Momentnyckel revisited...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vet att ämnet varit uppe tidigare i omgångar men utvecklingen går väl framåt..?

Min gamla Kamasa har gått på lunch - eller snarare stämplat ut för gott... Den var fantastisk, aldrig behövt kalibrera den, min far hade den innan jag och vad jag vet släppte han aldrig på fjädern vid förvaring:tummenupp. 40 år gammal, typ. Inte min far, alltså, utan nyckeln.
Så nu behöver jag en ny, modell större. Har en liten AmPro som jag reklamerat 2 ggr då den inte hållit kalibreringen och den är dessutom misstänkt lik Biltemas och liknande:va. Den nya måste inte vara svindyr, digital och fancy utan hellre en rejäl, mekanisk pjäs som funkar i alla väder och tål att ligga på hyllan i perioder utan att jag för den skull behöver kalibrera om den stup i ett...
Så? Vad ska jag köpa? Kamasa igen? :confused:
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Vågar du verkligen köpa Kamasa? Den är ju misstänkt lik Biltemas... :va

Kamasa:
30935.jpg


Biltema:
10-241_xl_1.jpg
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Vågar du verkligen köpa Kamasa? Den är ju misstänkt lik Biltemas... :va

Kamasa:
30935.jpg


Biltema:
10-241_xl_1.jpg

:D Ska erkänna att jag inte sett över marknaden mer än att, som Tarzan, konstatera: "It's a bloody jungle out there".
Vilka som är lika (samma..?) idag har jag rätt dålig koll på. Snarast gäller frågan: Vad har ni? Nöjda? Testat olika?
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi
Ja man jan nästan tro att de är tillverkade på samma ställe :tungan

Jag är mycket nöjd med min, har haft den i ett par bekymmersfria år nu. Skulle nåt fel uppstå så är det bara att knalla in på Biltema och hämta ut en ny eftersom det är tio års garanti.
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Har haft min Biltema i över 10 år (alltid avlastad fjäder vid förvaring). Mätte upp den i våras mot en "seriös" momentnyckel vi har på jobbet och Biltemas diffade ca -2nm över hela registret mellan 10 och 100nm. Så när jag drar låga moment där felet blir som störst så kompenserar jag.
Duger gott för mitt amatörmekande.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har Biltema alltid förvarad med avlastad fjäder. Hittintills har allt gått bra. Men bara haft den i 6 år.....Men så drar jag bara oljiga / feta gängor med ca 70% av angivet moment. Och säkrar t.ex. oljepluggen med rostfri ståltråd. För att hindra att oljepluggen lossnar. Och tätar oljepluggen med en eller två Stålgummipackning / Tredoringar # istället för metallbricka.

# Finns hos SWEDOL
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Har Biltema alltid förvarad med avlastad fjäder. Hittintills har allt gått bra. Men bara haft den i 6 år.....Men så drar jag bara oljiga / feta gängor med ca 70% av angivet moment. Och säkrar t.ex. oljepluggen med rostfri ståltråd. För att hindra att oljepluggen lossnar. Och tätar oljepluggen med en eller två Stålgummipackning / Tredoringar # istället för metallbricka.

# Finns hos SWEDOL

Nu hänger jag inte med. Du har momentdragit bultar till 70% av angivet moment. Då har ju varje åtdragning gått dåligt?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Varför bara till 70% ?
Skruvförband skall för det mesta dras till fullt angivet moment för att få rätt förspänning i förbandet ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför bara till 70% ?
Skruvförband skall för det mesta dras till fullt angivet moment för att få rätt förspänning i förbandet ?

Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja det är stor skillnad på våt och torr gänga. :fakta

Det räcker inte bara att dra med moment man måste veta hur också! :tummenupp
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.

