Fast i 90-talet

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Hej Bullen!

Jag är en man i 30-års åldern.
Jag har precis flyttat till nytt hus som jag har renoverat totalt förutom 2 st rum på övervåningen.

Mitt gamla hus har jag sålt, redan skrivit på pappren och gjorde en liten vinst.
Pengarna ska gå till mitt nya hus så som fönster, kamin, nya garageportar mm.

Sen tänkte jag att kanske köpa mig en till hoj.
Och det är nu mitt problem blir tydligt. Jag är fast i 90-talet.

När jag var liten grabb som började bli intresserad för tvåhjulingar så var det väl runt -91 kanske -92?

Minns alla hårda killarna på sina Kawasakis, Hondor, Suzukis.
"Fan vilka balla hojar!"

När jag väl tog mitt mc kort 2014 (massa skit hände så kortet fick skjutas upp) så var jag 100% inställd på en KTM 990 SD och det köpte jag med, den står fortfarande kvar i garaget.

Tycker om den hojen inget snack MEN..... De där giftgröna hojarna eller de röda, vita och blå Hondorna. Fan jag blir så jävla sugen på en sån. Och det varierar dag till dag med.

Ett tag var jag väldigt insnöad på Kawasaki ZXR 750 med de balla slangarna genom tanken, sen jag kan helt plötsligt känna att en Honda CBR 900 skulle vara jävligt rätt.

Senast igår var det Kawasaki ZX7R som det söktes efter.

Så jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra?
Är det någon i samma sits som mig?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Jag gillar 90-talshojar! En Honda är alltid en Honda, du blir inte besviken på en Blade. Yamaha YZF750R är också fina grejer. Suzuki GSX-R före 1996 är lite för antikt, men du kanske är extremt pervers. Kawasaki har aldrig tilltalat mig, de har den klart sämsta finishen av alla japanska fabrikat. Men ZX-7R är sjukt snygg asså.

Edit: Den här är som en tjusig klocka: https://www.sporthoj.com/annonser/id/5349 En sån skulle man ha!
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Köp en 900! Såg en helt original vitblåröd -92a i somras, höll på att svimma :kär
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Så jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra?
Är det någon i samma sits som mig?


Om!

Jag gillar alla hojar.
Man kan inte köpa alla hojar.

Dom jag gillar allra mest gör jag en liten mental notering om - och sedan köper jag dem, decennier senare, när dom bottnar prismässigt.

Inte så att jag tänker tjäna pengar på dem, men jag kommer åt dem när dom är överkomliga, äger, kör och har kul med dem i några månader eller år innan jag släpper dem.

Dom är oftast bra mycket sämre när jag är klar med dem - men jag får ändå igen pengarna jag gav. Typ.

De flesta hojar är inte hälften så kul som jag inbillade mig, och dom släpper jag ganska snabbt.
Men rätt vad det är har man en hoj som bara är gôrkul. Den behåller jag tills det bara är skit kvar.


...så - kör på bara: köp det du vill ha, använd det som det var tänkt.
Behåll om du tycker att det är värt det, sälj av det du tröttnar på.

Inga 'ropplem.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
:klipp
När jag var liten grabb som började bli intresserad för tvåhjulingar så var det väl runt -91 kanske -92?

Så jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra?
Är det någon i samma sits som mig?

Kämpa inte emot, utan släpp efter och köp 90-talshojen du har den starkaste dragningen till. Vårda och älska den, njut av varje ögonblick och åldras tillsammans. Men skynda att göra det nu, för snart har 90-talarna gått förstahojs-döden till mötes.

Jupp, som taget från en relationsexpert! :tummenupp

Tror vi lider, nej njuter, av samma åkomma, bara att jag fastnat i 80-talseran. Men härligt är det! :)
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Gamla hojar känns oftast just gamla. Både väghållning och (oftast) motorkaraktär är färskvara, när man provat något modernt vill man sällan gå tillbaka.
MEN:
Jag har drömt om en oljekyld 7/11 ända sedan jag som ca 13-åring hörde talas om att det gick att plantera in en 1100-rova i ett 750-chassie. Vi får se om det någonsin blir av men vissa drömmar är trevliga oavsett om de förverkligas eller ej.

Annars drömmer jag mest om hojar som är BÄTTRE än något man kan köpa idag, det är mer produktivt så.

