Polisen testar att förverka (beslagta) en bil som varit på streetrace

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Intressant att folk som tycker att polisen gör för lite sedan tycker att de gör för mycket när de förverkar fordon som uppenbarligen har använts på ett trafikfarligt sätt utan respekt för andra människors liv. Bara att önska polisen lycka till med att statuera exempel. Tror knappast att det här drabbar gemene fortkörare - även de som notoriskt kör för fort. Här talar vi om en helt annan kategori människor.

Precis, det är väl bra att de sätter dit folk som inte följer den lag som alla andra efterlever....
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jo, jag har nog aldrig ens sett ett gatrejs i sthlm så de verkar ju hålla sig på lite undanskymda ställen iaf ibland.

Dom har ett antal ställen som dom gärna återkommer till i trakterna runt Stockholm.
Och det är inte så att det läggs ut inbjudningar. Jag har vid något enstaka tillfälle hört att dom skulle köra på en viss gatsträcka.

Dock misstänker jag att det är rätt störande för dom som bor i närheten av dom ställena för det blir en hel del gasande och väldigt många fordon. Oftast håller dom ju till en bit utanför stan. Det ska ju vara avsides så risken för polisbesök är mindre samt att dom inte vill ha alltför många vägar som går till eller från som polisen kan komma på eftersom dom sätter ut vakter på tillfartsvägarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Njaaa, har svårt att hålla med dig. För det första så är de illegala racen obegripligt bra uppstyrda och det är inte riktigt med livet som insats vare sig för deltagare, publik eller andra trafikanter. Smitningen när en ensam patrull dyker upp är nog betydligt trafikfarligare.

När det handlar om att förverka ett fordon för en ett notoriskt återfallande rattfyllo så har han vid upprepade tillfällen haffats. Oftast i just det fordonet.

Den street-racer det handlar om här är med största sannolikhet allt annat än oskyldig men att vränga lag för att kompensera för polisens begränsade resurser är inte lysande.

Det ger polisen ett oönskat manöverutrymme till egna tolkningar och det finns för många snutar med ytterst begränsad mental kapacitet för att veta var den gränsen går. Det är att i princip sätta det personliga ansvaret ur spel och i smyg föra in ägaransvar.

När jag var valp (20-21) så lånade jag frekvent min fars 911. Jag skulle teoretiskt ha kunnat delta i ett eller två illegala race i veckan under relativ lång period. Hade snuten förverkat den så hade jag blivit arvslös och behövt annonsera efter nya testiklar.

Nja. Dom försöker styra upp det. Jag har sett några stycken. I några fall lyckas dom rätt bra men ofta blir det inte så bra med säkerheten. Jag misstänker att den stora anledningen är massor av testosteron och att folk vill visa sig på styva linan och då frångår man helt plötsligt allt som man borde göra för att undvika risker.

Så frågar du mig så är det ganska ofta som det medför risker både för deltagare och omgivning.

sen har vi ju den lilla detaljen att det blir rätt mycket ljud för dom som bor i närheten eftersom många av fordonen inte har någon nämnvärd ljuddämpning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Precis, det är väl bra att de sätter dit folk som inte följer den lag som alla andra efterlever....
Tänk dig konstapel Hamrén och rättighet att förverka fordon utan att gå via domstol.

"Det finns bara två typer av medborgare; Förbrytare och de som ännu inte åkt fast"

Jag tror de flesta i det här specifika fallet tycker att ett förverkande är ok. Vad de flesta är rädda för att nästa steg. Vart kommer gränsen att dras och vem kommer att dra den?
Knäskrap i rondell, bakhjul på tom väg i industriområde. Skall den enskilde polismannen? Yttre Befälet på stationen bedöma vad som är farligt? osv.

Sen visst, alla vi tror ju på att rättssamhället fungerar bra och att chansen för att någon skulle missbruka ett nytt maktmedel som ges till dem är ungefär lika befängt som att tro att någon skulle kunna förbjuda folk från att manövrera drönare med FPV.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag är mer desillusionerad...
När de väl har ett prejudikat så är jag inte så säker på att de kommer krävas 17 tillfällen.

Visst finns det en risk med ändamålsglidning eller att man sänker kraven för att tillämpa det. Men kollar man på hur det går med tillämpningen av detta på rattfyllerister och annat så verkar det i vart fall inte som att det är någon direkt turbofart på den ändringen även om dom använt det vid några tillfällen.

