Besiktningen vägrar besiktiga (pga lite snöflingor)

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
När man nu äntligen fått ihopa möget och kört genom byn med stelfrusna fingrar så vill de inte göra besiktningen :gnissla . De sa åt mig att återkomma när det är torrt/varmare.

Ingen big deal egentligen, ville mest dela med mig av informationen om någon annan tänkt göra samma sak som jag då detta var ganska nya regler enligt gubben. :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nya regler att de kan vägra genomföra en besiktning?
Det låter som en lag som smög sig in jävligt obemärkt isåfall.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nya regler att de kan vägra genomföra en besiktning?
Det låter som en lag som smög sig in jävligt obemärkt isåfall.

Inte obemärkt, har diskuterats förut.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281830-Kallad-på-besiktning-mitt-i-vintern!

Och SMC har varit på det också:
http://forum.svmc.se/showthread.php...-ang-bromsprov&p=124902&viewfull=1#post124902

Vad som gäller?
Ingen aning.


För egen del besiktade jag hoj i maj 2016j och inte fasen var det något bromsprov på tal då inte.
"-eeeeh, högerväxel...vänsterbroms...eeeeh...nä, den där kan jag inte köra"
Så hur det är med regelefterlevnaden vet iallafall inte jag.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Nya regler att de kan vägra genomföra en besiktning?
Det låter som en lag som smög sig in jävligt obemärkt isåfall.

Inte obemärkt, har diskuterats förut.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?281830-Kallad-på-besiktning-mitt-i-vintern!

Och SMC har varit på det också:
http://forum.svmc.se/showthread.php?9593-Bilprovningen-märklig-ny-regel-ang-bromsprov&p=125435&viewfull=1#post125435

Vad som gäller?
Ingen aning.


För egen del besiktade jag hoj i maj 2016j och inte fasen var det något bromsprov på tal då inte.
"-eeeeh, högerväxel...vänsterbroms...eeeeh...nä, den där kan jag inte köra"
Så hur det är med regelefterlevnaden vet iallafall inte jag.
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Har missat att det varit uppe förr, hade sett fram emot lite snökörning. Men då får de bli olaglig snökörning eller vänta tills de blivit torrt igen ...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Råkade ut för samma sak förra hösten/vintern... Mail;a besiktningen å undra varför det inte går å besikta i år när det gick året innan... Svaret jag fick va de kunde fixa sig om man gjorde de någon dag när det va tort ute för att göra broms prov...
Åkt för om åren till besiktningen å då har dom gjort allt utom bromsprov å man fått godkänt me texten att bromsprov inte utförts. ..
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det är olika mellan olika bolag. Det finns inget krav på att motorcykeln måste provköras på väg enligt han jag besiktade hos i december. Men han sa att vissa tar inte emot motorcyklar på vintern ändå.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Att det diskuterats att man kan bli kallad på besiktning på vintern är jag med på men inte att besiktningsstationerna har laglig rätt att ge fan i att besikta en hoj om de känner för det.

Det känns väl som en rätt liten investering med en rak bit uppvärmd och ogrusad asfalt? Det borde väl inte vara så jävla svårt att säga till besiktningsstationerna att ska de besikta fordon så ska deras utrustning vara anpassad för att klara det?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Att det diskuterats att man kan bli kallad på besiktning på vintern är jag med på men inte att besiktningsstationerna har laglig rätt att ge fan i att besikta en hoj om de känner för det.

Det känns väl som en rätt liten investering med en rak bit uppvärmd och ogrusad asfalt? Det borde väl inte vara så jävla svårt att säga till besiktningsstationerna att ska de besikta fordon så ska deras utrustning vara anpassad för att klara det?
Det där är väl ändå i-landsproblem , har du däck för underlaget så går det hos opus iaf , asfalt med värme så får du nog pröjsa det på besiktningspriset och då kan du starta nästa tråd , besikta innan vintern om du vill köra , va svårt kan det va ?
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Men det är ju inte alltid man har möjlighet att besiktiga innan vintern. I mitt fall köpte jag denna moppen i höstas, fått den besiktningsklar nu strax efter årskiftet, då suger det lite att inte kunna köra lagligt förrän det blir vår igen....
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är då förbannat glad att vi inte har något besiktningskrav på mc här i öster. :)
Låter som ett jäkla meck. :/
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där är väl ändå i-landsproblem , har du däck för underlaget så går det hos opus iaf , asfalt med värme så får du nog pröjsa det på besiktningspriset och då kan du starta nästa tråd , besikta innan vintern om du vill köra , va svårt kan det va ?

Så här svårt kan det vara:

Om man pendlar med MC året runt och kraschar/blir påkörd/skjuter motorn så kanske man skulle vilja köpa annan hoj att ta sig till jobbet med?

