Låsa fast hjälmen på hojen...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
För kortare stunder där hojen står hyffsat publikt använder jag ett litet kombinations-vajerlås. Smidigt att ha med. Inget som stoppar nån med en kraftig avbitare/tång, men det hindrar ögonblickstjyvarna.

För längre stunder så tar jag med hjälmen.

bc_loc_00_002_10000__b_Motorradtaschen-Kabelschloss__Schwarz__Mit_Zahlencode__Kabel_50_cm_.jpg
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har en fjäderupprullad vajer från en nyckelhållare under sadeln(ungefär som liftkortshållare fast stålvajjer)
Bara lyfta sadeln,dra ut vajern,genom hjälmen,kroka änden under sadeln och sedan tillbaks med sadeln som låses med tändningsnyckeln.
Stoppar inte avbitare men man slipper grab n run
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag har en riktig plastbeklädd wire (inte något som skulle kunna sitta fast i en bärbar dator) som går att loopa runt bromsskivelåset.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag skiter sonika i hjälmen när jag skall parkera i stan, regnar det så tar jag hjälmen och då tar jag med mig den in på systembolaget eller vart jag nu skulle. Tredje alternativet är att jag tar min mcnyckel, låser upp den där grejen bakom sadeln, tror det heter cuts eller om det var Kurt, under den så finns det en liten hake som nån snedögd japan har uppfunnit och ta mig tusan: på min hjälm finns en metallring som passar perfekt i haken, sen lägger jag på locket.
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Jag skiter sonika i hjälmen när jag skall parkera i stan, regnar det så tar jag hjälmen och då tar jag med mig den in på systembolaget eller vart jag nu skulle. Tredje alternativet är att jag tar min mcnyckel, låser upp den där grejen bakom sadeln, tror det heter cuts eller om det var Kurt, under den så finns det en liten hake som nån snedögd japan har uppfunnit och ta mig tusan: på min hjälm finns en metallring som passar perfekt i haken, sen lägger jag på locket.

Klart bästa tipset hittills! Är ju fan ingen som vill stjäla en hjälm som du skitit i...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Aldrig haft en hoj som saknar haken under cutsen/passagerarsadeln som man kan fästa hakremmen i....
 

Smagatusk

Guest
Jag skiter sonika i hjälmen när jag skall parkera i stan, regnar det så tar jag hjälmen och då tar jag med mig den in på systembolaget eller vart jag nu skulle. Tredje alternativet är att jag tar min mcnyckel, låser upp den där grejen bakom sadeln, tror det heter cuts eller om det var Kurt, under den så finns det en liten hake som nån snedögd japan har uppfunnit och ta mig tusan: på min hjälm finns en metallring som passar perfekt i haken, sen lägger jag på locket.

Du skulle säkert på systembolaget... :fyllisar
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Aldrig haft en hoj som saknar haken under cutsen/passagerarsadeln som man kan fästa hakremmen i....

Jag å andra sidan har aldrig haft en hoj med den funktionen. Men då har i rättvisans namn en av mina hojar inte ens en cuts.

Ett litet vajerlås är då enligt min åsikt bland det smidigaste att ha med sig.

Edit: Vajerlåset kan man även låsa fast ryggskydd eller annat med. Annars finns det ju fasta hjälmlås att köpa till om man vill ha och saknar. Typ detta till nån Kawasaki.
 
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Finns ingen sån hake under cutsen på min heller. Har tänkt att jag Skulle göra någon egen hake där, men d-ringarna sitter ju så jäkla tight mot själva hjälmen att det inte verkar funka av den anledningen..
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vajerlås är för enkelt att klippa av med en liten avbitare = tar med hjälmen&handskar överallt.
Är man borta längre lägger jag den i ryggan.

Har hängare under sadeln men då kan ju tjuven fortfarande enkelt ta handskarna. 1-2kSEK Nej ta med allt är det som gäller.
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Bära med mig hjälmen en dag på stan eller så är tyvärr inte ett alternativ för mig. Förstår att ett litet vajerlås inte hindrar en tjuv, men det hindrar kanske "vanligt folk" från att ta den.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har en känsla av att beggade MC-hjälmar inte står direkt högt på listan över åtråvärda föremål. Räcker nog att trä senilsnöret genom den för att skitungar ska tro den är fastlåst eller larmad....
 

Raderad medlem 61114

Guest
Det är väl ghettokidsen man vill stoppa från att sno med sig prylarna. Det räcker väl oftast med minsta lilla från våran sida för att sålla bort "tillfällestjuven" genom en enkel fastlåsning. Ligger grejorna löst kan man ju iskallt räkna med att de försvinner om man lämnar hojen utan uppsyn.

Jag brukar trycka ner handskarna under cutsen och sätter hjälmen i det befintliga låset. Saknar man det hade jag använt en vajer oavsett hur enkelt det är att klippa av den. Det är som sagt tillfällestjuven man sållat bort.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag använder också haken under cutsen men på tex 390 Duke är det för tight..

Jag undrar hur många som har/känner någon som har fått någon hjälm eller handskar el. d.l. stulet..??

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tar hjälmen med mig eller så hänger den bara på backspegeln och hoppa på det bästa ...
en lågt hängande hjälm som någon rolig typ har pissat i är inte kul ...:(
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Jag har under denna sommaren blivit av med två låsta(!) kättinglås som jag lämnat innanför dörren i ett trapphus. Vad kan nån ha för nytta av det?..
Sen behöver dom nödvändigtvis inte stjäla hjälmen för att jag ska bli förbannad, räcker med att dom pillar på den så den ramlar i backen eller att nån jävla slusk sätter på dig den...
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Jag lämnar vääääldigt sällan hjälmen på hojen. På sin höjd hänger den på backspegeln när jag tankat om polaren står kvar vid hojarna och har uppsikt.
Jag är nog lika "oroad" över att få hjälmen stulen som att någon sabbar den på något sätt.
Har man sedan som jag en scala ( SHO-1 ) i hälmen så är det ju ytterligare en anledning för något moppefucko att skära av hakremmen. Så nej, jag vågar inte lämna den.
//Tobbe
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top