Bakre stötdämpare - pajade?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Var ute o körde bana igår med min 750K8, hojen kändes bra osv, men på hemvägen åkte jag över ett gupp kan man säga, en stål grej från ett spårvagns spår o de klonkade till rejält där bak, jag upplever den som rätt stum. men vägarna här e rätt dåliga i allmänhet, hur stum skall bakre stötdämpare vara ?

Kan de ha varit så att någon inställning på den ändrats, eller kan den gått av? eller ska den vara överlag rätt stum?

kan inte påstå att jag kan komprimera den något direkt med handkraft på tailen, Det är svårt o säga hur de va o köra, det var dålig väg överallt efter det så jag vet inte om de va stummare, det känns alltid stumt o köra där.

Tips? Känns som att de inte fjädrar när man sätter sig på hojen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Var ute o körde bana igår med min 750K8, hojen kändes bra osv, men på hemvägen åkte jag över ett gupp kan man säga, en stål grej från ett spårvagns spår o de klonkade till rejält där bak, jag upplever den som rätt stum. men vägarna här e rätt dåliga i allmänhet, hur stum skall bakre stötdämpare vara ?

Kan de ha varit så att någon inställning på den ändrats, eller kan den gått av? eller ska den vara överlag rätt stum?

kan inte påstå att jag kan komprimera den något direkt med handkraft på tailen, Det är svårt o säga hur de va o köra, det var dålig väg överallt efter det så jag vet inte om de va stummare, det känns alltid stumt o köra där.

Tips? Känns som att de inte fjädrar när man sätter sig på hojen

Det ska inte vara så stumt att det inte rör sig när du trycker bestämt på bakänden av hojen. Om den inte rör sig när du sätter dig på är det definitivt något tokigt.
Kolla om du kan se några skador på infästningar eller dämparen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Bakfjädern på en sådan hoj ska kännas mjuk om man trycker ner hojen för hand baktill. Du ska lätt kunna trycka ner den nästan 1 dm och sedan ska den gå tillbaka ganska lugnt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag tänker lite såhär. hojen är riktigt plågad av dom dåliga vägarna här i Polen, kanske 1000 mil av mig o lite mer av ägaren innan. det jag fasar för är att något har gått av i fästet av stötdämparen. Det jag oroar mig för är att när jag kör över gupp så går det rätt okej när jag "står upp" på fotpinnarna, kan de tyda på att det är av? men de känns rätt hårt på plan asfalt, riktigt stumt om rumpan

Skall ut o kolla lite om en stund, tur att de är rätt lätt o komma åt själv. Går det o byta själv utan depåstöd dock?
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har du eller tidigare ägare justerat den något? Du har vred för kompression och retur som ger rätt stor skillnad. Tyvärr tror många att hård fjädring är "race" och skruvar åt, vilket är helt fel. DU kan även mäta "sag" genom att mäta avståndet mellan bakaxeln och en fast punkt på bakramen när cykeln står rakt utan förare och med förare på. Är det ingen skillnad på dessa mått är något fel. Annars är det nog bara dåligt inställt. För övrigt blir normalt en sliten dämpare svampig och mjuk, inte hård.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som ething skriver så blir en dämpare som får en smäll för mycket helt orkeslös, man kan blåsa sönder dom fina ventilerna inuti om det är en för snabb rörelse.

Är länkaget fritt och helt? Om ett hundben böjer sig, vilket kräver massor med våld dock, så kan det ju låsa rörelsen, eller om en sten kilar fast sig på fel ställe.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det som hände var att jag skulle stanna inför ett rödljus, kom över spårvagns "spåret" (på samma sätt som vi kör över järnvägen) kanske körde i 25-30 när jag träffade spåret och bromsade, de kändes som att bakänden hoppade till o de va ett slags metaliskt klonk ljud, det är just de ljudet samt att de blev stumt efteråt som oroar mig

Tidigare ägare var en "fegis" aldrig bankörd och knappt ens lagd ner, jag har bankört den kanske 20 timmar bantid o resten e gata, har inte heller justerat den de senaste 2000+ milen jag kört den.

Skall undersöka o se vad jag kan se
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju inte omöjligt att det är svingen som sitter fast heller, till exempel genom att hojen plockat upp något skit från vägen som kilat fast sig, så en noggrann ockulär översyn av bakändens rörliga delar är definitivt på sin plats, och hittar du inget på det viset kan det vara dags att plocka loss saker för en noggrannare titt.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är ju inte omöjligt att det är svingen som sitter fast heller, till exempel genom att hojen plockat upp något skit från vägen som kilat fast sig, så en noggrann ockulär översyn av bakändens rörliga delar är definitivt på sin plats, och hittar du inget på det viset kan det vara dags att plocka loss saker för en noggrannare titt.

Det var varmt igår, kallt inatt, kallt idag (saker krymper, kilar mindre, rör på sig?)