Kanske en RVF400 skulle kunna vara något att trivas med?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Älskar också gamla 90-talare, eller åtminstone just tanken på dem. Även jag blev verkligt hojintresserad någonstans kring denna tiden, men tog av olika anledningar inte kortet förrän långt senare. Har numera både ägt och kört en handfull modeller från denna era. Kan efter detta ärligt talat inte säga att jag rekommenderar en som brukshoj. Åtminstone inte om man inte gillar att skruva i tid och otid.

Mycket handlar såklart om att hitta rätt exemplar, men ju äldre modellen blir, och desto sportigare den var som ny, desto svårare är det (självklart) att hitta ett välskött exemplar. Eller ens det. Många modeller, t ex just en ZXR 750, får man vara glad åt ifall det ens kommer ut en eller två per år till salu nuförtiden. I de rätta färgerna. Oavsett skick på hojen i övrigt. Lägg sedan till det faktum att 20-30 år gamla hojar kan få för sig precis vad som helst, närsomhelst. Och det gör de ofta också vad jag märkt.

Å andra sidan: köp alltid hoj med hjärtat. Klyschigt men oftast bäst så. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det fina med de gamla hojarna är att de ofta går att få loss för en överkomlig summa.
Gillar du inte att skruva med hojen ungefär lika mycket som du gillar att köra den så kan det nog vara en lite jobbig överraskning med gammalt. Men, jag gillar att laga upp gamla hojar. Kostar närmast inget att göra det heller. :hihi

Så, köp dig en CBR900, eller vad du nu är sugen på, ha roligt med den och byt när du blir sugen på nån annan, för det är överkomligt att byta dem, och de tappar inte direkt i värde som sagts innan.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Skönt att man kan få råd här inne... Som en psykolog som håller med en i allt man säger.

Jag måste erkänna att köpa en 90-talare är ändå lite skrämmande med tanke på vad som kan hända som någon tog upp. Men i teorin så borde jag ju lära mig om jag köper något som behöver kärlek eller hur?

Jag kunde inte ett skit om att snickra innan och nu har jag renoverat nästan hela kåken själv (utom badrummen)

El var jag t.ex. livrädd för innan och nu är det inga som helst bekymmer om man bortser ifrån att pilla i ett proppskåp.

Men nu kom det en annan fråga:

Vad ska jag köpa? Gillar ju nästan allt från 90-talet.

Gjorde precis en sökning på blocket PANG! Yamaha R1 -98 polka färger.
Är det ett tecken? :Bugar

(om man läste det finstilta i annonsen så var ramnumret kryssat:huvet:huvet )
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lägg lite tid på att hitta ett välhållet exemplar. Då har du ett bättre utgångsläge. Det kan ju vara roligt att ha en klassisk sporthoj från 90-talet om man nu gillar den epoken och inte har krav eller förväntningar på att det ska motsvara dagens moderna motsvarigheter.

Givet åldern är det ju en del som kanske behöver ses över även på ett toppexemplar om man avser köra med hojen.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag letade efter en RF 900 när jag skulle köpa min första landsvägshoj 2008, men hittade ingen. Det blev en RF 600 istället och den gick bra. Körde väl 700 mil ca. med den (1 säsong) och sålde den sedan. Jag tror att det var bra att jag inte köpte en 900... effekten är ju läskig, med dåtidens mått mätt!
/H
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hade en svart RF900 -98 i 2 säsonger. Tror det var 05-06. Tungstyrd men ack så snygg:kär och ett jävla tryck i maskin:yoparty
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Lägg lite tid på att hitta ett välhållet exemplar. Då har du ett bättre utgångsläge. Det kan ju vara roligt att ha en klassisk sporthoj från 90-talet om man nu gillar den epoken och inte har krav eller förväntningar på att det ska motsvara dagens moderna motsvarigheter.

Givet åldern är det ju en del som kanske behöver ses över även på ett toppexemplar om man avser köra med hojen.

