Ersatt när hästen rusat och blivit påkörd av tåg

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag har alltid försökt visa hänsyn mot ryttare och deras primitiva färdsätt. Men inte fan har jag nånsin fått ett tack tillbaka för att man till och med har stannat och stängt av sin moped/cross/motorcykel, inte en enda gång.

Nästa gång kanske du ska lämna ditt visitkort till ryttarna, så kanske du får blombud med ett tackkort.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Nästa gång kanske du ska lämna ditt visitkort till ryttarna, så kanske du får blombud med ett tackkort.
Jag behöver inga blombud, skulle räcka med ett leende och en nick med huvudet. Men ömsesidig respekt är nog nånting hästfolket aldrig kommer få in i sitt huvud. Det må hända att jag bara stött på otrevligt folk på häst, men den stora massan som färdas på två hjul verkar ju ha ungefär samma uppfattning, tråkigt men sant.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jag behöver inga blombud, skulle räcka med ett leende och en nick med huvudet. Men ömsesidig respekt är nog nånting hästfolket aldrig kommer få in i sitt huvud. Det må hända att jag bara stött på otrevligt folk på häst, men den stora massan som färdas på två hjul verkar ju ha ungefär samma uppfattning, tråkigt men sant.
Kan ju vara så att ryttaren har fokus på annat håll. Fråga den stora massan som färdas till häst vad de har för erfarenhet av folk i/på motorfordon.

Själv har jag främst stött på trevligt folk på MC som visat hänsyn när jag sitter till häst och jag gör så gott jag kan för att visa tacksamhet, men det finns tillfällen då jag känner att behovet är större att lägga fullt fokus på hästen för att genomföra ett säkert möte, och då kan det bli sämre med leenden och nickar. Tacksamheten är inte lägre för det. :)
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Jag släpper alltid av gasen och frikopplar när jag möter en hest och har ofta fått något tecken tillbaka och då menar jag inte fingret. Dock tycker jag att man som ryttare ska kunna vinka med en hand eller kunna nicka samtidigt som man rider annars borde man stanna kvar i paddocken tills man kan köra hesten nära allmän väg.
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Kan ju vara så att ryttaren har fokus på annat håll. Fråga den stora massan som färdas till häst vad de har för erfarenhet av folk i/på motorfordon.

Själv har jag främst stött på trevligt folk på MC som visat hänsyn när jag sitter till häst och jag gör så gott jag kan för att visa tacksamhet, men det finns tillfällen då jag känner att behovet är större att lägga fullt fokus på hästen för att genomföra ett säkert möte, och då kan det bli sämre med leenden och nickar. Tacksamheten är inte lägre för det. :)
Det har jag full förståelse för, men sen tänker man ju, om man måste ha så mycket fokus, lägga all sin koncentration på att hålla hästen i styr. Som dessutom, i vilken sekund som helst kan skita i vad du vill och rusa ut över vägen i motsatt körfält, är det så trafiksäkert egentligen? Jag försöker inte trampa någon på tårna men det krävs inte speciellt mycket för att inse att hästar och djur överlag inte går att lita på. Det är ett otroligt stort djur som kan orsaka enorm skada på den som sitter på och andra runtomkring.

Jag har ingenting emot hästar eller ridsport, det måste vara väldigt häftigt att man kan ha sån kontroll och styra ett så stort djur. Jag skulle aldrig våga det, jag skulle köra ihjäl mig DIrecCKT! :hihi
Men jag tycker ändå att det borde införas nån slags teori/hästkörkort, det är ju faktiskt i många fall barn, tonåringar som är ute och rider kring vägarna, korsar stora landsvägar.
För jag vill inte ha det på mitt samvete att jag skrämde en häst så pass så att den kastade av ett barn på 12år som bröt ryggen, eller ändå värre.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alldeles för många i sadeln på en trampcykel, motorcykel eller häst beter sig inte så vänligt som man skulle vilja.

Men handen på hjärtat, hur ofta är ni själva trevliga mot andra och hur ofta tycker ni att "nån annan" gjort fel?
Hur många har inställningen Du flyttar dig när jag kommer oavsett sadeltyp?

Hur ofta säger ni förlåt eller ursäkta? Två ord som tyvärr inte är så vanliga i dagligt tal... :(

Förlåt om jag retas men det här att det alltid är "den andre" som ska börja göra rätt är ju inte det bästa sättet att mötas på. :fakta


"Charmkurs? Jag behöver ingen djävla charmkurs. Jag har redan en positiv inställning till alla djävla idioter jag möter!" :D
 

Täppas

Guest
Resonemanget eftersom alla (oavsett sadeltyp...) inte gör rätt så ska man inte kritisera de som gör fel kan lätt bli tolkningen av inlägget ovan, hoppas det inte är det som är budskapet ?
Utan alla bör gör sitt för att det ska bli bättre, gäller såväl "tuffe MTB cyklisten" som "härlige skogsryttaren", så tänker jag iallafall.

