Någon som kan något om gamla stjärnmotorer?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har helt missat denna tråden. Oerhört imponerande projekt!:tummenupp Hur har det utvecklats?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Har helt missat denna tråden. Oerhört imponerande projekt!:tummenupp Hur har det utvecklats?

Tackar :tummenupp

Jag väntar på lite delar till startmekanismen och smörjsystemet, och I övrigt letar jag efter en lämplig båtvagn eller ett husbilschassi eller motsvarande att montera motorn på. Tyvärr går arbetet långsamt då jag jobbar veckovis på annan ort och således har jag bara helgerna på mig att pyssla med mina olika projekt. Men det rullar på så sakteliga, om jag bara får de resterande delarna och hittar en vagn av något slag kan jag snart börja bygga ihop ett körbart motorpaket :) kanske optimistiskt men min förhoppning är att kunna försöka mig på en provstart till sommaren :)
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tackar :tummenupp

Jag väntar på lite delar till startmekanismen och smörjsystemet, och I övrigt letar jag efter en lämplig båtvagn eller ett husbilschassi eller motsvarande att montera motorn på. Tyvärr går arbetet långsamt då jag jobbar veckovis på annan ort och således har jag bara helgerna på mig att pyssla med mina olika projekt. Men det rullar på så sakteliga, om jag bara får de resterande delarna och hittar en vagn av något slag kan jag snart börja bygga ihop ett körbart motorpaket :) kanske optimistiskt men min förhoppning är att kunna försöka mig på en provstart till sommaren :)

Låter ju bra tycker jag! Om jag har lärt mig nåt om livet så är det att man inte skall stressa när man mekar med ryska stjänmotorer. :fakta

Om motorn hamnar i Skåne vill vi gärna se dig elda lite olja på nån tisdagsträff i Lödde. :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Låter ju bra tycker jag! Om jag har lärt mig nåt om livet så är det att man inte skall stressa när man mekar med ryska stjänmotorer. :fakta

Om motorn hamnar i Skåne vill vi gärna se dig elda lite olja på nån tisdagsträff i Lödde. :tummenupp

Låter som en klok filosofi :D

Det är ju inte alltför långt till Skåne från Halmstad (där motorn nu finns) så det kanske kan ordnas! :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur har det gått för dig med motorn?

Vi var på Pythagoras teknikmuseum igår, och dom sparkade igång en gammal tändkulemotor, en sån vore väldigt mysigt att ha och finköra lite då och då :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur har det gått för dig med motorn?

Vi var på Pythagoras teknikmuseum igår, och dom sparkade igång en gammal tändkulemotor, en sån vore väldigt mysigt att ha och finköra lite då och då :tummenupp

Tämligen stillastående tyvärr... :gnissla Saknar fortfarande delar till den dessvärre. Har dock kontakt med ett gäng stjärnmotortokar som hjälper mig leta :) Men tyvärr så är motorn ganska låg prio just nu, det har varit lite kämpigt på sistone av diverse olika anledningar. Börjar så smått komma på banan igen, men har inte kunnat ta tag i alla mina olika hobbyprojekt ännu. Förhoppningsvis kan jag börja påta i det här framåt semestern, då borde det ha börjat lugna ner sig lite :)

Tändkulemotorer är asballt, det vill jag definitivt ha en någon gång :tummenupp En RR Merlin/Meteor V12a hade ju inte suttit fel heller:kär så många projekt, så lite tid och pengar... :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hur har det gått för dig med motorn?

Vi var på Pythagoras teknikmuseum igår, och dom sparkade igång en gammal tändkulemotor, en sån vore väldigt mysigt att ha och finköra lite då och då :tummenupp

Säker på att den var gammal? De bygger fortfarande tändkulemotorer där.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
En RR Merlin/Meteor V12a hade ju inte suttit fel heller:kär
En sådan - i goda fall uppskuren och möjlig att veva runt - är standardmöblemang i brittiska flygklubbar med anor. Världen över där de varit och koloniserat. Med en stor, klarlackad, av många ädelträlameller uppbyggd propeller över baren.
Vill också ha.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tämligen stillastående tyvärr... :gnissla Saknar fortfarande delar till den dessvärre. Har dock kontakt med ett gäng stjärnmotortokar som hjälper mig leta :) Men tyvärr så är motorn ganska låg prio just nu, det har varit lite kämpigt på sistone av diverse olika anledningar. Börjar så smått komma på banan igen, men har inte kunnat ta tag i alla mina olika hobbyprojekt ännu. Förhoppningsvis kan jag börja påta i det här framåt semestern, då borde det ha börjat lugna ner sig lite :)

