R6 2017 eller GSXR-750 2010

Katolo

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Södertälje
Hoj
Hoj: Ingen | Sålda: R6, GSXR-750
Hej,

Jag är kluven i vilket val av MC jag skall gå vidare med till denna säsong.

Har kikat på den helt nya Yamaha R6 2017 som kostar 135k och en begagnad Suzuki GSXR-750 från 2010 som har gått ungefär 1000mil. Denna kostar ungefär 70k.

Hur skulle ni resonera kring valet av ovan? Finns det något speciellt att tänka på?

Kan inte tänka mig att försäkringen spelar så stor roll vad gäller ovan modeller.

Hälsningar
J
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Dessa hojar är såpass jämna varandra (gäller samtliga literhojar) så det är upp till smak. Vad bankar hjärtat för mer? Vill du ha nya R6:an finns det inget som klår känslan av att plocka ut en ny hoj som man verkligen vill ha.

Vill du ha lite mer effekt och mycket mer bang for the buck så är en beggad 750 ett bättre köp. När det gäller motorcyklar i Sverige kan man i regel köpa många fina begagnade hojar. Beggade hojar i Sverige är oftast lågmilade, välservade och endast körda under fina dagar... kombinera detta med en värdeminskning som oftast i mina ögon inte är proportionell mot hojens skick så gör du oftast ett kanonköp.

Sen är folk överdrivet nojjiga över milen i Sverige så man kan göra rediga kap.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Är ju en rejäl skillnad eftersom R6an får ett modernt elektronikpaket medans GSXRen inte har det. Är väl mest det du behöver bestämma dig för, ska du ha ABS/TC/RBW/BLABLABLA eller inte?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
En 600 är alltid en 600, 6000 rpm i 100 km/h tycker jag verkar drygt. Men det är jag det....

Köp 750 om den är fräsh, å lägg resten på tillbehör. Kostar den 70 så är den nog fin.

Lite kult-klass å, 750
Det där jag sa om 600 gäller inte Suzuki:7peta:hihi
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
ut o provkör o se vilken som faller dig för smaken. Vet inte hur R6orna är idag men som jag har känt de på dom lite äldre modellerna är att man sitter betydligt mer framåt än på en gixxer från iaf 06 o uppåt.
Så personligen gillar jag gixxern för gata, mer bekväm enligt mig.

Du har bra kräm i 750n från tomgång till varvstop, dom där extra 150cc gör en hel del på vridmomentet så att säga.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Jag valde en 750 framför en R6, dock inte 2017, men hade gjort samma val idag.

Största anledningen är försäkringen, märkesförsäkringen hos Suzuki gör att det går att komma ner hyfsat i pris.

Suzukin kostar 28000 helår, medan t.ex. en ZX6R 2016 skulle kosta 90000 om året..
 

Katolo

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Södertälje
Hoj
Hoj: Ingen | Sålda: R6, GSXR-750
Ja, den tekniken man får i en ny hoj går ju inte att jämföra. Kanske för mycket teknik? :)

Har alltid varit ett fan av 750 men aldrig haft möjligheten till körning.

Hade tidigare en R6 av 2007 modell. Den var rolig men väldigt ryckig.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Följ ditt hjärta, det gjorde jag. Ska vara ärlig och säga att jag inte kört min än, köpte den sprillans ny och fick hem den i slutet på sept, nu står den i vardagsrummet och jag tittar på den medan jag skriver detta.

Jag älskar designen på 750n, älskar att alla metalldelar som t.ex broms och hopplingshandag, ram, sving, fotpinnar osv är svarta. Att blinkers sitter i speglarna fram och integrerade i baken.

Ibland funderar jag på om man kanske skulle köpt en annan hoj och fått quickshifter, launch control osv, men samtidigt är detta min första hoj och det kan vara kul att lära sig köra hoj utan massor med hjälpmedel.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Är R6an verkligen så fullpackad med elektronik? ABS, QS och "antispinn med 6 lägen". Det står inget om någon IMU som på R1an, är det ett "primitivt" hjulsensor-antispinn? Jag fick känslan av att den mest fått en facelift. I det läget hade jag hellre köpt Suzukin och eftermonterat QS och lite andra skoj delar.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Är R6an verkligen så fullpackad med elektronik? ABS, QS och "antispinn med 6 lägen". Det står inget om någon IMU som på R1an, är det ett "primitivt" hjulsensor-antispinn? Jag fick känslan av att den mest fått en facelift. I det läget hade jag hellre köpt Suzukin och eftermonterat QS och lite andra skoj delar.

Lite så, även om suzukin är 6 år gammal i år så är ju r6an 11 år om man bortser från elektroniken.

145000:- för den mot 129900:- för suzukin känns rätt givet, speciellt när försäkringen är betydligt billigare.

En 750 tröttnar man nog inte lika lätt på heller.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite så, även om suzukin är 6 år gammal i år så är ju r6an 11 år om man bortser från elektroniken.

9år! 06-07 är en egen modell, 08 är inte en "facelift" av den.

17 är däremot en lätt uppdaterad och justerad 08-16.
 

Katolo

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Södertälje
Hoj
Hoj: Ingen | Sålda: R6, GSXR-750
Verkar luta åt GSXR. Jag har aldrig varit så förtjust i all den tekniken som erbjuds. Man har ju klarat sig utan fram till idag :)

Just på GSXR-750. Finns det något speciellt att tänka på vid begagnat köp? Hur ser service intervaller ut? När dyker dem dyra upp som är av omfattande typ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För mig skulle valet stå mellan två ungefär lika dyra hojar, så varför inte en GSX-R 2017? :va
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tänker att köper man en ny R6a med 5års garanti suzukins har ju gått ut. R6an är ju en av dom populäraste racehojarna så sälja den borde gå väldigt lätt när det väl är dags. R6an är sjukt racig körställning vilken kan bli jobbigt i längden "fast jag trivdes som fisken på min 08a" vilket kan tala till gixxerns fördel. Elektroniken på R6an mot ingen elektronik på gixxern osv Fast det är en väldigt ojämn jämförelse.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top