Håller därför med inläggen en bit upp att det känns otryggt om "fordonet" kräver sådan fokus att man inte kan ha kontakt med övriga i trafiken (oavsett sadeltyp)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag kör ofta på en "väg" ( där jag inte får köra ÖHT ) och möter nästan lika ofta en rad med hästtjejer. Jag saktar in och håller åt sidan, det resulterar i vänliga leenden från 5-10 tonårsflickor. Väluppfostrade tjejer i mitt hood:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Resonemanget eftersom alla (oavsett sadeltyp...) inte gör rätt så ska man inte kritisera de som gör fel kan lätt bli tolkningen av inlägget ovan, hoppas det inte är det som är budskapet ?
Utan alla bör gör sitt för att det ska bli bättre, gäller såväl "tuffe MTB cyklisten" som "härlige skogsryttaren", så tänker jag iallafall.

Håller därför med inläggen en bit upp att det känns otryggt om "fordonet" kräver sådan fokus att man inte kan ha kontakt med övriga i trafiken (oavsett sadeltyp)

Man läser det man vill läsa! Min tolkning blir då att du hellre kritiserar än har överseende och är vänlig! Så kan det lätt bli... :D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det har jag full förståelse för, men sen tänker man ju, om man måste ha så mycket fokus, lägga all sin koncentration på att hålla hästen i styr. Som dessutom, i vilken sekund som helst kan skita i vad du vill och rusa ut över vägen i motsatt körfält, är det så trafiksäkert egentligen? Jag försöker inte trampa någon på tårna men det krävs inte speciellt mycket för att inse att hästar och djur överlag inte går att lita på. Det är ett otroligt stort djur som kan orsaka enorm skada på den som sitter på och andra runtomkring.

Jag har ingenting emot hästar eller ridsport, det måste vara väldigt häftigt att man kan ha sån kontroll och styra ett så stort djur. Jag skulle aldrig våga det, jag skulle köra ihjäl mig DIrecCKT! :hihi
Men jag tycker ändå att det borde införas nån slags teori/hästkörkort, det är ju faktiskt i många fall barn, tonåringar som är ute och rider kring vägarna, korsar stora landsvägar.
För jag vill inte ha det på mitt samvete att jag skrämde en häst så pass så att den kastade av ett barn på 12år som bröt ryggen, eller ändå värre.

Nej, det är inte fullt trafiksäkert, därför är det väl bra om ryttare håller fokus på hästen i första hand. Det är nog få som vill vara ute vid vägar och rida, jag tycker själv att det är fruktansvärt obehagligt, men jag har inget annat val om jag ska kunna ta mig till ridvägar ute i naturen. Tyvärr. Hade det alternativet funnits hade jag gladeligen valt det istället, men nu finns inte det och jag är jättelycklig för de som visar hänsyn när jag kommer till häst. Har varit med om ett antal som inte gjort det och det är allt annat än roligt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märkligt med det hästhatet man kan se ibland här på SH.
Det finns inget hästforum där man ser någon så generellt hata motorcyklar.
Ibland diskuteras enskilda, specifika händelser med drägg på MC som burit sig illa åt, men ytterst sällan är det så att man drar alla motorcyklister över samma kam eller eller ifrågasätter vår rätt att trafikera vägarna.

Sammanbitna ryttare som inte hälsar kan ha en trist förklaring:
Det verkar här och var bli allt vanligare att folk på MC som saktat ner och rent av hejat inför ett möte direkt efter passagen istället brappar på allt vad dom har och förmår.
Kanske av oförstånd, eftersom faran i deras ögon är över i samband med passagen - eller kanske, kanske av ren jävla illvilja.

Grymt ovärdigt i vilket fall som helst, och har man varit med om något sådant uppe på andra våningen tidigare, så kan nästa möte bli ansträngt.

Somliga av oss sår, resten får skörda.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Nej, det är inte fullt trafiksäkert, därför är det väl bra om ryttare håller fokus på hästen i första hand. Det är nog få som vill vara ute vid vägar och rida, jag tycker själv att det är fruktansvärt obehagligt, men jag har inget annat val om jag ska kunna ta mig till ridvägar ute i naturen. Tyvärr. Hade det alternativet funnits hade jag gladeligen valt det istället, men nu finns inte det och jag är jättelycklig för de som visar hänsyn när jag kommer till häst. Har varit med om ett antal som inte gjort det och det är allt annat än roligt.

Fast det här argumentet funkar fan inte längre alltså.

"Jag måste vara ute i trafiken trots att det är osäkert för jag vill ta mig till min ridplats"

För det första är jag övertygad om att hästar är off-road djur och klarar att gå i skog i mark utan vägar.
För det andra är det väl ingen rättighet att färdas på allmänna vägar med ett icke trafiksäkert fordon bara för att man vill ta sig nånstans?


