Borde jag få ersättning?

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Körde och krockade den 8 juni och fick åka iväg i ambulans. Hojen stod kvar på olycksplatsen och min far skulle hämta den där ca en timme senare. Den var då borta men hittades igen dagen efter. Det var pundare som hade tagit den och gått iväg med den och gömt den, och dagen efter var det en som ringde och sa att han hade hittat den. Jag hämtade den med släp och ställde den hemma i garaget med skivbromslås och styrlås. Efter krocken var den helt okörbar eftersom styret var krökt osv. Det var motpartens fel vid krocken så jag väntade bara på ett besked att kunna lämna iväg hojen på lagning. Men en dag när jag kom till garaget så var den borta igen. Den hade alltså blivit stulen igen. Vid första stölden så klippte dom av regskylten med plåtsax så det kan ju ha varit samma människor som kollat var jag bor och stulit den igen. Min andra hoj och grannens stod bredvid men ändå tog dom bara den krockade okörbara. Det tog iallafall minst 3 månader innan motpartens bolag hörde av sig om att den skulle lagas, och mitt bolag hävdar att det borde tagit ca en månad och att jag ska ha ersättning för skadorna på motorcykeln även om den inte finns mer. Jag har inga bilder som bevis på skadorna, jag har bara beskrivningen som jag gjorde i skadeanmälan där jag skrev vad som var sönder. Jag hade såklart bara trafikförsäkring så någon ersättning från mitt bolag blir det ju inte. Har nu hört av mig till motpartens bolag och dom ska återkomma så vi får se vad dom säger. Hade bara allt hanterats normalsnabbt så hade hojen stått på verkstad istället för hemma och den hade antagligen inte blivit stulen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Intressant fall. Jag gissar att du vill att de löser in hojen. Den går ju ändå inte att laga...

Måste varit en dyrgrip om nån stjäl den vurpad.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
hur allvarlig var krocken? hävda att den var ramsned och att kostnaden lär ha överstigit marknadsvärde. Det kan vara svårt utan bilder men det kanske finns vittnen om hur illa hojen var.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Jag har ju dock beskrivit skadorna i skadeanmälan så det blir väl svårt att hävda något annat än det jag skrev.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Tror inte att gaffeln var krökt. En kvinna körde ut från en parkering precis framför mig och jag hann inte stanna utan lade hojen ner och smällde in i hennes bil liggandes. Hon satt och pratade i telefon :smasha
I skadeanmälan beskrev jag allt som jag visste var skadat, styre, bromspump fram sprack, bromsgrepp och kopplingsgrepp, spruckna kåpor, läckande kylare, krökta fotpinnar, knäckta blinkers och förstörd hastighetsmätare osv.
 

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Söder om stkhlm
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Tror inte att gaffeln var krökt. En kvinna körde ut från en parkering precis framför mig och jag hann inte stanna utan lade hojen ner och smällde in i hennes bil liggandes. Hon satt och pratade i telefon :smasha
I skadeanmälan beskrev jag allt som jag visste var skadat, styre, bromspump fram sprack, bromsgrepp och kopplingsgrepp, spruckna kåpor, läckande kylare, krökta fotpinnar, knäckta blinkers och förstörd hastighetsmätare osv.

Oavsett om den blev ramsned eller inte så överstiger reparationskostnaderna på en verkstad långt vad den är värd. Den skulle med all sannolikhet blivit inlöst och det är värt att diskutera med bolagen. Alltså skulle motorcykeln då den stod i ditt garage tillhört försäkringsbolaget som skulle reglera kostnaderna då den blev stulen från ditt garage.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det blir ju himla svårt för försäkringsbolaget att räkna på det om fordonet är borta.
Jag har svårt att tro att du kommer att få någon ersättning faktiskt.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Det blir ju himla svårt för försäkringsbolaget att räkna på det om fordonet är borta.
Jag har svårt att tro att du kommer att få någon ersättning faktiskt.

Förstår vad du menar, men samtidigt är det ju konstigt om försäkringsbolaget ska slippa betala ut ersättning bara för att den är stulen.. olyckan hände ju lik förbannat först. Jag antar att man får gå på min beskrivning i skadeanmälan om hur skadad den var, och dessutom har jag många vittne till det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Rimligtvis borde du få ersättning för krocken, det ärendet är ju inte avslutat bara för att hojen sedan stjäls.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top