E85 med förgasare, kom med idéer!

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Största problemet där är ju att man inte varmkör ordentligt utan håller på och startar och stänger av mycket så att den inte hinner upp i temp. Själv varmkör ja ordentligt på morgonen och sedan startar jag den igen när jag ska iväg och köra. Inställningarna gör jag sedan när den är ordentligt varmkörd. Finns ju många som kört ner motorn på bensin också för att den går rikt och bensinen tvättar bort oljefilmen på cylinderväggarna. Det var dessutom ett känt fel på TL 1000 när den kom, blev garantiåtagande med byte tempsensor och i vissa fall nya cylindrar och kolvar.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jo, såklart det är så men bensinen blandar sig bra med motorolja, det blir en homogen blandning och därför kan man acceptera mer utspädning med det medans Etanolen skiktar sig. Dvs de är inte sammanblandade på molekylär nivå och skiktar sig då istället. Det är ju därför man behöver Ricinolja när man kör 2t på etanol, vanlig 2t-olja blandar sig endast heterogent med etanolen.

Men då gissar jag på att man byter ännu oftare bara om man kör en gatmotor på Etanol som Crash Rider antiyder.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jo, såklart det är så men bensinen blandar sig bra med motorolja, det blir en homogen blandning och därför kan man acceptera mer utspädning med det medans Etanolen skiktar sig. Dvs de är inte sammanblandade på molekylär nivå och skiktar sig då istället. Det är ju därför man behöver Ricinolja när man kör 2t på etanol, vanlig 2t-olja blandar sig endast heterogent med etanolen.

Men då gissar jag på att man byter ännu oftare bara om man kör en gatmotor på Etanol som Crash Rider antiyder.

Så sant. Skillnaden är ju att Etanolen går ju att "koka" ur oljan men det går ju inte med bensin. Tror inte jag skulle köra längre på oljan om jag körde på bensin, finns ju dessutom andra faktorer som kommer in när man kör tävling som kopplingsskräp som man inte vill han med.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Longlife har ju bevisat många gånger nu att det inte funkar med väldigt långa intervaller om man inte har mer sofistikerad oljerening än pappfilter eller analys av oljan som på tyngre fordon. Sen så är ju jag också en som byter olja säkert dubbelt så ofta som man egentligen behöver för det känns bäst så :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så sant. Skillnaden är ju att Etanolen går ju att "koka" ur oljan men det går ju inte med bensin. Tror inte jag skulle köra längre på oljan om jag körde på bensin, finns ju dessutom andra faktorer som kommer in när man kör tävling som kopplingsskräp som man inte vill han med.

Bensinen kokar faktiskt ur oljan den med. Snabbare än etanol pga av högre ångtryck. Men höga bränslehalter i oljan är ju förstås inte något positivt.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
har inte märkt någon utspädning/lukt ,kör bara en 3-4 hundra mellan oljebyt o filter,
sprit förångas vid 78,3 grader ,brukar vid varmare väder ha runt 80-83 gr oljetämp ,
så det är ju många gånger jag inte hinner upp i temp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Uhm... forskat? Är det vad man kallar re-brandning av en oljeprodukt? Kejrå, nu var jag lite vass i kanten men det hela lät lite som promotion/produktplacering av snakeoil, iaf för mig. ;-)

Många driftingåkare kör ju e85 och de har forskat fram att Payback har en bra olja för e85.

Kolla länken och längst ner på sidan hittar ni en mineralolja 20w-50

http://www.payback.se/Motorolja.html
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Fast det problemet har du ju på bensinbilar också när oljan koxar p.g.a korta snabba körningar, många märken som börjar dra olja på moderna lågfriktionsmotorer. Problemet med etanolbilarna är ju kallstarterna där dom startar på bensinen och sedan går etanolen ner i oljan.

Audi mfl. hade ju sina longlife-servicar 3000mil:tummenupp som slutat med renoverade/nya motorer då kolvringar mm börjat ge uppp vilket gjort att man har en oljeförbrukning på 1-1,5L./100mil.

mvh
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Glöm inte att E85 inte alltid är E 85% etanol ... Allt mellan 20-85% kommer ur pumpen vid macken ,,, troligen för att få bilarna att starta när det är - grader,,,
I och med detta blir det rätt tjurigt att hitta rätt bestyckning på en förgasare ,,när man inte vet vad man tankar..

Sen ,,Även om man har sprut ,,, installera en "Flexifuel" mätare( typ ifrån GM S10 ) på returen och justera mappen med hänsyn till % etanol samt temp, ( megasquirt har detta klart att aktivera i vissa boxar)

/bara mina 5 cent
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Glöm inte att E85 inte alltid är E 85% etanol ... Allt mellan 20-85% kommer ur pumpen vid macken ,,, troligen för att få bilarna att starta när det är - grader,,,
I och med detta blir det rätt tjurigt att hitta rätt bestyckning på en förgasare ,,när man inte vet vad man tankar..

Sen ,,Även om man har sprut ,,, installera en "Flexifuel" mätare( typ ifrån GM S10 ) på returen och justera mappen med hänsyn till % etanol samt temp, ( megasquirt har detta klart att aktivera i vissa boxar)

/bara mina 5 cent
Såvitt jag vet är det aldrig under 75% etanol i E85.
85% på sommarhalvåret och 75% på vinterhalvåret.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Uhm... forskat? Är det vad man kallar re-brandning av en oljeprodukt? Kejrå, nu var jag lite vass i kanten men det hela lät lite som promotion/produktplacering av snakeoil, iaf för mig. ;-)

Ja den oljan kommer från www.schaefferoil.com/oil-lubrications-products.html

De enda jag vet är att den oljan ska funka utmärkt till spritåka allt enligt Scaefferoil. Scafferdoil är inget litet bolag i USA deras olja körs i många tävlingsgrenar världen över.
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Tror inte det spelar någon större roll vilken olja du kör med, grejen är ju att få ner så lite som möjligt i oljan. Själv åker jag Liqui moly och det funkar kanon för mig. Åker dessutom etanolbil privat och den funkar det bra i också.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top