Om hojen MÅSTE vara besiktigad så minskar urvalet dramatiskt, och med det risiga utbudet på vinter kan man bli tvungen att söka sig till en handlare för att få tag i något besiktigat, waaay utanför den prisklass man önskar.

Det märkliga är att vintrarna bli mildare, MC-pendlingen ökar i takt med införda eller höjda straffavgifter och pendlingsskatter på bilar - men man skall inte kunna besiktiga sin hoj längre - annat än under sommarhalvåret?

Sånt trams! Om jag kör hojen till besiktningsstationen, nog fan borde väl dom orka provköra?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det där är väl ändå i-landsproblem , har du däck för underlaget så går det hos opus iaf , asfalt med värme så får du nog pröjsa det på besiktningspriset och då kan du starta nästa tråd , besikta innan vintern om du vill köra , va svårt kan det va ?

Fast 10-15 kvadratmeter plogad asfalt som kanske behöver värmas upp 1 dag i veckan lär inte kosta några miljonbelopp i sammanhanget. Den behöver ju inte stå upptinad dygnet runt utan man kan avsätta nån dag för mc där man ser till att ha stationen redo för det.
Eller så gör man helt enkelt så att hojar besiktas på sommarhalvåret överallt.

Att som nu inte ha en aning om ifall man kommer kunna besikta eller inte den dagen man bokat in sig är ju helt värdelöst. Eller som notnightrider skriver att man kör hela året men omständigheterna gör att man behöver få en hoj besiktad vintertid men det går inte pga lite snöflingor.

Antingen så är bromsprov ett krav och då får stationen se till att de kan genomföra sådana oberoende av väderleken, eller så är bromsprov valfritt och då får besiktningsteknikern godkänna fordonet ändå baserat på det han kan undersöka inomhus.

Eller så får stationen helt enkelt säga att de besiktar inte motorcyklar och då får marknaden bestämma om man vill att de ska få affärerna att gå runt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast 10-15 kvadratmeter plogad asfalt som kanske behöver värmas upp 1 dag i veckan lär inte kosta några miljonbelopp i sammanhanget. Den behöver ju inte stå upptinad dygnet runt utan man kan avsätta nån dag för mc där man ser till att ha stationen redo för det.
Eller så gör man helt enkelt så att hojar besiktas på sommarhalvåret överallt.

Att som nu inte ha en aning om ifall man kommer kunna besikta eller inte den dagen man bokat in sig är ju helt värdelöst. Eller som notnightrider skriver att man kör hela året men omständigheterna gör att man behöver få en hoj besiktad vintertid men det går inte pga lite snöflingor.

Antingen så är bromsprov ett krav och då får stationen se till att de kan genomföra sådana oberoende av väderleken, eller så är bromsprov valfritt och då får besiktningsteknikern godkänna fordonet ändå baserat på det han kan undersöka inomhus.

Eller så får stationen helt enkelt säga att de besiktar inte motorcyklar och då får marknaden bestämma om man vill att de ska få affärerna att gå runt.

Det är väl däcken som ska vara varma !?
För att ge bra fäste, mjukt gummi som greppar i ojämnheterna i asfalten.
Alternativt lämpliga däck typ Michelin Pilot Sport 4.
Att komma dit med sommarsportdäck lär ju bara ge spinnande, kasande däck.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...och det handlar inte längre om snö, is och vidriga förhållanden.

Bakgrunden är att somliga stationer runt om i landet har missbrukat det vettiga förtroendet att tillåtas avstå provkörning under vissa speciella förhållanden.

Man har godkänt hojar utan provkörning för att det varit halt, kallt, regnigt, mycket att göra, för varmt för att ta på sig MC-kläder, hjälmen har varit svettig - alla anledningar som tänkas kan.
Swedac - myndigheten som är tillsatt för att bevaka cowboybranschen "bilprovning" har satt klackarna i marken och kräver provkörning av varje hoj som skall godkännas.

Besiktningsstationernas motdrag är att inte besiktiga hojar alls, när inte vädret passar dem.
Det är en jävla soppa, det är initierat av stationerna själva och det är vi som får betala.

Detta är bara en av alla historier som visar på varför vi hamnat i denna situationen:

För egen del besiktade jag hoj i maj 2016j och inte fasen var det något bromsprov på tal då inte.
"-eeeeh, högerväxel...vänsterbroms...eeeeh...nä, den där kan jag inte köra"
Så hur det är med regelefterlevnaden vet iallafall inte jag.


