REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 111
  1. #1
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755

    Lär mig konsten att vålda loss stum kolv

    En nyinköpt 400cc stånka från Japan, från tiden då Japanerna precis fått hang-Up på Karaoke sitter stumt i motorn. Finns det någon med gamla bonntips att lösa stilleståndet? Vad häller man i cylindern för att det ska släppa? Vad törs man sticka ned och banka med gummiklubba? Träpinne?

    Den har förmodligen stått skitlänge under en presenning.

  2. #2
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    1 872
    Diesel.

    Hederlig gammdiesel, klass 3 / eldningsolja.
    Häll i ovanifrån, låt verka någon dag eller två


    Gummiklubban använder du för att gå loss på idioten som glömde bort sin stånka utomhus
    Senast redigerat av notrightrider den 2017-04-08 klockan 19:54.

  3. #3
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Sachs Madass -08, Kievskiy Mototsikletniy Zavod -59
    Inlägg
    3 274
    Fylla cyllen med HET olja är ett gammalt knep.
    Dieselbad är heller aldrig fel när något sitter fast.

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    5 singlar, 4 par och en 4
    Inlägg
    366
    Senast redigerat av Micke R den 2017-04-08 klockan 20:27.
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #5
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Sammanfattningsvis, diesel eller elda i cylindern. Hur mycket jag än suktar efter att faktiskt sätta fyr inuti min cylinder så tänker jag försöka slippa det. Den har stått med hydralolja och annat nedhällt genom tändstifthålet, tveksam funktion på den åtgärden.

    Bogsera? Sätta en fet hävarm på drevet och bryta?

  6. #6
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Blir man inte rent generellt i största allmänhet lite halvless på jänkare som ska skriftligen förklara saker? De är otroligt basic och omständiga, är de rädda att bli stämda för dåligt detaljerat utförandebeskrivning av sina mekinsatser

  7. #7
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400
    Inlägg
    12 062
    Kan det röra sig om en SR utan lyktglas och bakskärm?

    Jag hade försökt vålda direkt på veven. Kanske i kombination med varmluftpicka på cylindern.
    Fighting stupidity since 2002

  8. #8
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    1 872
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Blir man inte rent generellt i största allmänhet lite halvless på jänkare som ska skriftligen förklara saker? De är otroligt basic och omständiga, är de rädda att bli stämda för dåligt detaljerat utförandebeskrivning av sina mekinsatser
    Det är nog mer att dom behöver skriva l å n g t och o m s t ä n d i g t för att själva fatta och hänga med i det dom beskriver.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    96
    Tryckluft i cylindern är ofta effektivt.

    EDIT: Och räcker inte det så gör du en nippel för fettsprutan och trycker i fett. Då kommer kolven att släppa.
    Senast redigerat av Litenochklen den 2017-04-08 klockan 21:05.

  10. #10
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 755
    Helvete, nu vart jag tvungen att fälla ned persiennerna och speja oroligt genom springorna????

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Hallstahammar
    Hoj
    Cresent comfort 2013
    Inlägg
    2 012
    wd40 5-56 etc funkar de med...

    mvh

  12. #12
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 086
    Diesel, tålamod, värme och träpinne är dina vänner.
    Häll i diesel.
    Gör något annat några dagar.
    Torka rent.
    Värm (varmluftspistol duger).
    Sätt en ordentlig träpinne mot kolven och slå halvhårt med en klubba.
    Känn på veven om det går att rucka på kolven.
    Upprepa (antagligen).

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N
    Inlägg
    438
    Jag lossade kolvarna i en bilmotorer för en herrans massa år sen genom att lossa toppen fylla cylindrarna med diesel låta den verka några dagar och slå på ett vedträd med hjälp av slägga.

    Upprepade proceduren ett flertal gånger att jag vet att jag höll på i veckor innan jag fick motorn att lossna så jag fick runt veven med ett långt spärrskaft och fick ut kolvarna. En stånka bör ju vara lite lättare att hålla på med då det bara är en kolv det rör sig om, som sagts tidigare är tid och tålamod är nog bra att ha.

  14. #14
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400
    Inlägg
    12 062
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    Helvete, nu vart jag tvungen att fälla ned persiennerna och speja oroligt genom springorna????
    Jag är synsk! Kolven loss än, lr?
    Fighting stupidity since 2002

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 338
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Tryckluft i cylindern är ofta effektivt.
    Väldigt effektivt, kanske lite för mycket tom.
    Vid täthetskontroll av ett VV-system innan påfyllning av vatten användes tryckluft från en vanlig bilkompressor. Dvs max ca 8 bar.
    När en DN50 täthatt släppte från ett rör blev det ett prydligt runt hål, diameter ca 7cm, genom de två gipsplattorna i väggen, .
    Använder man tryckluft, max 8bar eller gas så kan konsekvenserna bli katastrofala.
    När kolven släpper, något spricker.
    Då gäller kroppsfrånvaro, inte sinnesnärvaro.
    Konsekvenserna kan bli så allvarliga så Arbetsmiljöverket har en särskild föreskrift
    https://www.av.se/globalassets/filer...-afs2006-8.pdf
    24 § kan vara av intresse

    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Och räcker inte det så gör du en nippel för fettsprutan och trycker i fett. Då kommer kolven att släppa.
    Med fettspruta är det inga problem komma upp till 200 bars tryck, gjort själv.
    När / Om något spricker kommer en fettstråle ut med hög hastighet.

