Bits/skruvmejsel till förgasare?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som så många gånger tidigare står jag och kämpar med de små smörmjuka skruvarna på en förgasare, de skruvarna som fäster förgasarkoppen med huset.

Årsmodell eller märke kvittar, de sitter ofta fast och är som sagt rätt mjuka i godset.

Så, vilken typ av bits/mejsel är det tänkt att man ska använda för maximalt grepp?
 

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Jag köpte ett kit till min Mikuni från "Braigasen".
Det jag hade missat är att Japanerna har JIS-standard på en del skruv..
.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är ju inte philips utan japanska skruvskallar enl JIS standard.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hej, tack för svaren. Synd att man lär sig något nytt först EFTER man mördat dessa skruvar sedan moppeåldern:gnissla

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?277330-Var-kan-man-hitta-JIS-spec-skruvmejslar-bits

Frågan har ju varit upp tidigare, men de verkar vara svåra att köpa över disk i Stockholm...

Jag fick grepp om en skruvskalle med en lite och stark polygrip, med resultatet att skruvskallen gick av:gnissla

FAN dessa ska ju ligga i ultraljudstvätten nu, inte krångla såhär.

Var kan jag köpa en JIS egentligen? Fast det kanske kvittar om varenda skruv är fast ärgad på detta vis..
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Brukar vara lurigt över disk, du råkar inte ha en original verktygssats till någon hoj där en JIS-mejsel följer med? Annars kan man alltid ta fram filen =)
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Tydligen har Dustinhome.se JIS mejslar. Och där jobbar en kompis, ska se om han får med sig en sats redan idag:)

Brute Force: Jag fick bilder här ovan, ska kolla och jämföra.


AHHHHRRRGG, de har utgått ur sortimentet:gnissla:gnissla:gnissla
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag med. Bild för att retas ännu mer.
IMG_0853.JPG

Slagskruvmejsel funkar bra på M6. På M4 kan huggmejsel eller en bra skruvmejsel funka att knacka upp skruvarna. Tång om man kommer åt. Tråkigt att dra av en så liten skruv. Kommer du åt om du lossar de andra tre och tar bort flottörhuset?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fick loss alla skruvarna med en bra liten polygrip. Den avbrutna ligger och gottar sig i WD40 ett tag till.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Värm huset med varmluftspistol huset är av lättmetall legering och vidgar sig mycket mer än skruven o då släpper den lätt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Är det mässingskruv original för att förhindra korrosion, eller är Japanerna bara onda och straffar oss för att vi tvingade på dem det metriska systemet, men ratade JIS?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det mässingskruv original för att förhindra korrosion, eller är Japanerna bara onda och straffar oss för att vi tvingade på dem det metriska systemet, men ratade JIS?

Det är väl som vanligt att japanska ingenjörer utvecklade den absolut mest perfekta skruvstandarden som existerar och vi ignoranta européer fattade inte bättre utan behöll vår skitstandard.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top