Svemo- SMC, problem och möjligheter för RR och Minimoto

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tänkte att vi kunde spåna lite om framtida organisation för rr och minimoto.

I dagsläget är RR en sport som är splittrad på smc - sport,, lokala bil/RR klubbar, privata arrangörer , utlandsverksamhet. En del av verksamheten är svemosanktionerad. Andra delar har mer oklara ansvarsförhållande och försäkringsupplägg.

Idag saknas det en nationell nivå på klubbverksamheten. Jag tror att behovet blir tydligare när många utövare bor långt ifrån sin klubb. Det skapar även problem med rekrytering av nya funktionärer när många ungdomar flyttar till storstäderna för att studera eller jobba.

1 skall verksamheten bedrivas som idag med olika småklubbar ,SMC sport och privata upplägg? Detta skapar en hel del ovänskap mellan aktörer som inte är intresserade av samarbete. Klubbarrangerad utbildning är många fall begränsad. ( Vissa klubbar har inte ens en årlig licenskurs). På flera banor bedrivs mest trackdays. Behovet av promotor är stort.

2 skall verksamheten istället bedrivas av " Svenska roadracingsällskapet " som är en del av SMC och samtliga mindre klubbar såsom LMS , FMK, ARC m.fl. Denna klubb får stora resurser att bedriva utbildningar av förare och funktionärer, kan anordna kontinuerliga träninigar och tävlingar på olika nivåer. Klubben kan även ansvara för att arrangera vinterrensandet i t.ex. Spanien. Klubben kan ersätta behovet promotor. Klubben har ett litet behov av förbundets tjänster för löpande verksamhet.

Klubben blir även en kraftfull kravställare på banägare , sjukvårdsföretag m.fl.


3 privatisera all verksamhet förutom några sm tävlingar.


Personligen tror jag inte att sporten mår bra av alternativ 1 eller 3 på sikt. Jag tror att alt 2 är det bästa på sikt. Detta eftersom sporten redan har växt ur nuvarande upplägg. Inom cross fungerar den fortfarande eftersom banorna ligger närmare medlemmarna och säsongen är längre för cross i Sverige.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag röstar på #1, för att fler klubbar tar efter SMC Sport. Det är ett vinnande koncept som är både prisvärt och riktigt bra.
 

Täppas

Guest
#1 känns mest realistiskt och långsiktigt men vad vet jag, bara trackday nyttjare, och åskådare...
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Lite underligt diskussionsunderlag. Jag får direkt några frågor i mitt huvud:

- Varför får alternativ 2 (klubben) "stora resurser". Var kommer resurserna ifrån? Min spontana känsla är att resurser i de här sammanhangen ofta är ideella krafter. En paraplyorganisation har svårare att få ideella krafter att ställa upp. Eller?
- Hur blir klubben en "kraftig kravställare" på banägare? Är inte den lokala klubben i till exempel Linköping en kraftigare kravställare på banägaren i Linköping? (det kanske till och med ÄR klubben?). Jag tänker här att lokala klubbar bedriver träningsverksamhet och har naturligt mer kontakt med banägaren.
- Varför ska en klubb ta över driften av rent kommersiell verksamhet med körningar på banor utomlands?

Är inte lösningen oavsett alternativ 1 eller 2 samtal och samarbeten?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vilka problemområden har vi i dag? För förare, funktionärer, banägare, klubbar och Svemo.
Vad fungerar bra och vad fungerar dåligt. Vilka för och nackdelar finns med olika organisationsalternativ.
Hur fördela mellan professionella (dyra) och ideella (billiga). Rekrytering? Inga lätta frågor inför ett vägval.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett problem som kraftigt hämmar tillväxten av ungdomar i sporten är nuvarande organisation. Idag bor dom flesta ungdomar med " kapitalstarka " föräldrar i något storstadsområde såsom Stockholm , Göteborg och Västra Skåne. I dessa områden finns det ingen roadracingklubb.

Man måste åka 10 - 25 mil ( ibland mer) för komma till en klubb eller en bana. Det gör även att medlemmar inte har någon naturlig hemmaklubb. Idag är risken stor att man bara är med i en klubb av licens skäl. Om framtidens medlemmar skall ha någon verklig nytta av klubbmedlemsskapet krävs att klubbarna bedriver en lokal verksamhet i storstadsområdena och på banorna. Just den kombinationen klarar inte dagens klubbar. Det tror jag hämmar utvecklingen av sporten kraftigt i Sverige.


Det är bakgrunden till att jag anser att det behövs en stor RR klubb gärna i samarbete med smc.
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
På vilket sätt skulle en större klubb kunna förändra detta? Varför skulle inte en "Stockholms RR" (typ) kunna satsa på RR i Stockholm?

Ett problem som kraftigt hämmar tillväxten av ungdomar i sporten är nuvarande organisation. Idag bor dom flesta ungdomar med " kapitalstarka " föräldrar i något storstadsområde såsom Stockholm , Göteborg och Västra Skåne. I dessa områden finns det ingen roadracingklubb.

Man måste åka 10 - 25 mil ( ibland mer) för komma till en klubb eller en bana. Det gör även att medlemmar inte har någon naturlig hemmaklubb. Idag är risken stor att man bara är med i en klubb av licens skäl. Om framtidens medlemmar skall ha någon verklig nytta av klubbmedlemsskapet krävs att klubbarna bedriver en lokal verksamhet i storstadsområdena och på banorna. Just den kombinationen klarar inte dagens klubbar. Det tror jag hämmar utvecklingen av sporten kraftigt i Sverige.


Det är bakgrunden till att jag anser att det behövs en stor RR klubb gärna i samarbete med smc.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man måste åka 10 - 25 mil ( ibland mer) för komma till en klubb eller en bana.

Jag vet inte om inställningen och bekvämligheten hos kidsen har ändrats under de sista åren, men långa avstånd har ju historiskt sett inte varit något större problem. Många bor betydligt längre från banan än så. Norra Sverige har ju varit överrepresenterat i antal roadracingförare per capita och gubbar som Landström och Stenberg har ju varit kapabla att ta SM-medaljer trots 45 mil till närmaste finska bana och mer än sextio mil till sin svenska "hemmabana".

Om man ska ändra på det så står man ju inför en gigantisk utmaning då det inte direkt byggs nya banor på löpande band. Eller så slutar det med en klubb i Karlskoga och en handfull i Skåne, alltså ungefär som nu...?

Det är dock hedervärt att du tar upp ämnet. Det är kris och någon måste börja någonstans, annars har vi inget som heter svensk roadracing inom bara några år.
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
som sagt, underlaget i ditt resonemang är bristfälligt och vinklat för att lyfta fram den lösning du förespråkar.
men för all del, starta " Svenska roadracingsällskapet " och sätt fart.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Alternativ 1. Licens/Funktionärs/HLR/Träningsledarkurser t,ex funkar lika bra ute på banorna i landet. Det är svårt att förstå vad du vill ha som vi inte har idag, det krävs en bana för att genomför en licenskurs och övriga kurser är viktiga för klubbarna för rekrytering av folk till banorna.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top