Vad skall man köpa för ultraljudstvätt

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I en tråd om förgasarrengöring skrevs det om att använda ultraljudstvätt och länkades till denna sida på eBay http://www.ebay.com/itm/Ultrasonic-...hash=item58cf082aa9:m:m2YfR_uUji1YpO79Od3gl1g

Hittade även denna http://www.ebay.com/itm/20L-Ultraso...215698?hash=item41ac565e92:g:E1EAAOSwzJ5XWWSX som ju verkar enklare utan digitalt tjafs och med såna mått att man bör kunna slänga ner en hel 4-portare från en jänkare i den.

Jag har länge funderat på en ultraljudstvätt och dessa på eBay är ju hyfsat billiga men känns ändå så dyra att man inte vill chansa och köpa utan att ha lite koll, nån som har tips på relativt billiga och fungerande tvättar. Är ute efter en tvätt på minst 10 liter men vill helst ha en tvätt på 20 eller rent av 30 liter.
 

oliven

Sporthojsnörd
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
-78 + -91, Yamaha SR 500
Förvisso bara 3 liters varianten, dock för liten för en TM38....

UT.JPG

Så satsa på en rejäl tvätt med en gång, då får du plats med både det ena och andra i tvätten.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Först och främst köp en så stor tvätt du har råd med. Man kommer alltid på nya användningsområden och vill ha en större. Sedan så rekommenderar jag en tvätt med 28kHZ och 40kHz om budgeten tillåter. Detta då lägre frekvens tar bättre vid rengöring av större saker. En stor tvätt med enbart 40kHz är overkill, så stora motordelar behöver lägre frekvensoption.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Desto fler element som skickar ut ultraljud desto bättre brukar det vara. Det kan låta lite konstigt men det är helt klart en tumregel och då jobbar jag åt en ÅF som har 3 olika märken.

tex ett kvalitetselement surrar inte mer effekt ut i badet än 2 kinaelement. Det finns säkert undantag...

Tyvärr är vi inte konkurrenskraftiga alls men Elma är en bra tillverkare tex...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vi säljer flera som går i 35khz och tycker de gör rent rätt stora saker trots allt... men såklart en som sveper mellan 25-45 så är man ju hemma med det mesta.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vi har en 10-liters på jobbet. Den som såldes på Biltema förut, funkar kalas. Tänk på att ju större, desto längre tid att värma upp. En 10-liters räcker bra till förgasare iaf.
Perfekt oxå att kunna ställa värme steglöst. Även frekvensen steglöst.
hylsor800.jpg
 
Last edited:

raceman61

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2016
Ort
varberg
Hoj
2004 yamaha warrior
Har en 22liters från ebay england= ingen tull bästa köp nånsin kan ta lite tid med stora grejer men sköter ju sig själv har gjort egna insats lådor så man kan tvätta med mindre mängd tvättmedel utan att behöva fylla hella tanken med annat än vatten hadde dock gärna haft en som var 600mm lång så man kunde tvättat raggar topplock oxå

Skickat från min LG-H440n via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är jäkligt sugen på nån av dessa från England då man slipper tull och man vet vad man kommer att betala för dessa och då de ligger i den prisnivån som jag kan tänka mig för en tvätt men ändå är så stora att man får ner lite större grejer om än inte toppar från en V8. Dock verkar dom vara fasta på 40kHz, vad säger ni om detta? Har ni några tips på tvättar på ca 20 l där man också kan ställa frekvensen?

Dessa funderar jag på, är dock lite tveksam till elektronik i billigare grejer
http://www.ebay.com/itm/20L-Digital...649913?hash=item3ac543acf9:g:7PYAAOSwqBJXV86v

Här en till för samma pengar men analog, vilket känns mer enkelt och driftsäkert fast det är kanske lika mycket elektronik för det i apparaten även om det sitter rattar på utsidan.
http://www.ebay.com/itm/New-20L-400...318449?hash=item488e9d4b71:g:ydIAAOSwnNBXV~jA
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte en 4kHz på 30liter från AliExpress. Det var inte den billigaste modellen jag hittade utan det skulle var lite mer "heavy duty" med relativt många element och en svetsad balja med 2mm botten istället för dom billigast med en djupdragen balja.

Är ju alltid ett lotteri när man köper kinesisk skit men jävlar vad den tvättar. Bra säljare och helt otroligt snabb leverans på 5-6 arbetsdagar.

Den gick med speditör och då kan man i princip kalkylera med tull och moms. Säljarn halverade dock värdet på invoicen så extrafakturan var relativt överkomlig.

Kan let upp vilken det var och vad jag betalade om intresse finns.

EDIT: Denna var det. https://www.aliexpress.com/item/KS1..._1&btsid=d95538af-3c50-4719-8d53-c335dd25448b

Betalade 657$ och fick senare betala tull och moms på halva det beloppet. Tror det var knappt 900kr med alla avgifter.
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vi har en 10-liters på jobbet. Den som såldes på Biltema förut, funkar kalas. Tänk på att ju större, desto längre tid att värma upp. En 10-liters räcker bra till förgasare iaf.
Perfekt oxå att kunna ställa värme steglöst. Även frekvensen steglöst.
View attachment 434563

Jag är "halvsäker" på att du ställer ingen frekvens steglöst alls på den. Men kanske effekten.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag gör rent saker med lite olika metoder t.ex. sodablästring, bromsrengörning, avfettningsmedel och tryckluft. Har man lösgom är det antagligen ultraljudstvätt i.s.f. smådelstvätt som gäller.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad kör ni med för vätska i tvätten?

Provat med allt möjligt men fick en skvätt som var speciellt för aluminium och det var påtaglig skillnad mot typ "allrent" som jag kört tidigare.

Har nu beställt nåt som heter Process AL som enligt uppgift skulle vara bra.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
mu jävlar har jag också köpt en tvättmaskin :) o tvättmedel för alu
så nu ska niko bakkerns förgasare ha en runda MEN hur länge kokar ni förgaserna ?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag brukar köra 4-5 ggr 30 minuter i min 30 literstvätt, med speciellt tvättmedel för alu. Försökte med en massa hemgjorda blandningar av tvättmedel. Men specialmedlet är överlägset..
Har gjort misstaget att köra på för hög värme och förgasarna blev alldeles svarta av oxid. Max 60 grader
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tycker ultraljudstvätt är överreklamerat till allt utom bränslespridare som jag inte lyckats rengöra på annat sätt.

Samma här jag har en ultraljudstvätt modell gammal men dyr på sin tid kommer från labratorium så den borde va bra men inget blir renare av den än vanligt bad med samma vätska o värme. Jag tror en vanlig plasthink med tvättmedel och tejpa fast en ryggmassage apparat på hinken gör lika rent no kidding.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag brukar köra 4-5 ggr 30 minuter i min 30 literstvätt, med speciellt tvättmedel för alu. Försökte med en massa hemgjorda blandningar av tvättmedel. Men specialmedlet är överlägset..
Har gjort misstaget att köra på för hög värme och förgasarna blev alldeles svarta av oxid. Max 60 grader

Hur blev du utav med den svarta oxiden efter detta? Nytt bad och lägre temp? Mvh
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hur blev du utav med den svarta oxiden efter detta? Nytt bad och lägre temp? Mvh

Nja, det blev aldrig bra. Gnodde med borstar och tandkräm, stålull, Häxan, alla typer av rengöringsmedel....Men det var mekanisk borttagning som tog bort det jag fick bort.. Inte så kul
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top