Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gott! Då kör jag vidare! :tummenupp

Som kuriosa har jag vägt vätskeförlusten för mig under träningen, tappar ungefär en liter på en timme men då är jag en av de som svettas mycket, tänkte på din fundering om tank i puckeln.

Kanske du har lite glädje av den på endurance men sprint tror jag inte det är någon idé, även endurance är det tveksamt då du hinner fylla mellan stintarna och du börjar väl fylla redan kvällen innan och det är ju bara 6 timmar ni kör.
Norge-racet kan du nog ha glädje av den då om det nu blir 12-timmars! :)

Förra säsongen gjorde jag ingen uppladdning alls. Vare sig med mat eller dryck. Såhär i efterhand så var det ganska naivt :hihi greje än är väl att stintarna kommer vara drygt 45 minuter långa tror jag, och där finns det nog utrymme för värskepåfyllnad under loppen :) Sprintracen låter jag vara osagt. Upplever jag ingen nackdel med det så kör jag säkert med vatten då också. Troligtvis mest beroende på väder.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Under den senaste månaden har jag inte kunnat fokusera så mycket på min diet då livet kommer emellan på bra och dåliga sätt. Det har oftast blivit en timmes träning per dag istället för 3h och enstaka fuskmåltider Har jag inte kunnat stå emot.

Då är det otroligt skönt att få svart på vitt att dieten är väldigt spot on och nu är det bara 1,9kg kvar tills jag är på min målvikt! Jag ser ljuset i tunneln!

17264322_10154166112527105_4578790916126478696_n.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Igår fick jag hem min nya fjädring från Jocke på FJ Racing. K-tech RDS Cartridge i gafflarna och K-tech DDS Pro dämpare. Vilken skillnad det kommer bli mot originalfjädringen som inte riktigt räcker till längre. Det ska bli spännande att få tävla på relativt lika villkor nu när jag kommer köra med betydligt bättre förutsättningar. Den 17:e april kör vi i THF-teamet igång med träning på den fina MotoGP-banan Brno i Tjeckien!

17390819_1327269710694547_3177989250122951666_o.jpg


Jag har även fått hem ett komplett kit för en regnlampa och en uppsättning TRW Dual Sinter racebelägg från Bactor. Men jag hajar inte riktigt hur det var tänkt att jag skulle montera lampan.

oizXE59.jpg


Borrar jag hål i kåpan så måste jag borra upp ett stort hål för kontakten först och då blir hålet så stort att lampan inte har något att ligga an emot. Och låsmuttern kan jag inte få av från kabeln så hur jag ska använda den är en gåta. Det här skulle vara ett färdigt kit så det känns dumt att behöva klippa och sätta dit någon liten kontakt när det kostade dubbelt så mycket mot att dra till Elfa och göra det själv.
Eller så saknar jag förmåga att förstå enkla saker som att montera en regnlampa bara :)

Jag märkte även att jag behöver en ny kedja. Med befintliga 14:45-drevningen ligger hjulaxel långt fram i svingen. Den ska ligga i mitten. För Brno, Most och Anderstorp där jag nog kommer köra 14:43 på Brno samt 15 eller 16t framdrev på Most och Anderstorp så kanske jag klarar mig med befintlig kedja. Men för de övriga svenska banorna så skulle jag behöva en annan längd. Om jag inte ska testa 13/42. Det är lättare att skifta drev än kedja. Jag har aldrig ens kapat eller nitat om en kedja förut.

P5GGNMW.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hela lördagen gick åt till att sätta ihop hojen och hitta skruvar till gamla gröna kåpan och båten. Sen flängde jag och Broling fram och tillbaka för att lasta båda hojarna i hans bil och vid midnatt var allting klart.
Tanken var att vi skulle svänga förbi Barkarby och rosta av oss lite grann.