Tändkulemotorer är asballt, det vill jag definitivt ha en någon gång :tummenupp En RR Merlin/Meteor V12a hade ju inte suttit fel heller:kär så många projekt, så lite tid och pengar... :gnissla
Tråkigt, men ibland kommer ju livet emellan :( Vad är det för delar du saknar?

Säker på att den var gammal? De bygger fortfarande tändkulemotorer där.
Ganska tvärsäker på att det var en av dom äldre, den hade en patina som få nya motorer får :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tråkigt, men ibland kommer ju livet emellan :( Vad är det för delar du saknar?

Så är det ju tyvärr...

Väntar fortfarande på delarna som säljaren lovade att skicka i efterhand. Hyser inte direkt större förhoppningar om att få dem från honom längre så därför letar jag på andra håll. Sen har jag inte riktigt brytt mig om att fixa resten av grejerna som behövs runtomkring, eftersom jag ändå inte kan göra något åt själva motorn innan jag får tag i motordelarna. Så jag saknar fortfarande ett vagnschassi eller motsvarande att ställa motorn på och sådär. Jag tar det så sakta, måste reda ut lite annat först bara :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En sådan - i goda fall uppskuren och möjlig att veva runt - är standardmöblemang i brittiska flygklubbar med anor. Världen över där de varit och koloniserat. Med en stor, klarlackad, av många ädelträlameller uppbyggd propeller över baren.
Vill också ha.
En RR Meteor går att skaffa om man vill.
Blev ju ett par hundra motorer över i mitten av sjuttiotalet när centurionstridsvagnarna dieselkonverterades.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så är det ju tyvärr...

Väntar fortfarande på delarna som säljaren lovade att skicka i efterhand. Hyser inte direkt större förhoppningar om att få dem från honom längre så därför letar jag på andra håll. Sen har jag inte riktigt brytt mig om att fixa resten av grejerna som behövs runtomkring, eftersom jag ändå inte kan göra något åt själva motorn innan jag får tag i motordelarna. Så jag saknar fortfarande ett vagnschassi eller motsvarande att ställa motorn på och sådär. Jag tar det så sakta, måste reda ut lite annat först bara :)
Hur har det gått, har du fått tag på alla delar? Är motorn riggad och klar? Blåser du regelbundet bort grannarnas hundar och altanmöbler?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur har det gått, har du fått tag på alla delar? Är motorn riggad och klar? Blåser du regelbundet bort grannarnas hundar och altanmöbler?
Tyvärr inte, den står fortfarande och skäms i väntan på delar. Det visade sig svårare än väntat att hitta... Blev tvungen att prioritera lite andra projekt under tiden, och sen kom det en massa annat mög ivägen som gjorde att jag fick lägga det mesta på is medan jag reder ut lite saker i mitt privatliv så... Ledsen att göra dig besviken, men troligtvis händer det inget än på ett tag om det inte skulle råka dimpa ner en antonovmekaniker med medföljande reservdelslager i knät på mig en vacker dag... :hihi
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Du har inte haft i tanke att sälja av lite ”grejer”?
Finns säkert dom med ”lite” mer ”tid”????som är hungriga?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tyvärr inte, den står fortfarande och skäms i väntan på delar. Det visade sig svårare än väntat att hitta... Blev tvungen att prioritera lite andra projekt under tiden, och sen kom det en massa annat mög ivägen som gjorde att jag fick lägga det mesta på is medan jag reder ut lite saker i mitt privatliv så... Ledsen att göra dig besviken, men troligtvis händer det inget än på ett tag om det inte skulle råka dimpa ner en antonovmekaniker med medföljande reservdelslager i knät på mig en vacker dag... :hihi
Vad är det du saknar? Är det bara delar, eller saknas det info också?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har inte haft i tanke att sälja av lite ”grejer”?
Finns säkert dom med ”lite” mer ”tid”????som är hungriga?
Rent principiellt säljer jag väldigt sällan grejer då jag helt enkelt inte orkar med strulpellar till köpare. Haft med alldeles för många såna att göra, och när ork och tid är begränsad rent allmänt så är inte försäljning av mer eller mindre prioriterade projekt mitt huvudfokus. Det som inte kostar pengar där det står får stå tills jag antingen orkar ta itu med det, eller tills jag orkar/blir tvungen att sälja av det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vad är det du saknar? Är det bara delar, eller saknas det info också?
Om jag minns rätt (det var ett tag sen jag över huvud taget kikade på att göra något med projektet så detaljminnet är lite sådär) så är det några detaljer till smörjsystemet, delar av startanordningen, nån detalj på förgasaren, lite sånt. Och jag fick aldrig någon dokumentation eller manualer av säljaren, så sånt saknas också. Och utan det var det svårt att veta exakt vad som saknas... Säljarens förmåga att kommunicera på engelska var lite sisådär, så jag fick halvt gissa vad han menade saknades och så tänkte jag att jag skulle kunna bilda mig en mer ordentlig uppfattning om det med motor och manualer framför mig. Men ja, det sket sig ju...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om jag minns rätt (det var ett tag sen jag över huvud taget kikade på att göra något med projektet så detaljminnet är lite sådär) så är det några detaljer till smörjsystemet, delar av startanordningen, nån detalj på förgasaren, lite sånt. Och jag fick aldrig någon dokumentation eller manualer av säljaren, så sånt saknas också.
Det finns ju två svenska AN-2, SE-KYU och SE-KYV. Den första har inte varit luftvärdig på 8 år och den andra avregistrerades 2007. KYU har en registrerad ägare, på Bunge på Gotland, den andra hittade jag inga ägaruppgifter på. Det kanske kan vara en start att leta delar och/eller dokumentation?