Det här hade jag ingen aning om alls. :Bugar
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Därför är skruv / mutter oljiga / feta så blir kraften i skruven ungefär 50% större än med torra gängor. Dvs det räcker med ca 70% av angivet momnet för 0,7 x 1,5 = 1,05
Större delen av momentet går åt till Skall och Gängfriktion när man spänner ihop ett förband.
När använda delar är oljiga / feta minskar Skall och Gängfriktion och man får samma kraft med mindre moment.
http://handbok.sfnskruv.se/template.asp?lank=183

Exempel: Med vaxade komponenter minskar momentet till mindre än hälften jämfört med torra gängor.
http://www.portlandbolt.com/technical/bolt-torque-chart/
http://www.portlandbolt.com/technical/faqs/tension-vs-torque-explained-sort-of/

Jag förstår nu varför sönderdragna gängor är så vanligt på SH.

Var står det att gängorna ska vara rena (utan smörjmedel)?



På Svenska Nätverket för Skruvförband finns en hel del inressant information.

"Att ha rätt och jämn friktion är därför en av skruvarnas viktigaste egenskaper för att kunna erhålla förutsägbar klämkraft vid momentstyrd montering. Detta åstadkoms vanligtvis genom någon sorts smörjning."


"Anledningen till att bygga in smörjmedlet i ytbehandlingen är för att undvika kladdiga, tidsödande och besvärliga smörjningsåtgärder i monteringslinan. Detta koncept är att föredra framför separat applicering av smörjmedel vid monteringen. Om endast ett fåtal detaljer skall monteras kan man dock överväga att smörja separat vid monteringen".

Delen med "endast ett fåtal detaljer" gäller förmodligen de flesta som finns på det här forumet. Jag misstänker att de flesta har begränsade möjligheter att ytbehandla skruvar.

" Rena metallytor har ofta hög friktion och om de glider mot varandra, vid t ex skruvmontering, finns det risk för skärning eller gängsvetsning. Skruvar måste därför ha en lämplig ytbehandling."

Personligen har jag aldrig dragit sånder någonting när jag använt momentnyckel men jag har varit med om att torra hjulmuttrar skurit.

Källa: http://extra.ivf.se/sfn_handbok/template.asp?lank=265
 
Last edited:

Jimmy

Guest
Jag har en Stahlwille sedan sju år tillbaka som jag är nöjd med. En variant med utbytbart huvud. Helt ok!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oj, snarlika nycklar... Nån som vet hur kvaliten är på Biltemas variant? Den är ju uppenbarligen rätt lik Kamasa till det yttre :hihi

Har också den där, från Biltema. Har visserligen bara haft den några år men när jag mätte upp den förra året, mot en avancerad digital sak från någon känd japan så stämde den i princip perfekt över hela registret. Så just den Biltema-prylen verkar bra.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Gäller det oljepluggen också? :crash

Eftersom jag tillhör Gamla Skolan så använder jag "känsla" och eget huvud på mina fordon. Så jag fick plocka fram boken.:D

Unless spcified, threaded fixings must always be fitted dry (no lubrication).

WARNING: Never lubricate a thread unless instructed to do so.

Och så naturligtvis..
...reduced friction will cause overtightening and possible fixing faliure

Under olje- och filterbyte...

Sump drain plug
When the oil has completely drained out, fit a new sealing washer to the sump plug and refit the plug tightening it to 28 Nm.

Står inget om våt gänga så den ska vara torr. Men ingen drar väl 28 Nm med våt gänga? Gängan i sumpen mår ju inte bra av det! :tungan

Det "ska" dessutom vara en aluminiumpackning som inte går att återanvända till "pluggen" men jag använder en kopparpackning som jag återanvänder efter att glödgat den. Inte bra om man kör året runt på saltade vägar, men hojen har bara rullat 20 000 mil på 17 år så den risken är liten...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hur jämför ni noggranheten med en annan momentnyckel? :va

Den jag testade med hade digital skala, där man kunde se högsta uppnådda moment även efter att man släppt av. Spände fast den digitala, ställde min egen till ett visst moment, drog till det klickade och läste sen av värdet på den andra och kollade hur nära det var det inställda värdet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top