Använda tanktätning eller ej?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är ett sånt här lock som jag har monterat i min tank http://dalhems.com/sv/p/a8da9280473a499fa1d60f04f0811370/flipflop-tanklock-52-mm-hals har dock svårt att se hur brickan och gummitätningen kan funka som backventil. Det jag funderar över är hur jag ska få hundra rätt mot tanken vid provtryckningen? Killen som tigade tanken så han har nåt bra packningsklistet för detta ändamål.

Har ju inte tänkt trycka med nåt herrejösses tryck, tänker mig ca 1 bar med hjälp av vattenslang och det bör väl en tank tåla utan problem, en varm sommardag med lite bensin tanken kommer man nog upp i 1 bar då det brukar puss ganska bra då man öppnar locket.

Tips på packningsklister? Plastc Padding Gasket verkar innehålla ättika vilket inte känns bra och ännu värre på renplåtren tank.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Med 1 bar tryck är nog risken stor att tanken deformeras. Om du tänker dig hur många kvadratcentimeter sidan på tanken är och att trycket 1 bar är per kvadratcentimeter så blir det totala trycket på tankväggen mycket högt.

Det går t.ex. att trycka ut stora inslag i en tank med en vanlig liten kompressor redan innan trycket är speciellt högt.

Det kanske går att se om tanken är tät genom att hälla i vatten och lite diskmedel för att öka vattnets krypförmåga? :va
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så här kan man tydligen göra. Trycksätt tanken med lågt tryck (max 0,5 bar) och sedan duscha på tvålvatten. Se 6:40

Tanklocket borde hålla tätt för låga tryck, om det inte redan gör det, om du lägger emellan plastfilm (t.ex. tjock fryspåse) innan det trycks ner.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det stämmer ju att kraften blir stor trots lågt tryck, jag har en gång blåst ut tanken på en Opel Astra som blev ihop sugen efter att avslutningen frusit igen med hjälp av kompressor, blåsmunstycke och en trasa som tätning istället för tanklock.

På ett sätt måste det ju vara bättre att kolla med luft och såpvatten då det är enklare att vända och vrida på tanken mot att ha vatten i den och den är ju en gas så den borde ju visa mindre porer än vatten. Får modifiera testriggen som jag hade vid tryckningen av värmepaketet så den anpassas till luft.

Det som fortfarande undras över är ett lämpligt packningsklister till tanklocket fläns mot tanken? Själva locket lär ju hålla tätt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Äntligen fattar jag vad du frågar om när det gäller tätning. Det bästa är kanske att klippa till en packning antingen av packningsmaterial eller vika ut en innerslang och klippa till. Det finns ju bra s.k flänstätningar t.ex. Loctite 574 men då sticker det en 5-hundring på en sådan. Den typen av flänstätning brukar inte stoppa så bra för bensin och etanol och soppan innehåller ju även etanol. Jag använder det bara till växellådor.

Edit: Hylomar uppges vara Fuel Resistant
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis det är den tätning som jag är lite fundersam till, skall testa med packningspapper och se om det blir hyfsat tätt., känner ju inte för att limma med nåt dunder klister just nu då det ändå måste bort för det inför den kommande lackering. Dock bör det ju inte vara så kritiskt även om det skulle läcka lite mellan lock och tank, man bör ju ändå kunna se om det läcker på andra ställen. Har en tryckreducerare till tryckluften så läcker det mycket är det ju bara att ställa in den på säg 0.3 bar och mata luft hela tiden med kompressorn och sen kolla med såpvatten om det läcker nånstans, har jag tur kan det finnas läckspray för gas på jobbet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag tryckt tanken och konstaterat att det var några porer i svetsen av plåten runt det nya tanklocket, det läckte lite genom tanklocket med det var nog tryck för att luften skulle pysa ut genom porerna. Fick dock mata med 0.3 bar från kompressorn hela tiden för att hålla tycket men det funkade fint. Nu är tanken lämnad för svetsning av porerna hos killen som tigat den.

Så här ser min test rigg ut
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top