Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kul läsning och bra film.:)
Svartflaggade dom idioten som körde ångvält?:dummer
Tycker du visade jävligt bra skills när stackarn låg och simmade på banan:tummenupp
Roligt att läsa om dina äventyr i RR Sverige.

Jättekul att höra :) Tack så mycket!
Föraren som kraschade skadade sig tyvärr och kunde inte deltaga i omstarten av racet.
 

Christer66

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2014
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR 600RR 2008
Rickard, jag tycker du ska ta bort och redigera din film. Känns inte sjysst att lägga ut andras raceincidenter.
Uppskattar annars dina filmer från racen, man blir inspirerad och de är tekniskt bra!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Rickard, jag tycker du ska ta bort och redigera din film. Känns inte sjysst att lägga ut andras raceincidenter.
Uppskattar annars dina filmer från racen, man blir inspirerad och de är tekniskt bra!

Hej Christer! Nu har jag inte med den delen för olyckans skull utan jag har filmat och lagt ut från starten och fram till rödflagg. Det blir konstigt om jag ska klippa ut de två olyckorna ur ett race. Olyckor händer mer eller mindre alltid vid varje race och är ingenting nytt.

Så resonerar jag, håller du inte med?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gårdagens körning: mycket problem med hojen, ett körpass och en krasch följt av en resa tur/retur till Täby från Mantorp.

Idag blev det en hel del kvalitativ körning! Ä n t l i g e n!

Bortsett från en körning med Backlund Trackdays 2015 med min gamla 1290 så var dagens körning (samt ett pass igår) den enda körningen på denna bana. Jag kände mig ganska vilsen och ringrostig igår. Det är relativt obra förutsättningar för att satsa på vinst i SEC (Svenska EnduranceCupen) den 31/7 på Mantorp.

Det blev 8st korta körpass á 10-15 minuter vardera och efter lunch lade jag om nya sulor både fram och bak. Banan var i betydligt bättre skick än gårdagens halkbana och framåt slutet av dagen hade jag äntligen en riktigt skön känsla igen med hojen. Känslan av att ha full kontroll och feeling istället för att vara passagerare.

Mantorp är riktigt rolig att köra men jag är definitivt inget fan av att blanda 600cc & 1000cc. Just på den lutande raksträckan står jag still i jämförelse medan det är tvärtom i inbromsningen i nedförsbacken. Trots att de är 100m framför mig så hamnar vi ibland jämsides in i böjen. Det här var en försmak av hur endurance-tävlingen kommer vara. Men det var lärorikt och välbehövligt för nu kommer jag bättre förberedd till racet. Jag, Esa och Fredrik Tell (som ersätter Marcus på Mantorp) hann prata ihop oss lite och det känns som att THF Racing kommer vara riktigt starka på den här banan.

Filmen nedan är från sista passet där jag även satte dagens snabbaste tid med 1,23.206 vilket då är mitt personbästa :) Det var ett riktigt roligt pass som även visar hur svårt det är att köra mot de betydligt starkare 1000cc. Jag jagar den blåa hojen större delen av passet men det tar tid innan jag kommer om!

Tack till Filip Backlund Trackdays-teamet för ett bra arrangemang!


 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Mitt nya fina skräddarsydda skinnställ!! :kär :kär

19894700_1449160791838771_6533311907113826574_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
I fredags lyckades jag ta mig ner till Mantorp igen. Efter mycket om och men så fick jag ta ledigt på fredagen under förutsättning att jag jobbade under lördagen utan OB. Vad gör man inte för racingen..

Jag fick tillfälle att köra in mitt skinnställ som satt OTROLIGT TIGHT. Det var nästan pinsamt. I början mådde jag typ illa för att den klämde åt så hårt (på obekväma ställen...) Jag gick runt med skinnstället i stort sätt från klockan 08:00 tills dess att prisutdelningen var klar runt 17:30. Det skulle stretchas ut så mycket som möjligt!

Känslan under dagen var fantastisk. Lite stelt och svårt med stället till en början men det gav med sig lite, eller så anpassade jag mig lite grann. Då transpondersystemet tydligen inte var igång (hur kan det kosta 18k för en dag att använda det!?) så fick jag förlita mig på min 10Hz-laptimer aka actionkameran från Garmin. De första 2 körpassen struntade jag helt i varvtider och körde bara för skojs skull. För att komma in i körningen och vänja mig vid skinnstället. Vid tredje passet så höjde jag framgaffeln 2mm i styrkronan (alltså sänkte hojen fram) i min förhoppning om att mer tryck på framhjulet skall resultera i en mer stabil hoj vid nedlägg utan chatter. Jag har haft problem med att framhjulet inte riktigt vill vara med vid relativt djupa nedlägg. Dock borde jag kunna luta hojen betydligt mer innan däcken tappar grepp.
På köpet så borde de svänga lättare, bli lite mindre stabil i högre hastigheter och inbromsningar och bakhjulet borde sladda mer.

Det jag märkte var: vibrationer/skakningar/chatter fram var borta. I övrigt var det ingen direkt skillnad alls på hojen. Den svängde inte in lättare även om det var en marginellt annorlunda känsla som var svår att sätta fingret på. Huruvida jag har bättre grepp vid max nedlägg är svårt att avgöra just nu men det märker vi allt eftersom. Jag skyndar långsamt. Armbågsskrap känns stabilt (och ascoolt :rofl) men jag valde bara att göra det i första kurvan efter start/mål. Mantorp är en skitig bana.. Speciellt i pariskurvan.

I klubbmästerskapet så sänkte jag mitt personbästa från förra träningsdagen. Då var tiden 1,23.2. Jag hade inte så mycket att sätta emot Tony Schrenckh, men jag lyckades hålla undan de andra literklubborna åtminstone :) Jag borde sätta en kamera baktill på hojen också. På 4-varvsracet så körde jag följande tider:

1. 1,26.286
2. 1,22.900 (nytt pb)
3. 1,23.104
4. 1,23.088

Jämnt och fint. Det här är ett tempo jag bör kunna hålla under varje varv på endurancen, låga 1,23 dvs, utan större problem. Förutsatt att jag inte blir blockerad av andra förare. Jag har uthålligheten och den mentala skärpan för det. Det kommer bli sååå galet kul! Härnäst väntar dock Bike Week!

 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, krya på dig! Hur gick det med dig? Blev det något kvar av hojen?

Edit, det här skrevs innan jag såg vad som verkligen hade hänt. Då känns hojen förbannat oväsentlig. Hoppas allt går väl och att både du och dina nära orkar hålla humöret uppe!
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top