Ett tips på spårval. Håll vänster sida i slutet på långa rakan mycket längre än vad du tror innan du styr in i högern. Du bör ha bromsat ner till ca. 70-75. Beroende på bil förstås men som en tumme...
Ett tips på spårval. Håll vänster sida i slutet på långa rakan mycket längre än vad du tror innan du styr in i högern. Du bör ha bromsat ner till ca. 70-75. Beroende på bil förstås men som en tumme...
Tack för tipset!
Det kommer garanterat vara jag som begränsar även där och inte bilen..
Kommer köra en z4 med 6an på 265hk, med annan fjädring, quaife diff, allt millway kan leverera till den, värre bromsskivor och belägg och dessutom ev på semi-r däck..
Jag köpte bilen av en som hade ambitioner att köra en hel del bana, det blev dock inte så..
Så jag kan nog tyvärr inte skylla på materialet när jag blir frånåkt
Är det en open trackday med öppen depå under dagen eller har man gruppindelning med mindre erfarna till erfarna? Oavsett är det bara att lägga prestige åt sidan. Tänka att man vill komma helskinnad hem utan skada på egen eller annans egendom. Visa hänsyn helt enkelt. Lämna utrymme för egna och andras misstag. Släpp helt enkelt förbi de som är snabbare eller stressar dig på lämpliga ställen. Gör det snyggt och kontrollerat så kommer du att få en superdag.
Se till att du kan ha heltäckande. T ex en tröja eller jacka i bomull. Sedan märker du om folk kör runt i t-shirt/piket. Det blir rätt varmt att köra ett pass.
Tänk på att du har mindre gränser när det väl släpper med r-däck. De tål mer värme men överhettar också tillslut men något senare än ett gatdäck. Är det torrt och fint är de en tillgång. Är det regn, fuktig, våt och kall vägbana välj gatdäck istället om du har dubbla uppsättningar. Du har mer marginaler på så sätt om du inte är så erfaren. Det kan vara som att köra på isbana med r-däck om man inte kan då upp temperatur i däcken.
Skaffa åtminstone en lufttrycksmätare så att du kan hålla koll på lufttryck i däcken. Du köper en på mekonomen. Du vill ha koll på lufttryck.
Se till att bilen har fräsch bromsvätska. Gärna en som tål lite högre temperatur innan överhettning. Belägg med bra slityta kvar. Var skonsam mot bilen. Kör avkylningsvarv om du har möjlighet innan du avslutar passen. Ha lite extra olja med dig om du skulle behöva fylla på under dagen.
Som sagt. Lycka till. Jag tror det kommer att gå alldeles utmärkt. Folk hjälper varandra. De är där allihopa för att ha kul.
Det kommer vara gruppindelning i 2-3grupper varav en nybörjargrupp.
Jo jag funderar på om man verkligen ska köra med semi däcken eller inte.. Vi ska ha ca 5grader på morgonen men uppåt 15 och sol under dagen och att jag kommer behöva ta det försiktigt första varven, innan jag fått upp temperaturen hyfsat i däcken är jag med på.
Beläggen är fina och vätskan är relativt nyligen bytt och är motuls en racing variant med högre koktemp.
Olja tänkte jag faktiskt plocka med mig en extra liter, bara ifall att..
För något åt sedan var jag på Spa och ringen. Valde gatdäck. Dels för transportsträckorna ner och hem. Sedan instabilt väder i regionen. Första passen på Spa önskade jag mig inget mer än r-däck. Det var torrt och fint. Sedan kom regnet och jag hade banan mer eller mindre för mig själv. Ringen är en annan sak. Där kan gatdäck vara ett klokt val. Det är mer som en landsväg än bana.
Kolla prognoserna och gör ditt val. Det är en kompromiss vad du än väljer. Är det förhållandevis korta pass kan gatdäck fungera fint. Man känner när det är dags att hålla tillbaka. Jag brukar föredra r-däck på bana. Men som sagt är det kallt , vått och kanske t om regn med stående vatten på banan. Då är gatdäck inte dumt. R-däck mår inte bra av låga temperaturer.
Tänk på att du vill köra helskinnad dit och hem. Se första gången som en test. Skulle gatdäck vara skit vet du det tills nästa gång och vise versa.
Tack för tipset!
Det kommer garanterat vara jag som begränsar även där och inte bilen..
Kommer köra en z4 med 6an på 265hk, med annan fjädring, quaife diff, allt millway kan leverera till den, värre bromsskivor och belägg och dessutom ev på semi-r däck..
Jag köpte bilen av en som hade ambitioner att köra en hel del bana, det blev dock inte så..
Så jag kan nog tyvärr inte skylla på materialet när jag blir frånåkt
Har du 4-punktsbälten?
I så fall är det väl någon sån här sort av hjälm (och nackskydd) som du bör ha?
http://www.murraymotorsport.com/t/products/racewear/helmet-and-hans-pack
Mvh,
Ingvar
Tack för alla svar!
Jag kör alltså en z4 cab som fått lite uppgraderingar för bromsar, fjädring och diff, annars är den helt original.
Jag såg över fälgarna idag och det visade sig att framdäcken var ganska dåliga på semi-r däcken.
Så det får bli att köra på de vanliga hjulen med pilot sport däck.
Har ni några sista tips?
Var på resande fot. Lite nyfiken på hur det gick? Var bandagen till belåtenhet?
Det var ruskigt roligt faktiskt!
Fram till lunch var vi endast 5st i nybörjargruppen, tyvärr var banan blöt.
Men det gjorde inte så överdrivet mycket då man hade tid på sig att lära sig banan och känna efter lite extra.
Efter lunch hade banan torkat upp helt så då ökade tempot rejält.
"Tyvärr" så blev jag rejält biten, så nu ska jag plocka fram de värre beläggen jag fick med när jag köpte bilen samt beställa nya semi-slicks till extrahjulen jag har..
Nästa bandag på mantorp blir 5e Juni.
Du kan förresten inte rekommendera någon annan bana/körning som också är hyfsat snäll för nybörjarer där tempot är lagomt och banan hyfsat bred?
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj
Söndag 19 maj är det dags f... |
|
Boka provkörning under Start2Ride nu
Under helgen arrangerar mot... |
|
Dags för 2024 års Start2Ride
Kommande helg arrangerar mo... |
|
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!
Den traditionsenliga mc-kor... |
|
Eldrivna Oruga Unitrack
Oruga Unitrack, en motorcyk... |
|
Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar
Gran Premi de Catalunya Mot... |
|
Lunchhälsning från Merzouga!
Bästa ökenguiden, Jordi Arc... |
|
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! |