Pärlor för svin?!

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Har en Hornet från 06 som jag trivs med. Efter en säsongs utvärdering har jag kommit till att det kanske ändå skulle vara bra att sänka den lite och då samtidigt få anledning att skaffa bättre fjädringskomponenter.

Jag var till lokala verkstaden och vädrade funderingarna lite, men känner att jag inte riktigt fick nåt gehör för tankarna om uppgradering.

Vad säger ni med lite mer erfarenhet, är det värt att satsa på nåt bättre till min Hornet? Eller borde jag försöka få den sänkt till minsta möjliga kostnad?

En annan fråga, om det lönar sig att kolla efter nya komponenter, hur vet jag vad som passar? (Jag har tekniska manualen till hojen.)

Tänkte mig en sänkning på några cm (5?) och att lite mer justeringsmöjligheter än förspänning bak kunde vara trevligt.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har en bakstötdämpare från en cbr 600 2005 liggande som plockades av när hojen var ett år gammal. Den kanske passar?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Fjädring: Wilbers tycker jag är prisvärda. Stötdämparen byggs för din vikt och körstil, procent med skjuts etc. Ca 4500 vid direktbetalning och är "ombyggningsbar" +/- 3 cm om jag inte minns fel. Monterade precis en sån på en gammal GSXR, klar förbättring.

Leta upp din modell här och räkna inte riktigt med uppgivna leveranstider. Du kanske inte får mer justeringsmöjligheter än förspänning och retur men en dämpare som är byggd för dig och din hoj.

http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspe...a/honda-600cc/honda-cb-600-f-hornet-pc-34-36/


Vet folk som beställt direkt av Wilbers och fått grejerna på ett par dar.
 
Last edited:

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Högre stövlar är jag inte intresserad av. Tackar däremot för tipset om Wilbers, ska kolla in.

Bråttom har jag inte, lär inte göra något innan tidigast i november...
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?

Japp, fjäder för din vikt, kolla med leverantören av bakdämparen vad dom rekommenderar sen lossar du gaffelbenen och släpper ner fronten så du får rätt höjd.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Fråga 2 om någon orkar svara: Om jag byter bakdämpare/fjädring, så måste jag väl sänka framänden också? Annars ändrar väl geometrin och därmed köregenskaperna (alltså styregenskaperna) ?

Ja det bör du, dessutom lär du tyvärr få väldigt dålig markfrigång med.en så kraftig sänkning.
Går det inte modifiera sadeln så att den blir tunnare?
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Ja det bör du, dessutom lär du tyvärr få väldigt dålig markfrigång med.en så kraftig sänkning.
Går det inte modifiera sadeln så att den blir tunnare?

Komforten i sadeln är redan bortkarvad :hihi

Hur mycket sänkning är realistiskt utan att sabba markfrigången för mycket?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ok, bättre än inget.

Men hur vet jag om en dämpare är kortare/ger någon sänkning?

Man brukar sänka genom att byta "hundbenet" bak, den del av länkaget till stötdämparen som ser ut som...ett hundben. Så lösningen kanske är ny dämpare anpassad som "standard" uppgradering till hojen, dvs samma mått som original, men annat hundben.


Edit...en snabb googling tyder på att din hoj inte har "hundben"
 

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Man brukar sänka genom att byta "hundbenet" bak, den del av länkaget till stötdämparen som ser ut som...ett hundben. Så lösningen kanske är ny dämpare anpassad som "standard" uppgradering till hojen, dvs samma mått som original, men annat hundben.


Edit...en snabb googling tyder på att din hoj inte har "hundben"

Nä, den har inget hundben. Stötdämparen sitter direkt i svingen (upphöjd grej med hål genom där dämparen är monterad). Alltså måste hela dämparen bytas, enligt min slutsats. Farsan hade nån idé om att borra nytt hål för att flytta fästningen i baksvingen, men det är rätt dåligt med material där + att jag är allmänt osugen att borra extra hål i svingen. :gnissla

Tackar för länkar i ditt andra inlägg. :)
 

Croc

Medlem
Gick med
15 May 2004
Ort
Haninge
Hoj
GSR 750
Ok, bättre än inget.

Men hur vet jag om en dämpare är kortare/ger någon sänkning?


Jag har haft några hojar jag sänkt, en sänkning på 20-25mm gör ganska stor skillnad.
Jag har bara sänkt med ”dogbone” bak och inte rört fram.
Inte märkt någon skillnad på styregenskaper.
Men jag jagar och andra sidan inte hundradelar på bana. :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har haft några hojar jag sänkt, en sänkning på 20-25mm gör ganska stor skillnad.
Jag har bara sänkt med ”dogbone” bak och inte rört fram.
Inte märkt någon skillnad på styregenskaper.
Men jag jagar och andra sidan inte hundradelar på bana. :)

Det där hör man ibland: "jagar inga hundradelar på bana" som ett sätt att avfärda nästan vad som helst.
Men, att ändra styrgeometrin på en vardagshoj handlar om hur trevlig den är att köra - till vardags.

Tänk om det som påverkar en hoj att bli "tråkig" med last bakom föraren eller rent av passagerare inte är den extra vikten i sig, eller bara tyngdpunktsförflyttningen - tänk om den förändrade styrgeometrin har en minst lika stor del i att en hoj kan gå från kesande kalv till idisslande ko med bara 20 kilo bakom föraren...?

Att endast sänka en hoj bak och inte tro att det ger påverkan i hojens uppträdande är ett hån mot den uppsättning av ingenjörer som tossat ihop hojen, och att du inte märker någon skillnad pekar bara mot att du inte är tillräckligt analytisk i din körning.

Den som vill jaga hundradelar på bana gör det - på vilken gris till hoj dom helst, men varför frivilligt baxa runt en ovillig stock genom kurvor på landsvägen?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vi sänkte damens förstahoj. Vilken miss!

Gick från en jävligt trevlig sporthoj till trögstyrd touringhoj. När vi sedan köpte en ny hoj till henne så lärde hon sig att anpassa sig efter hojen inte tvärtom.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Om det bara är 20-30 mm som behövs så karva bort lite stoppning i sadeln. Eller köp en tunnare eftermarknadssadel.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nä, den har inget hundben. Stötdämparen sitter direkt i svingen (upphöjd grej med hål genom där dämparen är monterad). Alltså måste hela dämparen bytas, enligt min slutsats. Farsan hade nån idé om att borra nytt hål för att flytta fästningen i baksvingen, men det är rätt dåligt med material där + att jag är allmänt osugen att borra extra hål i svingen. :gnissla

Tackar för länkar i ditt andra inlägg. :)

Ja, vad jag kunde se länkade jag till information om det du behöver för att sänka 35mm utan att behöva byta dämparen? Med artikelnummer, pris och hela faderullan. Hoppas du får till det!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top