Du kan ha haft rätt!
Den fick stå över natten, va nere med verktyg o allt o skulle känna lite på den, den va stum, sedan lade jag lite mer vikt o gungade den, de klonkade till lite lätt o sedan blev den som "vanligt" rör sig jätte fint, tog en kortare tur runt kvarteret och den kändes precis som när jag körde på banan igår, inga konstigheter :tummenupp

Något jag ska ha extra bra uppsyn med eller är de fritt fram o köra? Smörja med 5.56 eller dyligt någonstans?
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var varmt igår, kallt inatt, kallt idag (saker krymper, kilar mindre, rör på sig?)

Du kan ha haft rätt!
Den fick stå över natten, va nere med verktyg o allt o skulle känna lite på den, den va stum, sedan lade jag lite mer vikt o gungade den, de klonkade till lite lätt o sedan blev den som "vanligt" rör sig jätte fint, tog en kortare tur runt kvarteret och den kändes precis som när jag körde på banan igår, inga konstigheter :tummenupp

Något jag ska ha extra bra uppsyn med eller är de fritt fram o köra? Smörja med 5.56 eller dyligt någonstans?

Jag skulle definitivt ta en noggrann titt på allt som rör sig med svingen för säkerhets skull, det ska inte klonka till och låsa sig, och sedan klonka till och lossna. Om det är en pryl som gått sönder kan den gå sönder ordentligt vid sämsta möjliga tillfälle, och om det är ett främmande objekt så kan det hamna i vägen igen.
Hittar du inget vid en noga genomsyn så är det ju inte så mycket mer att göra däremot.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag skulle definitivt ta en noggrann titt på allt som rör sig med svingen för säkerhets skull, det ska inte klonka till och låsa sig, och sedan klonka till och lossna. Om det är en pryl som gått sönder kan den gå sönder ordentligt vid sämsta möjliga tillfälle, och om det är ett främmande objekt så kan det hamna i vägen igen.
Hittar du inget vid en noga genomsyn så är det ju inte så mycket mer att göra däremot.

Ska titta på det senare i veckan då, något man inte får smörja?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Man smörjer inte länkage med 5-56 , lagren är tätade och infettade , finner du inget konstigt och allt känns normalt får du väl köra på eller riva och kolla över lagren
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Man smörjer inte länkage med 5-56 , lagren är tätade och infettade , finner du inget konstigt och allt känns normalt får du väl köra på eller riva och kolla över lagren

Hojen körs ändå i ur o skur, finns nog risk för lager, den blir ju ändå 10 år nästa år.
Skall till o känna över det, det känns ju bra den "kontroll" Man lärde sig på trafikskolan men man är ju ändå nyfiken på varför de låste sig
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hojen körs ändå i ur o skur, finns nog risk för lager, den blir ju ändå 10 år nästa år.
Skall till o känna över det, det känns ju bra den "kontroll" Man lärde sig på trafikskolan men man är ju ändå nyfiken på varför de låste sig

Plocka bort allt, serva bakdämparen hos nån som vet vad dom håller på med. Byt alla lager.

Nånting har ju uppenbart kärvat en gång så det lär göra det igen.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Plocka bort allt, serva bakdämparen hos nån som vet vad dom håller på med. Byt alla lager.

Nånting har ju uppenbart kärvat en gång så det lär göra det igen.

Om lagren känns bra (känner inget glapp iaf när jag gör en kontroll) o hojen kändes bra när jag körde den nu idag, är det verkligen så att jag måste byta alla lager? eller är det mer tänkt som en förebyggande åtgärd för att man ska lita på grejorna framöver?

Sedan vet ja inte om jag vill serva den, låter dyrt? är det kanske bättre o köpa en öhlinare o slänga dit eller är det bortkastade pengar? den har ju ändå varit med i 3500mil (originalet). Inget bakhjulsåkande direkt men snuskigt dåliga vägar på sina ställen här i Polen med väldigt överaskande plötsliga höjdskillnader så att säga.

Såg idag spårvagnsspåret jag körde på i tisdags, jag förstår varför det kändes så brutalt. det var som en 5-7cm upphöjning ifrån vägen, i en båge, kanske 20cm lång, spåret är väl kanske 2-3cm brett och den körde jag rakt på i tisdags undertiden jag bromsade (mer vikt på framhjulet, lättare bakända) kan förklara varför det kändes som att bakänden lyfte o sedan åkte ner i backen igen efteråt, lite som en stoppie.

Tyvärr så är väl lager o stötdämpare något som arbetar/ påfrestas mycket på dom här gatorna :huvet
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Snabb titt i ebay. En begagnad till din hoj går på cirka tusenlappen med frakt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det är lite svårt att få bort belastningen på bakhjulet på en sporthoj. Om du kan hänga upp bakramen i något (spännband från tak el. liknande) så kan du känna igenom länkagelagren och svinglagren enklare. Glappar något eller om något går trögt är det dags att renovera. Som crossförare är man van och gör detta en gång om året, tar ett par timmar i lugn takt.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top