Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Som nu stått 1 år med olja i cylindern. Utan att det släppt !
Vill du inte kolla inuti hur det ser ut i motorn. För du har inte tid.
Sätt in en annons på Blocket.
Med rätt pris så slipper du släpa den till skroten.
Tips för att Spara din tid !

Jag köpte den i Lördags, den ska inte säljas i nuvarande skick.

Det är roligare att lösa problem med enkelhet & våld, därav önskemålen om förslag på bonnaknep.

Finns säkert fler oldschool knep därute, så kom med förslag:rock

Men funkar det inte så skruvar jag glatt isär den istället.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är roligare att lösa problem med enkelhet & våld, därav önskemålen om förslag på bonnaknep.

Finns säkert fler oldschool knep därute, så kom med förslag:rock

I så fall kanske det funkar om du tar upp den på taket och puttar ut den över kanten om det är hårt underlag på marken.

Det finns kanske ingen anledning att köpa något och sedan ha sönder det några dagar senare för att det är roligt att ta till våld. Andra kan ju tänkas vilja ha glädje av en sådan hoj dessutom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker att vedträ och en 5-kilos slägga kan kallas både för bonnknep och hyfsat våld ;) 10-kilos slägga kan nog räknas som övervåld;) Är väl ingen större idé att riskera att vålda sönder grejer i onödan utan ta det lugnt och tänk till innan, går säkert också fortare i slutändan än att ställa till med mer elände som sen behövs repareras.

Annars kan nog någon for av sprängämne inpulat genom tändstiftshålet säkert göra susen för att i alla fall få loss kolven, vet en som rensade avloppet med dynamit och avloppsledningen blev ren, dock krävdes det viss sanering och reparation av toaletten efteråt ;) :D
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I så fall kanske det funkar om du tar upp den på taket och puttar ut den över kanten om det är hårt underlag på marken.

Det finns kanske ingen anledning att köpa något och sedan ha sönder det några dagar senare för att det är roligt att ta till våld. Andra kan ju tänkas vilja ha glädje av en sådan hoj dessutom.


Folk har knackat loss kolvar på förbränningsmotorer i hundra år, ibland går det. Släpper det så lär jag ta ner cylindern och minst hona den iaf. Reagerar du på min raljerande inställning? Det passerar många hojar hemma hos mig och ibland vill man prova något nytt ( och enkelt )för att lära sig. I detta fall ska jag försöka med våld att få loss kolven, såsom många gjort före mig:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nej jag reagerade inte på ditt sätt att uttrycka dig utan ville bara varna för att banka på kolven utan att veta om felet är att kolven har låst.

Det är ju många som läser här och en del som inte har erfarenhet. Så risken är att de tar intryck tillämpar 15-åringsmetoder när de skaffar hoj om de får problem.

Hoppas det löser sig bra och det skulle vara intressant att höra vart felet sitter när du har koll på det.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag har då ett annat tips, om olja/diesel i cylindern inte funkar:
Syra.
Inte för starkt, inte för länge. Absolut inte för svagt och för kort stund.

Inget jag prövat själv, men syra löser rost och ärg ganska effektivt, och det är förmodligen just det som håller fast kolven.
Men först ska du lossa cylindern för att se att det verkligen är kolven som sitter fast i cylindern.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Köp kaustiksoda, blanda och häll i.
Det kommer äta upp kolven men den kommer lossa tillslut.
Bra att använda när man värmenypt en kolv i stålfoder och behöver få bort kletet från kolven i cylindern.


Tänk på att ta det lite lungt så du inte smälter hål i blocket med.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Alltså, här finns bara en vettig metod. Lyft toppen, lossa cylindern och försök lyfta den. Om cylindern går att lyfta en bit innan det tar stopp så sitter kolven fast i cylindern, om cylindern inte går att lyfta så sitter både kolven fast i cylindern och något annat i motorn ocjså fast (vevlager tex).
Börja iallafall med att lyfta toppen och ta en titt.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Tycker att alla kommentarer om hur farligt tryckluft är könna ganska fåniga, snart sagt allt som har med hojåkning att göra lär vara farligare. Fördelar med tryckluft, det blir som en "fjäder" inte som fett som blir ganska stumt, eller som ett vedträ som förmodligen kommer att träffa endast en del av kolven spräcka kolvtoppen och sänka kostnadsbilden på projektet direkt. Jag skulle slå i något med låg ytspänning, diesel,wd40 eller dyligt och släppa på 8 bar o lyssna. Som steg 2, jucka lite på svänghjulet och sedan eventuellt värma cylindern som steg 3.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att slå fungerar bra.
Knepet ligger som vanligt i att massera loss delarna utan att skada för mycket.
När man slår, så rör sig kolven bara lite åt gången tills det släpper helt.
Pressar man loss den, så kan man räkna med att det byrålådar sig, knäcker ringarna och ritsar djupa spår i cylindern.

Perfekt uttryck. Nu införlivat i det passiva ordförrådet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Väldigt effektivt, kanske lite för mycket tom.
Vid täthetskontroll av ett VV-system innan påfyllning av vatten användes tryckluft från en vanlig bilkompressor. Dvs max ca 8 bar.
När en DN50 täthatt släppte från ett rör blev det ett prydligt runt hål, diameter ca 7cm, genom de två gipsplattorna i väggen, .
Använder man tryckluft, max 8bar eller gas så kan konsekvenserna bli katastrofala.
När kolven släpper, något spricker.
Då gäller kroppsfrånvaro, inte sinnesnärvaro.
Konsekvenserna kan bli så allvarliga så Arbetsmiljöverket har en särskild föreskrift
https://www.av.se/globalassets/file...r-eller-undertryck-foreskrifter-afs2006-8.pdf
24 § kan vara av intresse


Med fettspruta är det inga problem komma upp till 200 bars tryck, gjort själv.
När / Om något spricker kommer en fettstråle ut med hög hastighet.