    Så jag hade valt några meters slang mellan fettsprutan och cylindern och tex en vägg mellan mig och cylindern.

    Har själv en
    http://www.swedol.se/tubi-2-fettspruta.html
    med 2 meter
    http://www.swedol.se/bastion-2sc-super-kompakt.html
    1/4-450-HK-3040
    och lämpliga adaptrar / nipplar mellan 1/4" (7/16 JIC honor) på slangkopplingarna till fettspruta och det som ska trycksättas......
    Senast redigerat av Comeback den 2017-04-09 klockan 10:48.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    96
    8 bar tryckluft i cylindern är inte mycket. Jag är rätt säker på att det ibland t.o.m. är högre när motorn är igång. (EDIT: Det här var en ironi som jag insåg att den kanske inte går hem så jag förtydligar. Trycket ÄR högre, hela tiden).

    Fett är inkompressibelt, helt ofarligt alltså.

    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inkompressibel_fluid
    Senast redigerat av Litenochklen den 2017-04-09 klockan 12:22.

  17. #17
    Medlem pentti01s avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Storvik
    Hoj
    Yamaha XJ900
    Inlägg
    249
    Detta var intressant läsning. Chronic ; kom ihåg att berätta hur det gick !!

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tumba
    Hoj
    XS400
    Inlägg
    2 600
    Att slå fungerar dåligt. Kolven har så pass stor massa att det krävs ett väldigt övervåld att accelerera kolven och få kraften dit den ska.

    Jag har fått loss en knepig kolv genom att tillverka ett enkelt verktyg som gjorde att jag kunde använda topplocksbultarna för att trycka ut kolven.

    Verktyget gjorde jag av en 15mm stålplatta i vilken jag borrade hål som passade topplocksbultarna. Samt en 15mm stålplatta som låg på kolven och spred kraften från några m20 muttrar jag använde som distans mellan plattorna.

    Kolven som satt fast var av stål i gjutjärnscylinder. Den hade suttit fast i årtionden, och antagligen rostat sig hårdare fast under tiden.

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 338
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    8 bar tryckluft i cylindern är inte mycket. Jag är rätt säker på att det ibland t.o.m. är högre när motorn är igång. (EDIT: Det här var en ironi som jag insåg att den kanske inte går hem så jag förtydligar. Trycket ÄR högre, hela tiden).
    Fett är inkompressibelt, helt ofarligt alltså.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Inkompressibel_fluid
    Du alldeles rätt i att trycket är mycket högre i en motor i drift. En tumregel är att trycket stiger 7 ggr när en bränsle luft blandning antänds i ett slutet kärl. Med kompression 10:1 kan trycket alltså bli 70 bar i utrymmet mellan kolv och topp. I en motor. Ordentligt ihopskruvad.
    Men nu har vi en kolv som sitter fast i en cylinder.
    Är motorn ihopskruvad? Det vet vi inte.
    Har TS fått ut cylindern med fastnad kolv ur motorn och kolven släpper när man fått i tillräckligt med tryckluft så kommer cylinder och kolv skjutas iväg åt vart sitt håll när kolven släpper.
    Och då blir konsekvenserna tråkiga om något som inte tål en kolv eller en cylinder bättre än två gipsskivor träffade av en DN50 ändhatt råkar stå i ivägen.

    Därför AFS 2006:8 15 § Vid provning skall i första hand lämplig vätska användas som tryckmedium.

    Din ide med fettspruta köper jag därför.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-04-09 klockan 13:38.

  20. #20
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    15 086
    Citat Ursprungligen postat av Bearing Visa inlägg
    Att slå fungerar dåligt. Kolven har så pass stor massa att det krävs ett väldigt övervåld att accelerera kolven och få kraften dit den ska.

    Jag har fått loss en knepig kolv genom att tillverka ett enkelt verktyg som gjorde att jag kunde använda topplocksbultarna för att trycka ut kolven.

    Verktyget gjorde jag av en 15mm stålplatta i vilken jag borrade hål som passade topplocksbultarna. Samt en 15mm stålplatta som låg på kolven och spred kraften från några m20 muttrar jag använde som distans mellan plattorna.

    Kolven som satt fast var av stål i gjutjärnscylinder. Den hade suttit fast i årtionden, och antagligen rostat sig hårdare fast under tiden.
    Att slå fungerar bra.
    Knepet ligger som vanligt i att massera loss delarna utan att skada för mycket.
    När man slår, så rör sig kolven bara lite åt gången tills det släpper helt.
    Pressar man loss den, så kan man räkna med att det byrålådar sig, knäcker ringarna och ritsar djupa spår i cylindern.

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här