17492983_1330962643658587_5325298729985580951_o.jp  g

Notera avsaknaden av vindruta

Dainese D-air skinnstället som jag köpte i höstas, som satt extremt tight vid 85kg, krängde jag på mig med lika mycket ångest som förra gången. Det var tamefan lika tight!! Alltså obekvämt trångt och jävligt. Jag hade verkligen hoppats på att min viktnedgång skulle göra större skillnad. Hur som helst så vet jag sedan innan att stället kommer mjuka upp och tänja sig med tiden. Jag kommer dock behöva hjälpa det på traven till Tjeckien om tre veckor, för att det inte ska bli alltför krävande körning.

Jag övade främst på starter. Vilken skillnad det är på motorcykeln nu.
Förra året så körde jag med 14:43-drevning där hjulaxeln satt långt fram i svingen.
Idag körde jag med 14:45-drevning där hjulaxeln hoppade bak betydligt. Ändå är den betydligt starkare nu och mer wheelie-benägen. Det bådar gott!
Jag lyckades dock bränna kopplingen så över 4000 rpm så bara slirar den till förbannelse. Jag borde dock ha gott om tid på mig att få hem ett nytt lamellpaket så det borde inte vara någon panik :)

Här kan ni se en dålig start.

Jag behöver lära om mig startproceduren nu. Från att alltid ha startat med båda benen i backen och överkroppen vilandes mot tanken, så kommer jag behöva börja med vänsterfoten på fotpinnen för att kunna växla i tid. En omväxling som jag nog ska kunna lära mig med lite träning.

Det var riktigt välbehövligt att få komma ut idag. Viss förståelse för kossarnas hoppade vid vårutsläppet har jag fått för det var en härlig känsla att få komma ut och leva. Om än i bara en timme. I svalt väder :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu packas det för fullt inför Tjeckien! Två veckor kvar bara och det är dags att damma av vintern.

IMG_4150.JPG

Mycket skall med men exakt vad är det jag inte får ha glömt hemma när jag står där i depån?
Jag väntar för fullt på min depåtavla som jag har beställt från BG-Racing i England.
När jag sökte på Grevens hemsida så sökte jag på pit board och inte depåtavla because hjärnsläpp, så där missade de 3000kr :rofl Jag försöker i största möjliga mån att köpa från en svensk butik av principskäl och det är framförallt guld värt att det finns ett företag ute på racehelgerna som kan tillhandahålla reservdelar.
Men hur som helst så kommer jag snart att ha en egen depåtavla och det kommer göra så stor skillnad!

FullSizeRender.jpg

Nu avslutar jag kvällen med en repris från Brno-racet i Moto2 2012 :hihi I helgen väntar lamellbyte och test av hojen igen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Först med anmälan! Det måste betyda att jag är först över mållinjen också :fakta

17621640_1336631983091653_1581990037340571363_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Wow. Jag gjorde mitt första lamellbyte idag. Det gick ju helt åt helvete. Det börjar med att det är svinkallt ute.
Jag lämnar bort endurohojen som jag har sålt, och redan där hann jag bli nerkyld då det endast var cirka 4 grader ute.

Jag rullar ut skåpbilen och lägger ner hojen på backen. Jag vill ju inte direkt tappa ut den nya motoroljan som har gått 30 minuter. Och hojen ligger ganska bra där på golvet!
View attachment 436567

Jag tjuvkollar manualen stup i ett och försöker fotografera så mycket som möjligt. antalet synliga gängor nere vid justeringen för kopplingsvajern exempelvis. Allt med en jäkla klump i magen som säger att jag kommer stöta på oförutsedda hinder som sätter käppar i hjulet för en.

IMG_4159.JPG

Jag avskyr när det känns som att jag är ute på djupt vatten. I teorin är ett lamellbyte aslätt men eftersom jag aldrig har gjort det tidigare så stannar jag upp vid varje moment och försöker memorera hur saker sitter, och i vilken ordning jag har plockat bort delarna.