Står hästen på ett ställe och din favoritplats är på ett annat ställe får du väl göra som alla som kör cross och lasta upp hästen på ett släp? Orkar du inte det kanske man ska ställa hästen på en plats där man har åtkomst till ridvägar direkt från stallet?

Nej, jag är helt för att hästar som befinner sig i trafiken ska avkrävas samma ansvar som andra stora fordon som färdas där, inkl genomfört prov att du kan hantera fordonet, försäkringskrav och krav att föraren har ansvar för sitt fordon. Kan man inte gå med på dessa krav så går det utmärkt att hålla sig borta från övrig trafik.

Och ja, jag saktar också ner och smyger förbi hästar på vägen för att inte skrämmas. Men jag gör det motvilligt och med handen knuten i fickan (för jag kan styra mitt fordon med en hand utan att det flippar ur) :tungan
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fast det här argumentet funkar fan inte längre alltså.

"Jag måste vara ute i trafiken trots att det är osäkert för jag vill ta mig till min ridplats"

För det första är jag övertygad om att hästar är off-road djur och klarar att gå i skog i mark utan vägar.
För det andra är det väl ingen rättighet att färdas på allmänna vägar med ett icke trafiksäkert fordon bara för att man vill ta sig nånstans?


Står hästen på ett ställe och din favoritplats är på ett annat ställe får du väl göra som alla som kör cross och lasta upp hästen på ett släp? Orkar du inte det kanske man ska ställa hästen på en plats där man har åtkomst till ridvägar direkt från stallet?

Nej, jag är helt för att hästar som befinner sig i trafiken ska avkrävas samma ansvar som andra stora fordon som färdas där, inkl genomfört prov att du kan hantera fordonet, försäkringskrav och krav att föraren har ansvar för sitt fordon. Kan man inte gå med på dessa krav så går det utmärkt att hålla sig borta från övrig trafik.

Och ja, jag saktar också ner och smyger förbi hästar på vägen för att inte skrämmas. Men jag gör det motvilligt och med handen knuten i fickan (för jag kan styra mitt fordon med en hand utan att det flippar ur) :tungan

Inte heller ditt resonemang håller.

Hästar är inte "Off-road djur" i kulturbygd. Det finns få ställen du kan rida som du vill på utan att komma i konflikt med markägare. Dessutom ligger det så mycket skräp och skrot ute i markerna att du är aldrig säker på att kanna ta dig fram utan att skada hästen.
Man är som ryttare hänvisad till vägar, traktorspår, stigar och de ytterst få ridleder som gjorts tillgängliga för denna näst största ungdomsidrott som vi har i landet.

Räknar man bara licensierade tävlingsryttare så är det den sjätte största sporten i landet, men då skall man veta att den allra största delen av utövarna inte har licens utan lufsar runt i egen takt.

Alla har inte dragbil, släp och körkort för att dra, och alla har inte hästar som accepterar att lastas hur som helst.

Vad det hela kokar ner till är att ryttare har laglig rätt att färdas på våra vägar, utom motortrafikled och motorväg - och vi andra har att förhålla oss till det.
Blir man så illa provocerad av detta att man måste idissla det gång på gång och därtill i skrift befästa sin inskränkthet så är det kanske dags att börja arbeta politiskt för att ändra på förhållandet...?

Låt mig säga så här - igen: Med en ridsport i Sverige som visar upp decennier av tillväxt i antal utövare, omsättning samt skatteintäkter, som upplevs som samhällsnyttig, håller bönder kvar i liv och dessutom har många tunga makthavare som utövare så tror jag att vi ligger långt ifrån en inskränkning av häst och ryttares historiska rätt att trafikera våra vägar.

Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Inte heller ditt resonemang håller.

Hästar är inte "Off-road djur" i kulturbygd. Det finns få ställen du kan rida som du vill på utan att komma i konflikt med markägare. Dessutom ligger det så mycket skräp och skrot ute i markerna att du är aldrig säker på att kanna ta dig fram utan att skada hästen.
Man är som ryttare hänvisad till vägar, traktorspår, stigar och de ytterst få ridleder som gjorts tillgängliga för denna näst största ungdomsidrott som vi har i landet.

Räknar man bara licensierade tävlingsryttare så är det den sjätte största sporten i landet, men då skall man veta att den allra största delen av utövarna inte har licens utan lufsar runt i egen takt.

Alla har inte dragbil, släp och körkort för att dra, och alla har inte hästar som accepterar att lastas hur som helst.

