Träning inför 2017

Gick med
12 Sep 2016
Ort
Onsala
Hoj
Yamaha YZF 125
Hej! 2017 är nu igång och jag tänkte börja träna kroppen inför bankörningen så att man orkar att köra på banan utan att lida av att man tycker det är för jobbigt. Till er som kört ett tag hur tränat ni kroppen fysiskt för att orka med (om ni ens gör det). Såg att Lorenzo satt och körde träningscykel på ett klipp. Ska man träna mer än sin kondition typ benmuskler osv?
Tacksam för svar :)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
trampcykel
Skidor
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kondition, cykel, crosstrainer, springa/löpband (tar på knäna då, bättre med crosstrainer/cykel ), om du inte ska ut/på gym och träna så ställ maskinen framför tvn och sätt på en bra film. :)

Ingen styrka med vikter, muskler väger! bara armhävningar och liknande där kroppen är vikten, om du under säsongen hittar svaga punkter så kan du träna dessa extra hårt och med vikter om det behövs men generellt så behövs ingen massiv muskelmassa annat än i depån..... ;)

Stabilitetsövningar för axlar/bål kan vara bra så du inte blir "hängande" i lederna, det gör ont på riktigt på sikt det.
 

Jimmy

Guest
Ta ett par öl och chips med lite goa Mick Doohan klipp på tuben. Repetera tre ggr/vecka och glöm framför allt inte att bankörning är endast en materialsport. Går det för långsamt, köp ny hoj som är snabbare! Är det för dyrt, byt alla kåpskruv till eloxiderade lättmetallhistorier, och lite kolfiber på det där så är du hemma. Men skynda dig, säsongen startar snart och du har redan missat tre månaders träning. Väg upp med pizza!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Cykla. Cykla i skogen på stigar. MTB men bra träning också med vanlig cykel. Bara jobbigare med vanlig cykel i skogen.
Cykla på gymmet. Köra samma rörelser som de andra på gymmet men lättare vikter och minst 3 set med minst 30 repetitioner i varje set för varje muskel/muskelgrupp. Simma. Stretcha i bastun eller på gymmet.
Och vill man inte slösa tid på gymresor kan man träna hemma med egna kroppen som vikt.
Varit på biblioteket och precis läst en tidning för MTB. Med träningstips med egna kroppen som vikt. Kanske heter tidningen "Allt om MTB"
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ingen styrka med vikter, muskler väger! bara armhävningar och liknande där kroppen är vikten

Är man så fet som jag får man träna med vikter så man inte bygger onödigt stora och syreförbrukande muskler.
Fast jag satsar nog på att vila mig i form och ni får passa er för jag vilat hela vintern hittills.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Rulla mycket skinn, vann REC 2012 med endast den träningen, och öl efteråt....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag cyklar och lyfter lite skrot, och på den tiden jag tävlade så var det inte kondisen det hängde på :tummenupp

Just cykling, gärna på landsväg, ger ju förutom bra ben och bålmuskler även tvåhjulsträning, det är ju samma tänk med blick, svängar och till viss del kroppskontroll som på en hoj. I ärlighetens namn så är jag mer nervös över 50+ och snäva kurvor med 23-25mm breda cykeldäck och cykelbyxor än jag är på en racehoj med klistriga slicks och skinnställ, det är snävare marginaler när rullgrusets diameter är halva däcksbredden :gnissla
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Träna det du tycker är kul. Du behöver inte vara rädd för att träna styrketräning. Tvärtom kommer det vara bra att ha lite mer muskler att rodda runt 600an med. Den lilla extra vikt muskler du möjligen får är av mindre betydelse.
Jag tränar nog 80% styrketräning och 20% kondition. Men jag är förstås ingen elitförare och jag tränar inte bara för RR körning.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Om du inte ska placera dig topp tre i SM (och knappt då) så är det viktiga att du tränar inte vad du tränar.

Visst 3x3 bänkpress är väl kanske inte optimalt men om det är det enda som får dig ur soffan så kör på det.

Cykling som många pratar om är ju skitlöjligt då det är överlägset det mest tidskrävande man kan göra(och dyrt). Längdskidor är inte heller billigt men är fantastisk träning men i Onsala så är det nog dålig tillgång på iaf en viktig ingrediens...
Simning är nästa alternativ av suverän helkroppsträning som inte kan överdrivas och är samtidigt skonsamt.
Den troligtvis roligaste, bästa och dyraste träningen är enduro och träningsläger i Spanien.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du inte ska placera dig topp tre i SM (och knappt då) så är det viktiga att du tränar inte vad du tränar.
.

Är inte målet Alltid att bli snabbast/bäst på det man håller på med?

Om man gör rätt från början slipper man börja om, fråga Fordon/Rickard om det...... ;)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är inte målet Alltid att bli snabbast/bäst på det man håller på med?

Om man gör rätt från början slipper man börja om, fråga Fordon/Rickard om det...... ;)

Tränar man något som man tycker är tråkigt så slutar man...

För en elitsatsande person finns alltid vissa typer av träning som är tråkig men då det är en del av totalen så gör dom det ändå.
Att ens hävda att en person som ska köra bandagar ska träna på samma sätt är dumhet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tränar man något som man tycker är tråkigt så slutar man...

För en elitsatsande person finns alltid vissa typer av träning som är tråkig men då det är en del av totalen så gör dom det ändå.
Att ens hävda att en person som ska köra bandagar ska träna på samma sätt är dumhet.