Meanwhile, så hade jag lagt de nya lamellerna i grönsakslådan som tillhör(de) kylen.
IMG_4160.jpg
Jag läste någonstans att de skulle oljas in vid montering så jag tappade upp ett litet bad av olja som blev över från oljebytet. Fint ska det va :kär

Det var ju lagom drygt att fiska upp lamellerna och stålskivorna med två spårmejslar men med lite tålamod gick det ju helt okej. Jag blev dock inte klok på vad jacken i vissa kanter innebär. Jag hittade ingen information i manualen heller så jag utgår helt enkelt från att jag har satt hela paketet åt helvete. När jag lossade fjädrarna så ville inte ena skruven lossna, så bulten som skruven fäster i följde med. Det var självklart helt hopplöst att hitta rätt moment för bulten, som självklart hade en 11mm-skalle :huvet
Men till slut så lyckades jag lösa det också.

IMG_4161.JPG

IMG_4165.JPG

Enligt manualen(och de gamla lamellskivorna) så skall det vara olika stora friktionsplattor på lamellerna. Den yttersta skall ha 36 block medans resten skall ha 48. Dessa lameller som jag köpte kommer från Newfren och har 24 stycken. Vad det innebär vet jag inte men jag tar det som att det är negativt :gnissla När jag köpte lamellsatsen så trodde jag även att stålskivorna skulle ingå. Jag har noll koll ibland. Ett orosmoment är väl att stålskivorna har slagit sig men det ska tydligen inte vara någon fara. Jag har dessutom inte tid att beställa stålskivorna och montera senare. Nästa helg så ska jag köra upp hojen till Tärnsjö för att den sedan skall fraktas ner till Tjeckien.

IMG_4174.JPG

Det var trångt, kallt och jävligt som sagt. Jag hade ingen aning om hur lamellerna skulle sitta, eller om det ens funkar med 8 likadana lameller är det uttryckligen står att yttersta lamellen skall ha färre friktionsblock än de andra (samtidigt som samtliga nya lameller har 24 stycken friktionsblock. Större men färre). Tryckplattan fick jag rätt på men fjädrarna skall dras med typ 8Nm. Jag hade köpt en liten 1/4"-momentnyckel för 3-15Nm. Men jag hade missat det finstilta! DET VAR MOMENTNYCKEL MED BITSHÅLLARE!! Exakt vad skulle jag med ett sånt till!?

IMG_4176.JPG

Otroligt begåvat. Jag tog fram den större momentnyckeln som drar 10nm som minst och körde på ignorance is bliss. 8Nm eller 10Nm kan väl inte göra någon skillnad :gnissla

Motorkåpan monterades på med gamla packningen samt silikontätning från Loctite och en olustig känsla av att något är fel. Kopplingsvajern justerades men den behövde spännas rejält mycket mer än tidigare för att den skulle börja ta. Dock vet jag inte hur mycket justerskruven uppe vid kopplingsgreppet hade skruvats ut tidigare. Nu är den ganska långt in med mycket justermån kvar. Jag avskyr känslan av osäkerhet.

IMG_4178.JPG

Jag varmkörde motorn på tomgång. Bakhjulet snurrar betydligt fortare än tidigare i neutral men i övrigt är det inget motstånd. När oljan börjar bli varm så snurrar hjulet väldigt lite. Växlarna går enkelt i och ur. Jag kan stanna hjulet med handen när kopplingsgreppet är intryckt, på varje växel, och det känns som att det funkar bra.
Men jag kan bara veta säkert när jag har testat det på flygfältet. Därför åker jag imorgon bitti till Barkarby flygfält och justerar in kopplingen (vid behov) men främst för att se hur hojen beter sig vid fullgas.

Skulle det skita sig så har jag endast måndag-fredag på mig att lösa det här. Sen måste hojen köras iväg för Tjeckien som sagt. Vilken skitdag det har varit. Middagen åt jag klockan 23:00 och träningen uteblev igen. Jag hoppas verkligen att det var värt det här.

Till råga på allt så tog batteriet i racebussen slut och jag saknade startkablar. Jag fick ta arbetsbilen till Circle K och köpa startkablar för 400kr vilket känns som precis rätt avslut på den här kvällen.
 