...och jag bjuder på en deadringer här: A.D Juli 2016

"Du kan starta den, tack"

Gärna, men om du får stopp ute på vägen så måste du göra så här för att inte riskera bakslag som slår sönder startmotorn: du måste lägga i friläget och hålla i dekompventilen så här, och låta startmotorn gå några varv innan du släpper på dekompen.
Sedan när du kommer tillbaka, så stäng av motorn med dekompen - inte med tändninge

"Äh, det kvittar. Det ser bra ut det här"

De olika nya besiktningsföretagens "besiktningar" av MC suger i alltför många fall röv, om man vill se det ur ett kvalitets- eller värde-för-pengarna-perspektiv, men att inte vilja besiktiga alls, det är för jävla dåligt.
Ännu en avreglering down the drain.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
För massa år sedan då jag besiktigade var vädrets makter på gott humör.
Det spöregnade på utsidan besiktningshallen, så besiktningsmannen beslöt att inte provköra alls.
-"Aldrig i he......te att jag provkör i det vädret"

Efter att snabbt ha tillkallat två kollegor som hjälpte till med att hålla balansen blev det ett bromsprov på rullarna för bil.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det är väl däcken som ska vara varma !?
För att ge bra fäste, mjukt gummi som greppar i ojämnheterna i asfalten.
Alternativt lämpliga däck typ Michelin Pilot Sport 4.
Att komma dit med sommarsportdäck lär ju bara ge spinnande, kasande däck.

Det också såklart men ett godkänt gatdäck lär inte bli stenhårt och okörbart på de sekunderna det tar att gå från rumstemperatur inne på stationen till en bromsteststräcka utanför huset. Och har ägaren dessutom kört dit hojen själv är det definitivt inget att snacka om. Det är inte ett test för att få fram din exakta bromssträcka utan för att se så bromsarna tar ordentligt.

Annars får väl stationen investera i en bromstestare för mc, precis som de tvingas investera i en bromstestare för bilar för att kunna bedriva sin verksamhet?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Finns inget absolut krav på att mcn måste provköras. Min '53a skrattade dom bara gott åt, myste och drog lite på gasrullen. Gick igenom trots gashäng
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns inget absolut krav på att mcn måste provköras. Min '53a skrattade dom bara gott åt, myste och drog lite på gasrullen. Gick igenom trots gashäng

Jo, det är ett absolut krav på provkörning och bromsprov på väg för godkännande vid besiktning.
Besiktningsföretagens slappa inställning har lett fram till en situation där Swedac tar i med hårdhandskarna.
Jmfr ClearCar-skandalen.

Hade du läst tråden och tittat på länkarna så hade du sett bland annat:

Maria Nordqvist på SMC skrev:
Hur kontrollbesiktning av motorcyklar ska genomföras styrs av ”Transportsstyrelsen föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning” (TSFS 2010:84).
Där anges att bromskontroll genom retardationsprov ska utföras. Provet kan utföras om det finns en betong- eller asfalterad provsträcka på ca 20 m tillgänglig, som är plan, jämn och fri från sand eller annat löst material. Efter samråd med Transportstyrelsen har besiktningsbranschen kommit överens om att retardationsprov med godkänt resultat får tillgodoräknas även om provsträckan inte är fri från sand eller annat löst material!
Det innebär att kontrollbesiktning av motorcykel kan göras större delen av året men inte de dagar då det är kraftigt snöfall eller när temperaturen hastigt sjunker och provsträckan beläggs med is. Vid dessa tillfällen går det inte att uppnå ett godkänt retardationsvärde vid retardationsproven på provsträckan och då kan inte kontrollbesiktningen slutföras!
Det kan nämnas att det är mycket ovanligt att motorcyklar har en otillräcklig retardation och i dessa få fall får ett underkännande endast får ske om retardationsprovet genomförts på en provsträcka som är fri från sand eller annat löst material som försämrar friktionen!
I praktiken innebär det att besiktningsföretagen inte får planera för kontrollbesiktning av motorcyklar om man vet att väderförhållandena är sådana att ett retardationsprov med godkänt resultat inte kan uppnås!
Besiktningsföretagen har också ett ansvar för att inte utsätta besiktningsteknikerna och kundernas motorcyklar för den ökade risken att skadas om provkörning och bromskontroll görs när det är mycket halt väglag!

Självklart verkar besiktningsbranschen för att hitta en bra lösning på det uppkomna men begränsade problemet.
I de fall då hastiga väderleksförändringar medför att retardationsprov med godkänt resultat inte kan göras får fordonsägaren/kunden återkomma vid ett senare tillfälle när väderleksförhållanden medger att retardationsprov kan utföras."

Jag larmade om det som höll på att hända för mer än två år sedan, nu kommer konsekvensen.
Detta kan även komma att ha påverkan på besiktningar långt in på våren, och om det råkar ligga grus kvar på marken.
Juni + juli som helt säkra besiktningsmånader i framtiden?
Låter jäkligt drastiskt, men om man sätter sig in i det som är sagt och skrivet i ärendet så ser man risken.

...men, det är ju bara hobby och lekfordon, och dom körs ju bara på sommaren så det skall nog gå fint.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top