Vad det hela kokar ner till är att ryttare har laglig rätt att färdas på våra vägar, utom motortrafikled och motorväg - och vi andra har att förhålla oss till det.
Blir man så illa provocerad av detta att man måste idissla det gång på gång och därtill i skrift befästa sin inskränkthet så är det kanske dags att börja arbeta politiskt för att ändra på förhållandet...?

Låt mig säga så här - igen: Med en ridsport i Sverige som visar upp decennier av tillväxt i antal utövare, omsättning samt skatteintäkter, som upplevs som samhällsnyttig, håller bönder kvar i liv och dessutom har många tunga makthavare som utövare så tror jag att vi ligger långt ifrån en inskränkning av häst och ryttares historiska rätt att trafikera våra vägar.

Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?

Alla crossförare har inte heller körkort, bil, släp så vi kan väl då även införa att crosshojar får köras på vägen?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Inte heller ditt resonemang håller.

Hästar är inte "Off-road djur" i kulturbygd. Det finns få ställen du kan rida som du vill på utan att komma i konflikt med markägare. Dessutom ligger det så mycket skräp och skrot ute i markerna att du är aldrig säker på att kanna ta dig fram utan att skada hästen.
Man är som ryttare hänvisad till vägar, traktorspår, stigar och de ytterst få ridleder som gjorts tillgängliga för denna näst största ungdomsidrott som vi har i landet.

Till skillnad från andra sporter som man får utöva på annans mark?

Räknar man bara licensierade tävlingsryttare så är det den sjätte största sporten i landet, men då skall man veta att den allra största delen av utövarna inte har licens utan lufsar runt i egen takt.

En hobby som man alltså kräver rätt att utöva på allmän väg trots att man VET att det inte är lämpligt? Jämför med att köra en obesiktad cross på allmän väg. Betydligt säkrare men likt förbaskat olagligt.

Alla har inte dragbil, släp och körkort för att dra, och alla har inte hästar som accepterar att lastas hur som helst.

Så man har alltså inte möjlighet att uttöva sin hobby. Då får man söka en annan hobby. Eller ställa hästen i ett stall där man inte behöver denna utrustning.

Vad det hela kokar ner till är att ryttare har laglig rätt att färdas på våra vägar, utom motortrafikled och motorväg - och vi andra har att förhålla oss till det.
Blir man så illa provocerad av detta att man måste idissla det gång på gång och därtill i skrift befästa sin inskränkthet så är det kanske dags att börja arbeta politiskt för att ändra på förhållandet...?

Skulle aldrig falla mig in att jobba politiskt för något sånt här. Och på vilket sätt är det inskränkt att tycka att farliga djur inte har på vägarna att göra? Varför ska jag behöva riskera mitt liv och anpassa mig för andras höga nöjes skull när deras nöje så enkelt kan utövas på andra platser?

Låt mig säga så här - igen: Med en ridsport i Sverige som visar upp decennier av tillväxt i antal utövare, omsättning samt skatteintäkter, som upplevs som samhällsnyttig, håller bönder kvar i liv och dessutom har många tunga makthavare som utövare så tror jag att vi ligger långt ifrån en inskränkning av häst och ryttares historiska rätt att trafikera våra vägar.

Historisk rätt är knappast ett argument i dagens trafiksituation. Och hur kommer det sig att alla dessa utövare, politiker och lantbrukare fortfarande inte lyckats bygga upp en infrastruktur där stall och ridplatser ligger jämte varandra?

Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?

Därför att den andra trafikantgruppen påverkar vår situation negativt och vi tvingas anpassa oss efter dem för att inte riskera att betala dyrt för eventuella skador? Trots att det inte begåtts något lagbrott från vår sida.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Så, varför ge sig in i en kamp vi har mycket liten chans att vinna något på?
Varför inte hellre försöka åstadkomma något bra för oss utsatta motorcyklister, istället för att försöka sätta oss i konflikt med (ännu) en annan trafikantgrupp?

Jag hälsar på ryttare men får sällan något tillbaka.
Cyklister i färgglad, åtsittande Lycra, som stryper blodtillförseln till hjärnan, svarar nästan aldrig när jag hälsar. Gör de det är det sällan vänligt. Kanske för att jag inte är iklädd färgglad Lycra och har en multiväxlad trampcykel.
Många motorcyklister, särskilt de med glidare, hälsar inte tillbaka när jag kommer med min plastraket.

Ändå fortsätter jag. Jag tror också att vi i slutändan tjänar på det... :)

Men majoriteten här verkar tycka vi hellre ska jag be andra dra åt helvete. :tummenupp

För att prata med en medtrafikant kan bara göras om det är kritik? :va


Alla crossförare har inte heller körkort, bil, släp så vi kan väl då även införa att crosshojar får köras på vägen?

Crosshojar körs väldigt ofta på vägen, inte bara där jag bor utan även på andra ställen kan man läsa i lokaltidningen. Blir det bättre om det var lagligt? :va
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top