Last edited:

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Kul läsning :tummenupp Om du har orange toppkåpa så såg jag nog den hos Henry (Signcraft) igår
Lycka till i Tjeckien
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ja jäklar!!!!! Då ska jag åka ut först på Torpet om en månad, så blir jag först utlänning där också!!!!!:fakta:)

Ställ dig i kö :banana

Kul läsning :tummenupp Om du har orange toppkåpa så såg jag nog den hos Henry (Signcraft) igår
Lycka till i Tjeckien

Det stämmer bra det! Han verkar ha mer än fullt upp för toppkåpan och båten skulle redan ha varit klara :hihi Tack så mycket
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet inte vad som hände när jag försökte posta från plattan men inte vad jag ville iaf....

Har du inte slirkoppling på den där?

Brukar vara lite olika tjocklek att välja på när man byter för att anpassa den, på R6 har man ett min/max-mått på hela paketet ( lameller+skivor ) att hålla sig inom för att det ska funka som tänkt.

Inre/yttre lamellen brukar vara av annat material då de går mot korgen och tryckplattan och inte enbart stålskivorna, vet inte om det är för att spara på lamell eller godset då, lär du väl märka..

Testa ordentligt innan du skickar iväg, är roligare att fixa här i kylan än där när alla kör! :D
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hmmmm, Jag hade inte haft mage att dra iväg på träningar utomlands med vetskapen om att hojen kanske inte är som den ska.

Gott råd sväng förbi en MC mek och låt dom kika på kopplingen, Tar inte långa stunden, Packningen till kopplingskåpan skall bytas vid de/mo om det inte är en stålpackning annars är risken för obehagligt oljeläckage ganska stor.

Ha skitskoj på träningarna och kom hem supersnabb så tampas vi på Torpet :)

P.s I dont want to write i told you so again D:s ;)
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Ställ dig i kö :banana



Det stämmer bra det! Han verkar ha mer än fullt upp för toppkåpan och båten skulle redan ha varit klara :hihi Tack så mycket

Har känt Henry i över 20år . Regel 1 .... säj aldrig att det inte är brådis för då kan det ta tid
Jag kör alltid med ... Nu brinner det i knutarna Måste ha dom på fredag , fixar du det ?
Han har alltid varit klar i tid
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Vet inte vad som hände när jag försökte posta från plattan men inte vad jag ville iaf....

Har du inte slirkoppling på den där?

Brukar vara lite olika tjocklek att välja på när man byter för att anpassa den, på R6 har man ett min/max-mått på hela paketet ( lameller+skivor ) att hålla sig inom för att det ska funka som tänkt.

Inre/yttre lamellen brukar vara av annat material då de går mot korgen och tryckplattan och inte enbart stålskivorna, vet inte om det är för att spara på lamell eller godset då, lär du väl märka..

Testa ordentligt innan du skickar iväg, är roligare att fixa här i kylan än där när alla kör! :D

Jag har hittat problemet tror jag. På Kawan så finns det också ett min/max-mått men eftersom jag inte har bytt stålskivorna så tar jag bara för givet att det ska funka bra med måtten om man bara byter lameller. Hur man justerar slirkopplingen vet jag inte riktigt.

Hmmmm, Jag hade inte haft mage att dra iväg på träningar utomlands med vetskapen om att hojen kanske inte är som den ska.

Gott råd sväng förbi en MC mek och låt dom kika på kopplingen, Tar inte långa stunden, Packningen till kopplingskåpan skall bytas vid de/mo om det inte är en stålpackning annars är risken för obehagligt oljeläckage ganska stor.

Ha skitskoj på träningarna och kom hem supersnabb så tampas vi på Torpet :)

P.s I dont want to write i told you so again D:s ;)

Nu är ju allting betalt så jag åker nog oavsett om hojen är skrot eller ej :) Tanken är att jag ska leta upp något vettigt ställe att lämna bort hojen på (typ Bactor om Mats har tid), men jag hittade något precis nu när jag kollade igenom bilderna som jag tog under bytet. jag har satt den yttersta lamellen på samma sätt som alla de andra lamellerna, istället för att vrida den ett hack. Jag har inte förstått varför man ska vrida den ett hack dock så det var ganska lätt att göra fel.