Sen har det ju flugits ett antal med utländska registreringar i Sverige också, men dom är ju svårare att hitta info om, annat än i forum mm.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns ju två svenska AN-2, SE-KYU och SE-KYV. Den första har inte varit luftvärdig på 8 år och den andra avregistrerades 2007. KYU har en registrerad ägare, på Bunge på Gotland, den andra hittade jag inga ägaruppgifter på. Det kanske kan vara en start att leta delar och/eller dokumentation?

Sen har det ju flugits ett antal med utländska registreringar i Sverige också, men dom är ju svårare att hitta info om, annat än i forum mm.
Tack för tipset, jag ska se om jag kan nysta lite i det :) Jag har en annan ledtråd också i att det ska finnas en snubbe i danmark som kör en sån här motor som ren showmotor, har tänkt att jag ska försöka höra av mig till honom och höra ifall han kanske kan vara behjälplig med kunskap och/eller delar. Men just nu är det (fortfarande) mest orken och tiden som tryter, har annat som brådskar desto mer...

Edit: Kan ju passa på att flika in att egentligen så stör det mig inte sådär jättemycket att motorn inte är startklar om jag ska vara ärlig. Det är inte så att jag har någon direkt brådska att få igång den, jag har inget behov av att kunna köra den i tid och otid, det är aldrig så att jag tänkt "Fan, nu till helgen skulle jag verkligen behöva dra igång den för att göra detta och detta". Den fyller en rätt bra funktion redan nu, nämligen att den förgyller min vardag varje gång jag ser den. Jag går ut i verkstan, får syn på stjärnan och tänker "Fan vad ball den är, tänk att jag har en sån". Visst, det hade såklart varit ännu fräckare om den gick att starta någon gång ibland. Men ärligt talat vetefan när jag skulle få tillfälle att göra det egentligen, tror det blir halvpopulärt att veva igång den här i grannskapet med grannar och kreatur inpå knuten... :näsblod Just nu är jag rätt nöjd med att den ger mig en liten humörboost då och då, gudarna ska veta att jag behöver så många såna jag kan få just nu...
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
om jag inte mins fel, flög det en sån rysk maskin på 100 års dagen på Ljungbyhed för typ 10-15 år sen.
det går ju kontakta flygklubben o höra vad dom vet
klart den ska igång, när du börjar igen o vill ha en kompagnon som vill köpa in sej projektet, hör av dej
hade varit så kul at åka runt på div marknader o blåsa hatten av gubbarna :banana
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top