Redan kasst batteri?

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Hej! Köpte ett nytt biltema gel-batteri i våras till min r:1 -99, och laddade batteriet hemma med biltemas enklaste laddare där man ej kan reglera strömstyrkan. Till typ 13,8 V tror ja.
Det har funkat bra hela sommaren. Har larm på bågen, så batteriet dras ut efter två veckor ungefär. Fast har ej låtit nya batteriet bli urladdat så ja ej kunnat starta. Har dock tyckt att den vart lite segstartad ett par gånger. Fått gasa lite vid start. Sist jag skulle i väg så starta inte hojen, lät som batteriet var slut. Då hade den bara stått i fyra-fem dagar. Tog in det och mätte polspänningen till 12,11 V.
Vad kan vara galet? Har batteriet vart lite kasst om jag överladdade det från början..?

Hojen har gått ca 1300 mil
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Min erfarenhet av Biltemas batterier är att de funkar bra och håller länge om man regelbundet underhållsladdar dem när hojen inte används någon längre tid, om inte brukar de bli kass på bara några månader.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Biltema är generösa med reklamationer, speciellt med batterier. Ta dig till butiken och ta ett snack med dom.
 

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Jag hade inga problem med Biltema på min Triumph Speed triple som är extremt känslig om batteriet har dåligt med ström.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar att laddningen inte fungerar på din hoj. #
Starta hojen (du behöver ett fungerande batteri) kanske du kan ladda batteriet du har. Ladda batteriet till 14,3 Volt under laddning.
Tänk på att MC-batterier ska laddas med högst 1 A.
För att kontrollera spänningen under laddning behöver du en multimeter. t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Starta därefter motorn och mät med multimetern när motorn är varm batterispänningen vid olika varvtal.
Med tänd belysning.
Batterispänningen med tänd belysning bör ligga omkring 14,3 Volt vid alla varvtal.
I varje fall mellan 14,0 Volt och 14,6 Volt.
Är spänningen ofta under 14,0 Volt blir batteriet inte fulladdat och sulfaterar (förstörs långsamt)
Trasig laddningsregulator är vanligaste felet (kortis i generatorn förekommer men inte lika vanligt som kass laddningsregulator)
Är spänningen över 14,6 Volt så är det för mycket batteriet får stryk. Kass laddningsregulator.

# Men ett larm som drar ur batteriet på 2 veckor låter inte heller något vidare.
MC och Bilbatterier är sk startbatterier och är konstruerade för att kunna avge hög ström under några sekunder.
Denna typ av konstruktion tål inte att laddas ur. Batteriet förstörs.
Motsatsen är batterier till t.e.x golf elbilar som man kör på golfbana med. Låg ström under någon timme Sådana batterier tål att laddas ur.

Ska du ha larmet igång behöver du en intelligent laddare som underhållsladdar alltid ansluten till batteriet när hojen står med larmet igång. t.e.x.
http://www.ssbilbehor.se/ctek-batteriladdare-1/ctek-xs-08-12v-08a-batteriladdare
Ligger i Askim
TS skriver
Tog in det och mätte polspänningen till 12,11 V
Detta är för lågt. Inget OK YUASA. batteri jag haft har haft lägre än 12,7 Volt laddat.
Biltemas "underhållsfria MC-batterier" ger 13,0 till 13,2 Volt dagen efter de laddats om de är friska. Ingen erfarenhet av Biltemas Gel.
Men jag har slutat med Biltema batterier. Köpte mitt senaste batteri här.
http://www.mdsbattery.co.uk/departm...entName=Motorcycle+Batteries&DepartmentID=155
Tog mindre än 1 vecka från beställning till jag kunde hämta det på postens utlämningsställe.
Det var förpackat innerst i plastpåse, Sedan flera cm frigolitskivor på alla 6 sidorna och ytterst Wellpappkartong.
Bara att ladda med MC-laddare och sedan på plats i Sprint RS.
 
Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Haft Biltema gel i 2 av mina gamla hojar som stått hela vintern utan underhållsladdning utan problem i flera år .
På min nya hoj fick mitt svindyra märkesbatteri för sig att koka sig själv till döds även om laddningen var ok , köpte nytt biltema gel som funkat hela sommaren även om den stog stilla 8 veckor med batteriet i kopplad utan underhållsladdning .
Möjligen jag haft tur men jag kommer nog fortfarande köpa biltema gel om jag behöver .
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har iof aldrig testat Biltemas gelbatterier, men x antal av deras syrabatterier har dött över vintern trots varit helt nya. Och de har aldrig gått att få liv i igen.
 

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
muppsala
Hoj
gixxer k5
körde biltema gel batterier på en gsxr 750 jag hade.. de höll knappt 6mån, bytte 3st på 1,5år och biltema var snälla med byten.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har motorn gått runt lite segt redan tidigare är det inte konstigt att den inte startar nu när det börjat bli kallare. Kolla laddningen innan du byter batteri.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Min erfarenhet av Biltemas gelbatterier är att kvaliteten är väldigt ojämn. Vissa håller 5 år, andra håller 1 år.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag är mest förvånad över att hojen gått 1300 mil och är en 99'A...:crash
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Tänk på att MC-batterier ska laddas med högst 1 A.

Mc batterier är inte magiska batterier som skiljer sig från andra. Vad batteriet kan laddas med för strömstyrka beror inte på om det är ett mc batteri eller ej. Det står specat på batteriet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mc batterier är inte magiska batterier som skiljer sig från andra. Vad batteriet kan laddas med för strömstyrka beror inte på om det är ett mc batteri eller ej. Det står specat på batteriet.

Eftersom jag aldrig sett på ett batteri att laddningströmmen är specificerad. Gick just nu ut och kollade på batteri och det var inget undantag.
Så är det bra ge en enkel tumregel.
För batterier av den storlek som brukar finnas i MC. Det är normalt, att folk inte har en aning om sambandet mellan batteristorlek och laddningström. Och inhandlar tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-4-A-2000034598/
För att ladda MC-batteriet istället för det ännu billigare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Så tex anger Ctek
XS 0.8
KOMPAKT 0.8A-LADDNING FÖR MC OCH SMÅBATTERIER
XS 0.8 är CTEK:s minsta 12V-laddare. Den innehåller den allra senaste tekniken och är perfekt för laddning av mindre 12V-batterier som finns i motorcyklar, vattenskotrar, fyrhjulingar och gräsklippare.
från
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/12V
En naturlig text eftersom Ctek vet att kunden normalt inte har en susning om vilken ström batteriet i MCn ska laddas med

Vilka batterier har du i dina hojar ?
Fabrikat, Modell? Ah? och laddningström ?
Vilken batteriladdare har du för att alltid ladda med rätt ström till respektive batteri ?
 
Last edited:

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Hej! Till ts.Vad menar du med att starta hojen?att du låter den stå och puttra ett par minuter?
 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
Eftersom jag aldrig sett på ett batteri att laddningströmmen är specificerad. Gick just nu ut och kollade på batteri och det var inget undantag.
Så är det bra ge en enkel tumregel.
För batterier av den storlek som brukar finnas i MC. Det är normalt, att folk inte har en aning om sambandet mellan batteristorlek och laddningström. Och inhandlar tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-4-A-2000034598/
För att ladda MC-batteriet istället för det ännu billigare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Så tex anger Ctek

från
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/12V
En naturlig text eftersom Ctek vet att kunden normalt inte har en susning om vilken ström batteriet i MCn ska laddas med

Vilka batterier har du i dina hojar ?
Fabrikat, Modell? Ah? och laddningström ?
Vilken batteriladdare har du för att alltid ladda med rätt ström till respektive batteri ?

