Varningslampa för låg bränslenivå

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hallå!

Är det någon som är lite elektriskt lagd och kan hjälpa mig att lösa ett litet "problem"?

Jag vill få varningslampan för låg bränslenivå på min Daytona att fungera som tänkt...

Det är så att jag har bytt motor, elsystem och ECM tillhörande en nyare generation av Triumph's 955i-motor än vad som sitter i hojen från början.

Då jag har kvar den gamla bränsletanken så är sensorn för låg bränslenivå inte kompatibel med det nyare elsystemet, eller närmare bestämt ECM'en.

Den gamla tanken har bara en givare som "trippar" vid 3,5 liter återstående bränslemängd. Den är inte av slutande modell utan resistansen ändras...
Så vid låg nivå ligger resistansen på 10,8 kOhm och vid nivå över 3,5 liter så är den 12,5 kOhm.

Dessa resistanser skiljer sig helt från den nyare tanknivå-givaren (den går f.ö. inte att montera i den gamla tanken).

Signalen, resistansskillnaderna, läser ECM'en av som släpper på ström till bränslelampan vid låg nivå...

Såå... hur kan jag få till den funktionen med hjälp av ovanstående resistanser utan att blanda in ECM'en?

Det är kul att klura på såna här små tankenötter :va
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Byt tank...

Nej då, men kan du beskriva lite utförligare hur den nyare versionen av tankmätare fungerar?

Detta skulle kunna vara en lösning, om än lite overkill. Jag räknar dock med att någon har en enklare lösning :D
http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/MCP4131-digital-potentiometer-circuit.php
Arduino Uno kostar inte mer än en 50-lapp och den digitala potentometern kostar inte många kronor heller.

MCP4131-digital-potentiometer-circuit.png


Funktionen är enkelt förklarat att Arduino mäter resistansen i din tanks mätare, den omvandlar en given resistans till en digital signal den skickar till potentiometern som förändrar resistansen (som är kopplad till ECM).
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Byt tank...

Nej då, men kan du beskriva lite utförligare hur den nyare versionen av tankmätare fungerar?

Detta skulle kunna vara en lösning, om än lite overkill. Jag räknar dock med att någon har en enklare lösning :D
http://www.learningaboutelectronics.com/Articles/MCP4131-digital-potentiometer-circuit.php
Arduino Uno kostar inte mer än en 50-lapp och den digitala potentometern kostar inte många kronor heller.

MCP4131-digital-potentiometer-circuit.png


Funktionen är enkelt förklarat att Arduino mäter resistansen i din tanks mätare, den omvandlar en given resistans till en digital signal den skickar till potentiometern som förändrar resistansen (som är kopplad till ECM).

Låter ju intressant :tummenupp
Har även funderat på om man kan använda sig av en zenerdiod... I.o.m att resistansen minskar när sensorn triggar vid låg nivå, då borde den släppa igenom större spänning. Om man då har en zenerdiod som då släpper igenom spänning( får ju välja rätt zenerdiod och kanske även parallellkoppla ett motstånd med sensorn för att nå rätt "släppspänning" på zenerdioden).
Spänningen genom den kretsen kanske då kan dra en spole på ett relä som i sin tur ger spänning till en varningslampa... :va
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kan inte el. Men är det inte rätt enkla grejer. Där du kan använda gamla kablaget in i nya displayen
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Kan inte el. Men är det inte rätt enkla grejer. Där du kan använda gamla kablaget in i nya displayen

Nja... Det är en sensor i tanken som ändrar resistansen när den låga bränslenivån. Medan tanken som hör till det nyare systemet har en nivåmätare, som dessutom har "omvänd" skala på resistansen kontra den gamla...
Så därför vågar jag inte koppla in den gamla sensorn i den nya ECM'en...
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Pm: a mig . Jag har en komplett insats till 03:a utan snabbkopplingarna till slangarna.
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Pm: a mig . Jag har en komplett insats till 03:a utan snabbkopplingarna till slangarna.

Tack för erbjudandet.

Men jag har komplett armatur till den nya tanken, även tankmätaren...
Fick med i princip allt som hörde till motorn när jag köpte den.
Den nyare tankmätaren passar inte i den gamla tanken.

Om den gjorde det så behövde jag inte krångla till det så :crash
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Nja... Det är en sensor i tanken som ändrar resistansen när den låga bränslenivån. Medan tanken som hör till det nyare systemet har en nivåmätare, som dessutom har "omvänd" skala på resistansen kontra den gamla...
Så därför vågar jag inte koppla in den gamla sensorn i den nya ECM'en...

Ok. Ledsen där tog mina kunskaper slut :) lycka till
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kanske en tråkigare lösning, men det går inte att lämna tanken till en bra svetsare för att byta anslutningen till en som passar den nya nivåmätaren?
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har fått tips om att använda något som kallas för Schmitt-trigger...
Ska undersöka vad det är och hur dom funkar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har fått tips om att använda något som kallas för Schmitt-trigger...
Ska undersöka vad det är och hur dom funkar.