Nej exakt, man får inte tro att en tjugo år gammal hoj ska motsvara dagens raketer, då blir man besviken. Man ska köpa den man tycker är snyggast och ha den som entusiasthoj och bara köra när solen skiner! :tummenupp
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Finns la bara en tiding 90talare man ska ha, ninjan jue. Sen rc30 om du har råd :D vad finns det mer?
Sen tycker jag hojar som hojar, är den en 750cc så kommer den vara nästan lika vass som en modern hoj med lite pill så klart. Polarens gamls srad 750 gick förbannat bra med honom på sadeln, ingen tidig 90talare men tror nog att en gammel 750zxr med damsugarslangar e nog minst lika bra med lite pill.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Nej exakt, man får inte tro att en tjugo år gammal hoj ska motsvara dagens raketer, då blir man besviken. Man ska köpa den man tycker är snyggast och ha den som entusiasthoj och bara köra när solen skiner! :tummenupp

Det kan ju vara roligt att ta ut en klassisk hoj på bana om man föredrar att köra under kontrollerade former. Duktiga förare kan ju relativt enkelt hänga på mindre erfarna förare på senaste plastraketen. Vissa kan säkert tycka att det är lite av en sport. Men det vill ju till att man då har sett till saker och ting är servat och underhållet. Kanske renoverat stötdämpare och sett över annat som slits av ålder.

Finns la bara en tiding 90talare man ska ha, ninjan jue. Sen rc30 om du har råd :D vad finns det mer?

En RC30 i bruksskick gick att köpa för ca 85 tkr i början av 2000 talet :7peta
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Personligen gillar jag skarpt CBR 900, med en motor som går riktigt bra och ett chassi som var otroligt lätt när hojen gjorde premiär.
Kolla in denna video! :D
https://www.youtube.com/watch?v=5NL89rUGHeg
Har själv haft en -92a (893cc, röd/vit/blå) och har nu en -96a (919cc) som jag byggt om till streetfighter.
Sen måste dock sägas att ZX9R 98-99 samt R1 -98 också var revolutionerande, inte minst Yamahan.
Att gamla hojar har billigare försäkring samt obefintlig värdeminskning gör inte saken sämre. :)
Är själv född -84 och hade dessa 90-talare på väggen i pojkrummet när jag växte upp!
Jag kommer troligtvis aldrig begränsas av hojen vad gäller prestandan, men så är jag inte heller någon knäskrapare precis. :tummenupp
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Jag gillar 90-talshojar! En Honda är alltid en Honda, du blir inte besviken på en Blade. Yamaha YZF750R är också fina grejer. Suzuki GSX-R före 1996 är lite för antikt, men du kanske är extremt pervers. Kawasaki har aldrig tilltalat mig, de har den klart sämsta finishen av alla japanska fabrikat. Men ZX-7R är sjukt snygg asså.

Edit: Den här är som en tjusig klocka: https://www.sporthoj.com/annonser/id/5349 En sån skulle man ha!

Jag är jättepervers :arsele... GSXR 1100 har jag väl sökt efter några gånger :tungan

Kämpa inte emot, utan släpp efter och köp 90-talshojen du har den starkaste dragningen till. Vårda och älska den, njut av varje ögonblick och åldras tillsammans. Men skynda att göra det nu, för snart har 90-talarna gått förstahojs-döden till mötes.

Jupp, som taget från en relationsexpert! :tummenupp

Tror vi lider, nej njuter, av samma åkomma, bara att jag fastnat i 80-talseran. Men härligt är det! :)

Men jag vet ju inte vilken jag vill ha mest :huvet
Därför tycker jag du är så skönt som redan har vägen utstakad och kör fullt ut... Du är fan min idol:kär

Nej exakt, man får inte tro att en tjugo år gammal hoj ska motsvara dagens raketer, då blir man besviken. Man ska köpa den man tycker är snyggast och ha den som entusiasthoj och bara köra när solen skiner! :tummenupp

Absolut! :tummenupp
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det kan ju vara roligt att ta ut en klassisk hoj på bana om man föredrar att köra under kontrollerade former. Duktiga förare kan ju relativt enkelt hänga på mindre erfarna förare på senaste plastraketen. Vissa kan säkert tycka att det är lite av en sport. Men det vill ju till att man då har sett till saker och ting är servat och underhållet. Kanske renoverat stötdämpare och sett över annat som slits av ålder.

Jag kör bara bana med min SRAD -99. La dit styvare fjäder bak och fram samt ny olja i gaffeln men inte ens servat bakdämparen än så den är väl orginal 1999 rätt igenom :hihi Inga problem att vara bland de 10 snabbaste på många bandagar med den hojen, eller att hänga med i bakre delen av rookie600 fältet för den delen. Såå jävla mycket har det nog inte hänt med hojarna senaste 15 åren att tekniska landvinningar väger upp skit bakom styret! :D
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top