande band men inget jag känner till. Låset är bara byta men du får skaffa ny nyckel som du programmerar in till din hoj, tror du måste ha en "tom" nyckel så beställ nya till det låset du byter till och plocka fram din röda så ska det gå att få det att funka. Ed. Eller förlåt nu, fick r1 nytt instrument efter 09? Kanske inte ska säga så säkert det bara är att byta. . . .
 
Last edited:

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Ok, men jag har inte någon nyckel alls, detta är en banhoj som jag ska återställa till gathoj...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, men jag har inte någon nyckel alls, detta är en banhoj som jag ska återställa till gathoj...

Antingen har du antennen någonstans under tanken eller liknande tillsammans med en nyckel eller så har du en ecu utan startspärr och behöver inte fundera på den biten, bara klämma dit ett lås. Har du en kit-ecu har du andra saker att fundera på istället, tror inte den funkar tillsammans med kabelhärvan du har original och då blir det svårt med ljus och sådant.
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Liten rättelse eller förtydligande..
Det sitter lås i hojen men nycklarna finns inte. Hojen har varit inlöst av fbolag därav inga nycklar, ägaren innan skickade inte med dessa :-(
Hittade nya låskit på ebay till denna hoj, men kan man bara klämma dit ett sånt utan att imobilizer/startspärr eller ecu protesterar?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Liten rättelse eller förtydligande..
Det sitter lås i hojen men nycklarna finns inte. Hojen har varit inlöst av fbolag därav inga nycklar, ägaren innan skickade inte med dessa :-(
Hittade nya låskit på ebay till denna hoj, men kan man bara klämma dit ett sånt utan att imobilizer/startspärr eller ecu protesterar?

Har den varit körd som banhoj med lås utan nycklar?

Om den gått som banhoj så sitter antingen antennen till startspärren på plats och man startar den med nyckel som passar startspärren, alternativ 2 är att man plockar bort lås och leder ner antennen under tanken eller annat skyddat ställe och stripar/tejpar ihop den med nyckel tillhörande startspärren men då sitter oftast som sagt inte låset kvar på plats....

Sitter antennen kvar kan du nästan utgå från att du behöver nyckel tillhörande startspärren, kontakta tidigare ägare om han har kvar eller försäkringsbolaget.
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Den har varit körd med original låset och nyckel men ägaren innan skulle leta efter dom men kändes lite osäkert så jag är lite proaktiv.
Ifall det skiter sig så tänkte jag på dessa låskit som finns på ebay men det kanske blir problem...alt 2 kanske är om Yamaha kan göra nya nycklar? De kanske hellre vill sälja nya lås :-(
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kan ordna med ett kretskort som ersätter immobilizer så att cykeln kan startas. Men då får du visa upp papper på att du verkligen äger cykeln.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Härligt Boris!
Jag ska ge killen en chans att leta fram nycklarna annars hör jag av mig om hur vi kan lösa detta med din lösning, kollade pris på orginal komplett låskit med tillhörande "imobilizerbox" ca 20000:-!! :-/
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Detta kollade jag också på för några år sen då jag hittade en billig krockad R1:a där nycklarna saknades. En 07:a tror jag det var. Killen som sålde den hävdade att det bara var att klippa kablarna och löda in ett tändningslås men det var det ju inte alls. Rätt dyrt att komma runt det var det med så jag avstod.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vill man ha fully gatstuk med fungerande immo så köper man ett beggar låskit på eBay. Tändningslås med ring och tanklock, sedan skickar man rubbet till ett företag som skär till nycklar som passar och programmerar dessa till din ECU. Kostar typ 2500kr för jobbet.

Alternativet är att inaktivera immon och köra med en dold strömbrytare. Kostnad någon hundring.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 

magbor123

Medlem
Gick med
14 Nov 2016
Ort
Trosa
Hoj
Yamaha R1
Hej Boris!
Har mailat dig om några frågor, ville inte skriva officiellt, vet inte om du läst det?
Med vänlig hälsning,
Magnus
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top