Tips på hjälm för bankörningar med bil?

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ett tips på spårval. Håll vänster sida i slutet på långa rakan mycket längre än vad du tror innan du styr in i högern. Du bör ha bromsat ner till ca. 70-75. Beroende på bil förstås men som en tumme...
 

Snowman89

Guest
Ett tips på spårval. Håll vänster sida i slutet på långa rakan mycket längre än vad du tror innan du styr in i högern. Du bör ha bromsat ner till ca. 70-75. Beroende på bil förstås men som en tumme...

Tack för tipset!
Det kommer garanterat vara jag som begränsar även där och inte bilen..
Kommer köra en z4 med 6an på 265hk, med annan fjädring, quaife diff, allt millway kan leverera till den, värre bromsskivor och belägg och dessutom ev på semi-r däck..
Jag köpte bilen av en som hade ambitioner att köra en hel del bana, det blev dock inte så..
Så jag kan nog tyvärr inte skylla på materialet när jag blir frånåkt :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för tipset!
Det kommer garanterat vara jag som begränsar även där och inte bilen..
Kommer köra en z4 med 6an på 265hk, med annan fjädring, quaife diff, allt millway kan leverera till den, värre bromsskivor och belägg och dessutom ev på semi-r däck..
Jag köpte bilen av en som hade ambitioner att köra en hel del bana, det blev dock inte så..
Så jag kan nog tyvärr inte skylla på materialet när jag blir frånåkt :)

Är det en open trackday med öppen depå under dagen eller har man gruppindelning med mindre erfarna till erfarna? Oavsett är det bara att lägga prestige åt sidan. Tänka att man vill komma helskinnad hem utan skada på egen eller annans egendom. Visa hänsyn helt enkelt. Lämna utrymme för egna och andras misstag. Släpp helt enkelt förbi de som är snabbare eller stressar dig på lämpliga ställen. Gör det snyggt och kontrollerat så kommer du att få en superdag.

Se till att du kan ha heltäckande. T ex en tröja eller jacka i bomull. Sedan märker du om folk kör runt i t-shirt/piket. Det blir rätt varmt att köra ett pass.

Tänk på att du har mindre gränser när det väl släpper med r-däck. De tål mer värme men överhettar också tillslut men något senare än ett gatdäck. Är det torrt och fint är de en tillgång. Är det regn, fuktig, våt och kall vägbana välj gatdäck istället om du har dubbla uppsättningar. Du har mer marginaler på så sätt om du inte är så erfaren. Det kan vara som att köra på isbana med r-däck om man inte kan då upp temperatur i däcken.

Skaffa åtminstone en lufttrycksmätare så att du kan hålla koll på lufttryck i däcken. Du köper en på mekonomen. Du vill ha koll på lufttryck.

Se till att bilen har fräsch bromsvätska. Gärna en som tål lite högre temperatur innan överhettning. Belägg med bra slityta kvar. Var skonsam mot bilen. Kör avkylningsvarv om du har möjlighet innan du avslutar passen. Ha lite extra olja med dig om du skulle behöva fylla på under dagen.

Som sagt. Lycka till. Jag tror det kommer att gå alldeles utmärkt. Folk hjälper varandra. De är där allihopa för att ha kul.
 

Snowman89

Guest
Är det en open trackday med öppen depå under dagen eller har man gruppindelning med mindre erfarna till erfarna? Oavsett är det bara att lägga prestige åt sidan. Tänka att man vill komma helskinnad hem utan skada på egen eller annans egendom. Visa hänsyn helt enkelt. Lämna utrymme för egna och andras misstag. Släpp helt enkelt förbi de som är snabbare eller stressar dig på lämpliga ställen. Gör det snyggt och kontrollerat så kommer du att få en superdag.

Se till att du kan ha heltäckande. T ex en tröja eller jacka i bomull. Sedan märker du om folk kör runt i t-shirt/piket. Det blir rätt varmt att köra ett pass.

Tänk på att du har mindre gränser när det väl släpper med r-däck. De tål mer värme men överhettar också tillslut men något senare än ett gatdäck. Är det torrt och fint är de en tillgång. Är det regn, fuktig, våt och kall vägbana välj gatdäck istället om du har dubbla uppsättningar. Du har mer marginaler på så sätt om du inte är så erfaren. Det kan vara som att köra på isbana med r-däck om man inte kan då upp temperatur i däcken.