Sitter biltema batterier i de flesta hojarna i garaget.
I manualen till batteriet står laddström specad.
Exempelvis: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/TechnicalDataSheets/80816_TDS.pdf
MAX. current 2.4A (0.3C10)
Själv använder jag en äldre variant av en av biltema laddaren du länkade. Den är egentligen till bilbatterier men där är amperemätare på den och den ger inte mer ~2A när ja kopplar den till MC batterier. Absolut ingen fancy smartladdare men den har gjort jobbet i drygt 4 år nu.

Jag förstår även att detta är inget gemene man vet om , men detta är ju teknikforumet där man kan sprida kunskap så gemene man kan lära sig mer.
Väl mött. :tummenupp
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Kan vara kylan . När det är varmt & gott har Biltemas batteri funkat , men när tempen har sjunkit ned under 10 gr då har det börjat knorra & ju närmare nollan man kommer så har det varit tillfällen jag inte har fått igång min hoj .
Bytte till Excide från 24MX , det batteriet är det mer fart i när det är runt nollan än Biltemas under en bra sommar dag .
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
När det är kallt förlorar batteriet kapacitet, samtidigt som det får högre inre resistans. Dina tidigare två veckor för urladdning blir alltså kortare. Dessutom går motorn trögare när det är kallt. 12,1V betyder att batteriet är urladdat. 12,8V är laddat.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
När det är kallt förlorar batteriet kapacitet, samtidigt som det får högre inre resistans. Dina tidigare två veckor för urladdning blir alltså kortare. Dessutom går motorn trögare när det är kallt. 12,1V betyder att batteriet är urladdat. 12,8V är laddat.

Exakt.

Ett fulladdat 12v blybatteri har normalt ca 12,8V polspänning. Varierar lite beroende på exakt kemi och typ men ungefär så.

När laddningen sjunkit till ca 75% (12,4-12,6 beroende på typ och kemi) börjar plattorna skadas (sulfatera).
Ju lägre laddning desto värre skador.

Alltså: Att släppa ner ett batteri under 12,4 V under längre tid är att mörda batteriet.
Oavsett om det är Biltema eller "Fina-dyra-märket".

Det rör sig om start-batterier: Mycket ström under kort tid och sedan omedelbart ladda upp igen.
Ladda ur djupt (låg spänning) och låta batteriet vara så ett par veckor = mord.


Laddström:
Blybatterier laddas med konstant SPÄNNING (volt) om det gäller normal-laddning.
(Snabbladdning är en helt annan sak)

Den STRÖM (ampere) som anges i manualen är oftast den rekommenderade maximala strömmen.

Om man roar sig med att mäta strömmen (A) som matas in i batteri så faller den oftast mycket, mycket snabbt.

Blybatterier är själv-reglerande när det gäller strömmen förutsatt att SPÄNNINGEN ÄR KONSTANT!

För egen del laddar jag uteslutande och enbart med ett ställbart nätaggregat.
14,4 V
Begränsa strömmen till Max 0,1C och låt det hela stå något dygn.
Redan efter ett par timmar har strömmen fallit till nära nog 0A och den resterande tiden toppladdas batteriet till i det närmaste 100% fullt.

Batterier är ingen magisk vetenskap.
Behandla dom enligt välkända naturlagar så är det sällan problem.

Sönder-vibrerade och celldöda batterier däremot, det är en helt annan historia. :död
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
E Det är normalt, att folk inte har en aning om sambandet mellan batteristorlek och laddningström. Och inhandlar tex
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-4-A-2000034598/
För att ladda MC-batteriet istället för det ännu billigare
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...or/Batteriladdare-612-V-400500-mA-2000017815/
Så tex anger Ctek

från
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/12V
Bra inlägg i denna tråd :yoparty

Man bör ha en seriöst bra laddare om man inte har koll för att undvika batteriproblem. Rent generellt bör man strunta i budgetgrejjer! Speciellt på batterier som även kan påverka elektroniken i hojjen.