Har känt Henry i över 20år . Regel 1 .... säj aldrig att det inte är brådis för då kan det ta tid
Jag kör alltid med ... Nu brinner det i knutarna Måste ha dom på fredag , fixar du det ?
Han har alltid varit klar i tid

Jag som förklarade att det inte var så bråttom när jag lämnade in dem :rofl Suck. Nåja, jag ska försöka svänga förbi där på måndag igen!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har hittat problemet tror jag. På Kawan så finns det också ett min/max-mått men eftersom jag inte har bytt stålskivorna så tar jag bara för givet att det ska funka bra med måtten om man bara byter lameller. Hur man justerar slirkopplingen vet jag inte riktigt.

Ok, på min byter man lameller om paketet är för tjockt/tunt, stålskivorna är samma tjocklek på alla.

Är väl tjockleken på paketet som är justeringen, hur mycket det tillåts lyftas isär när du motorbromsar, finns säkert beskrivning på hur i kit-manualen om det inte står i verkstadshandboken.

I min verkstadsmanual står bara max/min och vilka lameller och i vilken ordning man byter de för att uppnå ett godkänt spann, kanske står mer i yec-manualen men den har jag inte.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Idag så testade jag äntligen hojen på Barkarby flygfält. Tråkigt nog fanns det 2 stuntare och en lådbilssurfare på plats som vägrade visa hänsyn utan de körde sitt egna race.

Exempel: Lådbilsgubben håller sig på ena sidan av flygfältets bredd i flera hundra meter. Jag startar på andra sidan och i motsatt riktning. När jag har kommit upp i nästan 200 så bestämmer han sig för att svänga tvärt och korsa min väg och fortsätta köra på längsmed andra sidan. Jag kan inte komma på en annan anledning än att jävlas. För jag fick bromsa väldigt hårt för att inte komma för nära honom. Och då var ändå hela banan blöt av det tidigare regnet vilket inte direkt underlättar. Stuntarna sladdade runt för nära någon enstaka gång helt i onödan.

Men med långa pauser mellan varje repa så kunde vi tajma in deras lek så att även vi kunde gasa och testa hojarna 10 sekunder i taget.

IMG_4185.JPG

Effekten verkar finnas på plats. Tror jag. Det var lite klurigt att justera in kopplingen men jag tror att den funkar som den ska nu. Nästan iaf. Slirkopplingen funkar dock inte!Skickar jag i ettan så börjar bakhjulet att hoppa och studsa och hela hojen hackar. Jag provade Brolings zx6r, även den en 2009:a, och den slirkopplingen fungerar mjukt och fint. Jag upplevde även att han hade lite mer pulver i motorn, men enligt en annan dynobänk så har han 115hk på hjulet.

Nu funkade hojen typ som den skulle åtminstone och jag skulle få ut tillräckligt från Tjeckien-resan för att det skulle vara okej. Men jag vill ha en helt okej hoj och tanken är att jag ska ta till hjälp för att vara säker på att det här blir löst.

För en timme sedan låg jag i soffan och funderade på vad jag kunde ha gjort fel. Jag hittade en tråd på nätet som visade hur lamellerna skulle sitta och tack och lov så hittade jag en bild på hur jag har satt de nya lamellerna.

IMG_4189.JPG

På den översta bilden så sitter alla lameller på ett sätt, förutom den yttersta som är vriden ett hack. På den nedre bilden ser man hur jag har satt ihop lamellerna. Där är samtliga lameller på samma sätt. Även den yttersta.
Vad detta gör i praktiken har jag ingen aning om. Antagligen påverkar den slirfunktionen men hur förstår jag inte.

Imorgon ska jag justera den där lamellen, förbanna mig själv och förhoppningsvis så kommer jag kunna testa hojen också. Men det är ju kul att lära sig nya saker :brynad
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top