Skaffa åtminstone en lufttrycksmätare så att du kan hålla koll på lufttryck i däcken. Du köper en på mekonomen. Du vill ha koll på lufttryck.

Se till att bilen har fräsch bromsvätska. Gärna en som tål lite högre temperatur innan överhettning. Belägg med bra slityta kvar. Var skonsam mot bilen. Kör avkylningsvarv om du har möjlighet innan du avslutar passen. Ha lite extra olja med dig om du skulle behöva fylla på under dagen.

Som sagt. Lycka till. Jag tror det kommer att gå alldeles utmärkt. Folk hjälper varandra. De är där allihopa för att ha kul.

Det kommer vara gruppindelning i 2-3grupper varav en nybörjargrupp.
Jo jag funderar på om man verkligen ska köra med semi däcken eller inte.. Vi ska ha ca 5grader på morgonen men uppåt 15 och sol under dagen och att jag kommer behöva ta det försiktigt första varven, innan jag fått upp temperaturen hyfsat i däcken är jag med på.

Beläggen är fina och vätskan är relativt nyligen bytt och är motuls en racing variant med högre koktemp.
Olja tänkte jag faktiskt plocka med mig en extra liter, bara ifall att..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det kommer vara gruppindelning i 2-3grupper varav en nybörjargrupp.
Jo jag funderar på om man verkligen ska köra med semi däcken eller inte.. Vi ska ha ca 5grader på morgonen men uppåt 15 och sol under dagen och att jag kommer behöva ta det försiktigt första varven, innan jag fått upp temperaturen hyfsat i däcken är jag med på.

Beläggen är fina och vätskan är relativt nyligen bytt och är motuls en racing variant med högre koktemp.
Olja tänkte jag faktiskt plocka med mig en extra liter, bara ifall att..

För något åt sedan var jag på Spa och ringen. Valde gatdäck. Dels för transportsträckorna ner och hem. Sedan instabilt väder i regionen. Första passen på Spa önskade jag mig inget mer än r-däck. Det var torrt och fint. Sedan kom regnet och jag hade banan mer eller mindre för mig själv. Ringen är en annan sak. Där kan gatdäck vara ett klokt val. Det är mer som en landsväg än bana.

Kolla prognoserna och gör ditt val. Det är en kompromiss vad du än väljer. Är det förhållandevis korta pass kan gatdäck fungera fint. Man känner när det är dags att hålla tillbaka. Jag brukar föredra r-däck på bana. Men som sagt är det kallt , vått och kanske t om regn med stående vatten på banan. Då är gatdäck inte dumt. R-däck mår inte bra av låga temperaturer.

Tänk på att du vill köra helskinnad dit och hem. Se första gången som en test. Skulle gatdäck vara skit vet du det tills nästa gång och vise versa.
 

Snowman89

Guest
För något åt sedan var jag på Spa och ringen. Valde gatdäck. Dels för transportsträckorna ner och hem. Sedan instabilt väder i regionen. Första passen på Spa önskade jag mig inget mer än r-däck. Det var torrt och fint. Sedan kom regnet och jag hade banan mer eller mindre för mig själv. Ringen är en annan sak. Där kan gatdäck vara ett klokt val. Det är mer som en landsväg än bana.

Kolla prognoserna och gör ditt val. Det är en kompromiss vad du än väljer. Är det förhållandevis korta pass kan gatdäck fungera fint. Man känner när det är dags att hålla tillbaka. Jag brukar föredra r-däck på bana. Men som sagt är det kallt , vått och kanske t om regn med stående vatten på banan. Då är gatdäck inte dumt. R-däck mår inte bra av låga temperaturer.

Tänk på att du vill köra helskinnad dit och hem. Se första gången som en test. Skulle gatdäck vara skit vet du det tills nästa gång och vise versa.

Återigen tack för din feedback!
Ska kika lite på däcken samt vädret och se hur jag gör när jag åker ut till garaget.
Jag har bara ca 2-3mil enkel resa till banan, så att ta sig dit/hem är inga bekymmer.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Tack för tipset!
Det kommer garanterat vara jag som begränsar även där och inte bilen..
Kommer köra en z4 med 6an på 265hk, med annan fjädring, quaife diff, allt millway kan leverera till den, värre bromsskivor och belägg och dessutom ev på semi-r däck..
Jag köpte bilen av en som hade ambitioner att köra en hel del bana, det blev dock inte så..
Så jag kan nog tyvärr inte skylla på materialet när jag blir frånåkt :)

Har du 4-punktsbälten?