Jag som ändå har hyfsad koll kör med CTEK MXS 5.0 så slipper jag tänka på detta. Kopplar in den varje kvartal o låter den vara ansluten en vecka i taget. Det säkerställer att mitt batteri är på topp.
Har även en "COMFORT INDICATOR EYELET" från CTEK som med lysdioder indikerar batteristatus = mycket praktiskt !

Bra laddare o kvalitetsbatteri = slipper stå där och inte kunna starta.
 

Klonk

Medlem
Gick med
2 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 1999
Jag gissar att laddningen inte fungerar på din hoj. #
Starta hojen (du behöver ett fungerande batteri) kanske du kan ladda batteriet du har. Ladda batteriet till 14,3 Volt under laddning.
Tänk på att MC-batterier ska laddas med högst 1 A.
För att kontrollera spänningen under laddning behöver du en multimeter. t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Starta därefter motorn och mät med multimetern när motorn är varm batterispänningen vid olika varvtal.
Med tänd belysning.
Batterispänningen med tänd belysning bör ligga omkring 14,3 Volt vid alla varvtal.
I varje fall mellan 14,0 Volt och 14,6 Volt.
Är spänningen ofta under 14,0 Volt blir batteriet inte fulladdat och sulfaterar (förstörs långsamt)
Trasig laddningsregulator är vanligaste felet (kortis i generatorn förekommer men inte lika vanligt som kass laddningsregulator)
Är spänningen över 14,6 Volt så är det för mycket batteriet får stryk. Kass laddningsregulator.

# Men ett larm som drar ur batteriet på 2 veckor låter inte heller något vidare.
MC och Bilbatterier är sk startbatterier och är konstruerade för att kunna avge hög ström under några sekunder.
Denna typ av konstruktion tål inte att laddas ur. Batteriet förstörs.
Motsatsen är batterier till t.e.x golf elbilar som man kör på golfbana med. Låg ström under någon timme Sådana batterier tål att laddas ur.

Ska du ha larmet igång behöver du en intelligent laddare som underhållsladdar alltid ansluten till batteriet när hojen står med larmet igång. t.e.x.
http://www.ssbilbehor.se/ctek-batteriladdare-1/ctek-xs-08-12v-08a-batteriladdare
Ligger i Askim
TS skriver

Detta är för lågt. Inget OK YUASA. batteri jag haft har haft lägre än 12,7 Volt laddat.
Biltemas "underhållsfria MC-batterier" ger 13,0 till 13,2 Volt dagen efter de laddats om de är friska. Ingen erfarenhet av Biltemas Gel.
Men jag har slutat med Biltema batterier. Köpte mitt senaste batteri här.
http://www.mdsbattery.co.uk/departm...entName=Motorcycle+Batteries&DepartmentID=155
Tog mindre än 1 vecka från beställning till jag kunde hämta det på postens utlämningsställe.
Det var förpackat innerst i plastpåse, Sedan flera cm frigolitskivor på alla 6 sidorna och ytterst Wellpappkartong.
Bara att ladda med MC-laddare och sedan på plats i Sprint RS.

Hej igen! Haft tillfälle att testa nu. Satte in batteriet jag laddat med smartladdare. Polspänning: 12,98V
Isatt och påkopplat: 12,86V Med tändning påslagen, lampor tända: 12,10 V
Gick ej att starta, tände inte ens. Drog i gasen o tände pyttelite emellanåt. Efter flera försök hoppade den i gång. Polspänning: 13,55V
Lät den gå med choke tills den blev varm (98 grader visade motor tempen): 12,69V sjunkte..12,33V
Stängde av o plockade ut batteriet: 12,76V

Är det laddningsregulatorn som e kass? Borde den inte hoppat igång med frächt batteri även om den e kass?

mvh John
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top