En Schmitt-trigger jämför två spänningar och beroende på om den ena spänningen är större eller mindre så blir utspänningen 0 Volt eller tex på en hoj 12 Volt.
Dessutom innehåller Schmitt-trigger en funktion som innebär att den inte vid små ändringar i spänning växlar mellan 0 Volt och 12 Volt utan behåller utspänningen.

En sådan här kan göras med en operationsförstärkare.
https://www.elfa.se/sv/operationsfo...örande=Enkel&page=2&origPageSize=50&simi=97.5

Du skriver att tankmotståndet ändras
från 12,5 kOhm vid hög nivå
till 10,8 kOhm vid låg nivå
Är tankmotståndets ena anslutning kopplad till "jord"
eller
Är tankmotståndets ena anslutning kopplad till "+12 Volt" Tex ansluten till samma +12 Volt matning som bränslepumpen?
eller
Har tankmotståndet två anslutningssladdar som kan anslutas som man vill?
I Original dra dessa två sladdar till ECUn.

Varningslampan för låg nivå hur tänds den?

Den är alltid ansluten till +12 Volt och andra anslutningen jordas vid låg nivå?
eller
Den är alltid ansluten till "jord" och andra anslutningen får +12 Volt vid låg nivå?
eller
?
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tack för erbjudandet.

Men jag har komplett armatur till den nya tanken, även tankmätaren...
Fick med i princip allt som hörde till motorn när jag köpte den.
Den nyare tankmätaren passar inte i den gamla tanken.

Om den gjorde det så behövde jag inte krångla till det så :crash

Aha .Den råkar inte vara blå? Jag har nämligen hela tanken:hihi Kommer inte använda den så .............
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
En Schmitt-trigger jämför två spänningar och beroende på om den ena spänningen är större eller mindre så blir utspänningen 0 Volt eller tex på en hoj 12 Volt.
Dessutom innehåller Schmitt-trigger en funktion som innebär att den inte vid små ändringar i spänning växlar mellan 0 Volt och 12 Volt utan behåller utspänningen.

En sådan här kan göras med en operationsförstärkare.
https://www.elfa.se/sv/operationsfo...örande=Enkel&page=2&origPageSize=50&simi=97.5

Du skriver att tankmotståndet ändras
från 12,5 kOhm vid hög nivå
till 10,8 kOhm vid låg nivå
Är tankmotståndets ena anslutning kopplad till "jord"
eller
Är tankmotståndets ena anslutning kopplad till "+12 Volt" Tex ansluten till samma +12 Volt matning som bränslepumpen?
eller
Har tankmotståndet två anslutningssladdar som kan anslutas som man vill?
I Original dra dessa två sladdar till ECUn.

Varningslampan för låg nivå hur tänds den?

Den är alltid ansluten till +12 Volt och andra anslutningen jordas vid låg nivå?
eller
Den är alltid ansluten till "jord" och andra anslutningen får +12 Volt vid låg nivå?
eller
?

Tack för att du tagit dig tid att hjälpa mig :)

Sensorn har en tvåpolig kontakt som ansluts till elsystemet vidare till ECU'n...

Det måste vara något i den som funkar som en Schmitt-trigger.
För på elschemat så går sensorn in i ett stift i ECU'n och sen går kabeln till varningslampan ut från ECU'n på ett annat stift...

Tack vare att sensorn är helt separerad från övriga elsystemet så kan man ju bygga en egen "modul" med strömförsörjning till sensorn, Schmitt-trigger och en varningslampa (en separat LED, för att inte leda in "främande spänning" i instrumentet).

Jag har satt ett motstånd i kontakten där nivåsensorn ska kopplas in (i nya systemet), som simulerar nästan full tank för att slippa ha varningslampan lysande...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bifogar exempel på hur det skulle kunna göras. En operationsförstärkare 741 jämför två spänningar. Dels från trimpotentiometer, dels från en spänningsdelare bestående av 12kOhm och tank-nivå-motståndet.
När tanknivåmotståndet blir 10,8kOhm sjunker spänningen på - ingången under spänningen på + ingången och utgången på operationsförstärkaren går upp till nära 12 Volt. En NPN transistor förstärker strömmen / minskar belastningen på operationsförstärkaren och matar via ett 820 Ohms motstånd en gul lysdiod.
Kondensatorerna ska ta bort störningar från t.ex. tändsystem. Värst blir det antagligen med störningar från tankmotståndet så därför 820 Ohm före - ingången.
Detta är inte en Schmitt-trigger för det finns ingen hystresis. Dvs att utgången är låst. Även om spänningen
på - ingången ändra lite.
Men sätt ett motstånd på 560kOhm mellan UT och + IN blir det ca 0,1 Volt hysteresis.
Det får inte vara för mycket för spänningsandringen på - ingången är bara ca 0,5 Volt vid skiftet från från 12,5 kOhm till 10,8 kOhm.
Att använda sockel till operationsförstärkaren minskar risken bränna nått.
https://www.elfa.se/sv/ic-sockel-fo...ronik-dil-ez/p/14815663?queryFromSuggest=true
en bit av en sådan här kan kanske också vara bra
https://www.elfa.se/sv/laboratoriek...98&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5
Det är nödvändigt kyla tex transistorn med nån klämma när den löds in.
I varje fall när jag löder.....:rodnar
Om man inte monterar transistorn med motståndet för lysdioden på en sockerbitslist.
 