I så fall är det väl någon sån här sort av hjälm (och nackskydd) som du bör ha?
http://www.murraymotorsport.com/t/products/racewear/helmet-and-hans-pack

Mvh,
Ingvar
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har du 4-punktsbälten?

I så fall är det väl någon sån här sort av hjälm (och nackskydd) som du bör ha?
http://www.murraymotorsport.com/t/products/racewear/helmet-and-hans-pack

Mvh,
Ingvar

Köp en hjälm förberedd för Hans när behovet finns. Det är inget för lekmän som har en skalstol i bilen och fyrpunktsbälten.

Fördjupar man sig lite i Hans inser man att det krävs ett och annat för att det ska ge den säkerhet det är tänkt. Fel installerat eller tillsammans med fel stol etc kan det t om vara farligt.

Ska man bara köra för skoj en och annan bandag per år är det bättre att lägga pengar på förarutveckling och slitagedelar på bilen samt bandagarna.
 

Snowman89

Guest
Tack för alla svar!

Jag kör alltså en z4 cab som fått lite uppgraderingar för bromsar, fjädring och diff, annars är den helt original.

Jag såg över fälgarna idag och det visade sig att framdäcken var ganska dåliga på semi-r däcken.
Så det får bli att köra på de vanliga hjulen med pilot sport däck.

Har ni några sista tips? :)
 

Snowman89

Guest
Att satsa på HANS, fyrpunktsbälte eller bur känns lite överkurs idag.
Speciellt eftersom jag alltså kör bana imorgon, för första gången någonsin med bil.
Visar det sig att det blir något återkommande så kanske man bör överväga ovanstående.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
MC-hjälmar och bilhjälmar ska skydda på helt olika sätt.

På en MC flyger du av och dunkar/skrapar kulan i backen, vilket gör att du bör ha ett något tjockare skal, och en tjockare inredning.

En bilhjälm ska mest ta småstötar som blir när skallen skramlar runt mellan dörrstolpar och rören i buren, så skalet behöver inte vara speciellt tjock, inte stoppningen heller, den kan vara tunn och kompakt.

Däremot sitter kroppen fast stumt i stolen, så det absolut viktigaste är att hjälmen är så lätt som möjligt när bilen och kroppen stannar av och huvet vill fortsätta.
Jag rekommenderar även nack-krage (som används i folkrace/rallycross) för att stoppa nacken från att snärta fram och tillbaka som på en gummi-tupp.

Nu förvärras hela den här kalkylen av att du tydligen ska köra cab utan riktig båge, vilket gör att du kanske ska ha en lätt MC-hjälm eftersom du riskerar att kana på huvudet med bilen ovanpå dig.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tack för alla svar!

Jag kör alltså en z4 cab som fått lite uppgraderingar för bromsar, fjädring och diff, annars är den helt original.

Jag såg över fälgarna idag och det visade sig att framdäcken var ganska dåliga på semi-r däcken.
Så det får bli att köra på de vanliga hjulen med pilot sport däck.

Har ni några sista tips? :)

Var på resande fot. Lite nyfiken på hur det gick? Var bandagen till belåtenhet?
 

Snowman89

Guest
Var på resande fot. Lite nyfiken på hur det gick? Var bandagen till belåtenhet?

Det var ruskigt roligt faktiskt!
Fram till lunch var vi endast 5st i nybörjargruppen, tyvärr var banan blöt.
Men det gjorde inte så överdrivet mycket då man hade tid på sig att lära sig banan och känna efter lite extra.
Efter lunch hade banan torkat upp helt så då ökade tempot rejält.
"Tyvärr" så blev jag rejält biten, så nu ska jag plocka fram de värre beläggen jag fick med när jag köpte bilen samt beställa nya semi-slicks till extrahjulen jag har..
Nästa bandag på mantorp blir 5e Juni.