Så länge som dom håller sig till grundregeln att det måste finnas en hel del att gå på för att kunna tillämpa det så borde det inte vara något stort problem. Börjar dom glida på kriterierna så kan det väl förvisso bli ett problem sett ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Det kan jag hålla med om. Men jag tror att risken att det händer inom överskådlig framtid är relativt liten.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Men jag förstår inte varför detta plötsligt är polismannens beslut att förverka ett fordon? Och hur länge gäller hans förverkande? Skulle kunna tänka mig att dom föå beslagta fordonent i 6h eller 24h eller nåt sånt. Sen så krävs åklagare. Får inte bylingen åklagarn med sig så blir det ersättning till fordonsägaren.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men jag förstår inte varför detta plötsligt är polismannens beslut att förverka ett fordon? Och hur länge gäller hans förverkande? Skulle kunna tänka mig att dom föå beslagta fordonent i 6h eller 24h eller nåt sånt. Sen så krävs åklagare. Får inte bylingen åklagarn med sig så blir det ersättning till fordonsägaren.
Förverka är för gott. Egendomen tillfaller staten.
Gillar du inte det får du stämma staten och bevisa att du inte gjort dig skyldig till det polismannen tycker. Tveksamt om du ens då kan få tillbaka egendomen. Du kanske får ersättning för den till ett värde de bestämmer.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är väl lika vanligt med streetracing på två hjul?
De jag känner som roar sig med sånt ser det som en annan sport än dragracing även om redskapen är ganska lika. Det blir ett helt annat förfarande på gatan.

Det bör finnas någon form av proportionalitet mellan brottet och värdet på det som ska förverkas. Jag kan inte straffskalan för vårdslöshet i trafiken, men det är knappast vanligt med längre internering.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eller så går 80-100 bilåkare samman.. hm låt mig se. Vad kallar vi tvåhjuliga det? Ah. Bandag. :brinnerup
Så varför framförs inte alla sporthojar bara på bandagar då?
Eller så kanske inte den formen och kostnaden tilltalar alla.
Sen får du nog inte ihop 100 startande bilar i en stege. I de stora racen så får du vara riktigt glad ifall du får ihop 50 deltagare. Tror Sthlm Open hade 47 senast och det var ett stort startfält.

Skall bli intressant att se vart det hela bär av. Ifall det blir USA stuket i Sverige med folk som verkligen har skäl att fly när polisen sätter på blåljusen. Jag vet vad jag skulle göra om jag riskerade att bli av med hojen för att konstapeln gjort en egen tolkning av vad som är befogat :D
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tycker det låter rimligt. Har du åkt fast flera gånger för vårdslös körning eller struntar i förs.och skatt har du inget på vägarna att göra. Att plocka rena rejsbilar från gatan är att göra oss övriga trafikanter en tjänst.
Ger du dig in i leken får du leken tåla. Att komma och gnälla över att bylingen tog din hoj efter att ha dragit upprepade,bekräftade bombrepor på backhjulet längs Bulten vevandes på din ketting väcker ingen sympati hos mig.
Så, är du korkad. Åk kommunalt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så varför framförs inte alla sporthojar bara på bandagar då?
Eller så kanske inte den formen och kostnaden tilltalar alla.
Sen får du nog inte ihop 100 startande bilar i en stege. I de stora racen så får du vara riktigt glad ifall du får ihop 50 deltagare. Tror Sthlm Open hade 47 senast och det var ett stort startfält.

Skall bli intressant att se vart det hela bär av. Ifall det blir USA stuket i Sverige med folk som verkligen har skäl att fly när polisen sätter på blåljusen. Jag vet vad jag skulle göra om jag riskerade att bli av med hojen för att konstapeln gjort en egen tolkning av vad som är befogat :D

PRoblemet här är ju att de inte behöver ta dig, bara identfiera hojen och sedan komma och hämta den i efterskott. Att dra snuten blir helt betydelselöst. Om man inte falskskyltar, då är det helt plötsligt väldigt intressant att dra snuten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker det låter rimligt. Har du åkt fast flera gånger för vårdslös körning eller struntar i förs.och skatt har du inget på vägarna att göra. Att plocka rena rejsbilar från gatan är att göra oss övriga trafikanter en tjänst.
Ger du dig in i leken får du leken tåla. Att komma och gnälla över att bylingen tog din hoj efter att ha dragit upprepade,bekräftade bombrepor på backhjulet längs Bulten vevandes på din ketting väcker ingen sympati hos mig.
Så, är du korkad. Åk kommunalt.