Bifogat

  • Exempel-Tank-Level-Lampa-2.PNG
    Exempel-Tank-Level-Lampa-2.PNG
    31.5 KB · Visningar: 61

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Bifogar exempel på hur det skulle kunna göras. En operationsförstärkare 741 jämför två spänningar. Dels från trimpotentiometer, dels från en spänningsdelare bestående av 12kOhm och tank-nivå-motståndet.
När tanknivåmotståndet blir 10,8kOhm sjunker spänningen på - ingången under spänningen på + ingången och utgången på operationsförstärkaren går upp till nära 12 Volt. En NPN transistor förstärker strömmen / minskar belastningen på operationsförstärkaren och matar via ett 820 Ohms motstånd en gul lysdiod.
Kondensatorerna ska ta bort störningar från t.ex. tändsystem. Värst blir det antagligen med störningar från tankmotståndet så därför 820 Ohm före - ingången.
Detta är inte en Schmitt-trigger för det finns ingen hystresis. Dvs att utgången är låst. Även om spänningen
på - ingången ändra lite.
Men sätt ett motstånd på 560kOhm mellan UT och + IN blir det ca 0,1 Volt hysteresis.
Det får inte vara för mycket för spänningsandringen på - ingången är bara ca 0,5 Volt vid skiftet från från 12,5 kOhm till 10,8 kOhm.
Att använda sockel till operationsförstärkaren minskar risken bränna nått.
https://www.elfa.se/sv/ic-sockel-fo...ronik-dil-ez/p/14815663?queryFromSuggest=true
en bit av en sådan här kan kanske också vara bra
https://www.elfa.se/sv/laboratoriek...98&page=1&origPos=1&origPageSize=50&simi=97.5
Det är nödvändigt kyla tex transistorn med nån klämma när den löds in.
I varje fall när jag löder.....:rodnar
Om man inte monterar transistorn med motståndet för lysdioden på en sockerbitslist.

Tackar så mycket!
Något sånt har jag aldrig kunnat få till utan din hjälp...

Är det ett motstånd på 10 ohm vid + matningen (där du skrivit +12 till 14,5 Volt)?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tackar så mycket!
Något sånt har jag aldrig kunnat få till utan din hjälp...

Är det ett motstånd på 10 ohm vid + matningen (där du skrivit +12 till 14,5 Volt)?

Ja 10 Ohm för att i kombination med 100uF/25V filtrera bort störningar från tex tändsystem.
Tex ELFA
https://www.elfa.se/sv/motstand-10-...ans~~Ohm=820&page=1&origPageSize=50&simi=97.5
https://www.elfa.se/sv/motstand-820...ans~~Ohm=820&page=2&origPageSize=50&simi=97.5
https://www.elfa.se/sv/motstand-12-...ans~~Ohm=820&page=3&origPageSize=50&simi=97.5
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Eftersom spänningsändringen när motståndet går från 10,8kOhm till 12,5kOhm till 10,8kOhm osv bara är ca 0,5 Volt. Så skall + ingången ligga ca 0,2 volt över - ingången vid låg nivå och +ingången ca 0,2 volt under - ingången vid hög nivå.
Detta är svårt ställa in utan två sladdar dit man kan ansluta en digital Voltmeter /Multimeter.
En sladd till mittuttaget på 25 varvs trimpotentiometern och en sladd till där tankmotståndet är kopplat till 12 kOhms motståndet.
Och grundinställningen blir ju att skruva på trimpotentiometern så skillnaden mellan ingångarna minskar till 0,0 Volt. Sedan gör varje varv på trimmern 0,1 Volt så från Grundinställning Skillnad 0,0 Volt så är det inte mer än 2,5 varv på trimmern till rätt inställning.
Och redan innan man trycker in 741 i sockeln och innan man anslutit någon spänning kan man justera trimmern så motståndet från mittuttaget till ena änden av trimmern är lika stort som från mittuttaget till andra änden av trimmern. Trimmern står mitt i justerområdet.
Det här går ju att göra innan trimmern monteras / löds fast.
 
Last edited:

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Har kollat lite på elschemat för det äldre systemet...
Där verkar inte varningslampan för låg nivå tändas av ECU'n.
Det ser ut som att lampan matas med +12 v, sedan jordas den genom att sensorn i tanken sluter kretsen på nåt sätt.
Iaf så tolkar jag det så när jag tittar på elschemat (se bilden)
Varningslampan för bränslenivån är den längst upp till vänster...
(Alla varningslampan har en gemensam + 12 v matning)

IMG_20160930_185546.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top