Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Min erfarenhet är också att slag är mer effektiva än att trycka och dra i de flesta situationer då man ska ha loss grejer som sitter fast. "Segar" man så mina erfarenheter i alla fall att det är det större risk att nåt går sönder än ett med ett hyfsat kraftigt slag, tror inte att det spelar nån större roll om det är en kolv eller en bult.

Hur många har inte dragit av bultar som suttit fast som säkert hade släppt med ett väl riktat slag på en ringnyckel.

Förövrigt håller jag med om riskerna vid användning av tryckluft, går det galet så kan det bli ganska stora skador även om trycket inte ät våldsamt högt. Tror att många inte tänker på vilken kraft den komprimerade luften har.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
På en skuren/nypt 2T motor sätter man ett ved trä i loppet o drar till rejält med handsläggan då släpper kolven garanterat.. du har troligen stålfoder o inte nicasil så inget kommer gå sönder av detta förfarande.

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Lustigt att ingen nämnt att det spelar roll var kolven står, om motorn inte är isär.
Men ni tycker förstås att det är självklart att varken tryckluft eller fett funkar om nån ventil är öppen.
Eller vad som kommer att hända om kolven råkar stå i övre eller nedre dödpunkt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lustigt att ingen nämnt att det spelar roll var kolven står, om motorn inte är isär.
Men ni tycker förstås att det är självklart att varken tryckluft eller fett funkar om nån ventil är öppen.
Eller vad som kommer att hända om kolven råkar stå i övre eller nedre dödpunkt.

När man stannar en encylindrig motor, så stannar den (nästan) alltid halvvägs upp i kompressionstakten.
Helt enkelt eftersom det ör där det tar emot.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skulle absolut köra på dieselalternativet och låta det ta några dagar.
Lite bilder skulle va kul att se. Före, under och efter. :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Att slå fungerar bra.
Knepet ligger som vanligt i att massera loss delarna utan att skada för mycket.
När man slår, så rör sig kolven bara lite åt gången tills det släpper helt.
Pressar man loss den, så kan man räkna med att det byrålådar sig, knäcker ringarna och ritsar djupa spår i cylindern.

Jag har slagit hål på kolven (aluminium) i en motor. Använde en flera kila tung slägga. Kolven rubbade sig inte. På motor nummer två slog jag med samma slägga, ett tag. Svingade högt och fick in bra träffar. Men det hände absolut ingenting. Kolven höll antagligen eftersom att den var av stål. Sedan tillverkade jag verktyget jag beskrev, och det fungerade fint för mig i alla fall. Om det blev några repor tänkte jag inte på. Cylindern var väldigt rostig och behöver ändå borras.

Kanske ska nämna att på båda motorerna hade jag förberett med 5-56 under flera dagars tid, samt värmt. Använde även cocacola (fosforsyra) på en av dem minns jag.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jahupp, tryckluft kommer jag inte använda, fett känns smart och långsamt men pallar inte. En stålplatta som man fixerar i cylindern och med någon anordning som går att skruva ner är väl närmast vad jag kan tillverka i garaget.

Motorn är ihop, trolig inte skuren och i fint skick i övrigt.

Även trotteln sitter fast(?) vilket jag inte varit med om tidigare, vilket gör att jag tror på att hojen gick när den ställdes undan för många år sedan, och att sedan utsatts för fukt och skit.

Tråkigt nog så har jag inte rört hojen överhuvudet taget ännu, men jag har hällt i div i cylindern. Den har dessutom stått med hydralolja i cylindern i över ett år redan, utan att släppa.

Nästa steg blir att bogsera den efter en bil samtidigt som jag sitter och gungar ner vikt på bakhjulet, vi får se om det hjälper...förmodligen inte.

Den är iaf minutiöst rengjort nu utvändigt, hjälper ingenting så får jag ju börja plocka ner toppen till att börja med. Rätt kul det också men något jag hellre gör på vintern egentligen.

Tack alla för er hjälp, jag lovar att rapportera de kommande framstegen:Bugar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nästa steg blir att bogsera den efter en bil samtidigt som jag sitter och gungar ner vikt på bakhjulet, vi får se om det hjälper...förmodligen inte.

Tack alla för er hjälp, jag lovar att rapportera de kommande framstegen:Bugar

Tror inte heller på bogsering.
Jag har startat min Sprint RS, ca 300cc cylindrar, ett par ggr genom att rulla ner för backen här hemma och släppa ut kopplingen. Det är 6ans växel som gäller. För annars kasar bakdäcket.
Det är ju en våldsam uppväxling av varvet från bakhjul till motoraxel.
Med motsvarande minskning av momentet från bakhjul till motoraxel.

Vad är det för motor du har?
4T eller 2T ?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tycker att det låter lite riskfyllt att bogsera loss en kolv, rent spontant känns det som att nåt annat i motor och låda skulle kunna gå sönder om kolven sitter stumt.

Om kolven släpper under bogsering lär den ju hinna dra ganska många turer upp och ner i cylindern innan man hinner reagera med kopplingen, detta är kanske nåt man vill undvika beroende på hur det ser ut. Då känns ju slägga och vedträ, eller nån form av pressning mot kolven en något mer kontrollerad metod tillsammans med ett spärrskaft för att vrida och känna på veven.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Är du 100% säker på att det är kolven som sitter fast? det kan ju vara något annat i motorn som har låst. Har du försökt att lyfta av cylindern? Det är det första man gör innan man börjar med andra metoder. Att försöka dra runt en motor som sitter fast är bara att riskera följdskador i onödan.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Bogsera igång gamla hojar bakom bil är KUL!
Se till att filma.

Precis, man måste ju få ha kul också, inte sitta som en professor och skruva med böjd rygg..

Sydney: Inte säker nej, men då även förgasaren sitter fast så antar jag att den stått lutad mot en fiskebod i Lysekil i tio år:gnissla


Jag är, som ni kanske märker, mer sugen på våld och bonnknep än att slå isär den under kontrollerade former:banana
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Lossa cylindern och se om resten är löst och cylinder och kolv är låsta mot varandra när du vrider på veven.
Det är alltid bättre att vara lite försiktig och tänka till om man inte har en stor skrotbinge. Hojen är ju också värde mellan 10-20 k om den fungerar så det kan vara onödigt att göra skrot av grejorna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är en SR 400 -85
Alltså en encylindrig fyrtaktare.

Som nu stått 1 år med olja i cylindern. Utan att det släppt !
Vill du inte kolla inuti hur det ser ut i motorn. För du har inte tid.
Sätt in en annons på Blocket.
Med rätt pris så slipper du släpa den till skroten.
Tips för att Spara din tid !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top