Så jag hade valt några meters slang mellan fettsprutan och cylindern och tex en vägg mellan mig och cylindern.

Har själv en
http://www.swedol.se/tubi-2-fettspruta.html
med 2 meter
http://www.swedol.se/bastion-2sc-super-kompakt.html
1/4-450-HK-3040
och lämpliga adaptrar / nipplar mellan 1/4" (7/16 JIC honor) på slangkopplingarna till fettspruta och det som ska trycksättas......


Vätska är i princip inkompressibelt så det blir inga farliga effekter när det ger med sig, i motsats till gas(tryckluft).
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppdatering Deluxe!!!

Efter att ha insett att saker inte lagar sig själva lyfte jag ur motorn, lyfte av toppen.

Först måste jag berätta om denna upplevelse, så sällsynt. Varenda bult, mutter och skruv lossnar med ett distinkt knak, dragen till perfektion av en stolt Japan. Inte någon är tidigare besudlad av diverse mekaniker och dylikt.

Andaktfullt blidkar jag ned i den blottlagda cylindern bara för att finna ett cylinderlopp utan synligt slitage, med fabrikens honingsmönster kvar. Den kompletta och endast kompletterad med bladmått original verktygsset visar mönster i samma anda.

Denna motorcykel är fullständigt orörd med en carport patina som inte går att processa fram i ett högre tempo än det senaste decenniet erbjudit.

Efter en stund av ruelse och upphetsning i mitt garage fick jag åter sansen och började fundera på om inte den tidigare åldrande ägaren hällt något hemkokt konserveringsmedel i tanken och kört en sväng.

Trotteln i förgasaren satt fast, koppen var fylld av en brun tjock sörja. Sörjan kilade också fast trotteln men jag fick bort allt. Flottörnålen hade i princip blivit ett med omgivande säte. Flottören satt givetvis fast.

Nu är allt rengjort inför morgondagens ultraljudstvätt i en elak industrimaskin som rengör sensorer och känselspröt som sitter i skorstenarna på olika typer av kraftverk.

Och kolven? förutom att se ut som vilken kolv i en cylinder som helst, så sitter den fast. Olika typer av kemikalier sipprar ned mellan kolv och vägg, banka med en regel och klubba hjälper inte. Än.

Nästa steg är väl att lossa cylindern, fast jag inte vill:tungan
 

Qewlan

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2016
Ort
Eskilstuna
Hoj
Z1000 -03 (såld), XT660X -06 (såld)
Hade du bott i närheten hade jag kunnat dumpat ner skiten i 10% saltsyra som vi använder på jobbet! Blir balkar plåtrena så lär den bli det också! :yoparty
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
De saktmodiga skola besitta jorden. Vilket betyder att man inte ska ha bråttom när man räddar en försummad motorcykelmotor. :)
Det finns förgasare och en massa annat på blocket.

Har du tittat ner i tanken? Soppakranen kanske behöver en tvätt också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Trotteln i förgasaren satt fast, koppen var fylld av en brun tjock sörja. Sörjan kilade också fast trotteln men jag fick bort allt. Flottörnålen hade i princip blivit ett med omgivande säte. Flottören satt givetvis fast.

Frågan blir om tidigare ägare använt samma bruna sörja i resten av motorn också. För att bevara allt.
I så fall blir det mycket som ska göras rent.
Men kan man se honingsmönstret i cylindern finns ju hopp om bra skick ! :)
Men ihopklibbat !
Hela motorn ner i industrimaskinen ?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nu har du ju hållt på o eggat oss. Tro pelle att du skall lossa cylindern. O tjonga upp lite bilder. Före o efter är alltid trevligt
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja cylinderloppet ser oväntat bra ut, men stämmer milen ( under 2000 ) är det normalt. Inga vändkanter. Stod nyss och glodde surt en minut, spände blicken i kolven men utan resultat. Börjar fundera om den inte står i bott ändå. 58 mm från där den vänder i topp. Får googla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tänk på den Stolte Japanen och gör jobbet i hans anda. Det är en fin hoj, från tiden när Japansk Industri frambringade produkter som var så bra det gick att göra dem, inte så kostnadsoptimerade som idag.

Det verkar som om hojen stått länge; bränslet har omvandlats till harts (dvs allt flyktigt har avdunstat) och sådär kan det se ut på bilar som stått sedan åttiotalet. Bara att ta isär och rengöra manuellt med mekanisk rengöring och ultraljudstvätt. På en hojförgasare måste du ut med alla munstycken osv och då det är så litet och svårt att komma åt med tandborste eller piprensare kanske det är enklare att hitta en ny förgasare? Men det brukar gå till sist om man är noggrann. Lägg förgasaren i lacknafta några dygn.

Kolven i cylindern, ja upphettad diesel i kombination med våld brukar ju fungera... kolvringar rostar fast i cylinderväggarna och jag tror på vedträ-tung slägga efter lite kemi- och värmebehandling. Lätta slag med tung slägga brukar få det mesta att ge sig. Och ge inte upp förrän du blivit rejält trött i armarna.

Har du kollat så att växellådan och kopplingen löper fritt?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top