Kommer du och gnäller över att bylingen tagit din hoj efter att någon falskreggat sin hoj med ditt regnnr så kommer du inte få någon sympati hos mig.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men jag förstår inte varför detta plötsligt är polismannens beslut att förverka ett fordon? Och hur länge gäller hans förverkande? Skulle kunna tänka mig att dom föå beslagta fordonent i 6h eller 24h eller nåt sånt. Sen så krävs åklagare. Får inte bylingen åklagarn med sig så blir det ersättning till fordonsägaren.

Det är väl inte polismannen som beslutar om förverkande. Det är väl rätten som beslutar om det. Däremot måste åklagare och polis ta fram underlag och begära att fordonet förverkas. Precis som all annan rättstillämpning så är det väl den vägen det måste gå. Polis rapporterar brott till åklagare, Åklagaren gör en förundersökning och bedömer bevisläget och utifrån det avgör vilka åtgärder som är tillämpliga. I ett sådant här fall så har man inte bevis på personen men man har däremot gott om bevis för att fordonet använts i olagliga sammanhang.

Men det är fortfarande rätten som bedömer om bevisen är tillräckliga för att förverka egendomen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kommer du och gnäller över att bylingen tagit din hoj efter att någon falskreggat sin hoj med ditt regnnr så kommer du inte få någon sympati hos mig.

Då krävs det ju att någon falskreggat sin hoj med ens regnummer samt att den hojen är likadan. Dvs samma märke, modell och färg samt att den håller sig inom typ 10 årsmodeller.
I annat fall blir det ju djävligt lätt att bestrida bildbeviset.

"Jo visst. Det är mitt regnummer på skyltarna men min hoj med det regnumret är en grå VFR, Inte en röd R1 med racekåpor. Det är en annan hoj på bilderna."

Jag tror att risken att det ska inträffa är enormt liten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då krävs det ju att någon falskreggat sin hoj med ens regnummer samt att den hojen är likadan. Dvs samma märke, modell och färg samt att den håller sig inom typ 10 årsmodeller.
I annat fall blir det ju djävligt lätt att bestrida bildbeviset.

"Jo visst. Det är mitt regnummer på skyltarna men min hoj med det regnumret är en grå VFR, Inte en röd R1 med racekåpor. Det är en annan hoj på bilderna."

Jag tror att risken att det ska inträffa är enormt liten.

Det är ju iofs ganska lätt att hitta en regplåt från samma modell om man nu har de böjelserna. Bara att gå runt i sthlm och kolla på hojparkeringarna tills man hittar rätt, och plocka skylten lite snabbt. Har den hojen dessutom en såndär snygg plastram till skylten är det ju gjort på 10 sekunder. Det minskar ju dessutom risken att man blir stoppad på sin falskskyltade hoj, eftersom att hojens utseende stämmer med regplåten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju iofs ganska lätt att hitta en regplåt från samma modell om man nu har de böjelserna. Bara att gå runt i sthlm och kolla på hojparkeringarna tills man hittar rätt, och plocka skylten lite snabbt. Har den hojen dessutom en såndär snygg plastram till skylten är det ju gjort på 10 sekunder. Det minskar ju dessutom risken att man blir stoppad på sin falskskyltade hoj, eftersom att hojens utseende stämmer med regplåten.

Jo. Men då har ju å andra sidan min regplåt blivit stulen och därmed polisanmäld som stulen (vilket man ju skall göra) vilket innebär att det finns ett troliggörande av att någon annan kör runt med en likadan regplåt.
Det medför ju att deras bevisläge blir lite svårare.
Är den polisanmälan gjort innan polisen sedan plötsligt börjat dokumentera buskörning med en hoj med mitt regnummer så är jag starkt tveksam till att dom skulle få igenom ett förverkande. Om inte beviskraven lättas avsevärt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo. Men då har ju å andra sidan min regplåt blivit stulen och därmed polisanmäld som stulen (vilket man ju skall göra) vilket innebär att det finns ett troliggörande av att någon annan kör runt med en likadan regplåt.
Det medför ju att deras bevisläge blir lite svårare.
Är den polisanmälan gjort innan polisen sedan plötsligt börjat dokumentera buskörning med en hoj med mitt regnummer så är jag starkt tveksam till att dom skulle få igenom ett förverkande. Om inte beviskraven lättas avsevärt.

Det är ju en springande punkt, det där med regplåt, men ja, antagligen skulle man ha ett ben att stå på. Vilket isf skulle göra lagen ganska tandlös. Bara att förlustanmäla sin regplåt så kan de inte förverka fordon längre.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top