Du kan förresten inte rekommendera någon annan bana/körning som också är hyfsat snäll för nybörjarer där tempot är lagomt och banan hyfsat bred?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var ruskigt roligt faktiskt!
Fram till lunch var vi endast 5st i nybörjargruppen, tyvärr var banan blöt.
Men det gjorde inte så överdrivet mycket då man hade tid på sig att lära sig banan och känna efter lite extra.
Efter lunch hade banan torkat upp helt så då ökade tempot rejält.
"Tyvärr" så blev jag rejält biten, så nu ska jag plocka fram de värre beläggen jag fick med när jag köpte bilen samt beställa nya semi-slicks till extrahjulen jag har..
Nästa bandag på mantorp blir 5e Juni.

Du kan förresten inte rekommendera någon annan bana/körning som också är hyfsat snäll för nybörjarer där tempot är lagomt och banan hyfsat bred?

Kul!

Kolla runt lite när du kollar efter r-däck. Det skiljer sig en hel del i pris. Kolla inte bara svenska återförsäljare utan även England och Tyskland. Läs på lite om olika r-däck fabrikanter och deras r-däck och välj något lämpligt. Valde själv t ex Toyo R888 framför Michelin Pilot Cup (ursprungliga Cup däcket) på grund av att Toyo däcket hade ett lite större spann i väta. Därmed inte sagt att det var ett bra däck i stående vatten eller om man inte fick upp temperaturen. Det är fortfarande ett r-däck som fungerade OK på transportsträckor på landsväg. Dock bullrigt när det slits. Lite som att köra med grovmönstrade däck på en lätt lastbil. Nu har det tillkommit en del andra däck på marknaden. Däck som är mellanting mellan gat och r-däck. Som sagt läs på synpunkter från användare. Rannsaka dig själv och dina behov. Är det för långa distanser slits r-däck ner på gata till och från bankörningarna. Något att ha med i beräkningarna också.

När det gäller bankörningar så titta lite på arrangörerna. Vissa är mer seriösa än andra precis som på motorcykelsidan. Kan tänka mig att t ex BMW klubben har några stycken utspridda över landet. Kanske mer uppstyrt. Sedan har du andra som har mer open pitlane där det även förekommer att man har gjort gruppindelningar där de har en grupp för nybörjare/mindre erfarna. I Sverige har jag kört med PCS (Porsche Club Sverige) och http://www.autolife.se/grc/ på Gotland och Knutstorp. Har inte varit på Anderstorp eller Mantorp och kört (varken bil eller motorcykel). Har hellre valt att åka ut Europa med bilen och testa de lite större internationella banorna. Motorcykeln har jag nyttjat mer lokalt i huvudsak.

Tänk på att kolla upp så att du har koll på vad som gäller med försäkringar på bilen i samband med bankörningar. Vissa bolag har t ex avtal med PCS. Kanske gäller samma sak med BMW Klubben i Sverige. GRC är man nog mer eller mindre oförsäkrad idag. Sista jag körde var man det. Brukar kallt räkna med att man kör på egen risk med bilen och motorcykeln. Man får ta in det i bedömningen på vilka arrangemang man deltar i och vilken typ av förare som är på banan samtidigt.

Sedan har du säkert diverse arrangörer av slalom event och andra alternativa bankörningar på fd.flygfält närmare där du bor. I Skåne har du t ex https://www.mom-events.se . Kört med dem också och testat banan (mindre inspirerande kanske då det är en taxibana på flygfältet mer eller mindre som är lite ombyggd). Dock kul med slalom och drifting.

Lägg pengar på förarutveckling och bygg på din erfarenhetsbank genom att köra diverse ban och andra event. Skulle lägga mer fokus på det än uppgraderingar på bilen (till en viss gräns). Man kommer långt med chassi, bra bromsvätska och OEM belägg och skivor. Sedan kanske man tillslut vill ha lite bättre grejer. Hårdare belägg som även sliter mer på skivorna. Allt är som sagt en kompromiss och avvägning.

Då har du något att se fram emot 5:e juli. Kan tänka mig att du hittar en del arrangemang via Rejsa forumet. Jag har inte varit där på ett tag och kollat vad som skrivs. Körde inga bankörningar alls förra året t ex. Du kan även hålla lite koll på Autolife. Ett annat ställe jag inte har varit inne på frekvent. Forumet är kanske inte så aktivt, men det läggs upp t ex GRC event där vet jag sedan tidigare. Möjligtvis annat också.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top