Men, om det är tråkigt så är det ju inte rätt sport och då är det ju ingen idé att lägga tid och pengar där... ;)

Ts efterfrågar vilken träning han ska köra för bana och påtalar ett klipp där Lorenzo kör cykel, tycker det låter som han är ute efter den träning som bäst lämpar sig för just banåka och inte träning i allmänhet, men det kanske bara är jag det..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kondition, cykel, crosstrainer, springa/löpband (tar på knäna då, bättre med crosstrainer/cykel ), om du inte ska ut/på gym och träna så ställ maskinen framför tvn och sätt på en bra film. :)

Ingen styrka med vikter, muskler väger! bara armhävningar och liknande där kroppen är vikten, om du under säsongen hittar svaga punkter så kan du träna dessa extra hårt och med vikter om det behövs men generellt så behövs ingen massiv muskelmassa annat än i depån..... ;)

Stabilitetsövningar för axlar/bål kan vara bra så du inte blir "hängande" i lederna, det gör ont på riktigt på sikt det.

Jag hävdar snarare att tung styrketräning är viktigt. Muskler väger, men fett väger ganska mycket det också. Man får faktiskt börja med att ta bort onödig vikt om man vill innan man skalar bort muskulatur ;) Muskler (framförallt stark muskulatur och starka leder) har fördelen att ta upp smällar och kan vara avgörande för om man går skadefri från en highsider eller får en axelled avsliten. Eller wiplashskada, osv osv osv. Tränar man för främst styrka och inte hypertrofi så kan man se det som en gyllene medelväg.

Är inte målet Alltid att bli snabbast/bäst på det man håller på med?

Om man gör rätt från början slipper man börja om, fråga Fordon/Rickard om det...... ;)

Varför välja en hoj avsedd för ändamålet när man kan välja fel och göra det svårare för sig själv liksom :rofl
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag hävdar snarare att tung styrketräning är viktigt. Muskler väger, men fett väger ganska mycket det också. Man får faktiskt börja med att ta bort onödig vikt om man vill innan man skalar bort muskulatur ;) Muskler (framförallt stark muskulatur och starka leder) har fördelen att ta upp smällar och kan vara avgörande för om man går skadefri från en highsider eller får en axelled avsliten. Eller wiplashskada, osv osv osv. Tränar man för främst styrka och inte hypertrofi så kan man se det som en gyllene medelväg.



Varför välja en hoj avsedd för ändamålet när man kan välja fel och göra det svårare för sig själv liksom :rofl

Kolla eliten i motogp, Finns väl ingen som är stor. Receptet verkar vara 1.60 lång och 60 Kg seniga muskler :hihi:hihi:hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kolla eliten i motogp, Finns väl ingen som är stor. Receptet verkar vara 1.60 lång och 60 Kg seniga muskler :hihi:hihi:hihi

25719766cfc0440b01299fac4ac9c5ae.jpg


För såhär ser man ut utan styrketräning :rolleyes:
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag hävdar snarare att tung styrketräning är viktigt. Muskler väger, men fett väger ganska mycket det också. Man får faktiskt börja med att ta bort onödig vikt om man vill innan man skalar bort muskulatur ;) Muskler (framförallt stark muskulatur och starka leder) har fördelen att ta upp smällar och kan vara avgörande för om man går skadefri från en highsider eller får en axelled avsliten. Eller wiplashskada, osv osv osv. Tränar man för främst styrka och inte hypertrofi så kan man se det som en gyllene medelväg.



Varför välja en hoj avsedd för ändamålet när man kan välja fel och göra det svårare för sig själv liksom :rofl

Jo styrka är ju bra men att vara stor/tung är väl inte fullt lika bra .

Bruce Lee vart ju rätt så stark utan att vara stor, de allra snabbaste är ju inte heller direkt några "MR Olympic" men svaga/klena är de troligen inte.
Jag själv är Inte musklig men känner mig ju inte svag eller klen och inte att jag saknar någon muskelmassa för körandet, en och annan avåkning har jag ju med hunnit med utan några brott/ledskador (jodå, lillfingret då, men det var ju skrubbsår... :D ) så mer muskler ar jag tydligen inte behövt till dags dato. :)

Så för mig har träning utan vikter annat än min kropp fungerat tills nu, i och för sig är jag ju inte snabbast så man kanske ska hålla käften egentligen.....:hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jo styrka är ju bra men att vara stor/tung är väl inte fullt lika bra .

Bruce Lee vart ju rätt så stark utan att vara stor, de allra snabbaste är ju inte heller direkt några "MR Olympic" men svaga/klena är de troligen inte.
Jag själv är Inte musklig men känner mig ju inte svag eller klen och inte att jag saknar någon muskelmassa för körandet, en och annan avåkning har jag ju med hunnit med utan några brott/ledskador (jodå, lillfingret då, men det var ju skrubbsår... :D ) så mer muskler ar jag tydligen inte behövt till dags dato. :)

Så för mig har träning utan vikter annat än min kropp fungerat tills nu, i och för sig är jag ju inte snabbast så man kanske ska hålla käften egentligen.....:hihi

Träning med endast kroppen som motstånd kan vara tung styrketräning. De flesta tycker nog att 10 chins är hyfsat jobbiga exempelvis. Eller enarms-armhävning etc. Det måste inte vara vikter :) Med det här sagt så säger jag absolut inte att styrketräningen är den viktigaste träningsbiten för att puttra runt på banan.

*edit* Bruce Lee använde sig av motståndsträning (styrketräning) och hade väldigt låg fettprocent. Precis som alla andra elitidrottare oavsett sport egentligen. Det mesta fettet är liksom jäkligt onödigt och bara bekvämlighetsvikt.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top